Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko erityislapsi käydä lukion?

Vierailija
17.04.2025 |

Valistakaa minua siitä voiko erityislapsi käydä lukion ? Meidän lapsemme on erityinen ja koulupsykologi arvioi ettei tule käymään lukiota vaan parempi suuntautua peruskoulun jälkeen lyhyempiin kurssituksiin. Onko sama tilanne kaikilla erityislapsilla ?

Kommentit (170)

Vierailija
141/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut, että erityislapsi on aina älyllisesti jälkeenjäänyt. Olen käynyt yliopiston, ja  yleisesti ottaen perillä asioista. Olen melko varma, että yleinen tietämys tästä muoti-ilmiöstä on suhteellisen heikko! Omissa piireissäni kellään ei ole näitä jälkeläisiä tai kukaan ei tunnusta😉

No ei todellakaan ole näin! Meillä pojalla on autisminkitjon piirteitä ja lukematta kokeisiin ja tekemättä läksyjä saa jatkuvasti kokeista kymppejä!

Ihan ihme oletuksia monilla.

Vierailija
142/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monesti erityislasten vanhemnatkaan eivät oo pärjänneet lukuhommissa! Ei omena kauas puusta putoa.

Huutonaurua. Tiedät ihan hyvin, että erityislasten vanhemmat ovat usein akateemisia.

Erityislasten vanhemmissa on työttömiä-autisteja-akateemisia ja sitten ihan tavallisia duunareitakin. Kirjo on laaja kuten myös erkoislasten kirjo.

Perinnöllinen taipumus neurologisiin ongelmiin on suuri. Jos äiti on maskaava autisti, pojasta voi tulla vaikeasti autistinen, koska äiti ei täysin kykene ymmärtämään vauvan tarpeita. Prosentit kasvaa, jos perheessä on ei läsnä oleva isä.

Tämä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas av:n vammaisvihaajatrolli saanut uuden ketjun temmellettäväksi.

Kuinkahan kurja ja yksinäinen elämä voi olla, jos sen suola on haukkua vammaisia lapsia av-palstalla.

Useimmiten nämä haukkujat ovat itse hoitamatta jääneitä erityisiä. Vanhemmat ovat kieltäneet erityisyyden olemassaolon, tukea ei ole annettu ja sitten tulos on tämä. Lisäksi kasvatus ja läsnäolo on puuttunut eli ei rakkautta lapsuudessa. Siksi nettikäytöstapojakaan ei ole. 

Onpas defensiivinen postaus

Vierailija
144/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismin kirjon ihmisiä on paljon mm kirurgeina. Ovat varmasti käyneet lukion. 

Vierailija
145/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurokirjoon liittyy edelleen ennakkoluuloja joita pitäisi vähentää. Jos perheessä on useampi erityinen helposti leimataan itse aiheutetuksi ongelmaksi ja rinnastetaan elämänhallinnan ongelmiin. Siitä ei useinkaan ole kyse.

Vierailija
146/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeä fake news. 

Vierailija
147/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt korkki kiinni😨

Vierailija
148/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neurokirjoon liittyy edelleen ennakkoluuloja joita pitäisi vähentää. Jos perheessä on useampi erityinen helposti leimataan itse aiheutetuksi ongelmaksi ja rinnastetaan elämänhallinnan ongelmiin. Siitä ei useinkaan ole kyse.

Näinpä. Nämä asiat kun ovat perinnöllisiä. Meidän perheessä todennäköisesti kaikki ovat autisteja, vaikka vain lapsilla on diagnoosi.

Vierailija
149/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein virheen,kun kerroin avoimesti,että minulla on erityislapsi.Ette usko millaista selän takana juoruilua se aiheutti.Oma epäonnistumiseni ja tekemiseni laitettiin sen piikkin,että sillähän on se aivovamma kun lapsellakin on jne.Asenteet ovat samat kuin kuuroja koskien oli viiskytluvulla.Ei tule muuttumaan minun aikanani kun olen jo lähemmäs 50-v.

Vierailija
150/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Nämä asiat kun ovat perinnöllisiä. Meidän perheessä todennäköisesti kaikki ovat autisteja, vaikka vain lapsilla on diagnoosi.

Sama meillä,suvussa kulkee kuten mielenterveysongelmatkin.Minulle on sanottu ettei pitäisi lisääntyä.

Vierailija
151/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni on erittäin hyvä matematiikassa, mutta tuskin tulee ikinä selviytymään lukio-opinnoista. Osaako joku sanoa mikä olisi parhain reitti matemaattisiin yliopisto- tai korkeakouluopintoihin ilman yo-pohjaa? 

Kyllähän sinne yliopistoon voi ammattikoulupohjaltakin hakea, mutta tuskin tulee juuri matematiikassa pärjäämään, jos lukio ei ole suoritettuna. Voisiko verkkolukio olla teille vaihtoehto?

Vierailija
152/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeä fake news. 

Ihan totta tämä on. Tyypillisiä autismikirjon ihmisten ammatteja kirurgin lisäksi ovat mm. tutkija , insinööri, koodari. Myös muusikoista ja kuvataiteilijoista moni on autismin kirjolla.

Vierailija
153/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mennyt lukioon. Liian haastavaa. Löysin ammattikoulusta kiinnostavan alan. N30

Vierailija
154/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Erityislapsi". Sinulla mitään sen erityisempää lasta ole kun muillakaan vanhemmilla. 

Vierailija
155/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Erityislapsi". Sinulla mitään sen erityisempää lasta ole kun muillakaan vanhemmilla. 

Erityislapset asuu vanhempiensa elätettävänä vielä 18 täytettyään.

Vierailija
156/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas av:n vammaisvihaajatrolli saanut uuden ketjun temmellettäväksi.

Kuinkahan kurja ja yksinäinen elämä voi olla, jos sen suola on haukkua vammaisia lapsia av-palstalla.

Useimmiten nämä haukkujat ovat itse hoitamatta jääneitä erityisiä. Vanhemmat ovat kieltäneet erityisyyden olemassaolon, tukea ei ole annettu ja sitten tulos on tämä. Lisäksi kasvatus ja läsnäolo on puuttunut eli ei rakkautta lapsuudessa. Siksi nettikäytöstapojakaan ei ole. 

Onpas defensiivinen postaus

Ihan tottahan tuo on.

Vierailija
157/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama meillä,suvussa kulkee kuten mielenterveysongelmatkin.Minulle on sanottu ettei pitäisi lisääntyä.

Olipa rumasti sanottu. Neurokirjo on säilynyt evoluutiossa ihan syystä. Maailma olisi aika paljon huonompi paikka ilman autismikirjon ihmisiä. Olisi moni asia jäänyt keksimättä, kun ei olisi ollut boksin ulkopuolelta ajattelijoita.

Vierailija
158/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa rumasti sanottu. Neurokirjo on säilynyt evoluutiossa ihan syystä. Maailma olisi aika paljon huonompi paikka ilman autismikirjon ihmisiä. Olisi moni asia jäänyt keksimättä, kun ei olisi ollut boksin ulkopuolelta ajattelijoita.

Todella, out of box -ihmisiä, silkkaa kärsimystä.

Vierailija
159/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin riippuu siitä, millä tavalla lapsi on erityinen.

Jos kärsii ns. laaja-alaisista oppimisvaikeuksista eli vanhoin termein on heilkolahjainen(älykkyys matala), jolloin peruskoulukaan ei ole sujunut ilman helpotusta, lukio ei ole oikea paikka.

Joskus saattaa opintomenestys parantua lukiossa peruskouluun verrattuna, mutta silloin ei ole heikkolahjaisuudesta kyse, vaan jostain muusta.

Vierailija
160/170 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan siitä, onko nuorella yhtään yksilöllistettyä oppiainetta eli arvosanan perässä tähteä. Tähtinumeroilla ei ole asiaa lukioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi