Tajusin vasta tänään että sana evakko tulee
evakuoinnnista/evakuodusta. Olen 46-vuotias, enkä ole koskaan tullut ajatelleeksi tuota.
Älkää vaan sanoko, että tämä on ollut teille kaikille muille aina päivänselvää...?
Kommentit (96)
Nauran täällä ihan kippurassa. Siis tuohan on tosi hauskaa, että fiksukin ihminen joskus tajuaa jonkun itsestäänselvyyden vasta vuosien jälkeen. :D
Enkä siis naura sulle ap vaan sun kanssasi!
t. Evakon jälkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että karaoke tulee sanoista kara okesutora ja okesutora = orchestra. Ilman orkesteria.
Väärin. Tyhjä orkesteri.
En voinut liputtaa, kun oli kaatosade
Toisen polven evakko
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että karaoke tulee sanoista kara okesutora ja okesutora = orchestra. Ilman orkesteria.
Ei pidä paikkaansa. Tarkoittaa nimen omaan orkesteria ilman vokalistia, tyhjä orkesteri.
Vierailija kirjoitti:
On ollut aina päivän selvää ja olen autistinen ja monia muita sanoja en tajua.. kuten mitä ihmettä tarkottaa reipas, mutta evakko sanassa on logiikka..
jo noin lyhyt kommentti paljastaa sen että olet todella vittumainen ihminen
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lukenut jonkunkin verran enemmän kuin 10 kirjaa, osaan useita kieliä ja nautin kielellisistä oivalluksista jne. Olen evakon lapsi. Ja silti olin vähintään samaa ikää kuin aloittaja oivaltaessani asiayhteyden. Minulle evakko oli vain samaa sarjaa sanoja kuin karjakko jne. Olin ilmeisesti oppinut sanan niin paljon nuorempana kuin evakuoimiset jne. Tyhjentämiseksi oivalsin evakuoimisen vakuumeineen hyvin paljon aiemmin kuin evakko yhtäkkiä napsahti auki.
Samaa sarjaa taitaa olla se, että aikuisena vasta oivaltaa sanan maa/ilma. Kuulun tässäkin myöhäisherännäisiin.
No juuri noin: olen ajatellut, että evakko on vähän samanlainen sana kuin karjakko, emakko tai hupakko :D Ap.
Tiesittekö että heteka tulee sanoista Helsingin teräshuonekalutehdas?
Ja Abloy avaimet tulevat nimestä Ab Lukko Oy.
No nyt tajusin sen. Luulin että on vain sana.
Kiitos ap.
MILTÄ TEISTÄ NYT TUNTUU kun venäläisiä on evakuoitu itäuurainassa ja otettu vangiksi kuin kuollut. Miltä se nyt tuntuu. Venäläisiä pakolaisia on myös Mongoliassa kuin Venäjällä kuin Turkissa. Miltä se nyt tuntuu ??? Venäläinen evakko vastaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap.
Miten niin vain sana?
Sama täällä. Vasta nyt sain tietää ja kirjoitan ammatikseni. Koulutus FM, humanisti.
Vierailija kirjoitti:
Nauran täällä ihan kippurassa. Siis tuohan on tosi hauskaa, että fiksukin ihminen joskus tajuaa jonkun itsestäänselvyyden vasta vuosien jälkeen. :D
Enkä siis naura sulle ap vaan sun kanssasi!
t. Evakon jälkeläinen
Miten niin fiksu ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap.Miten niin vain sana?
Aika harva meistä miettii esimerkiksi sanan maljakko etymologiaa.
Venäläisiä on otettu vangiksi paljon Ukrainassa tuntuuko se nyt tutulta venäläisestä että karman laki on käynnissä.
Stalin pommitti lasten kouluja itäviipurissa no nyt on pommitettu kouluja Ukrainassa vastaavasti . Itäukrainan venäläisiä kouluja. Älkää kuvitelko etteikö koston Jumala hoitaisi asioitaan.
Venäläiset varasteli kenkiä sodan aikana kuin nykyäänkin niitä myyvät kirppiksillä. Mooseksen silmä silmästä on tässä kenkäpari kenkäparista karmaa. Jää kohta ilman kenkiä koko joukko Mooses . Sänky sängystä Mooses sillä silmästä.
Onhan näitä itselläkin - siis sanoja, joita ei vain ole tullut ajatelleeksi sen kummemmin että mistä ne muodostuu.
Mulla on ruotsin kielessä mm. ekorre ja Träskända sellaisia sanoja, etten niitä hahmottanut. Varsinkin Träskända huvitti itseäni, koska jotenkin mielsin sen trä (puu) + joku helkatin skända. Järvenpää - träsk (järvi), ända (loppu, peräpää), yhtenä krapulaisena aamuna, kun seisoin Pasilan asemalla, sen sitten oivalsin. Yksinkertaisia ovat oivalluksetkin. Heh.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap.
Kiitos sinulle vertaistuesta :D Ap
Mä olen lukenut jonkunkin verran enemmän kuin 10 kirjaa, osaan useita kieliä ja nautin kielellisistä oivalluksista jne. Olen evakon lapsi. Ja silti olin vähintään samaa ikää kuin aloittaja oivaltaessani asiayhteyden. Minulle evakko oli vain samaa sarjaa sanoja kuin karjakko jne. Olin ilmeisesti oppinut sanan niin paljon nuorempana kuin evakuoimiset jne. Tyhjentämiseksi oivalsin evakuoimisen vakuumeineen hyvin paljon aiemmin kuin evakko yhtäkkiä napsahti auki.
Samaa sarjaa taitaa olla se, että aikuisena vasta oivaltaa sanan maa/ilma. Kuulun tässäkin myöhäisherännäisiin.