Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin vasta tänään että sana evakko tulee

Vierailija
20.04.2025 |

evakuoinnnista/evakuodusta. Olen 46-vuotias, enkä ole koskaan tullut ajatelleeksi tuota. 

Älkää vaan sanoko, että tämä on ollut teille kaikille muille aina päivänselvää...? 

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö että heteka tulee sanoista Helsingin teräshuonekalutehdas

...ja Esa Pakarinen oli hetekan keksijä. Selkäkipu oli keksinnön innoittaja.

-eri

Vierailija
62/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kesti 30 vuotta että ymmärsin millainen on snadi. En tietenkään ole Helsingistä kotoisin. 

Älä välitä, helsinkiläinen verrattain usein sekoittaa sanat snadi ja skidi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin on ollut päivänselvää siitä saakka kun opin lukemaan ja aloin lukea kirjoja. Oletan, että oikeastaa jo aiemmin, koska vanhemmat olivat lapsuudessaan olleet tekemisissä evakoiden kanssa ja kertoivat, mistä siinä oli kysymys.

Montako kirjaa sinä olet lukenut elämäsi aikana? Alle 10?

No kun sehän siinä on, että olen lukenutkin paljon, ja vieläpä olen ihan korkeasti koulutettukin. Mutta en silti ole ajatellut tuota.

Ei voi olla totta!  Tynnyrissä voi näköjään olla,  vaikka sen korkeakoulun oppimäärät suorittaa. Jos mikään ylimääräinen ympärillä ei kiinnosta. Jo tavallisia lehtiä seuraamalla olisi tuokin ollut selvä aikapäivää sitten. 

😊 Hyvää pääsiäistä sinullekin 😊

Ap

Vierailija
64/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tullut itsekään ajatelleeksi ennen kuin nyt sanoit. Karjalan evakot olivat kai ensimmäinen evakuointi mitä on täällä päin järjestetty. Sitä ennen sai vaan kuolla :D

Vierailija
65/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi onkaan tyhmempi: Se, joka peittää, vai se, joka paljastaa tyhmyytensä?

Vierailija
66/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en mäkään oo asiaa ajatellut. Joten kiitos infosta. 

Vierailija
67/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sanasta PILLU on johdateltu? 

Piilo? 

Vierailija
68/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vielä 8-vuotiaana tiennyt mitä tarkoittaa panna. 

Ja hyvä niin.

Vierailija
69/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tullut itsekään ajatelleeksi ennen kuin nyt sanoit. Karjalan evakot olivat kai ensimmäinen evakuointi mitä on täällä päin järjestetty. Sitä ennen sai vaan kuolla :D

Suomi pelasti ja asutti kansalaisensa vainolaiselta turvaan. 

Vierailija
70/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt tajusin sen. Luulin että on vain sana. 

Kiitos ap.

Miten niin vain sana?

Aika harva meistä miettii esimerkiksi sanan maljakko etymologiaa. 

Malja, maljakko.

Tuo ei ole etymologiaa. 

Ei ole evakuoida ja evakkokaan.

Vierailija
71/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin vasta myöhäisellä iällä mitä maailma tarkoittaa. 

T. Yksi niistä joka ei myöskään ollut ymmärtänyt mistä evakko-sana tulee. 

Vierailija
72/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin on ollut päivänselvää siitä saakka kun opin lukemaan ja aloin lukea kirjoja. Oletan, että oikeastaa jo aiemmin, koska vanhemmat olivat lapsuudessaan olleet tekemisissä evakoiden kanssa ja kertoivat, mistä siinä oli kysymys.

Montako kirjaa sinä olet lukenut elämäsi aikana? Alle 10?

No kun sehän siinä on, että olen lukenutkin paljon, ja vieläpä olen ihan korkeasti koulutettukin. Mutta en silti ole ajatellut tuota.

Ei voi olla totta!  Tynnyrissä voi näköjään olla,  vaikka sen korkeakoulun oppimäärät suorittaa. Jos mikään ylimääräinen ympärillä ei kiinnosta. Jo tavallisia lehtiä seuraamalla olisi tuokin ollut selvä aikapäivää sitten. 

Millä koulutuksellla tullaan tuollaiseksi kuin sinä, siis kireä ilkeä ja ylemmyydentuntoinena.

Vierailija
73/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tajusin vasta noin 35-vuotiaana, että euroviisut tulee sanasta eurovision. 

Vierailija
74/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummopuoli oli karjalan evakkoja ja kun ry  ssästä puhuttiin niin mummo puristi käden nyrkkiin ja kyynel tuli silmäkulmaan. En tiedä miten hän pystyi niin kovasti niitä vihaamaan, hyvin kyllä iskosti minuunkin. 

Vierailija
75/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tajusin yhtäkkiä viisikymppisenä jokin aika sitten, mitä Tutti Frutti tarkoittaa. Olin pitänyt sitä vain jonain ihme siansaksana. 🤪

Vierailija
76/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut aina päivän selvää ja olen autistinen ja monia muita sanoja en tajua.. kuten mitä ihmettä tarkottaa reipas, mutta evakko sanassa on logiikka..

Olet jälkeenjäänyt ja kuulut laitokseen. 

Useimmilla neurotyypillisillä on varmaankin intuitiivinen käsitys siitä, mitä tarkoittaa reipas, mutta ei kyseisen sanan merkityksen selittäminen sanallisesti ole välttämättä monelle neurotyypillisellekään helppoa. Autisteille voi olla neurotyypillisiä vaikeampaa ymmärtää asioita intuitiivisesti, koska he tarvitsevat asioille loogisen selityksen. Loogisessa päättelyssä monet autistit ovatkin erittäin hyviä. Juuri tämä aiheuttaa monille autisteille vaikeuksia myös sosiaalisessa vuorovaikutuksessa erityisesti neurotyypillisten kanssa, koska neurotyypillisten sosiaalisen vuorovaikutuksen säännöt ovat suurelta osin intuitioon perustuvia kirjoittamattomia sääntöjä.

T. Itsekin autisti

Vierailija
77/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen autisti, jonka mielenkiinnonkohteisiin etymologia kuuluu. Siksi minulle ei ole kuvailevien sanojen merkitykset vaikeita.

Vierailija
78/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se minulla aika varhain tuli selväksi, isovanhempani ovat evakoita.

Mutta ei tuo mitään. Anna ap sinulle synnipäästön. 😃

Useimmilla on joku tuollainen sana, joka yht äkkiä yllättäen valkenee. 

Vierailija
79/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoksasin jokin aika sitten että RayBan aurinkolasit on sädebannaajat. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Anteeksi ot.

Vierailija
80/96 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään tajusin että suomen sana mummi  on sama kuin englannin kielen mummy eli muumio.

😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi