Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säälin kerrostalossa asumaan joutuvia, heille elämä on kärsimystä

Vierailija
18.04.2025 |

Olen vähän yli 30-vuotias ja minulla on 2014 valmistunut omakotitalo eräässä pääkaupunkiseudun kaupungissa. Joka ilta mietin, kuinka onnellinen olenkaan: asun omakotitalossa pääkaupunkiseudulla! Yleensähän omakotitalot ovat maaseudulla, kaukana palveluista. Maaseudulle mennään asumaan omakotitaloon samasta syystä kuin pk-seudulla ajaudutaan kerrostaloon: ei ole varaa omakotitaloon pk-seudulla. Minulla on. Kuten lämnitettyyn autotalliin ja uuteen VAG-konsernin autoon.

Kuinka onnellinen olenkaan illalla ajatellessani kaikkia niitä, jotka joutuvat heräämään karuun totuuteen kerrostalossa. Tirskaus!

'Fröken Marie'

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattohuoneisto kerrostalosta upein näkyminen.. en vaihtaisi ikinä omakotitaloon.

Vierailija
82/102 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fräulein. 

Ja Tirskaus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa muodoissa asuneena ei tämäkään kerrostalo kärsimystä oo. Eikä vuokralla. Pääsee vaikka uima-altaaseen jos haluaa. Ei mulla enää olisi resursseja huolehtiakaan omakotitalosta. 

Vierailija
84/102 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, mä en ainakaan kärsi päivääkään täällä. Vaikka asun todella pienessä kerrostaloasunnossa pienessä kaupungissa. 

Vierailija
85/102 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, kuinka väärässä voitkaan olla.

Omistusasunnossa kerrostalossa on mitä mainiointa asua, hoitaa vain oman asuntonsa ja olemisensa, ei tarvitse muuhun puuttua.

Vierailija
86/102 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikansa kutakin. Omistimme pääkaupunkiseudulla hyvämaineisessa kaupungissa 200 neliöisen omakotitalon.  20 vuotta riitti ja muutimme kerrostaloon. Lapset muuttivat omilleen, eikä ollut mitään järkeä siivota, korjata, tehdä puutarhatöitä. Tonttikin oli iso, eikä mikään postimerkki. Aina mielessä joku, - tuokin pitäisi tehdä - työ. Nykyään tyytyväinen kerrostaloasukas varsinkin lumenluonti- ja haravointi aikoina. Kiva lähteä töihin aamulla auratulta ja hiekotetulta parkkipaikalta. Kahdenkymmenen vuoden kuluttua voit olla valmis samaan. Paitsi jos olet t rolleri, joka vielä asuu mamin nurkissa ja aikaansa kuluttaakseen harrastaa ärsyttämistä. Joka tapauksessa pääkaupunkiseudulla on valtava määrä omakotitaloja, joita halukkaat voivat ostaa. 

Vierailija
87/102 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaan niin paljon niitä kerrostalokyttääjiä, heippalappuja, postiluukusta kurkistelijoita, juoppoja ylärapussa, huumehörhöjä alarapussa, 10-henkinen metelöivä ma mu perhe seinäntakana. Milloin alakerran häkkivarastosta vietiin polkupyörä, milloin mitäkin. Oi sitä ihanaa aikaa.

Asuit siis jossain slummissa? 

Suurin osa kerrostaloista on slummin rajamailla, tai osaslummeja. Asiantila voi muuttua nopeasti missä kerrostalossa tahansa.

AirB&B on tehnyt Töölöstäkin slummin, jos nyt Töölö mitenkään arvoalue onkaan kaikkine sokeritoukkineen, turkiskuoriaisineen ja rottineen. Parit piikitysasuntolatkin alueella. Omistajat asuvat muualla, merenrannoilla omakotitaloissa tai ulkomailla. Palkollinen hoitaa siivoukset bileiden jälkeen. Ludemyrkytysten jälkeen lähdin. Uudessa rakennuksessa sitten paperitoukkia. Mentävä kai terapiaan, että kestää asua noiden kanssa.  Sokeritoukat on iljettäviä, mutta vaatteet tuhoava ja sänkyynkin ryömivät turkiskuoriaiset ovat lisäksi oksettavia. Olen asunut kahdessa rakennuksessa Töölössä ja molemmissa samat ongelmat. 

Vierailija
88/102 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka iso tontti ja kuinka lähellä naapurit? Jos naapurit vieressä, niin ei mitään iloa asua omakotitalossa.

Trolloloo. On se kymmenenkin metrin päässä asuva naapuri aina parempi vaihtoehto kuin suoraan seinän takana asuva. Aitakin on varmaan välissä. Autuutta kun vertaa kerrostaloiluun.

Tuttavani on, voisiko sanoa omakotitalokyttääjä. Heittelee milloin mitäkin aidan takaa naapurilleen. Jopa rajalla olevan koivun lehdet jaksaa kärrätä naapurilleen. Mittasi, ja merkitsi myös mitkä lumet eivät kuulu hänelle. Tilaa olisi ja tuttavani voisi kolata myös mummelin puolelta auran jättämät kinokset, mutta siitäkin saisi varmasti haukut, että raja on ylitetty. Kohta varmaan saa hva:n miehet hänet riesakseen. Siinä sitten mitan kanssa kyylää, kuinka väärään paikkaan lumet on kasattu. Olen yrittänyt puhua kohteliaisuudesta ja naapurisovusta, mutta suuttuu siitä. 

Vierailija
89/102 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö.

Jos olisit oikeasti rikas, niin sulla olis kartano maaseudulla, ja erikseen kaupunkiasunto.

Mihinkään vauvapalstalle et kirjoittaisi sanaakaan. Koskaan.

Veikkaan, että olet työkyvytön, möhömahainen alkoholisti. Tai olet iän puolesta haudan partaalla.

Vierailija
90/102 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaisi asua yksin omakotitalossa. Tulee kauhuleffat mieleen.

Erityisesti nyt kun hallitus leikkaa. 

Vierailija
91/102 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaan niin paljon niitä kerrostalokyttääjiä, heippalappuja, postiluukusta kurkistelijoita, juoppoja ylärapussa, huumehörhöjä alarapussa, 10-henkinen metelöivä ma mu perhe seinäntakana. Milloin alakerran häkkivarastosta vietiin polkupyörä, milloin mitäkin. Oi sitä ihanaa aikaa.

Sinunkin uusiolähiö on tulevaisuuden slummialuetta.

Vierailija
92/102 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et- Kunhan vaan prassailet . Mistä se johtuu ? Pieni mikä ?

Vierailija
93/102 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut noin pitkään ns. arvotalossa ja olen ihan kyllästynyt kaikkeen: naapureihin, isännöitsijään, hallitukseen, siihen että vastike nousee koko ajan, jne. Moni varmaan pitää minua onnekkaana tässä talossa mutta suunnittelen koko ajan muuttoa johonkin mummonmökkiin metsänreunaan. En jaksa tätä keskustakerrostaloasumista enää yhtään.  

Vierailija
94/102 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotiasuminen on edullisempaa kuin kerrostalossa vuokralla, mutta taitaa olla tuossa vaikeinta sana alku, oma. 

Harva vuokralla asuu, omissa osalkeissaan tietysti asuvat, ja nauttivat vapaa-ajastaan toisin kuin ok-asuja.

Vierailija
95/102 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on F20 (skitsofrenia)

Vierailija
96/102 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi että. Maajuntti yrittää leikkiä onnellista hometalossaan, jota kukaan ei suostu ostamaan hyvällä eikä pahalla :D

Miten ensi vuoden kiinteistöverolle kävi, kuusinkertaistuiko?

Vierailija
97/102 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinunkin uusiolähiö on tulevaisuuden slummialuetta.

Ja sinun hometönöstä saa kätevästi haettua irtainta myytäväksi kun tämä hallitus leikkaa tukia. Onko vielä puusta rakennettu, helposti syttyvä?

Vierailija
98/102 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeen karuun todellisuuteen. Asumme rauhallisessa kerrostaloidyllissä täynnä lapsiperheitä. Vieressä on omakotitaloalue. Ei tämä ole mikään lande.

Naapurit välillä vaihtuu. Kaikki erilaisia. Mutta kamalin naapuri oli se. Joka ei kestänyt muiden ääniä. Eikä ymmärtänyt miksi naapurit valittivat heidän ryyppybileistään, jotka no olisi siedetty kaikilta muilta joskus.

Mutta ei heiltä, jotka valittivat kaikista elämän normaaliäänistä.

Kiitos, että olet valinnut omakotitalon. Meiltä kuuluu ääntä joskus, naapurista joskus. Eikä kukaan valita. 

Joskus tuli partsilta kuunneltua, kun isäntä huusi puoli tuntia omakotitalonsa pihalla.

Hyvä juttu, et hänkin oli valinnut omakotitalon.

Vierailija
99/102 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotiasuminen on edullisempaa kuin kerrostalossa vuokralla, mutta taitaa olla tuossa vaikeinta sana alku, oma. 

Harva vuokralla asuu, omissa osalkeissaan tietysti asuvat, ja nauttivat vapaa-ajastaan toisin kuin ok-asuja.

Tosi helppo ottaa äkkilähtö Madeiralle kun ei tartte palkata talonvahtia. Kerrosnaapuri käy kastelemassa kukat.

Suurin osa asuntomurroista tehdään omakotitaloihin. 

Vierailija
100/102 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, kuinka väärässä voitkaan olla.

Omistusasunnossa kerrostalossa on mitä mainiointa asua, hoitaa vain oman asuntonsa ja olemisensa, ei tarvitse muuhun puuttua.

Huoltoyhtiö leikkaa nurmikot, auraa lumet, huolehtii kaikesta. Toista se on ok-asukkaalla kun pitää itse alkaa apua soittelemaan kun putki jäätyy pakkasella tai paapan omatoimisesti kytkemästä sähkötaulusta iskee salama.