Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhtäkkiä alkanut ihottuma

Vierailija
22.08.2025 |

Mistähän voisi johtua että yhtäkkiä aikuisiällä alkanut ihottuma kasvoissa silmien ympärillä ja poskessa? On siis kuiva ja kutiseva iho. En ole syönyt tai tehnyt mitään aiemmasta poikkeavaa. 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pod?

Vierailija
2/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Oletko esivaihtari-iässä? Itselläni hilseilee leuka ja nenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla johtui aikoinaan silmänympärysvoiteesta.

Vierailija
4/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pod?

On enemmän atooppisen ihon kaltaista. Tällä hetkellä silmänympärykset aivan tulipunaisena. 

Vierailija
5/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuodet tai hormonaaliset muutokset ylipäätään 

Vierailija
6/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Oletko esivaihtari-iässä? Itselläni hilseilee leuka ja nenä.

Joo, taidan olla. Johtuisikohan niistä sitten.

Vierailija
7/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Pod

Vierailija
8/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en käytä juurikaan mitään voiteita, enkä ole ottanut mitään uusia tuotteita käyttöön. 

Vierailija
9/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet herkistynyt ripsarillesi. Jätä meikkaaminen kokonaan ainakin siihen saakka, että ihosi paranee.

Vierailija
10/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pod?

On enemmän atooppisen ihon kaltaista. Tällä hetkellä silmänympärykset aivan tulipunaisena. 

Voi se hyvinkin olla tuo varsinkin jos on alkanut ihan yllättäen. Mulla ainakin oli hilseilevän kuivat silmänympärykset, mutta ei mitään näppylöitä. Mitä tuotteita käytät?

Vierailija
11/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet herkistynyt ripsarillesi. Jätä meikkaaminen kokonaan ainakin siihen saakka, että ihosi paranee.

En ole käyttänyt viime aikoina ripsiväriä, enkä juuri muitakaan meikkejä. 

Vierailija
12/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allerginen kosketusihottuma (tyypillinen että tulee silmien alle/ympärille) tai atopia puhjennut. Lääkäriin ennen kuin menee pahemmaksi. Jos se on allergiaa niin syy voi olla veemäisen vaikea selvittää. Käytätkö mitään lääkkeitä? 

Vierailija
13/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allerginen kosketusihottuma (tyypillinen että tulee silmien alle/ympärille) tai atopia puhjennut. Lääkäriin ennen kuin menee pahemmaksi. Jos se on allergiaa niin syy voi olla veemäisen vaikea selvittää. Käytätkö mitään lääkkeitä? 

En käytä myöskään mitään lääkkeitä. Allergiseksi tai atooppiseksi ihottumaksi tämän miellän, mitta sitä ihmettelen miksi näin yllättäen on alkanut. Lääkäriin en ole jaksanut vielä vaivautua koska luulen että määräävät vain kortisonivoidetta ja sitä osaan käyttää ominkin päin. Toki jos vielä pahenee eikä ala helpottamaan niin täytyy vaivautua lääkärille. Onko muilla kokemuksia tällaisesta? Ja mistä ootte saanut apua?

Vierailija
14/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli vaihdevuosioireena ihon kuivumista / punoittavaa ja kutisevaa ihotulehdusta kasvoille ja kaulaan. Paranee onneksi antihistamiinitableteilla ja kortisonivoiteella, mutta tulee aika ajoin uudestaan. 

Vierailija
15/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en käytä juurikaan mitään voiteita, enkä ole ottanut mitään uusia tuotteita käyttöön. 

Itsellä alkoi yhtäkkiä silmänympärykset kuivua. Ostin kaiken maailman kalliita voiteita.. Ja lopulta tajusin,että olin tullut allergiseksi ripsivärille. Vaikka olin käyttänyt sitä aiemmin ongelmitta.

Joskus reaktio voi tulla myöhemmin, tai lisätty joku aine yms.

Kannattaa miettiä siltä kannalta.

Muualla ihottuma voi tulla vaikka pyykinpesuaineen hajusteesta.

Vierailija
16/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä myöskään mitään lääkkeitä. Allergiseksi tai atooppiseksi ihottumaksi tämän miellän, mitta sitä ihmettelen miksi näin yllättäen on alkanut. Lääkäriin en ole jaksanut vielä vaivautua koska luulen että määräävät vain kortisonivoidetta ja sitä osaan käyttää ominkin päin. Toki jos vielä pahenee eikä ala helpottamaan niin täytyy vaivautua lääkärille. Onko muilla kokemuksia tällaisesta? Ja mistä ootte saanut apua?

Oletko käyttänyt kortisonivoidetta?

Vierailija
17/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosiin eli vanhenemiseen liittyvää. Kuten muidenkin rauhasten, myös talirauhasten toiminta hidastuu.

Kasvoissa ilmenevä punoitus on usein ruusufinni, joka johtuu ihon ohenemisen ja kuivumisen aiheuttamasta pintaverisuonten kuultamisesta ihon läpi, mutta johon voi liittyä talirauhastulehdus ja finnimäisiä patteja. 

18/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bepanthen sensicalm pitänyt minulla atooppista ihottumaa kurissa. Ensin täsmäisku pevisonella jotta sienet pois ihottumasta ja sen jälkeen ylläpito tuolla bepanthenilla.

M60

Vierailija
19/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö nikkeliä? Sitähän on mm. kultadubleisissa rannekelloissa, hopeassa yms. Itselläni tuntuu että se vain pahenee iän myötä, vaikken koruja käytäkään. Ihottumaa voi tulla ties minne ja otankin nykyisin ebastiinin joka päivä. Sain näet keski-ikäisenä DM1 -diagnoosin ja tietenkin pistän itseäni monta kertaa päivässä. Piikit ovat ruostumatonta terästä, joka sisältää aina nikkeliä. Tuon nikkeliriesan takia olen hylännyt rintaliivienkin käytön, niiden jäljiltä kun selkä oli aina ruvella.

Vierailija
20/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko käyttänyt kortisonivoidetta?

Joo muutamia kertoja oon käyttänyt hydrokortisonivoidetta kun muut ei ole auttanut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme