Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen lapsen saa jättää yön yli yksin kotiin?

Vierailija
16.04.2025 |

Tuntuu olevan aika hurjasti hajontaa tämän suhteen. 

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ihan järkevä ja luotettava nuori niin yläasteikäisen, joka osaa huolehtia itsestään uskaltaa yhdeksi yöksi jättää yksin, mutta pitää toki olla joku muu aikuinen lähellä, jonka puoleen voi kääntyä tarvittaessa. 16-vuotiaista moni asuu jo omillaan opiskelujen vuoksi. 

Ehkä se arviointi siitä, kuinka kypsä se lapsi on. Ja kuinka paljon on jo tottutunut olemaan yksinään esim. ilta-aikaan, kuinka paljon tarvitsee ylipäätään sitä aikuista, osaako tehdä asioita itse, onko vastuullinen, osaako pyytää apua vai onko hervoton sooloilija. 

Vierailija
22/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu ihan lapsesta. Aikaisintaan sanoisin jossain 13-14 iässä ja mieluiten silloin kaverin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni YH:n lapsi on vuorotöiden takia yksin yön jo tuossa 9-10 v iässä.

Vierailija
24/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on enemmän lapsen kehitystasosta kiinni kuin iästä.

Vierailija
25/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni YH:n lapsi on vuorotöiden takia yksin yön jo tuossa 9-10 v iässä.

Yli 10 vuotiaan pitää pärjätä kotona vanhemman työpäivän, tai jos yövuoro niin sen aikaa. Aina voi soittaa jos on jotain mielen päällä. Yleensä menee niin päin että äiti itse soittaa ja kysyy välillä miten menee, lapsi pärjää hyvin kotona.

Vierailija
26/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 vuotiaasta lähtien. Sen ikäinen saa katsoa k-15 elokuviakin. Tuon ikäiset eivät myöskään vielä ryyppää niin talo ei muutu alkkisluolaksi

Vierailija
27/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika muutti opiskelun takia omilleen 16 vuotiaana, itse työn perässä 15 vuotiaana, mutta olisiko 12-14 vuotias jo ok muutaman yön.

Vierailija
28/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18v on vasta aikuinen ja vastaa itse itsestään.

Minä ainakin olin 2 viikkoa yksin 16-vuotiaana.

4 lapsen vanhempana, en ikinä jättänyt tai jättäisi omaa lasta yöksi yksin kotiin, saatikka 2 viikoksi. Jos jotain sattuisi, en voisi koskaan antaa sitä anteeksi itselleni. Vastuussa olisin kuitenkin, koska vastuu on huoltajalla 18v asti.

Onnea vaan elämään niillekin lapsille. 

Vierailija
29/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 lapsen vanhempana, en ikinä jättänyt tai jättäisi omaa lasta yöksi yksin kotiin, saatikka 2 viikoksi. Jos jotain sattuisi, en voisi koskaan antaa sitä anteeksi itselleni. Vastuussa olisin kuitenkin, koska vastuu on huoltajalla 18v asti.

Näin sivusta, eiköhän hyvin hoidetuilla lapsilla ole paljon parempi elämä luvassa kuin noilla 9v heitteillejätetyillä. Mikään tutkimus ei anna tukea sille, että välittäminen ja huolenpito järkevissä määrin olosi lapselle haitallista. 

Vierailija
30/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni 16v joutuu muuttamaan omilleen opiskelujen takia.

No aika harva oikeasti. Jossain maalla, ja ainakin ennen oli asuntoloita. 

Noissa asuntoloissa on vielä valvojat illat ja yöt paikalla vahtimassa niitä alaikäisiä, ei ne siellä yk

Ainakin minun tyttäreni muutti toiselle paikkakunnalle lukion takia.  Asuntolaa ei ollut, asui rivitaloyksiössä.

Vierailija
31/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on 13, enkä missään nimessä jättäisi yksin yöksi. Päiväsaikaan on toki joutunut olemaan yksin kouluun mentyään (ekaluokalla oli iltapäiväkerhossa), mutta edelleen huolehdin siitä, ettei tarvitse iltamyöhään olla yksin. Tällä hetkellä hän kaipaakin minua kovasti, vaikka samaan aikaan äksyilee teineille tyypilliseen tapaan.

Ehkä n. 16-vuotiaan kohdalla voisin harkita, riippuen nuoren luonteesta jne. Itse muutin kotoa 17-vuotiaana ja pärjäsin hyvin, mutta toivon oman lapseni asuvan kotona ainakin toisen asteen koulutuksen loppuun. 

Vierailija
32/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni on 13, enkä missään nimessä jättäisi yksin yöksi. Päiväsaikaan on toki joutunut olemaan yksin kouluun mentyään (ekaluokalla oli iltapäiväkerhossa), mutta edelleen huolehdin siitä, ettei tarvitse iltamyöhään olla yksin. Tällä hetkellä hän kaipaakin minua kovasti, vaikka samaan aikaan äksyilee teineille tyypilliseen tapaan.

Ehkä n. 16-vuotiaan kohdalla voisin harkita, riippuen nuoren luonteesta jne. Itse muutin kotoa 17-vuotiaana ja pärjäsin hyvin, mutta toivon oman lapseni asuvan kotona ainakin toisen asteen koulutuksen loppuun. 

Lisäyksenä vielä, että ollessani itse lapsi erään kaverini äiti jätti useita kertoja kaverini ja hänen pikkuveljensä yksin yöksi tai viikonlopuksi. Me olimme kaverini kanssa noin 10-vuotiaita, pikkuveli taisi olla kaksi vuotta nuorempi. Pärjäsimmehän me, mutta muistan kaverini veljen esim. Pelästyneen illalla katsomaamme elokuvaa, jolloin otimme hänet samaan huoneeseen nukkumaan. Näin aikuisena tuota muistellessani pidän äidin toimintaa todella vastuuttomana.

Vierailija
33/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kiitos, hyvin ovat pärjänneet. :P

Vierailija
34/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oli 14v kun halusi ensimmäistä kertaa jäädä kotiin, kun me muu perhe lähdimme yhdeksi yöksi reissuun. Hyvin sujui ja lähellä asuu paljon sukulaisia, toisena päivänä mummo ja pappa hakivat hänet käymään luonaan.

Pikkuveljensä on eri luonteinen ja luulen että hän ei vielä 14v halua jäädä yksin yöksi.

Vierailija
35/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sivusta, eiköhän hyvin hoidetuilla lapsilla ole paljon parempi elämä luvassa kuin noilla 9v heitteillejätetyillä. Mikään tutkimus ei anna tukea sille, että välittäminen ja huolenpito järkevissä määrin olosi lapselle haitallista. 

Omat vanhempani ovat pitäneet myös samalla lailla huolta itsestäni, kun olin nuori. Kyllä sitä on ehtinyt sen jälkeen ihan riittävästi kantamaan vastuuta itsestään, enkä koe mistään paitsi jääneeni nuorena. Koen saaneeni turvallisen lapsuuden ja minusta on huolehdittu, mistä kiitän vanhempiani. Toki se on vaatinut myös vanhemmilta joustamista omassa elämässään. Huolehtiminen ja perään katsominen ei kuitenkaan estä antamasta nuorelle mahdollisuutta harjoitella vastuun ottamista tai itsestä huolehtimista. Yllättävän monesti sen nuoren ystävätkin, ne yksin jätetyt, on tulleet sitä turvaa ja neuvoja hakemaan siltä kaverin vanhemmalta, kuka niiden omiensa perään katsoo, eikä yksin jätä. 

Vierailija
36/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylihuolehtiminen ei ole hyvää hoitoa sen enempää kuin heitteillejättö, tuollaisten lapset on ihan tutkitusti lähinnä kelan asiakkaita. 

Vierailija
37/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

9v on ollut kerran pari yötä yksin kotona, mutta asumme mummon kanssa vierekkäin, joten on ollut aikuinen kuitenkin saman katon alla. Päivän viettivät lähinnä yhdessä, yöt eri asunnoissa.

Vierailija
38/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni muuttaa 16-vuotiaana opiskelupaikkakunnalle pitkien välimatkojen vuoksi. Ei joka kylässä ole lukiota tai ammattikoulua.

Vierailija
39/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylihuolehtiminen ei ole hyvää hoitoa sen enempää kuin heitteillejättö, tuollaisten lapset on ihan tutkitusti lähinnä kelan asiakkaita

No höpö höpö. Nimenomaan koulutetuissa ylemmän keskiluokan perheissä lapsista pidetään huolta, eikä jätetä yksin. Ja lapsista kasvaa rohkeita elämässään menestyviä ihmisiä. Ne vanhemmat, joiden elämässä baarit ovat lapsia tärkeämpiä yrittävät tietysti selittää muuta. 

Vierailija
40/100 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9v on ollut kerran pari yötä yksin kotona, mutta asumme mummon kanssa vierekkäin, joten on ollut aikuinen kuitenkin saman katon alla. Päivän viettivät lähinnä yhdessä, yöt eri asunnoissa.

Miksi ei voinut olla mummolla yötä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä