Milloin olette kertoneet tytöllenne menkoista? Meillä 9v tyttö enkä tiedä milloin kertoa.
Kommentit (35)
Tuohon vessassa käynteihin, niin käytiin just hiihtolomalla jossain tavaratalossa ja mentiin kaikki yhtäaikaa veskiin, ei mitään luonnotonta, meillä on yleensä veskin ovi auki kun käydään pissalla isomman hädän tullen ovi kiinni. Kun ikää on tullut enemmän lapsi luonnollisesti hakeutuu näissä hommissa yksityisyyteen, meillä karvojen kasvun jälkeen.
Ei luonnollisissa toimituksissa ole ujosteltavaa kotiväen kesken, lapset ei kuitenkaan tee veskireissuja kavereiden ja sukulaisten kanssa.
Ei tarvitse pohtia milloin kerrotaan kuukautisista kun niistä on jo tietoa. Kuitenkin muutamat keskustelut on käyty ja siinä vaiheessa kun kehon muutokset alkoivat tuossa 8-9 vuoden iässä.
Kuukautisiin on varauduttu ostamalla yhdessä jemmaan siteitä ja aiotaan juhlistaa asiaa keskenämme - naiseksi muuttuminen tältäkään osin ei ole häpellinen asia.
Terveisin yh-äiti ja jolla on kaksi tytärtä
itse aion kertoa tytölleni 6-7-vuotiaana
Lue viesti 10 ja saman kirjoittajan myöhempi vastaus!
Meidan mummulassa maalla, vanhassa talossa joka on rakennettu joskus sata vuotta sitten, niin siella on ulkohuussi, jossa on 7 (!) reikaa. Tooosi iso talon isannalle ja siita ne sitten pienenee, kunnes pienin on lapsen pyllylle sopiva.
Lapsena istuttiin koko suku siella kakalla eika ketaan havettanyt, varsinkin meista kaupunkilaislapsista se oli tosi hauskaa!!
REPIKAA TASTA SIVEELLISET ROUVAT!
vessassa käymisen ja seksin.........
Eikä seksikään luonnotonta ole, se ei vaan ole lasten elämään kuuluva asia kuten vessassa käyminen. Tai kuukautiset.
en tiedä, miksi näitä asioita pitäisi pantata.
Vierailija:
Lue viesti 10 ja saman kirjoittajan myöhempi vastaus!
Meilläkin lapset niin tytöt kuin pojatkin ovat tienneet menkoista niin kauan kuin muistan, meilläkin ovi on auki vessaan, siis ei lukossa, eikä sinne ole mitään porttikieltoa jos lapsista joku haluaa tulla perässä kertomaan vaikka jotain asiaa..
Kummallisia tiukkiksia olette osa!
Kyllä koulussa puhutaan näistä asioista, meillä muistaakseni 7.lk. Mutta itse olisin toivonut silti että äiti olisi myös asiasta jutellut, olisi sitten tarpeen tullen ollut helpompi pyytää ostamaan siteitä jne jos olisi tiennyt että äidin kanssa voi puhua. Puhukaa siis kotonakin vaikka koulussakin saa tietoa. Itse aijon kyllä ajoissa mainita asiasta kunhan lapseni kasvaa. Jos sitten käy niin että alkaa vaikka 9v.
olisko syytä puhua jo, luuletko ettei kavereiden kanssa puhuta menkoista. voipa olla jo joku jolla ne olisivat alkaneet.
minä olen kertonut jo varmaan 5-vuotiaalle, ei ole mikään salaisuus eikä ihmeellisyys, tyttölapset kun joka ikinen tulee elämään menkkojen kanssa.
Eikö lapsesi ole ihmetellyt siteitä tai tampooneja??? vai piilotatko ne niin hyvin, eikö ole ihmetellyt kaupassa notkuvia hyllyjä tai telkan mainoksia???
älä odota et koulu kertoo, kyllä se tytär on sinun, sitä paitsi kyllä miehesikin osaa niistä kertoa,vai onko hänellekkin jätetty kertomatta???
Että joku nauttis siitä, kun vaihtaa siteen tai tampponi!!!
suurinpiirtein kaiken menkoista. Ei hänelle mitään luentoa ole pidetty aiheesta, vastattu vaan lapsen kysymyksiin sitä mukaa, kun hän on niitä itse esittänyt. Enpä enää muista, missä iässä kysymyksiä alkoi sadella. En kyllä ota lasta mukaan kupin tyhjentämiseen, mutta tyhjää (ja puhdasta) kuppia hän on hypistellyt.
Eikä ole mun mielestä yhtään liian aikaista. Tavoitteena onkin saada luonteva keskusteluyhteys säilymään läpi vuosien, että lapsille jäis olo, että kaikesta voi ja saa kysyä. Mieleen kun on jäänyt, kuinka paniikissa itse olin, kun piti 12-vuotiaane mennä sanomaan äidille, että kuukautiset on alkaneet. Omat lapset ei toivon mukaan koe samanlaista paniikkia.
On sitä isommissa taloissa ennenkin ollut kaksireikäisiä huusseja. Meillä tuuletushormi pitää tiettyinä aikoina päivästä niin hirveää hurinaa, etten kuulisi yhtään, mitä lapset puuhaavat, ellen jättäisi ovea auki. Lapset ovat 3- ja 1½-vuotiaat joten en uskalla heitä oman onnensa nojaan jättää, kun peräpukamien takia kakkaaminen voi joskus kestää todella pitkän aikaa. Kyllä lapset aina silloin tällöin siinä vessassa pyörähtävät ja ovat nähneet pyllyn pyyhkimisistä ja siteen vaihtoa. Ei se silti tarkoita, että vaatisin heitä seuraamaan toimitusta silmä kovana tai työntäisin paskapaperit ja veriset siteet nenän alle töllisteltäviksi.