Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin vasta tänään että sana evakko tulee

Vierailija
20.04.2025 |

evakuoinnnista/evakuodusta. Olen 46-vuotias, enkä ole koskaan tullut ajatelleeksi tuota. 

Älkää vaan sanoko, että tämä on ollut teille kaikille muille aina päivänselvää...? 

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lukenut jonkunkin verran enemmän kuin 10 kirjaa, osaan useita kieliä ja nautin kielellisistä oivalluksista jne. Olen evakon lapsi. Ja silti olin vähintään samaa ikää kuin aloittaja oivaltaessani asiayhteyden. Minulle evakko oli vain samaa sarjaa sanoja kuin karjakko jne. Olin ilmeisesti oppinut sanan niin paljon nuorempana kuin evakuoimiset jne. Tyhjentämiseksi oivalsin evakuoimisen vakuumeineen hyvin paljon aiemmin kuin evakko yhtäkkiä napsahti auki.

Samaa sarjaa taitaa olla se, että aikuisena vasta oivaltaa sanan maa/ilma. Kuulun tässäkin myöhäisherännäisiin.

Vierailija
22/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran täällä ihan kippurassa. Siis tuohan on tosi hauskaa, että fiksukin ihminen joskus tajuaa jonkun itsestäänselvyyden vasta vuosien jälkeen.  :D

Enkä siis naura sulle ap vaan sun kanssasi!

t. Evakon jälkeläinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö että karaoke tulee sanoista kara okesutora ja okesutora = orchestra. Ilman orkesteria. 

Väärin. Tyhjä orkesteri.

Vierailija
24/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voinut liputtaa, kun oli kaatosade

Toisen polven evakko

Vierailija
25/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö että karaoke tulee sanoista kara okesutora ja okesutora = orchestra. Ilman orkesteria. 

Ei pidä paikkaansa. Tarkoittaa nimen omaan orkesteria ilman vokalistia, tyhjä orkesteri.

Vierailija
26/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut aina päivän selvää ja olen autistinen ja monia muita sanoja en tajua.. kuten mitä ihmettä tarkottaa reipas, mutta evakko sanassa on logiikka..

jo noin lyhyt kommentti paljastaa sen että olet todella vittumainen ihminen

Vierailija
27/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lukenut jonkunkin verran enemmän kuin 10 kirjaa, osaan useita kieliä ja nautin kielellisistä oivalluksista jne. Olen evakon lapsi. Ja silti olin vähintään samaa ikää kuin aloittaja oivaltaessani asiayhteyden. Minulle evakko oli vain samaa sarjaa sanoja kuin karjakko jne. Olin ilmeisesti oppinut sanan niin paljon nuorempana kuin evakuoimiset jne. Tyhjentämiseksi oivalsin evakuoimisen vakuumeineen hyvin paljon aiemmin kuin evakko yhtäkkiä napsahti auki.

Samaa sarjaa taitaa olla se, että aikuisena vasta oivaltaa sanan maa/ilma. Kuulun tässäkin myöhäisherännäisiin.

No juuri noin: olen ajatellut, että evakko on vähän samanlainen sana kuin karjakko,  emakko tai hupakko :D Ap.

Vierailija
28/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö että heteka tulee sanoista Helsingin teräshuonekalutehdas?

Vierailija
29/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Abloy avaimet tulevat nimestä Ab Lukko Oy.

Vierailija
30/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt tajusin sen. Luulin että on vain sana. 

Kiitos ap. 

Vierailija
31/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MILTÄ TEISTÄ NYT TUNTUU kun venäläisiä on evakuoitu itäuurainassa ja otettu vangiksi kuin kuollut.  Miltä se nyt tuntuu.  Venäläisiä pakolaisia on myös Mongoliassa kuin Venäjällä kuin Turkissa. Miltä se nyt tuntuu ???  Venäläinen evakko vastaa itse. 

Vierailija
32/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ap.

Miten niin vain sana?

Vierailija
33/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Vasta nyt sain tietää ja kirjoitan ammatikseni. Koulutus FM, humanisti. 

Vierailija
34/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauran täällä ihan kippurassa. Siis tuohan on tosi hauskaa, että fiksukin ihminen joskus tajuaa jonkun itsestäänselvyyden vasta vuosien jälkeen.  :D

Enkä siis naura sulle ap vaan sun kanssasi!

t. Evakon jälkeläinen

Miten niin fiksu ihminen?

Vierailija
35/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ap.

Miten niin vain sana?

Aika harva meistä miettii esimerkiksi sanan maljakko etymologiaa. 

Vierailija
36/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläisiä on otettu vangiksi paljon Ukrainassa tuntuuko se nyt tutulta venäläisestä että karman laki on käynnissä. 

Vierailija
37/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stalin pommitti lasten kouluja itäviipurissa no nyt on pommitettu kouluja Ukrainassa vastaavasti . Itäukrainan venäläisiä kouluja. Älkää kuvitelko etteikö koston Jumala hoitaisi asioitaan.  

Vierailija
38/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläiset varasteli kenkiä sodan aikana kuin nykyäänkin niitä myyvät kirppiksillä. Mooseksen silmä silmästä on tässä kenkäpari kenkäparista karmaa.  Jää kohta ilman kenkiä koko joukko Mooses . Sänky sängystä Mooses sillä silmästä. 

Vierailija
39/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä itselläkin - siis sanoja, joita ei vain ole tullut ajatelleeksi sen kummemmin että mistä ne muodostuu.

Mulla on ruotsin kielessä mm. ekorre ja Träskända sellaisia sanoja, etten niitä hahmottanut. Varsinkin Träskända huvitti itseäni, koska jotenkin mielsin sen trä (puu) + joku helkatin skända. Järvenpää - träsk (järvi), ända (loppu, peräpää), yhtenä krapulaisena aamuna, kun seisoin Pasilan asemalla, sen sitten oivalsin. Yksinkertaisia ovat oivalluksetkin. Heh.

Vierailija
40/96 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ap. 

Kiitos sinulle vertaistuesta :D Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän