Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimin opettajana aikuisille - nyt avaudun hetken...

Vierailija
19.04.2025 |

Usein kuuluu valitusta siitä, kuinka nuoret sitä ja nuoret tätä. Mutta entäpä, kun koulutat aikuisia ja yrität pitää aikatauluista ja sovituista pelisäännöistä kiinni? Kun muutenkin esim. opetustunnit on vedetty minimiin, niin lähes kaikki oppiminen jää (aikuis)opiskelijan vastuulle ja se vastuunkanto näyttää tältä (ilmoitusluontoisia viestejä opettajalle):

- olen lomalle seuraavat kolme viikkoa, en osallistu.

- haluan suorittaa opintojakson itsenäisesti, laitatko ohjeet (itsenäinen suoritustapa ei ole mahdollista tällä opintojaksolla, ilmoitettu etukäteen)

- voinko suorittaa antamalla näyttöjä, teen tätä asiaa työkseni jo (niin, miksi olet sitten tällä opintojaksolla oppimassa UUTTA, jos et halua kehittää työtäsi?

- olen aikatauluttanut tehtävien tekoon loma-ajan, olethan käytettävissä 24/7 lomalla? (Ei, olen itsekin lomalla, teen tätä TYÖKSENI, en vapaa-ajan harrastuksena).

Kysymykseni kuuluukin - miksi sitoudut koulutukseen, jonka suorittamiseen sinulla ei sitten olekaan resursseja tai edes minkäänlaista halua?

Ugh, olen puhunut.

Kommentit (139)

Vierailija
1/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AMK vai mikä?

Vierailija
2/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia aikuiskoulutuksen kursseja varmaan onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itsekin juuri aikuiskoulutuksessa ja mietin samoja asioita.

Myöhästellään ja puhutaan tunneilla, puhelin on päällä, VAIKKA siitä on sanottu, äänettämälle ja mielelään laukkuun tai jonnekin pois.

Ja yksi mikä minua ihmetytti oli vessassa käyminen. Meillä oli taukoja ja tuntia on kulunut alle 10 minuuttia ja pitää päästä vessaan. Eikö mitenkään olisi voinut tauolla käydä?

Vierailija
4/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- voinko suorittaa antamalla näyttöjä, teen tätä asiaa työkseni jo (niin, miksi olet sitten tällä opintojaksolla oppimassa UUTTA, jos et halua kehittää työtäsi?

Useimpiin työpaikkoihin vaaditaan muodollisia pätevyyksiä. Vaikka osaisi käytännössä jo kaiken niin silti ei kelpaa töihin jos ei ole tutkintotodistusta. Yhä useammin koulutukset ovat myös voimassa vain määräajan, ja ne joutuu säännöllisesti uusimaan.

Vierailija
5/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimpiin työpaikkoihin vaaditaan muodollisia pätevyyksiä. Vaikka osaisi käytännössä jo kaiken niin silti ei kelpaa töihin jos ei ole tutkintotodistusta. Yhä useammin koulutukset ovat myös voimassa vain määräajan, ja ne joutuu säännöllisesti uusimaan.

Sertifikaaattikoulutukset on erikseen, en toimi rakennusalalla.

Ap

Vierailija
6/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko AMK vai mikä?

On.

Ap

Vierailija
7/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sertifikaaattikoulutukset on erikseen, en toimi rakennusalalla.

Ap

Ihan sama juttu on vaikkapa hoitoalalla. Ilman oikeaa paperia tai muuta suoritusmerkintää et ole mitään vaikka osaisit käytännössä kaiken.

Vierailija
8/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä juuri. Et saa palkankorotusta koska sinulta puuttuu tämä tutkinto vaikka on tehnyt 20 vuotta sitä työtä. Mutta kun se pitää olla... No, hankitaan se sitten vaikka siitä ei ole kenellekään mitään iloa.

Vierailija
9/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se oli jo parikymmentä jaar sitten.

Vierailija
10/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä tehdään työn ohessa ja työnantaja on ehdottanut koulutusta, jotta saa pitää työpaikkansa niin silloin motivaatio on sitä luokkaa. Pakkorako.

Vierailija
11/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vituttaa katsella 6000+ palkkaa nostavaa opettajaa samalla kun tekee itse koulutöitä ilmaiseksi

Vierailija
12/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vituttaa katsella 6000+ palkkaa nostavaa opettajaa samalla kun tekee itse koulutöitä ilmaiseksi

Eihän noi saa kuin hädin tuskin 2000e kk. Paska pätkätyö ala.

Vierailija
13/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Oma kokemukseni on ryhmätyöstä, johon tuppautui viisikymppinen joka ei millään tajunnut miten lähteet toimii. Jokainen kirja hänen kirjahyllyssään oli lähde, olihan hän ne joskus lukenut. Jokikinen tapaamiskerta piti aina uudestaan selittää, että jos käytetään lähteitä niin pitää pystyä osoittamaan mistä se on.

Vierailija
14/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksi mikä minua ihmetytti oli vessassa käyminen. Meillä oli taukoja ja tuntia on kulunut alle 10 minuuttia ja pitää päästä vessaan. Eikö mitenkään olisi voinut tauolla käydä?

Kunhan pääset tiettyyn ikään niin huomaat asian itsekin. Eturauhasvaivat miehillä ja naisilla jotain muuta.

Vierailija
15/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän noi saa kuin hädin tuskin 2000e kk. Paska pätkätyö ala.

AMK opettajan mediaanipalkka noin 5000/kk...

Vierailija
16/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. Oma kokemukseni on ryhmätyöstä, johon tuppautui viisikymppinen joka ei millään tajunnut miten lähteet toimii. Jokainen kirja hänen kirjahyllyssään oli lähde, olihan hän ne joskus lukenut. Jokikinen tapaamiskerta piti aina uudestaan selittää, että jos käytetään lähteitä niin pitää pystyä osoittamaan mistä se on.

Jep. Ja sitten nämä 'oma mielipide on tosiasia, koska MINÄ TIEDÄN. Ja voin tällä perusteella myös kirjoittaa opparin ilman mitään lähteitä. Näitä muuten löytyy raksapuolen ukoissa paljon.. Onneksi siellä on ne opettajatkin samaa koulukuntaa, niin menee läpi. Mutta kun tähän perustuu meidän rakennuspuolen "laatu", niin sitä saa, mitä tilaa.

Vierailija
17/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja sitten nämä 'oma mielipide on tosiasia, koska MINÄ TIEDÄN. Ja voin tällä perusteella myös kirjoittaa opparin ilman mitään lähteitä. Näitä muuten löytyy raksapuolen ukoissa paljon.. Onneksi siellä on ne opettajatkin samaa koulukuntaa, niin menee läpi. Mutta kun tähän perustuu meidän rakennuspuolen "laatu", niin sitä saa, mitä tilaa.

Rakennuspuolen laatu olisi hyvää mikäli rakentajat olisivat nämä MINÄ TIEDÄN tyyppejä. Nyt ne ovat puolalaisia, virolaisia jne. EI KIINNOSTA tyyppejä.

Vierailija
18/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän siihen ikään mennessä ole jo suurimmalta osalta karissut kiltin tytön syndrooma ja ylitunnollisuus ja selvinnyt, että vähemmälläkin pääsee

Vierailija
19/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se opettaja on opiskellut myös ja enemmän kuin sinä. 

Vierailija
20/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se opettaja on opiskellut myös ja enemmän kuin sinä. 

Kahden maisterin suorittaneena tohtisin epäillä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi