Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko olemassa ihmisiä jotka saavat 10 000 askelta päivässä kasaan ilman liikuntaharrastusta?

Vierailija
18.04.2025 |

Oletko itse sellainen? Miten sen saat?

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti tulee 10k täyteen. Ainoat päivät jolloin ei tule, ovat tyyliin viikonloppu- ja lomapäiviä, joina en poistu kotoa, ja kotonakaan en kovin paljon touhua. Silloin tulee yleensä jotain 5 000 askelta. 

Vierailija
82/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivän aikana koulussa helposti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen istumatyötä ja työmatka on kymmeniä kilometrejä, joten työmatkan ajan autolla. Käytän koiran aamutarpeilla korttelin ympäri, niin minulla on lounasaikaan mennessä vähintåän 3500 askelta. 

Kauppa on noin puolen kilometrin päässä ja omakotitalon puuhissa tulee askelia muutenkin. Vaikka puoliso käyttäisi koiran iltalenkillä ja töiden jälkeen, niin saan aina silti sen 10000 askelta täyteen. 

Useimmiten käytän koiran aamulla, puoliso iltapäivällä ja minä sitten pidemmän lenkin illalla. Puoliso käyttää iltalenkin. Jos käyn lisäksi kaupassa kävellen, askeleita on helposti 12-15 t/ vrk.

Aiemmin kuljin bussilla töissä- pelkästään koiran ulkoilutus ja bussille kävely teki askeleita sen 15-18t per päivä.

Tarkennus edelliseen, jos itse käytän iltalenkin (sen pisimmän), niin puoliso käyttää sitten sen "ennen nukkumaanmenoa-lenkin"

Vierailija
84/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkittää koiraa kolme kertaa päivässä niin siinähän nuo tulee.

Vierailija
85/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö että 10 000 askeleen raja on peräisin 1960-luvun japanilaisesta mainoksesta. Ei perustu tutkittuun tietoon.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tiedatko-mihin-10-000-askeleen-myyt…

Vierailija
86/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet yli 50 niin uusimpien tutkimusten mukaan pitkiä kävelylenkkejä pitäisi välttää. Muutama km on ok päivässä.

Ja tämä perustuu mihin? Yhteen tai muutamaan tutkimukseen vai metatutkimukseen? Kenen tekemään, missä julkaistuun, millä aineistolla?

Vierailija
87/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koira laskettaneen liikuntaharrastukseksi. Mutta ihan normaali töihin (tai vaikka junalle) kävely kerryttää tuon määrän itselleni suht helposti. Ja töissä kerroksien välillä kävely (vältän hissiä). 

Vierailija
88/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö että 10 000 askeleen raja on peräisin 1960-luvun japanilaisesta mainoksesta. Ei perustu tutkittuun tietoon.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tiedatko-mihin-10-000-askeleen-myyt…

Tiesin, enkä erikseen yritä päästä tuohon lukuun. Mutta mulla on urheilukello, joka laskee askeleet, ja siitäpä näen, että 10,000 täyttyy mulla arjessa siihen keskittymättäkin 😅

Vierailija
89/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko tuo on suunnilleen kilometreinä, kun on 160 cm nainen? Jalkojen ja askeleen pituus vaikuttaa, vrt. vinttikoira ja chihuahua. Toinen kävelee saman matkan erilaisella askelmäärällä. 

Vierailija
90/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tuo on suunnilleen kilometreinä, kun on 160 cm nainen? Jalkojen ja askeleen pituus vaikuttaa, vrt. vinttikoira ja chihuahua. Toinen kävelee saman matkan erilaisella askelmäärällä. 

Pelkkä pituus ei vaikuta ihan niin suoraviivaisesti, kuin ajattelisi. Mulla (160 cm) ja mun miehellä (180 cm) on sama askelpituus, vaikka ollaan eri mittaisia. Hänellä on tiukat takareidet, mulla ei.

Vierailija
91/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksan aina ihmetellä, että mitä sellaiset ihmiset puuhaavat ylipäätään, joilla vaivaiset 10t askelta päivässä tuntuu isolta ponnistukselta. Ilmeisesti makaavat sohvalla tai jotain sellaista. 10t tulee ihan itsekseen normi arkiaktiivisuuden myötä.

Ei kyllä tule, jos autolla menee töihin ja kauppaan ja tekee istumatyötä. Siirtymät autolta työpisteeseen, kotityöt 70 m2 kerrostaloasunnossa, roskiksen vieminen ja pyörähdys keskikokoisessa marketissa ovat mulla noin 4000 askelta/pv. Kyllä mun täytyy lähteä aina erikseen lenkille, jotta saan sen 10 000 askelta täyteen. Ja käyn kolmena päivänä viikossa salilla ja niinä päivinä harvemmin tuleekaan askeleet täyteen, kun en erikseen enää mene lenkille. Kesällä mökillä onkin sitten eri asia. Kalorikulutuskin on älykellon mukaan keskimäärin 200 - 300 kcal suurempi vuorokaudessa kuin talvikaudella kerrostalossa.

Asia on juuri noin kuin kirjoitit. Toi on hyvin tyypillinen kerrostaloasukille. Tuohon tulee meikällä vielä vähän sitä ja tätä, silti se 10000 askelta olisi tiukassa. Noi ihmettelijät on ilmeisesti provoja, tai sit ne ei osaa kattoa yhtään asiaa toisen näkökulmasta.

Vierailija
92/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkä joku 7km? Toki ainahan se kävely ei ole niin suoraviivaista siirtymistä paikasta toiseen. Vaikka jossain toimistolla tai portaissa (7. kerros) tulee kyllä askelia, mutta tuskin matkaa. 

Vierailija
93/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä tule ellei kiertele jossain kaupungilla kaupoilla tai sitten ihan lähde lenkille. Työmatkoilta ei tule ja istumatyö.

Vierailija
94/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttärellä tuli kesätöissä ollessa helposti sellaiset 12000 askelta ja enemmänkin. Ja siis autolla kulki töihin, ettei tullut edes työmatkoista.

Sehän riippuu ihan työstä.

Vierailija
95/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kävelin pelkästään töissä 13 tuhatta askelta. Vapaapäivinä ei välttis tuu 10k täyteen. Vaapaapäivän saldo usein semmoinen 6-8 tuhatta. 

Vierailija
96/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo, riittänee vastaukseksi.

Ei riitä. Tulee 2000 askelta. Pitää olla työ jossa liikkuu paljon. Eilen tuli 6000 askelta työ ja kotona päikkärit.

97/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6,5 kilometriä. En usko että tuollaista kilometrimäärää kukaan duunissa kävelee vaikka kävelisi työpisteeltä toiselle. Jos kävelee tuon matkan yhtäjaksoisesti niin se on liki puolitoistatuntia kävelyä.

Vähä riippuu ryöpisteestä, mutta esim. Cobran asemalla ravates tuo 10000 ylittyy helposti 😃

Vierailija
98/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti, töissä. Olen sairaalahuoltaja. Vapaapäivinä en ota mitään paineita liikunnasta.

Vierailija
99/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotyössä sairaalassa ja kaksi koiraa kotona. Yli 20 000 askelta tulee helposti ihan tavallisena päivänä ilman mitään erityislenkkejä tai jumppia.

Vierailija
100/139 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myymälätyö ja julkinen liikenne.