Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen lapsen saa jättää yön yli yksin kotiin?

Vierailija
16.04.2025 |

Tuntuu olevan aika hurjasti hajontaa tämän suhteen. 

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v pärjää hyvin yksin yön.

Vierailija
82/100 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itse 12-vuotiaana jo naapurin mukuloiden lapsenvahtina yön yli, mutta se on niin toista nykyään. 

Ei todellakaan voi 12 vuotias olla yksin kotona saati vahtia pienemmistä yön yli... 16v voi olla yön yksin, mutta ei vuorokausia. Iskäx 3

Kyllä voi 12v olla yksin. Ainakin meidän lapsi ja tämä varmistettu sosiaaliviranomaisilta ja täysin ok että oli ihan lomaviikonkin yksin. Nämä on lapsikohtaisia asioita. Toinen meidän 12v ei montaa tuntia pärjäisi yksin mutta toinen on viikonloput yksin ja tosiaan viikon lomankin oli yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itse 12-vuotiaana jo naapurin mukuloiden lapsenvahtina yön yli, mutta se on niin toista nykyään. 

Ei todellakaan voi 12 vuotias olla yksin kotona saati vahtia pienemmistä yön yli... 16v voi olla yön yksin, mutta ei vuorokausia. Iskäx 3

Todellakin voi ja miten nämä 15 vuotiaat jotka asuu jo yksin, ketä heille saataisiin yhtäkkiä seuraksi? Meilläkin 15v asunut jo koko vuoden omassa asunnossaan.

Vierailija
84/100 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 vuotiaan.

Vierailija
85/100 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 vuotiaan.

Tuskin on monikaan vielä tuossa iäss valmis. Voi toki jo harjoitella yksin oloa joitain tunteja jos puhelinyhteys vanhempaan ja vaikka naapurin kanssa sovittu varajärjestelyistä.

Vierailija
86/100 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin voi ja miten nämä 15 vuotiaat jotka asuu jo yksin, ketä heille saataisiin yhtäkkiä seuraksi? Meilläkin 15v asunut jo koko vuoden omassa asunnossaan.

Onko tämä ja tuo 14v joka saa lapsen-juttu ihan täyttä provoilua? Miten 15v on muka voinut asua vuoden yksin? Miksi? En usko, että on millään tavalla hyväksyttävää kenenkään mielestä, että 14 v asuu yksin. Ja missä maailmassa se, että 14v kasvattaa omaa lastaan on onnistuneempi kasvatuksen tulos kuin se, että lapsi on ekan kerran yksin yön kun on 17 v ja muuttaa opiskelemaan vasta lukion jälkeen kun on 19v?

Vierailija
87/100 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18v on vasta aikuinen ja vastaa itse itsestään.

Minä ainakin olin 2 viikkoa yksin 16-vuotiaana.

4 lapsen vanhempana, en ikinä jättänyt tai jättäisi omaa lasta yöksi yksin kotiin, saatikka 2 viikoksi. Jos jotain sattuisi, en voisi koskaan antaa sitä anteeksi itselleni. Vastuussa olisin kuitenkin, koska vastuu on huoltajalla 18v asti.

Monet 15-16 vuotiaat muuttavat toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Ovat viikot poissa äidin helmoista. Itsekin tein niin. 

Vierailija
88/100 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 lapsen vanhempana, en ikinä jättänyt tai jättäisi omaa lasta yöksi yksin kotiin, saatikka 2 viikoksi. Jos jotain sattuisi, en voisi koskaan antaa sitä anteeksi itselleni. Vastuussa olisin kuitenkin, koska vastuu on huoltajalla 18v asti.

Monet 15-16 vuotiaat muuttavat toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Ovat viikot poissa äidin helmoista. Itsekin tein niin. 

Jotkut, jos on pakko. Useimmissa perheissä tätä ei pidetä hyvänä. 

Vierailija
89/100 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi 12v olla yksin. Ainakin meidän lapsi ja tämä varmistettu sosiaaliviranomaisilta ja täysin ok että oli ihan lomaviikonkin yksin. Nämä on lapsikohtaisia asioita. Toinen meidän 12v ei montaa tuntia pärjäisi yksin mutta toinen on viikonloput yksin ja tosiaan viikon lomankin oli yksin.

Mikä menee kasvatuksessa pieleen, jos alakoulun 5-6 luokkalainen (12v) ei tule lomamatkalle mukaan, vaan jää yksin kotiin. 2 vuotta aiemmin vanhemmalla on lupa jäädä palkallisena töistä kotiin, jos lapsi on flunssassa, kun yhteiskunnan mielestä ei pysty ns nenää itse pyyhkimään. Ei kuulosta mitenkään järkeen käyvältä. 

Vierailija
90/100 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

25v

Vierailija
91/100 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä ja tuo 14v joka saa lapsen-juttu ihan täyttä provoilua? Miten 15v on muka voinut asua vuoden yksin? Miksi? En usko, että on millään tavalla hyväksyttävää kenenkään mielestä, että 14 v asuu yksin. Ja missä maailmassa se, että 14v kasvattaa omaa lastaan on onnistuneempi kasvatuksen tulos kuin se, että lapsi on ekan kerr

Tätä itsekin ihmettelen tässä keskustelussa. 14v on 7-8 luokalla peruskoulussa. Noin 2v peruskouluakin vielä käymättä. Täysin lapsi. Silti täällä keskustelussa toiset nostavat sitä esiin, kun pärjää niin hyvin yksin ja asuu jo yksin, saati oman lapsen kanssa. Oikeasti ei ole vielä edes vastuussa omista rikoksistaan, raja siinäkin  on 15v. Ja miten tämä ennakoi nuoren hyvää pärjäämistä tulevaisuudessa, kun pitäisi pystyä keskittymään opiskeluun, että saisi peruskoulun suoritettua ja edes ammatin itselleen opiskeltua. Siihen laittaa oman lapsen pyörimään jalkoihin, niin ei kyllä asiaa helpota yhtään. Kyllä itse miettisin tässä tilanteessa, mikä meni kasvatuksessa pieleen, ettei lapsi voi edes asua minun kanssa.

Vierailija
92/100 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi... Olet todella pimeä jos edes ajattelet että 12 vuotias voisi olla viikon yksin kotona... Jos jotain kotona sattuisi tuona aikana niin sinulta ei edes kysyttäisi mitään kun häkki jo heilahtaisi. Siinä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka kehittynyt lapsi on... Ja sama. Jos 10v lapsi joutuu olemaan koulusta pois niin hän ei saa olla yksin kotona ja sinä töissä vaikka pärjäisi ilman vanhempaa... Sinä olet vastuussa hoitamaan häntä ja olet pois töistä... Iskäx3

Vierailija
93/100 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni 16 vuotias muuttaa kotoa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Naurettavaa väittää, että alle 18 vuotiasta ei voisi jättää yksin kotiin.

Vierailija
94/100 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän siitä ole olemassa lakikin.  Alle 15 vuotiaan jättäminen olisi heitteillejättö

Kerropa mistä laista löytyy joku ikäraja, että lasta ei saa jättää yksin. Niinpä, sellaista lakia ei Suomessa ole. 

Vierailija
95/100 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni 16v joutuu muuttamaan omilleen opiskelujen takia.

No aika harva oikeasti. Jossain maalla, ja ainakin ennen oli asuntoloita. 

Noissa asuntoloissa on vielä valvojat illat ja yöt paikalla vahtimassa niitä alaikäisiä, ei ne siellä yk

Nykyään ei ole asuntoloita juuri missään ammattikoulussa. Ja jos jossain onkin, niin ei niitä paikkoja riitä kaikille.

Vierailija
96/100 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 15-16-vuotias ei pärjää yksin yötä kotona, miten hän pärjää opiskelija-asunnossaan ja osaa edes opiskella? On kasvatus täysin pielessä jos lähes aikuinen on niin avuton.

Vierailija
97/100 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alaikäisen tarvitse pärjätä vuorokausitolkulla yksin ja ei tarvikaan pärjätä. Itseasiassa on suorastaan lasu-juttu jättää lapsi yksin kotiin esimerkiksi viikoksi. Siihen on syynsä, miksi lapset on lapsia. Harkintakyky jne. 

Ja kyllä, näen jatkuvasti työssäni näitä "itsenäisiä ja pärjääviä" nuoria, jotka on menossa ihan huningolle. Tietysti vanhemmat kuvittelee, ettei mitään ongelmaa ole, vaikka nuori vetää alkoholiakin kovempia päihteitä säännöllisesti jo 15-vuotiaana. Mutku, meidän teini on itsenäinen ja hienosti pärjää yksin kotona jne. Haloo. Moni ei todellakaan pärjää, vaikka koulu menisi sinällään hyvin ja vaikuttaisi "fiksulta". Ei ole yksi tai kaksi keskiluokkaista perhettä, joille lapsen pitkäkestoinen narkkaaminen on paljastunut aivan yllättäin. Mistään eivät voineet arvata, ei mistään.

Vierailija
98/100 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-15-vuotiaana. Kaverin kanssa.

Vierailija
99/100 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni 16 vuotias muuttaa kotoa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Naurettavaa väittää, että alle 18 vuotiasta ei voisi jättää yksin kotiin.

Ei tuo opiskelu toisella paikkakunnalla vieläkään ole kovin yleistä heti peruskoulun jälkeen. Koulun opotkin suosittelee täällä tuossa tilanteessa tuvavuotta lähikoulussa ja 1 vuoden lisäkasvamista. Vielä inttiin menevistäkin (amiksen tai lukion jälkeen) suurin osa asuu vanhemmillaan. Eikä se lapsen opiskelu toisella paikkakunnalla sitä vastuuta vanhemmalta siitä lapsesta vie. Mitä se sinua haittaa, jos joku haluaa pitää huolta lapsestaan sinua huolellisemmin, eikä halua vahingon sattuessa jälkikäteen miettiä, mitä jos olisin ollut paikalla.

Vierailija
100/100 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14-15-vuotiaana. Kaverin kanssa.

Siihen on ihan syynsä, miksi yläkoulussa olevilla on eniten haasteita. Kasvuvaiheeseen kuuluva hormonitoiminta sekoittaa elimistön ja pään, eikä aivojen kehitys vielä ole samalla tasolla, esimerkiksi huomioimaan riskejä ja mitä vaikutuksia riskillä on seuraaviin 70 elinvuoteen. Teini-ikäiset ovat usein omasta mielestään ylivertaisia ja kuolemttomia. Useamman lapsen teini-iän vierestä seuranneena kokemukseni mukaan noin 16v niin sanotusti järki alkaa palailla päähän, kun aivot kehittyvät. Tältä biologialta ei suojaa edes se teidän mielestä erinomainen kasvatus. Yrittäkää nyt joustaa siitä omasta elämästä edes vielä sen peruskoulun ajan. Jos ei ole aivan pakko, en jättäisi yläkoulaista yksin tai edes kaverin kanssa kotiin viikonlopuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi