Muita joita ärsyttää nämä 50+ vuotiaat, joilla on mennyt kaikki aina elämässä putkeen!
Minulla on eräs uusi tuttavuus ollut nyt kolme vuotta. Joo ei hänessä muuten ole mitään vikaa, mutta hänen elämänsä on mennyt kuin oppikirjasta ja hän "halveksii" kaikkea muuta. Hänen kaikki ystävänsäkkin ja sisarukset ovat kuulemma kaikki pariutuneet jo teini-iässä (ihan normaali kuvio hänen mielestään) Lapsia on 4 (ihan normaali määrä hänen mielestään) Hänellä ja vaimolla on maksettu omakotitalo (ihan perus hänen mielestään) Kaikki lapset on menestyneitä ja lentäneet omilleen (taas ihan normi hänen mielestään) Koiria on 2, kuten uusia autoja. Mökkikauppoja on suunnitelmissa ( Ihan normia hänen mielestään). Päivääkään eivät ole olleet kukaan työttömänä (ihan normaalia hänen mielestänsä). Itselläni kaikki on mennyt täysin päinvastoin. Lopputulos on, että olen sinkku, lapseton, asun vuokralla, rahaa ei ole, ikivanha auto löytyy. Eläimille olen allerginen, niin ja olen toista vuotta työttömänä. Ikinä ei ole ollut mitään "varmaa" työpaikkaa ja elämä on heitellyt kuin Mikki Hiirtä myrskyssä.
Työtön ja perheetön 53v.
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuttava, joka itsekin sanoo ettei ole ollut vastoinkäymisiä elämässä. Ei hän kultalusikka persiissä ole syntynyt, mutta elämä on ollut hyvin tasaista. Hän on ihan ok, mutta myötäelämisen kykyä ei omien vaaleanpunaisten linssien myötä oikein ole. Osaa "surra" esim. lapsiensa pikkiriikkisiä elämänmuutoksia: Iik, lapseni irtisanoutui töistään uuden työpaikan vuoksi.
Itse hän on ollut aina samassa helpossa puuhastelutyössään, niin tuollaiset muutokset ovat hänelle vähän liikaa.
Kuulostat katkeralta, että joku on järjestellyt itselleen mukavan elämän.
Olen varmaan sellainen mutta täysin loppuunpalanut työnorja jolla ei ole muuta elämää enää. Ei tällä maallisella materialla mitään tee. Pelkkää kulissia se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta eli 3 lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen eli et myy tarpeeksi tavaroita asiakkaalle tai virhe työtehtävässä.
Kuule, yksikään järkevä yritys ei ala potkimaan hyviä työntekijöitä ulos hetken mielivallassaan tai syöpädiagnoosista vaikka niin haluat toitottaa tällä panettelulla.
Yritys ei menesty ilman työntekijöitä.
1.1.2025 tuli voimaan paikallinen sopiminen eli saa ottaa uusia työntekijöitä alle tes-palkan töihin.
Valtion virastoissa on kautta aikojen ollut työttömiä määräaikaisissa töissä esim. vuorotteluvapaa sijaisina, ei ne työt rakettitiedettä ole.
Kohts voi helposti irtisanoa ne kenelle on kertynyt 38 lomapäivää ja kokemuslisiä.
Ja ottaa tilalle uusia työntekijöitä pienemmällä palkalla. Hallitus leikkaa koko ajan valtion virastoilta rahaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kullakin omanlaisensa ja ainutkertainen elämä. Sen takia en ymmärrä miksi jotkut ihannoivat, että ovat yhdessä jossain teini-iässä tavatun kumppanin kanssa. Aika kapea on kokemusmaailma, jos parisuhteet ja muut säädöt jääneet tuohon.
No, eivät ne yleensä jääkään, vaikka nämä 50+ pitkissä suhteissa saattavat ollakin, pettämistä tapahtuu matkan varrella, mutta kulissi pidetään.
Jotenkin surullista, että ihmisen pitää kateellisena keksiä toisen ihmisen elämään vaikeuksia. Tutkitusti pitkä liitto lisää ihmisen onnellisuutta, ne säädöt ja suhteet ei. Minua ei harmita, että niitä säätöjä ei juurikaan ollut, eikä meillä ole pettämistä ollut. Ihan sama, mitä ulkopuoliset luulevat.
En ole nähnyt yhtäkään teini-iässä so
Miksi mahdat loukkaantua? Epäilys taitaa kuitenkin kyteä. Ja kukaan meistä ei koskaan todella tunne toista.
Vuorotteluvapaa sijaiseksi sai ottaa vain 90 päivää työttömänä olleen.
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata olla kateellinen, hyvähän se on jos toisille menee hyvin.
Itsellä kaikki meni odotusten mukaan aina sinne 35v asti. Hyvästä perheestä, kympin tyttö, urheilussa menestynyt, tutkinto suoritettu, hyvä työpaikka ja hieno asunto. Komea, nuorena tavattu mies ja kaksi lasta. Mitäs sitten kävikään, sairastuin vakaviin mielenterveysongelmiin, olin sairaalahoidossa pitkiä pätkiä, eikä muutaman vuoden päästä ollutkaan enää mitään. Asunto oli menetetty, työ lähtenyt alta, hankittu valtavat velat, lasten tapaamisoikeus oli rajoitettu ym. Siitä sitten taisteltiin useampi vuosi eteenpäin, niin että sain yhteishuoltajuuden lapsiini, sain uuden paljon pienempipalkkaisen työn uuteen ammattiin kouluttautumisen jälkeen, ja hommattua itselleni vuokra-asunnon.
Nyt 52-vuotiaana olen taas onnellinen, vaikken ole vieläkään saanut kaikkia velkojani maksettua, ja asun vuokralla. Mielenterveyskin pysynyt viime vuodet hallin
Mahtavaa! Tuon rinnalla omat muutokset vaikuttaa maltillisilta. (On ollut exän sairastumista, eroa, muuttoa ja työelämän huonontumista.) Pysytään pinnalla, nautitaan siitä mitä on. Kun lapset pärjää, on kaikki hyvin.
T. Toinen 52v.
Elämän putkeen menemistä kannattaa tutkia hieman toisella tavalla. Minulle tuo ap:n kuvaus hyvästä elämästä on kauhistus. Ei resonoi tippaakaan ja lisäksi ymmärrän, että tuon taustalla on paljon uhrautumista, etenkin naiselta.
Onnellisen elämän lähtökohta on elää itselleen merkityksellistä elämää. Joillekin se on konkreettinen omaisuus ja perinteiset rakenteet. Toisille sitten jotain aivan muuta. Onneksi nyky 5-kymppisilläkin enemmän vaihtoehtoja.
Ennen työkkäri hommasi 57-vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkan esim. kaupungin yksiköön tai valtion virastoissa ja siitä kertyi uusi ansiosidonnainen. Ansiosidonnainen myös pysyi saman suuruisena eli sen taso ei laskenut, vaikka olisi tehnyt töitä pienemmällä palkalla.
Eli irtisanottu sai joko palkkaa tai ansiosidonnaista eläkeikään asti.
Viime syksynä tuo kaikki poistettiin ja palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
Nyt 57-vuotiaana irtisanottu saa leikattua ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Jotta pääsee takaisin leikatulle ansiosidonnaiselle pitää kilpailla nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista.
Vierailija kirjoitti:
En tunne. Mun elämä on mennyt päin vittuja. On hyvin vähän hyviä asioita. Harmi kun synnyin tänne.
N55
Ikävä kuulla. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuttava, joka itsekin sanoo ettei ole ollut vastoinkäymisiä elämässä. Ei hän kultalusikka persiissä ole syntynyt, mutta elämä on ollut hyvin tasaista. Hän on ihan ok, mutta myötäelämisen kykyä ei omien vaaleanpunaisten linssien myötä oikein ole. Osaa "surra" esim. lapsiensa pikkiriikkisiä elämänmuutoksia: Iik, lapseni irtisanoutui töistään uuden työpaikan vuoksi.
Itse hän on ollut aina samassa helpossa puuhastelutyössään, niin tuollaiset muutokset ovat hänelle vähän liikaa.
Kuulostat katkeralta, että joku on järjestellyt itselleen mukavan elämän.
Tuollainen hössötys on vaan lapsellista ja rasittavaa.
2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 2 kuukautta 1000 netto ja sitten tulee porrastus ja saa 800 netto ja toinen porrastus ja 750 netto.
Jos palkka on pienempi niin myös ansiosidonnainen on pienempi kuin tuo ansiosidonnainen.
Kaupan alalla tulee potkulaki voimaan 1.1.2026 ja ansiosidonnaista saa kaupan alan osa-aikatyöllä 600 euroa kuukaudessa.
Hallitus poisti lapsikorotukset ansiosidonnaisesta ja porrastus vie 2 kuukauden päästä 1/5 osan ansiosidonnaisesta.
Hallitus poisti asumistuesta 300 euron ansiotulovähennyksen eli osa ei saa enää asumistukea ollenkaan pienellä palkalla.
Ja omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."
Vastoinkäymisistä myös oppii.
Kun sitä paskaa tulee niskaa, niin kannattaa miettiä a) olisiko vastoinkäymisen voinut välttää kokonaan, b) olisiko vastoinkäymiseen voinut varautua, estää edes osin sen syntymistä, ennakoida/vähentää sen vaikutusta vai oliko vastoinkäyminen luokkaa c) jolle ei voinut mitään ja tämä pitää vain hyväksyä.
Jos omistaa kesämökin, veneen, asuntovaunun tai moottoripyörän niin ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin.
Kesämökki pitää myydä ja ostaa niillä rahoilla ruokaa lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa kesämökin, veneen, asuntovaunun tai moottoripyörän niin ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin.
Kesämökki pitää myydä ja ostaa niillä rahoilla ruokaa lapsille.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Kumma aloitus, ei se ole iästä kiinni, meneekö ihmisellä hyvin vai ei, vaan siitä, syntyykö hyviin vai huonoihin oloihin ja sattumasta.
Joillain on vaan hyvä tuuri, ja joillain ei. Jotkut saavat huonot geenit, huonon terveyden ja ankean lapsuuden ja yrittävät sitten niillä pärjätä. Vaihtelevasti onnistuu.
Joiltain onnistuu kaikki.
En tunne. Mun elämä on mennyt päin vittuja. On hyvin vähän hyviä asioita. Harmi kun synnyin tänne.
N55