Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkyvytön kaveri

Vierailija
18.04.2025 |

Kaverini sanoo olevansa täysin työkyvytön nyt ja tulevaisuudessa ja hakee työkyvyttömyyseläkettä hieman alle 5-kymppisenä. On ollut kuntoutustuella jo pari vuotta masennuksen ja ahdistuneisuuden takia. Varmistaakseen työkyvyttömyyseläkkeen saamisen hän on alkanut sanoa olevansa myös toimintakyvytön. 

Kuitenkin hän näyttää sivusta seuraten viettävän aika lailla täyttä elämää. Hänellä on puoliso, perhe ja ystäviä, joita hän tapaa monta kertaa viikossa, käy kahvilassa, kirpputoreilla, ravintolassa, ratsastustallilla, hieronnassa, jalkahoidossa. Hänellä on kaunis rivikotitaloasunto, joka on tyylikkäästi sisustettu ja aina tiptop kunnossa. Hän on innokas puutarhanhoitaja ja ostaa pihallleen uusia kasveja ja valtavasti kesäkukkia. Hän hoitaa myös sukulaisensa pieniä lapsia innokkaasti. Hän on innokas lenkkeilijä ja käy joka päivä pitkillä lenkeillä. Hän harrastaa myös käsitöitä ja kuuntelee musiikkia ja äänikirjoja, lukee kirjoja ja viettää aikaa sosiaalisessa mediassa julkaisten kuvia, videoita ja pohtivia tekstejään. 

Mutta eläkeläiseksi nyt on aktiivisesti pyrkimässä ja ilmeisesti pääsemässä, koska kognitiivisissa testeissä ei kuulemma ollut saanut tehtyä juuri mitään. Ei kai siinä sitten mitään. Onko muilla havaintoja tällaisista työ- ja toimintakyvyttömistä henkilöistä?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on pelottavaa. Itselläni on ollut vaikeuksia motivoitua edes niistä hyväpalkkaisista töistä. Muutenkin on kaikkea outoa väsymystä ja käynnistymisongelmia. Kognitiivista rasitetta uralla on ollut ehkä enemmän kuin laki sallii.

Vierailija
22/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tk-eläkkeellä ja yritän silti mm opiskella pääosin siksi että kun olin täysin eläkkeellä henkinen jaksamiseni oli vielä huonompaa koska eristäydyin kotiin. Jatkoin opontojani josta olin vuosia poissa sairauden vuoksi. En kuitenkaan selviä opiskeluistani samassa ajassa kuin muut ja käytännössä saan tehdä opiskeluja vain terveydentilani vuoksi. Jaksaminen on vaihtelevaa. Kaverit eivät näe sotkua minkä keskellä elän, kaverit eivät näe traumaa minkä kanssa kamppailen, jaksoja jolloin olen kotona makuuasennossa pääosin kuukausia hoitaen vain velvollisuudet. Jotkut joskus näkevät ongelmani esim siten että unohtelen asioita. Muistini pätkii. Kokeet on haastavimpia siksi. Päästessäni mt eläkkeelle minulle tehtiin toimintakyvyn kartoituksia,ja jopa kotonani käytiin.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tk-eläkkeellä ja yritän silti mm opiskella pääosin siksi että kun olin täysin eläkkeellä henkinen jaksamiseni oli vielä huonompaa koska eristäydyin kotiin. Jatkoin opontojani josta olin vuosia poissa sairauden vuoksi. En kuitenkaan selviä opiskeluistani samassa ajassa kuin muut ja käytännössä saan tehdä opiskeluja vain terveydentilani vuoksi. Jaksaminen on vaihtelevaa. Kaverit eivät näe sotkua minkä keskellä elän, kaverit eivät näe traumaa minkä kanssa kamppailen, jaksoja jolloin olen kotona makuuasennossa pääosin kuukausia hoitaen vain velvollisuudet. Jotkut joskus näkevät ongelmani esim siten että unohtelen asioita. Muistini pätkii. Kokeet on haastavimpia siksi. Päästessäni mt eläkkeelle minulle tehtiin toimintakyvyn kartoituksia,ja jopa kotonani käytiin.  

Saan tehdä opintoja hitaammin*

Vierailija
24/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🐣

___

Pråvå tämä tietysti on, mutta aina näissä

mielikuvitusposteissakin

joitakin asiakommentteja.

___

🐣

Vierailija
25/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne henkilökohtaisesti ketään mutta tiedän, että tuollaisia lintsareita oikeasti on. 

Vierailija
26/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, osoittaa varsin seikkaperäistä ja syvää perehtymistä ystävänsä tilanteeseen. Aikaa on käytetty myös analysointiin, jossa painopiste on ystävän tilanteen mitätöinnissä, vähättelyssä ja vääristelyssä. Ap, pyrkii antamaan vaikutelman, ettei ystävän tilanne olisi todellinen, samalla kun hän pyrkii manipuloimaan tähän narratiiviin muita kuvauksensa tueksi. Hyvään verhottu, hiukan ihmettelevä sävy tekstissä vahvistaa manipulaatiota. Summa summarum: tällainen henkilö ei ole ystävä. Näistä hankkiudutaan eroon.

Vierailija
27/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkettä ei saa helposti. Kokeile itse.

Oletko kaverillesi kateellinen? Kukaan ei tarvitse kaltaistasi ihmistä lähelleen.

Joo ei todellakaan. Reilusti yli puolet hakemuksista hylätään.

Vierailija
28/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin rivien välistä ap:lle näyttää ensinnäkin olevan ongelma, että kaverilla on rahaa harrastaa mukavia asioita. Eihän joku kesäkukkien istuttaminen, ratsastaminen tai jalkahoidossa ja kahvilassa käyminen ole työhön verrattava rasite, ne vain maksavat rahaa. Ilmeisesti ap:ta harmittaa, että kaverilla on oikein perhe ja puolisokin, joka ehkä on vielä hyvätuloinenkin. Ja että vielä kaunis kotikin, ja ystäviä.

Ap:n sijassa minä olisin onnellinen siitä, että yhteiskunnassamme elämän perusasiat voivat joillain yksilöillä olla aika hyvinkin, vaikka olisi rasitteena työkyvyn vievä sairaus. Veikkaan kuitenkin, että ei tämän kaverin elämä silti ole yhtä juhlaa, vaikka ap asian haluaa kateellisuuttaan nähdä niin.

Vierailija
29/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin rivien välistä ap:lle näyttää ensinnäkin olevan ongelma, että kaverilla on rahaa harrastaa mukavia asioita. Eihän joku kesäkukkien istuttaminen, ratsastaminen tai jalkahoidossa ja kahvilassa käyminen ole työhön verrattava rasite, ne vain maksavat rahaa. Ilmeisesti ap:ta harmittaa, että kaverilla on oikein perhe ja puolisokin, joka ehkä on vielä hyvätuloinenkin. Ja että vielä kaunis kotikin, ja ystäviä.

Ap:n sijassa minä olisin onnellinen siitä, että yhteiskunnassamme elämän perusasiat voivat joillain yksilöillä olla aika hyvinkin, vaikka olisi rasitteena työkyvyn vievä sairaus. Veikkaan kuitenkin, että ei tämän kaverin elämä silti ole yhtä juhlaa, vaikka ap asian haluaa kateellisuuttaan nähdä niin.

Ja noita ei tosiaan ole varaa tehdä ilman työssäkäyvää puolisoa, yleensä tk eläke on varsin pieni. 

Vierailija
30/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki oon kaunis ulkonäöltään, fiksu, aina siisti ja normaalin näköinen. Aivoissa on pelkkää hiekkaa ja kun krooninen vakava masennus ja huonot ihmiset ympärillä ovat vieneet multa kaiken. Hoitaja käy välillä kotona ja viettää aikaa kanssani.

Olen 30v nainen.

Vierailija
31/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkettä ei saa helposti. Kokeile itse.

Oletko kaverillesi kateellinen? Kukaan ei tarvitse kaltaistasi ihmistä lähelleen.

Joo ei todellakaan. Reilusti yli puolet hakemuksista hylätään.

Yksi tuttuni sai ja leuhotti minulle, että eka kerralla meni hakemus läpi. Loukkasi aikoinaan jalkansa ja ei muka parantunut. Nykyään ei kuitenkaan nilkuta yhtään enää. Tuommoiset eläkkeet pitäisi arvioida uudelleen ja purkaa.

Vierailija
32/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, osoittaa varsin seikkaperäistä ja syvää perehtymistä ystävänsä tilanteeseen. Aikaa on käytetty myös analysointiin, jossa painopiste on ystävän tilanteen mitätöinnissä, vähättelyssä ja vääristelyssä. Ap, pyrkii antamaan vaikutelman, ettei ystävän tilanne olisi todellinen, samalla kun hän pyrkii manipuloimaan tähän narratiiviin muita kuvauksensa tueksi. Hyvään verhottu, hiukan ihmettelevä sävy tekstissä vahvistaa manipulaatiota. Summa summarum: tällainen henkilö ei ole ystävä. Näistä hankkiudutaan eroon.

Tämä. Kaikkea sitä leipä elättää.

Vierailija
33/39 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja noita ei tosiaan ole varaa tehdä ilman työssäkäyvää puolisoa, yleensä tk eläke on varsin pieni. 

Ennen inflaatiota tk eläkkeellä pärjäsi paremmin. Sen jälkeen ostovoima on tippunut. Kaiken hinta on noussut, vuokrat, ruoka, puhelinlaskut, kaikki. 

Vierailija
34/39 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap luulee, että some on joku todellisuus. 

Todennäköisesti noiden kesäkukkien, lenkkien ja harrastusten takana on valvottuja öitä, itkua, ahdistusta ja muuta. Mutta kaverihan ei näistä tiedä ja ihan syystä. En luottaisi ap:n kaltaiselle kaverille mitään henkilökohtaisia asioita.

Vierailija
35/39 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on erilaista töissä ja muualla, ellei se ole muuallakin. Työpaikka voi aiheuttaa joissakin aina ahdistuksen ja ptsd.

Vierailija
36/39 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne henkilökohtaisesti ketään mutta tiedän, että tuollaisia lintsareita oikeasti on. 

Vai ihan lintsareita 🤣 Mene takaisin alakouluun, kakara. 

Vierailija
37/39 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet paska kaveri ja katkera vanha akka. Pidä huoli omista asioistasi kyylä. 

Kaikki tähän alapeukuttavat ovat työhaluttomia luusereita tukipellejä.

Ime paskasta munaa, perskokkarehuora, ja mene uuniin. 

Vierailija
38/39 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäki oon kaunis ulkonäöltään, fiksu, aina siisti ja normaalin näköinen. Aivoissa on pelkkää hiekkaa ja kun krooninen vakava masennus ja huonot ihmiset ympärillä ovat vieneet multa kaiken. Hoitaja käy välillä kotona ja viettää aikaa kanssani.

Olen 30v nainen.

Sama. Jaksan päivittäin käydä suihkussa ja siihen se aikalailla jääkin. En tosin tule koskaan pääsemään työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka mulla on myös fyysinen sairaus, työttömänä elelen.

Vierailija
39/39 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän et näe kaveria kellon ympäri? Voi laittaasomeen kuvia hyvistä hetkistä ja juttelee sinullekin niistä, tuskin puhuu ja ottaa kuvia sillä hetkellä kun menee huonosti.