Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi psykoterapia on niin kallista?

Vierailija
16.04.2025 |

Joudun varmaankin lopettamaan nyt työttömäksi jäätyäni.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta turhaa se ainakin on. Paitsi tietysti terapeutin kannalta, jonka tilipussia lihotat. 

Vierailija
22/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusidea terapiassa on lapsuuden tiedostamaton trauma, ts. isä teki jotain pahaa tai äiti jätti tekemättä jotain hyvää. Kun tulet tästä tietoiseksi, ongelmasi katoavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapeutti maksaa itse Suomessa opintonsa ja käsittääkseni opintoihin kuuluu terapia, jonka terapeutiksi opiskeleva maksaa omasta pussistaan. Koulutus maksaa kymmeniä tuhansia euroja, suuntauksesta vähän riippuu miten monta kymppitonnia opintoihin uppoaa. Terapeutilla voi olla isokin velka maksettavana opintojen jälkeen ja hän usein toimii yksityisellä, jolloin hän maksaa myös tilavuokrat ym. kulut siitä hinnasta, jonka hän asiakkaalta veloittaa. Tuntipalkaksi ei välttämättä jää kovin montaa kymppiä kaikkien vähennysten jälkeen ja terapeutti korkeasti koulutettuna on kyllä mielestäni rahansa ansainnut. Kelan tukema terapia on nimenomaan sitä, että kela kattaa terapian kokonaishinnasta jonkin osan ja loppu jää maksettavaksi asiakkaalle.

Vierailija
24/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea hinta seuloo jyvät akanoista, köyhien ja sairaiden ongelmia ei ole niin helppo ratkoa.

Vierailija
25/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapeutti maksaa itse Suomessa opintonsa ja käsittääkseni opintoihin kuuluu terapia, jonka terapeutiksi opiskeleva maksaa omasta pussistaan. Koulutus maksaa kymmeniä tuhansia euroja, suuntauksesta vähän riippuu miten monta kymppitonnia opintoihin uppoaa. Terapeutilla voi olla isokin velka maksettavana opintojen jälkeen ja hän usein toimii yksityisellä, jolloin hän maksaa myös tilavuokrat ym. kulut siitä hinnasta, jonka hän asiakkaalta veloittaa. Tuntipalkaksi ei välttämättä jää kovin montaa kymppiä kaikkien vähennysten jälkeen ja terapeutti korkeasti koulutettuna on kyllä mielestäni rahansa ansainnut. Kelan tukema terapia on nimenomaan sitä, että kela kattaa terapian kokonaishinnasta jonkin osan ja loppu jää maksettavaksi asiakkaalle.

Moro terapeutti, paljonko on lainaa jäljellä ökytalosta kun tämä myyntipuhe vaadittiin?

Vierailija
26/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moro terapeutti, paljonko on lainaa jäljellä ökytalosta kun tämä myyntipuhe vaadittiin?

En ole terapeutti, mutta harkitsin joskus terapeutin opintoja ja otin asioista selvää, kunnes totesin ettei talous tai elämäntilanne tuota opiskelua salli. Ihan vuokralla asuva tavallinen talliainen olen.

Vierailija
27/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kalliilta, jos on 120e/45min. Paljon kelan korvaus on? Jotain 57e? Mielestäni jos terapeutti on sulle hyvä, ja jos oikeasti terapiaa tarvitset (kaikki terapiassa käyvät eivät varmaan tarvitsisi), mielestäni se on sen arvoista. Säästä jostain muusta. Jos kassan jäsen olet, on sulla kuitenkin joksikin aikaa ihan ok tulotaso taattuna.

Tässä pitää tietysti myös muistaa, että terapeutit ovat tyypillisesti yrittäjiä. He maksavat kaikki yelit sun muut, tilat, omat sairausvakuutuksensa, mahdolliset lisäkoulutukset, verot... että kun huomioi, miten pitkät ja kalliit koulutukset ja vaativa työ heillä on, ei se enäö niin kalliilta tunnukaan.

Itse käyn ihan iloisesti itse maksaen 100e/45min terapiassa 4krt/kk. Oishan se ihanaa saada ne rahat säästöön, mutta eipä mulla olisi mielenterveyttä ilman terapiaa. Niin raju traumatausta itsellä.

Vierailija
28/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kalliilta, jos on 120e/45min. Paljon kelan korvaus on? Jotain 57e? Mielestäni jos terapeutti on sulle hyvä, ja jos oikeasti terapiaa tarvitset (kaikki terapiassa käyvät eivät varmaan tarvitsisi), mielestäni se on sen arvoista. Säästä jostain muusta. Jos kassan jäsen olet, on sulla kuitenkin joksikin aikaa ihan ok tulotaso taattuna.

Tässä pitää tietysti myös muistaa, että terapeutit ovat tyypillisesti yrittäjiä. He maksavat kaikki yelit sun muut, tilat, omat sairausvakuutuksensa, mahdolliset lisäkoulutukset, verot... että kun huomioi, miten pitkät ja kalliit koulutukset ja vaativa työ heillä on, ei se enäö niin kalliilta tunnukaan.

Itse käyn ihan iloisesti itse maksaen 100e/45min terapiassa 4krt/kk. Oishan se ihanaa saada ne rahat säästöön, mutta eipä mulla olisi mielenterveyttä ilman terapiaa. Niin raju traumatausta itsellä.

Jotkut vaan joutuu valitsemaan terapian ja vuokranmaksun tai terapian ja syömisen välillä, eikä ne rahat mihinkään säästöön joutaisi. 

Vierailija
29/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo mainitsikin että psykoterapiakoulutus on kallista ja maksetaan Suomessa lähes poikkeuksetta itse. Koulutuksen hinta on kymmenissä tuhansissa euroissa ja moni ottaa jopa lainaa koulutuksen maksaakseen. Esim Helsingin yliopiston yhdessä psykoterapiakoulutuksessa koulutuksen hinta on 50 000e. 

"

Koulutuksen teoria- ja menetelmäopintojen hinta on 14 380 -19 210 euroa riippuen opiskelijamäärästä (9-14). Koulutusmaksu jakautuu kahdeksalle lukukaudelle.

Muut maksut, jotka maksetaan suoraan palveluntarjoajalle

työnohjaus (120 h x 100 euroa/h): 12 000

oma koulutuspsykoterapia (250 h x 100 euroa/tunti): 25 000 euroa 

soveltuvuusarviointi: 240 euroa"

Tjeu: https://www.helsinki.fi/fi/laaketieteellinen-tiedekunta/opiskelu-ja-ope…

Vierailija
30/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha täällä meuhkaaville selittää yksityisyrittäjän kuluja. Arvonlisävero, YEL, vakuutukset jne. ovat täysiä mysteereitä.

Vierailija
31/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PSYKO-terapeutin täytyy saada rahaa siitä, että asiakas voi huonommin muutaman käyntikerran jälkeen. Vähän niinkuin psykiatria. Ihmiset tulee paljon huonommassa kunnossa kotiin kuin olivat sinne mennessään ja sitten nämä kansankynttilät kuvittelee auttavansa ihmisiä. Sekä PSYKOterapia, että psykiatria on täyttä huuhaata.

Vierailija
32/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapeutin koulutus on siitä harvinainen Suomessa että se pitää käytännössä maksaa kokonaan itse. Siinä yksi syy.

Ja riippuen pätevyyden tasosta, se voi olla useita kymmeniä tuhansia euroja.

33/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis Kelan tukemassa terapiassa, mutta silti hinnaksi jää aivan liikaa.

Ap

Paljonko sulle jää maksettavaa per käynti? 

Sen omavastuunkin voi saada toimeentulotuesta, jos saat sitä.

🇺🇦🇮🇱

34/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon se sitten maksaa??

120/45 min

Kuulostaa aika ylihintaiselta. Eikö edullisempaa löydy?

🇺🇦🇮🇱

35/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin Maijalta saa saman keskusteluavun ilmaiseksi. En ymmärrä, miksi kukaan haluaa maksaa siitä yli 100 €/h, vielä vähemmän sitä, että Kela maksaa veronmaksajien piikkiin sen. Onko sillä todettu edes olevan mitään hoidollista vaikutusta kun verrataan jutteluun kenen tahansa tuttavan kanssa?

Kyllä on verrattu. Ammattilaisen antama psykoterapia on toimiva ja tutkittu hoitomuoto.

Naapurin Maija tuskin haluaa ketään mt-potilasta tuoliinsa istumaan viikottain, eikä hänen keskustelunsa tehoa ole tieteellisesti todistettu.

Mutta mene ihmeessä Maijan juttusille jos sinun naapurissa sellainen asuu, joka tuollaiseen suostuu ja sitoutuu ilmaiseksi. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
36/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia koulutus on ton hintainen?? Joku syyhän sille on. Ei tarpeellisen koulutuksen pitäisi Suomessa maksaa.

Ja btw, tavannut muutamia aika hulluja tässä ammatissa toimivia ja kuullu myös tarinoita muualta valitettavasti. Valitettavasti on ennakkoluuloja kys ammaattiryhmää kohtaan.

37/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia koulutus on ton hintainen?? Joku syyhän sille on. Ei tarpeellisen koulutuksen pitäisi Suomessa maksaa.

No mistä me saataisiin ilmaiset kouluttajat terapeuteille? Kerro ihmeessä, jos keksit. 

Kaikki koulutus maksaa, kyse on vain siitä, kenen pussista. Terapeutit ovat siinä oudossa asemassa, että joutuvat maksamaan koulutuksensa itse, vrt. esim. erikoistuvat psykiatrit, joille maksetaan palkkaa erikoistumisesta ja koulutuksen maksaa yliopisto. Siitä voidaan sitten keskustella, miksi on näin.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
38/66 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on tuottoisaa bisnestä, jota on helppo myydä hyväuskoisille

Vierailija
39/66 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis Kelan tukemassa terapiassa, mutta silti hinnaksi jää aivan liikaa.

Ap

Mikä sulle on liikaa? Mulla tulee kuukauden kustannuksiksi joku 130€, kelan tuen jälkeen.

Ja tohonkin on ymmärtääkseni saatavissa jotakin tukea.

Vierailija
40/66 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäminen on Suomessa kallista. 

Ensinnäkin se, että asiakastapaaminen on 45 minuuttia, niin vartti jätetään siihen, ettei asiakkaat törmää toisiinsa, ja terapeutin pitää välillä tyhjentää päänsä. Sen lisäksi terapeutti joutuu raportoimaan kelalle pitkiä sepustuksia, joiden kirjoittamiseen menee puoli tuntia. 

Eli 120 euron palkkio kattaa 1,5 tunnin työt. Tuntipalkka on siis käytännössä ehkä 80 euroa.

Tuosta 80 eurosta terapeutti maksaa eläkkeensä, lomansa, varautuu hiljaisiin aikoihin, maksaa toimitilan vuokran, sähkön jne. Ehkä tuntipalkaksi jää 30 euroa. 

Onko sinusta todellakin 30 euroa kova palkka? Varsinkin, kun terapeutti on joutunut maksamaan psykoterapia-koulutuksestasn 20 k.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan