Miksi psykoterapia on niin kallista?
Joudun varmaankin lopettamaan nyt työttömäksi jäätyäni.
Kommentit (66)
Tuttavat alkaneet puhua, että menevät muka terapiassa, kun käyvät tuolla tk:n psykiatrisella sairaanhoitajalla... No, mistäpä minä tiedän, jos se on alkanut opiskella terapeutiksi.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäminen on Suomessa kallista.
Ensinnäkin se, että asiakastapaaminen on 45 minuuttia, niin vartti jätetään siihen, ettei asiakkaat törmää toisiinsa, ja terapeutin pitää välillä tyhjentää päänsä. Sen lisäksi terapeutti joutuu raportoimaan kelalle pitkiä sepustuksia, joiden kirjoittamiseen menee puoli tuntia.
Eli 120 euron palkkio kattaa 1,5 tunnin työt. Tuntipalkka on siis käytännössä ehkä 80 euroa.Tuosta 80 eurosta terapeutti maksaa eläkkeensä, lomansa, varautuu hiljaisiin aikoihin, maksaa toimitilan vuokran, sähkön jne. Ehkä tuntipalkaksi jää 30 euroa.
Onko sinusta todellakin 30 euroa kova palkka? Varsinkin, kun terapeutti on joutunut maksamaan psykoterapia-koulutuksestasn 20 k.
Joidenkin mielestä mikään ei saisi koskaan maksaa mitään.
Terapeutin pitää maksaa palkasta tilavuokra, kenties pitkäänkin lainaa maksullisesta psykoterapeuttikoulutuksesta ja päälle vielä yrittäjyyteen kuuluvia maksuja.
Vierailija kirjoitti:
Se 45 minuutin ajan kauppalistan rustailu vihkoon ja lopuksi muutamien banaliteettien lausuminen on niin rankkaa työtä.
Et edes tiedä mitä on psykoteeapia.
Sen voi tehdä itse netissä, eikä maksa mitään. Aivot opetetaan pois haitallisista reaktioista.
Mielenterveystalo.fi (lääkärin lähetteellä maksuton)
Helsinkimissio.fi (maksuton, ei lähetettä)
Miessakit.fi (maksuton, ei lähetettä)
Vierailija kirjoitti:
Tuttavat alkaneet puhua, että menevät muka terapiassa, kun käyvät tuolla tk:n psykiatrisella sairaanhoitajalla... No, mistäpä minä tiedän, jos se on alkanut opiskella terapeutiksi.
Terapia = hoito.
Hoitoa tarjoaa hoitoalan laillistettu ammattilainen.
Pyydä lähete mielenterveystalon nettiterapioihin. Siellä on tarjontaa useaan eri häiriöön. Eikä maksa mitään. Teet omassa tahdissasi kotona.
Mä hyödyin tuosta paljon enemmän kuin höpöttämisesestä. Olen ollut latentti (oireeton) 10 vuotta.
Bipolaarihäiriö, tyyppi Ii
Vierailija kirjoitti:
Naapurin Maijalta saa saman keskusteluavun ilmaiseksi. En ymmärrä, miksi kukaan haluaa maksaa siitä yli 100 €/h, vielä vähemmän sitä, että Kela maksaa veronmaksajien piikkiin sen. Onko sillä todettu edes olevan mitään hoidollista vaikutusta kun verrataan jutteluun kenen tahansa tuttavan kanssa?
Juttele rauhassa sen naapurin Maijan kanssa, mutta tosiasia on se, että liian läheinen ystävä ei loppujen lopuksi voi olla avuksi, vaan uppoaa mukanasi surujen/ traumojen kanssa. Psykoterapeutin voit valita, jos et tunne saavasi apua siltä ensimmäiseltä, etsi toinen.
Vierailija kirjoitti:
Kusetusta koko homma ja terapeutti pitää itseään sinun elämän auktoriteettinä. Tai näin ainakin oli minulla.
No sehän se koko asetelma vähän niinkuin on. Ei kukaan pakota sitä käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Juu tämä on ihan yksi suuri trendivitsi. Sinne mennään vinkumaan sitä, että on saanut puolisolta paskaa palautetta, ja tullaan takaisin terapeutin keksimien defenssien kanssa. Miten eroaa siitä, että soitat tyttökaverille tai vaikka äidille, ja valitat heille? Ihan todella lapsellsita touhua, ja aikuisten rahoja tuollaiseen käytetään, millä voisi rakentaa vaikka talon tai ruokkia toisia. Käsittämätöntä tuubaa. Kannattaa pysyä kaukana kaikista, jotka tuossa trendissä surffaavat.
Psykoterapeutit on joutuneet maksamaan koulutuksensa itse. Siihen heiltä on mennyt noin 25 000 - 50 000 euroa (riippuen minkä koulutuksen kävivät).
He maksavat itse tilavuokransa. Isoissa kaupungeissa tämä on noin 500-800 euroa kuukaudessa.
He maksavat itse pakollisen työnohjauksensa, joka on 200-500 euroa kuukaudessa.
He maksavat itse yellinsä (yrittäjän pakolliset eläkemaksut), joka on useita tuhansia euroja vuodessa.
He maksavat itse loma-ajan palkkansa, koska heille ei kerry lomalla mitään tuloja niin työajan palkasta pitää osittaa osa loma-ajan palkaksi.
Lisäksi on muita kuluja kuten tietokoneet, muut työvälineet, ammattikirjallisuus, täydennyskoulutukset ja kurssit jne.
Päivässä pystyy ottamaan vastaan 4-5 potilasta, sillä jokainen potilaskäynti on myös etukäteen valmisteltava ja jälkikäteen kirjattava.
Paljonko itse veloittaisit per käynti, jos joutuisit maksamaan kaikki nuo yllä listatut kulut ja lisäksi maksamaan taksastasi myös tuon 25 000 - 50 000 euron lainan pois? Niin. Sitä ajattelinkin. Et sinäkään ottaisi ketään vastaan hintaan 20 euroa tunti.
Yleislääkäritkin laskuttavat yksityisellä vähintään 100€ kerta, joten aika lailla samanlainen taksa on terapeutillakin.
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapeutin koulutus on siitä harvinainen Suomessa että se pitää käytännössä maksaa kokonaan itse. Siinä yksi syy.
Toinen syy on se, että tämä koulutettu ihminen voi ottaa vain rajallisen määrän asiakkaita vastaan päivässä. Ehkä enintään kahdeksan per päivä, mutta tavallisesti vähemmän.
Silloin ei kertakustannusta saa hilattua kovinkaan alas.
Täytyyhän siihen kouluttautua aika tavalla. Terapeutin täytyy myös itse käydä terapeutilla. Vastuullinen terapeutti paneutuu asiakkaaseen eikä ota liian monta päällekkäistä asiakkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Yleislääkäritkin laskuttavat yksityisellä vähintään 100€ kerta, joten aika lailla samanlainen taksa on terapeutillakin.
Kävin gynellä, hän laskutti 130 euroa per 20 min vastaanotto. Psykoterapeutti laskuttaa 130 euroa per 50 min vastaanotto. Eli alle puolet mitä gyne. Juristi laskutti 240 euroa per 60 min.
Kallista humpuukia. Psykoterapiassa opetellaan tutustumaan itseensä, ihan läpeensä sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapeutin koulutus on siitä harvinainen Suomessa että se pitää käytännössä maksaa kokonaan itse. Siinä yksi syy.
Toinen syy on se, että tämä koulutettu ihminen voi ottaa vain rajallisen määrän asiakkaita vastaan päivässä. Ehkä enintään kahdeksan per päivä, mutta tavallisesti vähemmän.
Silloin ei kertakustannusta saa hilattua kovinkaan alas.
Eipä kyllä käytännössä kukaan eettisesti toimiva psykoterapeutti ota 8 asiakasta päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Kallista humpuukia. Psykoterapiassa opetellaan tutustumaan itseensä, ihan läpeensä sontaa.
Totta. Ihan sontaa tuntea itsensä. Suorastaan pahinta ajanhukkaa mitä ihminen voi kuvitella on se, että tuntisi itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ihan sontaa tuntea itsensä. Suorastaan pahinta ajanhukkaa mitä ihminen voi kuvitella on se, että tuntisi itsensä.
Totta. Ei riitä että tuntee itsensä, pitäisi osata tuntea kaikki kanssaihmisetkin, ei riitä, että itse toimit tietyllä tavalla, se ei maailmaa paremmaksi muuta tai muuta muiden ihmisten suhtautumista sinuun. Oman navan tuijottaminen ei ole ratkaisu yhtään mihinkään !
Harmillista, että niin moni suomalainen joutuu turvautumaan tuollaiseen täysin vakuudettomaan hoitoon, tuolta ei oikeastaan saa kuin pään kipeäksi ja turhia funtsimisia lisää, kaikki järjestyy omin avuin, jos silloinkaan. Jos sinulle kaupataan tiettyä tapaa hoitaa asioita tai tunnistaa omat reaktiot, et sinä sen kummallisempi ihminen ole psykoterapian jälkeenkään, porukka kuvittelee, että tuo terapia luo autuaan kuvan kaikist asioista, ei todellakaan ole apua yhtään mihinkään.
Olen ollut "oikealla terapeutilla" ratkaisukeskeinen, mutta ei siitä mitään tullut, koska elämäni oli niin sekaisin. Terapiaan pitää mennä vakaassa vaiheessa, jolloin työskentely onnistuu. Olen käynyt myös psykiatristen sairaanhoitajien vastaanotoilla ja sen kyllä huomaa, etteivät ole terapeutteja. Se on sellaista jutustelua. Terapeutti antaa tehtäviä. Harmi kun minun kanssa meni ihan hukkaan...