Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis kääk. Syökö oikeasti ihmiset protskua 1-2g per painokilo? Mä sain eilen 30g proteiinia, vaikka söin normaalisti.

Vierailija
17.04.2025 |

Siis eiliset syömiset:

Aamiainen:

Proteinia hyvin vähän, kaksi leipää ja kasviksia. Hedelmä, mehu ja kahvi.

Lounas:

Lohta ja perunaa josta sain proteiinia parikymmentä grammaa.

Illallinen:

Makkara, 10g proteiinia.

Iltapala:

Leipää.

Eli söin 30g proteiinia. Mitään jogurtteja tai maitoja en käytä. Liikaa sokeria ja en pidä maidosta.

Olen 90 kiloinen nainen.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän haluat itsellesi lihasta niin sitä enemmän tarvitset rakennusmateriaalia.

Huomionarvoista on se että 0,8-1,2g/painokilo turvaa elimistölle välttämättömien aminohappojen saannin. Sen on sanottu olevan minimimäärä joka päivä jokaisella. Eli proteiini on ennen kaikkea sellainen tärkeä rakennusaine, vaikkei haluaisi pullistella lihasten kanssa. Proteiinissa on noita aminohappoja, keho ei valmista niitä itse. 

sivusta

Vaikea saada kasaan edes 0,8g. Omalla kohdallani tarkoittaisi 95g proteiinia päivässä. Tulee joku 60-70g.

Vierailija
42/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän haluat itsellesi lihasta niin sitä enemmän tarvitset rakennusmateriaalia.

Huomionarvoista on se että 0,8-1,2g/painokilo turvaa elimistölle välttämättömien aminohappojen saannin. Sen on sanottu olevan minimimäärä joka päivä jokaisella. Eli proteiini on ennen kaikkea sellainen tärkeä rakennusaine, vaikkei haluaisi pullistella lihasten kanssa. Proteiinissa on noita aminohappoja, keho ei valmista niitä itse. 

sivusta

Vaikea saada kasaan edes 0,8g. Omalla kohdallani tarkoittaisi 95g proteiinia päivässä. Tulee joku 60-70g.

No syö sitä proteiinijauhetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä proteiinin tarvetta liioitellaan piireissä suuresti. Joinain päivän voi saada vähän joinain enemmän. Maitotuotteista ja tietyti lihasta ja munista saa paljon pienestäkin määrästä proteiinia. Myös kasvissyöjät saavat tarpeeksi proteiinia, kun valitsevat ruokansan hyvin.

Puolet suomalaisista miehistä luulevat olevansa jotain huippuatleetteja, ja syövät monta kertaa tarpeensa verran proteiinia. Läskiksi sekin elimistössä muuttuu.

Vierailija
44/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös viljatuotteissa kuten kaurassa on proteiinia.

Vierailija
45/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiinia jos haluaa, niin suosittelen seitania yms. vegejuttuja. Niissä on protskupitoisuudet usein lihaa paremmat ja samalla eivät ole niin epäterveellisiä kuin liha.

Kasviperäisessä proteiinissa aminohappoja on väärässä suhteessa, jotta ihmiskeho pystyisi hyödyntämään niitä täysin. Eli, vaikka kasviperäisissä proteiininlähteissä olisi enemmän proteiinia, melko suuri osa siitä menee hukkaan.

Eläinperäisissä proteiineissa aminohappoprofiili sen sijaan on valmiiksi oikea ja ne elimistö pystyy hyödyntämään täysin. Ihminen kun sattuu koostumaan eläinproteiinista.

Vierailija
46/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

proteiinijauheesta ei tulee yhtään turhia kaloreita

Vierailija
47/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On havaittu, että runsas proteiinin käyttö on yhteydessä valtimoiden kovettumiseen sekä sydän- ja verisuonitautikuolleisuuteen

Vierailija
48/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea ymmärtää, miten joku voi elää pelkillä hiilareilla. Silloinhan on koko ajan nälkä, vaikka saa liikaa energiaa. Kun syö kunnolla proteiinia, nälkä lähtee pidemmäksi aikaa, eikä tee mieli puputtaa tyhjiä kaloreita.

Vierailija
49/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On havaittu, että runsas proteiinin käyttö on yhteydessä valtimoiden kovettumiseen sekä sydän- ja verisuonitautikuolleisuuteen

Runsas on eri kuin riittävä. 

Vierailija
50/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tässä tapauksessa on "runsas proteiinin käyttö"?

Vierailija
51/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on vaikea ymmärtää, miten joku voi elää pelkillä hiilareilla. Silloinhan on koko ajan nälkä, vaikka saa liikaa energiaa. Kun syö kunnolla proteiinia, nälkä lähtee pidemmäksi aikaa, eikä tee mieli puputtaa tyhjiä kaloreita.

Ei ole nälkä ja olen hoikka. Tämä proteiinista hössöttäminen on salihirmujen propagandaa. Keskittyisitte mieluummin vaikka kuidun saantiin.

Vierailija
52/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nälkä ja olen hoikka. Tämä proteiinista hössöttäminen on salihirmujen propagandaa. Keskittyisitte mieluummin vaikka kuidun saantiin.

Kyllä minun on aina pitänyt saada joka aterialla riittävästi proteiinia, vasta sitten lähtee nälkä. 

Onkohan tässä jokin ero miesten ja naisten välillä? Itse olen mies.

Vierailija
53/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiinia jos haluaa, niin suosittelen seitania yms. vegejuttuja. Niissä on protskupitoisuudet usein lihaa paremmat ja samalla eivät ole niin epäterveellisiä kuin liha.

Kasviperäisessä proteiinissa aminohappoja on väärässä suhteessa, jotta ihmiskeho pystyisi hyödyntämään niitä täysin. Eli, vaikka kasviperäisissä proteiininlähteissä olisi enemmän proteiinia, melko suuri osa siitä menee hukkaan.

Eläinperäisissä proteiineissa aminohappoprofiili sen sijaan on valmiiksi oikea ja ne elimistö pystyy hyödyntämään täysin. Ihminen kun sattuu koostumaan eläinproteiinista.

No ei tuo viimeinen selitä. Lehmäkin koostuu eläinproteiineista mutta syö vain kasveja.

Vierailija
54/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jokainen hyötyy proteiinista. Erityisesti ne, jotka haluavat pudottaa painoa, säilyttää tai lisätä lihasmassaa ja pitää toimintakykynsä yllä. 

Vierailija
55/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo viimeinen selitä. Lehmäkin koostuu eläinproteiineista mutta syö vain kasveja.

Niin, märehtijän, kuten lehmän, ruoansulatus on täysin erilainen kuin ihmisellä. Kannattaa tutustua aiheeseen.

Vierailija
56/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tässä tapauksessa on "runsas proteiinin käyttö"?

Joissakin tutkimuksissa yli 22 % kaloreista.

Vierailija
57/65 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, märehtijän, kuten lehmän, ruoansulatus on täysin eril

Myös lihansyöjän, kuten kissan, ruoansulatus on täysin erilainen kuin ihmisellä.

Vierailija
58/65 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käääk, vain typerä lapsi aloittaa lauseen noin.

Vierailija
59/65 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteensä:

Rahkajogurtit: 63,75 g

Broileri: 40,5 g

Peruna: 1,75 g

Pähkinät ja siemenet: 5,4 g

Hedelmät: 1,5 g

= Yhteensä noin 113 g proteiinia

Eli saan hyvinkin. Paino 48 kg.

N52

Vierailija
60/65 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin:  runsas.  Ja proteiinivaje aiheuttaa toisenlaisia ongelmia. Mm. lihaskato on huonoa keholle. 

Jotkut toki syövät liikaa proteiinia, eivätkä liiku paljon ja he voivat vähentää, mutta toiset todellakin syövät sitä liian vähän.