Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hallitus aikoo poistaa ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden

Vierailija
18.04.2025 |

HS: Hallitus aikoo poistaa ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden SAK: Jälleen hallitus lyö duunaria

https://yle.fi/a/74-20156971?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Loppuuko tämä ikinä? Leikkaukset osuu muihinkin kuin tukien käyttäjiin. Ay-liike halutaan rapauttaa kokonaan. Kohta ollaan kaikki työnantajien orjia tappelemassa vähistä työpaikoista, joista voidaan irtisanoa heppoisin perustein. Irtisanomissuojaa on myös huononnettu. 

Kommentit (547)

Vierailija
21/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ammattiliitoilla ei ole mitään virkaa niin kauan, kun liittoon kuulumattomatkin saavat samat edut.

Liiton jäsenille liiton neuvottelemat palkat ja edut, muille sitten sen mukaan miten kukin osaa itse neuvotella.

Vierailija
22/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo SAK:n tanakoita pomoja, niin huomaa kyllä, että ovat olleet ruoka-aikaan kotona ja nauttineet erinäisissä pöydissä juomiakin. Sen verran on pulleat ja punaiset posket.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Täysin perusteeton AY-politrukkien tuki. Työttömyyskassan jäsenmaksu on alle satasen ja sen pystyy jokainen halukas maksamaan. Itse olen KOKO-kassassa.

Sekö susta on tärkeintä että saat työttömyyskorvauksia? Tästähän juuri hallitus tykkääkin.

Vierailija
24/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on tavallaan vähön epäreilukin systeemi. Itse olen hyvärtuloinen ja liiton jäsenmaksu on kiinteä eikä tuloriippuvainen. Verovähennyksen vuoksi liiton jäsenyys on minulle halvempi kuin pienituloiselle, jonka marginaaliveroprosentti on pienempi. Reiluako?

Vierailija
25/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo SAK:n tanakoita pomoja, niin huomaa kyllä, että ovat olleet ruoka-aikaan kotona ja nauttineet erinäisissä pöydissä juomiakin. Sen verran on pulleat ja punaiset posket.

Samaa olen kyllä huomannut työnantajapomoissakin. Lienee vähän samoja tapoja.

Vierailija
26/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Täysin perusteeton AY-politrukkien tuki. Työttömyyskassan jäsenmaksu on alle satasen ja sen pystyy jokainen halukas maksamaan. Itse olen KOKO-kassassa.

Sekö susta on tärkeintä että saat työttömyyskorvauksia? Tästähän juuri hallitus tykkääkin.

Minäkin tykkään hallituksesta. Äänestän aina oikeistoa. Toissa talvena oli niin kylmä, että demarit joutuivat pistämään kätensä vaihteeksi ihan omiin taskuihinsa.

Vierailija
27/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on veronkorotus duunarille taas.

Ei ole vaan veronalennus kun erosin liitosta! AY-pamput voivat paskoine neuvottelutuloksineen haistaa pitkän V:n.

SAK on lyönyt duunaria jo niin pitkään että nyt on aika lopettaa maksut!

Se on SAKn ja niiden munattomien jäsenliittojen satraappien syytä, että suomessa on niin paska elintaso ja palkat suhteessa inflaation. Viimeisen n. 16 vuoden aikana, eli sieltä 2008 talousromahduksesta lähtien, palkat on tähän päivään mennessä pudonneet n. -20% reaaliselta ostovoimaltaan eli elintaso on saman verran pakkasella, ja ainoa ketä voi syyttää, on SAK & niiden jäsenliittojen mulkut jotka on "neuvotelleet" palkanalennuksia saman ajan. Uuniin vttu koko sakki ja joutuin.

Vierailija
28/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USAssa 6% yksityisen sektorin työntekijöistä on liitossa ja siellä palkat on paljon paremmat. 

Ei ole. Ruotsissa on korkea ay- järjestäytymisaste ja paremmat palkat, eläkkeet ja työttömyysturva. Kassan maksu nyt on niin pieni ettei mitään merkitystä.

Vierailija
29/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus pyrkii tekemään työnteosta käytännössä kannattamatonta. Tai ehkä se ei ole tavoite, mutta se tulee joka tapauksessa olemaan hallituksen toimien seuraus. 

Vierailija
30/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaan veronalennus kun erosin liitosta! AY-pamput voivat paskoine neuvottelutuloksineen haistaa pitkän V:n.

Se on SAKn ja niiden munattomien jäsenliittojen satraappien syytä, että suomessa on niin paska elintaso ja palkat suhteessa inflaation. Viimeisen n. 16 vuoden aikana, eli sieltä 2008 talousromahduksesta lähtien, palkat on tähän päivään mennessä pudonneet n. -20% reaaliselta ostovoimaltaan eli elintaso on saman verran pakkasella, ja ainoa ketä voi syyttää, on SAK & niiden jäsenliittojen mulkut jotka on "neuvotelleet" palkanalennuksia saman ajan. Uuniin vttu koko sakki ja joutuin.

Mieti kuinka huonot olisivat jos liittoja ei olisi ollenkaan. Mutta hei siihen suuntaan ollaan menossa ja kohta jokainen saa neuvotella ihan mistä huvittaa ja miten huvittaa.

Vierailija
31/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on oiva kohde säästää julkisia menoja. Ay-jäsenyys on jokaisen oma asia, omaa edunvalvontaa. Miksi yhteiskunnan pitäisi sitä tukea? Miksi sitä on tuettu pitkään?

Vierailija
32/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannatan sitä, että enemmän työsuhteen perusasioita kirjattaisiin lakiin ja sitten pienemmistä yksityiskohdista voisi sopia paikallisesti.

Nyt on aika räikeitä eroja aloilla, joissa on TES ja joissa ei ole TES:iä, koska lain minimit on todellakin naurettavia joiltain osin, esim lomaraha ei tule laista, sairasajan palkka on vain muutama päivä jne.

Vierailija
33/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotinkin mitä kostotoimia hallitus keksii vaalien takia. 

Vierailija
34/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostovoima halutaan mahdollisimman alas ja kaikki se turva pois jonka varaan ihminen rakentaa perheen ja kodin... Niitä ei kannata enää suunnitella...

Vierailija
35/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ammattiliitoilla ei ole mitään virkaa niin kauan, kun liittoon kuulumattomatkin saavat samat edut.

Liiton jäsenille liiton neuvottelemat palkat ja edut, muille sitten sen mukaan miten kukin osaa itse neuvotella.

Näinhän se kuuluisi mennä. Alkaisi YTK: laisten leuka väpättää...

Ärsyttää hoitaa näiden siivestäjien asioita.

Vierailija
36/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ammattiliitot kuuluvat demokraattiseen yhteiskuntaan. Putinin sisarpuolue ei tietysti demokratiasta piittaa, kun ovat Trumpan tiellä.

Vierailija
37/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta saahan työnantajapuoli korottaa palkkoja niin paljon kuin haluaa...Mikä ongelma. Ei AY sitä estä.

Vierailija
38/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on tavallaan vähön epäreilukin systeemi. Itse olen hyvärtuloinen ja liiton jäsenmaksu on kiinteä eikä tuloriippuvainen. Verovähennyksen vuoksi liiton jäsenyys on minulle halvempi kuin pienituloiselle, jonka marginaaliveroprosentti on pienempi. Reiluako?

Missä liitossa olet? Toisissa liitoissa se on tietty prosentti palkasta eli on tuloriippuvainen.

Vierailija
39/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on pommi Etelärannassa. Paksusti voivalle ay-eliitille huolta aiheuttava aie. Kovaliksainen ay-köpi nukkuu yönsä huonosti pääsiäisenä!

Vierailija
40/547 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yleensä palkkani neuvotellut. Ja muutkin edut. Olen ollut viimeksi vuokrafirmoissa töissä ja sääntö on niillä ollut että samat edut kuin omalle porukalle, vähintään. Veronmaksajana muuten maksan liittojenkin työttömien päivärahoja. Maksakoot sitten liiton jäsenet kaiken keskenään jos työehdotkin olisi erilaiset ok. Yleissitovuus on vanha perusjuttu jonka poistaminen voisi olla ennemminkin haitallista liitoille.