Minkä ikäisen lapsen saa jättää yön yli yksin kotiin?
Tuntuu olevan aika hurjasti hajontaa tämän suhteen.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
4 lapsen vanhempana, en ikinä jättänyt tai jättäisi omaa lasta yöksi yksin kotiin, saatikka 2 viikoksi. Jos jotain sattuisi, en voisi koskaan antaa sitä anteeksi itselleni. Vastuussa olisin kuitenkin, koska vastuu on huoltajalla 18v asti.
Aika huonot on vanhemmuuden taidot, jos vasta 18-vuotiaana lapsi on kypsä ottamaan vastuuta mistään. Sulavasti ohitat kaikki lapsen ja nuoren herkkyyskaudet ja tilaisuudet turvallisessa ympäristössä harjoitella itsenäistymistä. Ei ole mitään "vain vanhemman" vastuuta. Ikätasoisesti myös lapsella on vastuu toiminnastaan ja tekemisistään. On oppimisen kannalta tärkeää harjoitella tätä. Jotkut tekee enemmän, toiset vähemmän virheitä oppiessaan. Tärkeintä on, että rinnalla kulkee turvallinen aikuinen joka ohjaa ja tukee lasta toimimaan oikein.
Eskari-ikäinen-pikkukoulukainen käy yksin lähikaupassa ostamassa vaikkapa maitopurkin. On eh
Miksi luulet, että tätä kaikkea muuta kasvatustyötä ei voisi tehdä? Se että tulee itse yöksi kotiin ja toimii ns perälautana ja varmistaa kaikkien tulevan kotiin turvallisesti, ja on siis lasten/nuorten saavutettavissa, eikä missään monen sadan kilsan päässä sukulaisissa tai mökillä. Ei se tarkoita pumpulissa kasvattamista tai sitä, ettei tuota kaikkea muuta sinun mainitsemaa kasvatustyötä voisi tehdä. Kyllä tästä huolimatta voi normaalisti käydä töissä ja harrastuksissa ja viettää aikaa poissa kotoa, sekä lapset että aikuiset.
Liioittelet kyllä nyt melko kovin, pelkästään sen vuoksi kaikki tuo teksti ja oletus että en jätä alle 18v yksin yöksi kotiin.
Noh, jos oma lapseni kulki jo kasilla urheiluleireille siten, että majoittui kavereidensa kanssa urheiluopistolle jo leirin alkamista edeltävänä iltana, ja leiri valvontoineen alkoi vasta siis seuraavana aamuna, niin ei tehnyt kyllä yhtään tiukkaa jättää häntä 14-vuotiaana yksin kotiinkaan. Sama tyttö meinasi hakea toiselle paikkakunnalle urheilulukioon (ei asuntolaa, vaan olisi pitänyt asua tavallisessa vuokra-asunnossa) ja olisi varmasti pärjännyt. Lähti onneksi kotoa pois sitten vasta 18 vuotta täytettyään.
Jotain muuta lasta ei sitten varmasti samassa iässä olisi voinut jättää kotiin. Riippuu täysin siis lapsesta.
50v ? Palstalla on näitä inkkeli poikia joita ei voi vielä silloinkaan jättää yksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
18v
23 vuotta
Minä jättä 12v tyttö yksin koti,7 koska hän jo naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siinä vaiheessa kun lapsi itse sitä haluaa ja kokee pärjäävänsä ja vanhempi kokee samoin. Aina nämä ei tosin tapahdu samaan aikaan. Itsenäisyyttä voi toki harjoitella muutoinkin kuin yksin yön yli olemalla, ja toisaalta se satunnainen yö yksin kotona lapsen niin halutessa ei tarkoita että "lapsi jätetään yksin pärjäämään", kuten joku kommentoija koettaa yleistää.
Tämä juuri. Toiset toteaa, että 14v pitää pystyä kulkemaan junalla yksin mummolaan ja käskee lapsen lähteä itsekseen. Toiset harjoittelee ensin yhdessä: kulkee reitin yhdessä pari kertaa niinkuin kulkivat koulumatkankin ennenkuin koulu alkoi. Saattavat asemalle ja toisessa päässä on isovanhemmat vastassa. Virheet minimoidaan ja vastuuta lisätään hiljalleen. Toiset taas vaan pistää lapsen kovaa vasten. Pahimmillaan vielä niin, että virheistä syyllistetään, rangaistaan ja sätitään. Tois
Tuossa iässä koitettiin selvitä kavereiden kanssa Pariisien metroista Ei ollut vanhempia tuhansiin kilometreihin.
Kolmen äitinä sanon, että 18-vuotiaana, paitsi nuoremmat sisarukset 15-vuotiaasta eteenpäin, kun täysi-ikäinen sisarus on kotona myös.
Itse halusin lähteä julkisilla 300km päähän viikoksi yksin mökille n. 14 vuotiaana. Usein lähdin tuolta myös kotiin pari päivää etukäteen, jos olin vanhempien kanssa. Vähän jännitti osaanko vaihtaa busseja oikeassa paikassa, mutta hyvin se sujui.
-paljonkin reissannut 22 vuotias
No, ei todellakaan jätetä vielä 15-vuotiasta edes isosisaruksen kanssa. On sen verran omapäinen ja kova luonne, että hentomielinen ja muutenkin tossun alle jäävä 20-vuotias ei riitä paimentamaan voimakastahtoista pikkusisarusta. Toisinpäin voitaisiinkin jättää, jos tämä nössömpi olisi nuorempi. Näillä on niin erilaiset persoonat. Sinänsä 15-vuotiaalla ei ole mitään taipumuksia vielä ilmennyt älyttömyyksiin, mutta tilaisuus tekee varkaan. Vanhempi lapsi jätettiin ekan kerran yksin viikoksi 17-vuotiaana, melkein 18 oli jo silloin. Monesti ihmetteli, miksi hän on kaveripiirinsä ainoa, joka ei koskaan ole saanut olla yksin yötä kotona. Ei se nyt mikään päätös sinänsä ollut. Ollaan vaan aina itse kotona ja matkoilla lapset kulkee mukana.
Tässä tuleekin sitten seuraavaksi se, että koska 15v. on saatava motivoitua edelleen mukaan reissuun, niin hän sai nyt valita ensi kesän matkan ja hotellinkin vielä. Tarjosin vaihtoehtoja ja hän sitten valitsi.
No ehkä nyky kolmekymppisen voisi jo uskaltaa jättää?
Vierailija kirjoitti:
No, ei todellakaan jätetä vielä 15-vuotiasta edes isosisaruksen kanssa. On sen verran omapäinen ja kova luonne, että hentomielinen ja muutenkin tossun alle jäävä 20-vuotias ei riitä paimentamaan voimakastahtoista pikkusisarusta. Toisinpäin voitaisiinkin jättää, jos tämä nössömpi olisi nuorempi. Näillä on niin erilaiset persoonat. Sinänsä 15-vuotiaalla ei ole mitään taipumuksia vielä ilmennyt älyttömyyksiin, mutta tilaisuus tekee varkaan. Vanhempi lapsi jätettiin ekan kerran yksin viikoksi 17-vuotiaana, melkein 18 oli jo silloin. Monesti ihmetteli, miksi hän on kaveripiirinsä ainoa, joka ei koskaan ole saanut olla yksin yötä kotona. Ei se nyt mikään päätös sinänsä ollut. Ollaan vaan aina itse kotona ja matkoilla lapset kulkee mukana.
Tässä tuleekin sitten seuraavaksi se, että koska 15v. on saatava motivoitua edelleen mukaan reissuun, niin hän sai nyt valita ensi kesän matkan ja hotellinkin vielä. Tarjosin vaihtoehtoja ja hän sitt
Tämäpä tämä. Täällä moni puhuu pärjäämisestä. Omanikin kyllä pärjäisi siinä kuin noiden muidenkin, mutta tuo tilaisuus tekee varkaan ajatuksena nimenomaan haluan olla turvana lähellä, jos jotain sattuu, enkä toisella paikkakunnalla yön aikana. Ei ne pärjäävätkään kerro niille vanhemmilleen, mitä kaikkea on tilaisuuden tullen tullut toilailtua. Varsinkin viikonloppuisin tuohon ikävaiheeseen kuuluu toilailu kaveriporukoissa. Kun se kotivahti on järjestettävissä eli yönsä kotona nukkuva vanhempi, miksi sitä ei voisi tehdä. Ja tätä ketjua kun lukee, tulee enemmänkin ihmetyksenä, miksi niille ketkä haluavat pitää huolta lapsistaan tulee eniten haukkumista ketjussa. Kun kaikki on yhdessä reissussa ja reissu on teinin mieleinen, se on juuri sitä kaivattua yhdessä oloa myös niiden vanhempien kanssa. Teinitkin pitävät siitä, vaikka teinien kehitysvaiheessa on irtiottoa vanhemmistaan.
Olin 16-vuotiaana ekan kerran interrailaamassa kuukauden ympäri Eurooppaa samanikäisen ystävän kanssa.
Minusta tuntuu, että joissain perheissä suojellaan liikaa lapsia ja nuoria eikä anneta heidän kokea ja ratkoa ongelmia itse. Näin kasvaa aikuisia, joille elämän realiteetit saattavat tuntua ylitsepääsemättömiltä ja saattavat masentua tms.
Ei tässä nyt ylisuojelijoita haukuta mutta hauska huomata kuinka erilaisia ollaan. Toisen 14v ei tule viettämään yhtäkään yötä yksin vielä neljään vuoteen ainakaan kun toisella samanikäisellä jo omia lapsia ja asuu omillaan oman perheens kanssa. Itse olen tuossa iässä kulkenut yksin Lontoossa ja Pariisissa. Sitä myöden omat 14v myös jo matkustelee ilman vanhempia ulkomailla, asuu jo yksin opiskelujen takia ja huolehtinut jo useamman vuoden muiden lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Olin 16-vuotiaana ekan kerran interrailaamassa kuukauden ympäri Eurooppaa samanikäisen ystävän kanssa.
Minusta tuntuu, että joissain perheissä suojellaan liikaa lapsia ja nuoria eikä anneta heidän kokea ja ratkoa ongelmia itse. Näin kasvaa aikuisia, joille elämän realiteetit saattavat tuntua ylitsepääsemättömiltä ja saattavat masentua tms.
Tuo on oma oletuksesi, sinulla ei ole selkeästi edes itse kokemusta muuta kuin miten sinut on kasvatettu. Kyllä se pärjääminen aikuisena ja masentuneisuus johtuu ihan muista tekijöistä. Sitä vastuuta, kokemuksia ja ongelman ratkontaa voi harjoittaa myös siinä turvallisessa ympäristössä. Ihan oikeasti, ei se yksin yön kotona oleminen ole niin iso asia, että kaikki muu kasvatus tuhoutuu ilman tuota kokemusta. Lisäksi ihmisen aivot kehittyvät 25 vuotiaaksi, eli kehitystä tapahtuu vielä aikuisenakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä nyt ylisuojelijoita haukuta mutta hauska huomata kuinka erilaisia ollaan. Toisen 14v ei tule viettämään yhtäkään yötä yksin vielä neljään vuoteen ainakaan kun toisella samanikäisellä jo omia lapsia ja asuu omillaan oman perheens kanssa. Itse olen tuossa iässä kulkenut yksin Lontoossa ja Pariisissa. Sitä myöden omat 14v myös jo matkustelee ilman vanhempia ulkomailla, asuu jo yksin opiskelujen takia ja huolehtinut jo useamman vuoden muiden lapsista.
Ylisuojelija? Ei haukuta? Ehkä minulla on tuosta termistä eri käsitys.
Vaikka arvostan sitä 14v, mikä ottaa vastuun omista toilailuistaan eli teiniraskaudesta, se ei muuta sitä tosiasiaa, että teiniäiti menettää osan nuoruudestaan, kun vanhemmuus alkaa liian aikaisin. En omalle lapselle sitä toivo, vaikka toki tukisin lasta päätöksessään, jos niin tapahtuisi.
Rikos! mene hoitoon jos edes sunnittelet moista. Järkytävä hullu-
Sääntö.1 vuotia saa ola erossa vanhemmastta 1 vuorokauden VALVOTTUNS. 2 v kaksi vrk Valvottuna,
Onko noin kiire bilettämään ja k'ännäämään ja panettaaaaaa, anna suosiolla lapsesi huostaan. Jo edes kysyt moista-suoraan linnaan, järkky hooooo. sä oot niin järkky,poliisi sais hakee sut nyt .. oisko parempi,että itse poistat itsesi tältä kartalla, nyt on hyvät avovedet
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 17-vuotiaana reilaamassa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse 12-vuotiaana jo naapurin mukuloiden lapsenvahtina yön yli, mutta se on niin toista nykyään.
Ei todellakaan voi 12 vuotias olla yksin kotona saati vahtia pienemmistä yön yli... 16v voi olla yön yksin, mutta ei vuorokausia. Iskäx 3
Niin eipä se 15-vuotiaana kotoa muuttaminenkaan muuten tarkoita, että lapsi jätettäisiin heitteille ja huolehtimaan itsestään. Kyllähän vanhemmat voi huolehtia monin tavoin, vaikkei fyysisesti kaikkia öitä saman katon alla eletäkään. Ja toisaalta voi myös olla huolehtimatta, vaikkei koskaan olisi kotoa poissa. Se ei ole meriitti mihinkään suuntaan missä iässä lapsi on tai on olematta yksin (ellei kyse nyt ole aivan pikkulapsesta).