Perhepäivähoitajaksi
Hei!
Onko kukaan halukas tuomaan lapsiaan perhepäivähoitajalle Vantaalle Ruskeasantaan ensi syksystä lähtien? Yksityinen pph jolla oma poika silloin9 kk. Paikkoja vapaana siis 1 alle 2 vuotiaalle ja 2 yli 2- vuotiaalle. Alan koulutusta ei ole mutta syvä rakkaus lapsiin sen sijasta. Ammattina kokki joten kunnollisesta ruoasta ei ainakaan olisi pulaa. Hoitopaikka olisi paritalossa, yksitasoinen, 3h+k ja oma piha. Tilaa löytyy ja asianmukaiset varusteet. -M-
Kommentit (83)
oman lapsen kotihoidon tuen kanssa? Saako sitä jos toimii pph:na?
,niistä kannattaa kaivaa esiin vain sanoma ei sitämiten kohteliaasti ne on kirjoitettu. Olen pitkällä sairaslomalla ja aikamoisen kettuuntunut tilanteeseen joten ei jaksa olla kohtelias nyt. Sitäpaitsi itse haluan vaihtaa alaa, juuri siksi kun mitään arvostusta tai hyvää palkkaa ei saa ja työ on raskasta. Siksi sapettaa tuommoinen vähättely ettei koulutusta tarvita. Osaan minäkin laittaa hyvää ruokaa mutta eipä ole tullut mieleen hakeutua ravintolaan töihin ja varsinkaan väittää että ei siinä koulutusta tarvitse. Pahoitteluni vielä jos olen jotakuta loukannut. Ei ollut tarkoitus.
aloitin yksityisenä pph:na ilman koulutusta. Puoli vuotta jaksoin ja sitten koko perhe väsyi. TÄmä on ns. koko perheen ammatti. Meillä koululainen kärsi alituisesta metelistä ja kuopuksesta (silloin 10kk) tuli mustasukkainen äitiintakertuja. Samaten se meteli ja sotku otti todella päähän! Päivät olivat vähintään sen 10 tunnin pituisia. Mutta voithan toki kokeilla, onnea valitsemallesi uralle.
Fakta on että äitiysloma loppuu tuolloin ja sillä siisti. Silloin menevät äidit töihin, niin kunnalliset perhepäivähoitajat kuin muutkin. Ei se ole mikään ongelma ainakaan ammattilaiselle. Voihan hoitoon tulla vaikka 9 kk kaksoset ja pärjättävä on,se on sitä ammattitaitoa. Itselläkin on kokemusta asiasta ja hyvin se meni vaikka omalla oli takertumiskausi ja nukkui kahdet unet jne. Hyvähän se on tietysti muistuttaa että rankkaa työtä se voi vaatia ettei tule ruusunpunaisia kuvitelmia.
lasta sinulla oli hoidossa ja minkä ikäisiä? Väsyitkö itse työhön? Mitä teet nykyään?
erätään ennen uutta ja jos menee esim juoksuks ympäri taloa hoitaja tarjoaa muuta tekemistä. Ulkona sitten puretaan energiaa tai jumpassa. Eli jos on sotkua ja meteliä, hoitaja varmaan antaa lasten tehdä mitä tykkäävät. Ainakin kunnalllinen saa omasta kotihoidontukea
Kaikki riippuu lasten luonteista ja muista muuttuvista tekijöistä, etukäteen on typerää yrittää spekuloida sitä mitä tulee tapahtumaan.
Minulla oli kerran tosiaan hoidossa 9kk, 1v, 2v ja 2,5v ja hienosti meni!
Meilläpäin kunnallisella peruspalkka/lapsi on noin 300¿, siihen lisäksi tulee pieni kulukorvaus. Lisäksi pitää ottaa huomioon, että säästää työmatkakulut ja omien lasten hoitomaksut, eli vaikka palkka ei ole päätä huimaava, voi kuukaudessa jäädä hyvin käteen saman verran kuin parempipalkkaisista töistä! Se on silti selvää, että rikastumaan näillä palkoilla ei pääse vahingossakaan...
mutta sinulla on vasta ensimmäinen lapsi, joten et voi tietää mitä tuleman pitää. Minun oma lapseni (ei esikoinen) oli 1,5v. kun aloitin työt. Hirveää mustasukkaisuutta, kun joku hoitolapsista tuli syliin. Iltaisin sitten lapsi pompotti minua mennen tullen, koska halusi huomiota niin kovasti :( Riippuu tietysti lapsen temperamentista tuokin asia. Mutta 9 kk on todella pieni! Hän on hyvin riippuvainen omasta äidistä. Hänestä voi tulla hyvinkin takertuva. Tätä työtä ei missään nimessä voi ajatella, että " hoidanpa tässä pari muuta tämän oman ohessa" . Työtä on 3-4-kerroin enemmän! Ja päivät ovat pitkiä. Miten ajattelit järjestää nukkumiset yms.? Omasi nukkuu vielä tuolloin varmaan ainakin kahdet päikkärit. Eli sitten nukutat yhden aamupäivällä ja loput keskipäivällä ja sitten vielä oma iltapäivällä! Melkoista nukuttamista koko päivä :) Ei niinkään, että epäilisin kykyjäsi, mutta kannattaa pitää realiteetti mukana näissä suunnitelmissa. Ehkä voisit muutamalla kuukaudella lykätä työnaloitusta? Lapsesi oppii jo kommunikoimaan paremmin ja kävelemään. Helpottaa paljon työtästi muiden lasten kanssa. Mutta lykkyä tykö!
T. pph jo 14 vuoden ajalta...
Siis alueella on iso pula hoitopaikoista ja ihan varmasti sinullekin lapsia hoitoon riittää jos meinaat hommaan ryhtyä.
Puskaradion pitäisi kuitenkin saada tieto. Eli käytkö puistoissa? Tunnetko muita äitejä alueella? Käytkö esim. srk:n avoimissa kerhoissa?
Oma lapseni on menossa syksyllä samalle alueelle yksityiselle pph:lle ja häneltä paikkaa aloin hakemaan vain siksi että puistossa tutustuin kyseiseen hoitajaan ja näin touhua sivusta pitkän aikaa. Madaltaa huomattavasti kynnystä laittaa lapsi hoitoon jonkun kotiin kun tuntee hoitajan hyvin.
Alueella on myös monta kunnallista laidasta laitaan. Siksi olenkin iloinen ja valmis maksamaan muutaman sentin enemmän yksityisestä koska TIEDÄN saavani hyvää hoitoa lapselleni tutulta hoitajalta. Kunnallisella kun olisi ollut epävarmaa minkälaiselle hoitajalle lapseni olisi " joutunut" .
Ei siis mitään vastaan kunnallisia perhepäivähoitajia! Mutta meille tämä ratkaisu on se paras :)
halvempaa niin menevät sinne. Itse laitoin kerran ilmoituksia lehtiin ja neuvolan seinille jne eikä kukaan soittanut. Silloin jos työtä haluaa tehdä, on otettava ne lapset mitä saa. Tilanne on tosi hyvä jos voi vapaasti valita.
Asumme Ruskeasannassa ja olemme etsimässä pph-paikkaa, MUTTA vasta keväällä/kesällä/syksyllä 2008, sillä vauvamme on syntymässä nyt kahden viikon sisällä (eli maaliskuussa 2007). Emme ole jäämässä kumpikaan pitkäksi aikaa kotiin eli lapsemme tulee aloittamaan hoidon huhti-elokuussa 2008. Mutta voihan olla, että ryhmäsi on jo silloin täysi. Haluamme lapsemme nimenomaan perhepäivähoitajalle ja tietenkin sama alue olisi vain plussaa :)
Lapsenhoitoon liittyvä koulutus olisi tietenkin hyvä, mutta en pidä sitä välttämättömänä, kokin koulutus kuulostaa hyvältä. Enemmän minua kiinnostaa muuten kasvatusnäkemyksesi ja elämän arvosi: Ainakin tuo srk:n toiminnassa olo kuulostaa hyvältä, en toivo lastani ainakaan esim. steinerilaisuuteen, new age-tyyppiseen tms. hoitoon. Olen itse tavallaan kasvatusalan ammattilainen (yliopistossa), joten toivon lapseni tulevalta hoitajalta tietenkin järkeviä, maanläheisiä kasvatusnäkemyksiä, esim. lapsen kannustamista, ehdotonta eitä ruumiilliselle kurittamiselle, mutta silti selkeitä sääntöjä ja rajoja, lasten älyllistä stimulaatiota jne.
Yksi asia, joka minua hieman jäi mietityttämään oli asuntonne pieni koko. Miten aiot selvitä neljän lapsen kanssa noin pienessä asunnossa? Kerro hieman lisää itsestäsi, minua jäi kiinnostamaan! (Enkä ole yhtä negatiivinen kuin moni muu vastaaja täällä, idea on mielestäni hyvä enkä näe pahana sitä, että alkaa pph:ksi osittain siksi, että voi olla myös oman lapsensa kanssa kotona.)
kannattais harkita kymmenesti, koska ongelmia tulee ihan varmasti.
esim, vanhemmat, mitäs jos saatkin sellaiset, jotka luulevat oman lapsensa olevan se maailman napa, ja vaativat tätä hoidossakin? Ja ne lapset SOTKEVAT, RIKKOVAT jne... ei se kulukorvaus riitä alkuunkaan edes ruokaan!
Haluatko oikeasti, että talosi on täynnä vieraita 10 tuntia päivässä, tai enemmän? Entäs työsuhdeolot, oletko valmis tekemään töitä ilman yhtään ainutta taukoa? Pienellä palkalla?
Mitä jos miehesi on lomalla tai sairaana, luuletko että hän haluaa kuunnella koko päivän vieraiden lasten huutoa?
Miten yleensäkin selviydyt ongelmista? Miten tulet toimeen jopa vaikeiden ihmisten kanssa?
myös miinusta se, että siellä sinun luonasi olisi vain heidän lapsensa ja sinun lapsesi. Kaksi lasta ei ole ryhmä, sosiaalista kasvamista ei tapahdu. Ja sitä paitsi, jos vain kaksi lasta, ja toinen on sinun pieni vauvasi... on niin suuri riski, ettet anna huomiota hoitolapselle laisinkaan.
Itse kuvittelin ennen pph-koulutusta, että meneehän ne hoitolapset siinä sivussa ja kun itselläkin kerran lapsia, että osaanhan minä. Onneksi en ottanut hoitolapsia ennen koulutusta. Uskomaton apu ihan hygieniapassista ja ensiapukurssista, mutta myös sain ammatillisemman kuvan varhaiskasvatuksesta.
yks . pph2005 @ hotmail . com
osoitteesta siis välit pois! : )
ajattelis samalla tavalla niin perhepäivähoitajia ei olisi yhtään.
Ongelmia ja stressiä on joka työssä. Tuskin mikään asia on ylitsepääsemätön.
On kai sitä muidenkin miehet sairastanut. Jos miehelläni kova flunssa tai muu sairaus silloin uskoisin varahoidon pelaavan. Ei kai miehen nyt hotelliinkaan tarvii lähteä. Tästä en tietty ole varma. Pitääkin ottaa selvää, kiitos kun mainitsit asiasta.
Ehkä tämä työ palkitseekin..
" Fakta on että äitiysloma loppuu tuolloin ja sillä siisti. Silloin menevät äidit töihin, niin kunnalliset perhepäivähoitajat kuin muutkin. "
Mites se nyt noin onkaan. Kaikkihan hoitavat lapsensa 3-vuotiaiksi asti kotona, ainakin av-palstalaiset. Eihän tuo voi pitää paikkaansa ;)
siis paritalo kolmiossa reilu 80 m2. Toinen makuuhuone on lapsille tarkoitettu. Olohuone/keittiö on yhtenäistä tilaa, joten mahtuu pelaamaan ja askartelemaan yms. Tykkään touhuta kaikenlaista lasten kanssa. Käydä leikkipuistossa, pulkkamäessä, kerhoissa, muskareissa yms. tietysti mahdollisuuksien mukaan.
Armeijasta olen saanut hyvän järjestelmällisyyden ja säntillisyyden taidon. Kuri ja säännöt ovat tärkeitä. Itse en myöskään fyysisestä kurinpidosta perusta.
Rutiinit ja säännölliset arkiaskareet tuovat turvallisuutta lapsille kuin aikuisillekin.
Seurakunnan toiminnassa ollut mukana lapsesta asti. Viime vuosina en enää aktiivisesti.
siis ole varma otanko 3 lasta hoitoon omani lisäksi. Riippuu hoitopaikkojen tarpeesta. Sekä lapsien ikäjakaumasta. Ehkä joku olisi vain osapäiväinen. Alkamisajankohtakin riippuu vähän ammattilaisilta saamastani palautteesta yms. Voi olla että aloitan vasta 2008. Tai sitten yhden hoitolapsen kanssa syksyllä. Katsotaan miten asiat sujuvat.
Et selvästikään tajua, mitä on tulossa. Alkaa hyvin haastava vaihe lapsen elämässä, parasta kun keskityt siihen.