Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin vasta tänään että sana evakko tulee

Vierailija
20.04.2025 |

evakuoinnnista/evakuodusta. Olen 46-vuotias, enkä ole koskaan tullut ajatelleeksi tuota. 

Älkää vaan sanoko, että tämä on ollut teille kaikille muille aina päivänselvää...? 

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut aina päivän selvää ja olen autistinen ja monia muita sanoja en tajua.. kuten mitä ihmettä tarkottaa reipas, mutta evakko sanassa on logiikka..

Vierailija
2/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten et ole tuota aiemmin tajunnut? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on karjalanpiirakka.

Vierailija
4/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on ollut päivänselvää siitä saakka kun opin lukemaan ja aloin lukea kirjoja. Oletan, että oikeastaa jo aiemmin, koska vanhemmat olivat lapsuudessaan olleet tekemisissä evakoiden kanssa ja kertoivat, mistä siinä oli kysymys.

Montako kirjaa sinä olet lukenut elämäsi aikana? Alle 10?

Vierailija
5/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut aina päivän selvää ja olen autistinen ja monia muita sanoja en tajua.. kuten mitä ihmettä tarkottaa reipas, mutta evakko sanassa on logiikka..

Olet jälkeenjäänyt ja kuulut laitokseen. 

Vierailija
6/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö että karaoke tulee sanoista kara okesutora ja okesutora = orchestra. Ilman orkesteria. 

Vierailija
7/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstamamma kuvaamaan ei tarvitse muuttaa sanasta kuin yksi kirjain, evakko emakko

Vierailija
8/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ajattelit sen aiemmin tarkoittavan?

Vierailija
9/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstamamma kuvaamaan ei tarvitse muuttaa sanasta kuin yksi kirjain, evakko emákko

Vierailija
10/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maisteri ja tajusin asian joitakin vuosia sitten. 

Vierailija
11/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lyhenteissä ei enää ole logiikkaa kun esimerkiksi suojelupoliisi on Supo eikä Suopo ennen. Ja m a ahanmuttajan pitäisi olla maamuu. 

Vierailija
12/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas lienee muunnelma adjektiivista reima. Sana tosin esiintyy myös kantagermaanisessa kielessä hieman eri merkityksessä. Olisiko kauppasaksojen mukana kulkeutunut?

Vierailija
13/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten et ole tuota aiemmin tajunnut? 

No eipäs tiedä :D Sitähän tässä itsekkin ihmettelen. Aivoissa varmaan evakon mentävä aukko juuri tuossa kohtaa. Ap.

Vierailija
14/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeat termi on evakkolainen. 

Vierailija
15/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuo on ollut selvää. :D Mutta sanoissa tulee aina uusia juttuja vastaan. Maailman joku keksi joskus olevan maa ja ilma.

Vierailija
16/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä ajattelit sen aiemmin tarkoittavan?

En ole koskaan vain ajatellut sen alkuperää tai yhdistänyt sitä mihinkään muuhun sanaan. Olen kuvitellut että se on oma erillinen sana. Tietenkin nyt kun sen tajuaa, niin se on ihan päivänselvää.

Vierailija
17/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tajusin että suomen sana mummi  on sama kuin englannin kielen mummy eli muumio..

Vierailija
18/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö että karaoke tulee sanoista kara okesutora ja okesutora = orchestra. Ilman orkesteria. 

En tiennyt. Mielenkiintoista kyllä nämä.

Vierailija
19/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin on ollut päivänselvää siitä saakka kun opin lukemaan ja aloin lukea kirjoja. Oletan, että oikeastaa jo aiemmin, koska vanhemmat olivat lapsuudessaan olleet tekemisissä evakoiden kanssa ja kertoivat, mistä siinä oli kysymys.

Tiedätkö mitä tarkoittaa ansatsi?

Vierailija
20/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun sehän siinä on, että olen lukenutkin paljon, ja vieläpä olen ihan korkeasti koulutettukin. Mutta en silti ole ajatellut tuota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan