Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Miksi ranskalaiset eivät liho? Tutkija kertoo kolme syytä

Vierailija
16.04.2025 |

Ranskalaiset ovat EU-maiden hoikimpien joukossa. Yhteiset ateriahetket ja kohtuulliset annoskoot pitävät ranskalaiset hoikkina, sanoo tutkija.

https://yle.fi/a/74-20146445

Suomessa sen sijaan neitoset ja poitsut vetää sipsipussin toisensa perään ja jälkkäriksi muutaman suklaalevyn ja vielä jätskiä. Tai sotkevat kaiken yhdeksi mössöksi ja mättävät sankosta suuhunsa 🤭

Kommentit (229)

Vierailija
81/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaiset ovat myös kovia polttamaan tupakkaa, pitäisikö siitäkin ottaa mallia?

Lopetin tupakoinnin yli 20 vuotta sitten ja silloin olin niin laiha, että kylkiluut paistoi nahan läpi. Tupakka vei ruokahalun täysin ja välillä unohdin kokonaan syödä. Ehkä pitäisi ryhtyä taas tupakoimaan, niin painokin laskisi.

Vierailija
82/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla serotoniinitaso laskee talven pimeällä ja mässyt maistuu. Ranskalaiset avoimia seksuaalisuudesta, suomalainen käyttäytyy korrektisti. 

Kaamos aiheuttaa mielialaoireita noin 30% suomalaista. Heistä kuitenkin vain 5% hakee lääkäriltä apua ja aloittaa masennuslääkityksen. Päivänvalolampun tärkeyttä ei ymmärretä. Kävin kerran paikassa, joissa oli jokaisella oma pieni päivänvalolamppu pöydällään. Ei edes kallis. Samaa iPadin kasaanmenevää päivänvalolamppua myydään Prismassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa 45% aikuisista on ylipainoisia. En pidä sitä mitenkään "pienenä" määränä. 

Siellä tyypillinen aamupala on myös luokkaa tupakka ja leivonnainen.

Vierailija
84/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa määrä korvaa laadun. Ihan tajuttoman kokoisia annoksia kiskotaan päivittäin naamaan. Siis ihmiset joilla ei kulu töissä käytännössä yhtään energiaa kun vain istutaan. Siitä sitten kotiin suoraan sohvalle ja lisää tavaraa lärviin.

Ihan turha sönköttää mistään geeneistä,helvetin laiska argumentti. Syy on 100% energian saannin ja kulutuksen suhde.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää ja hyväksyä.

Tuhat eri geeniä vaikuttaa ihmisen painoon. Se on totta, että suomalaiset syövät enemmän lounasta kuin 1970-luvulla. Silloin syötiin ja juotiin tyopaikkaruokalassa puolen kilon verran lounaaksi ruokajuomat mukaan lukien. Nykyään sama luku on kilo. Vain vettä ei ole laskettu mukaan, koska siinä ei ole energiaa.

Vierailija
85/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ylipainoiset syö ihan normaalisti ja kohtuudella, jopa liian vähän päivän aikana.

He vain ovat joskus syöneet liikaa kulutukeensa nähden ja ovat siksi näyttävästi pyöreämpiä.

Päivittäinen syönti on kuitenkin ihan normaali ja ehkä alle kulutuksen, koska tiedostavat lihavuutensa. Tämä kyllä otetaan viikonloppuna takaisin. Suurin osa laihtuisi takaisin normaaliin painoon, jos lisäisi päivään sen 2h liikuntaa.

Ihan tavallinen keski-ikäinen nainen lihoo vuodessa noin 10 kiloa kun saa yhden voileivän verran energiaa päivittäin liikaa päivittäiseen kulutukseensa nähden. Leipä on Reissumies, jonka päälle sipaistaan Keiju-margariinia ja yksi keskikokoinen Oltermanni-siivu ja kurkkua neljä siivua. Voileipä voi vaikuttaa pieneltä ja monet eivät ymmärrä sitä, kuinka yksi voileipä liikaa päivittäin lihottaa syöjänsä.

Vierailija
86/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama lihomis-ilmiö tulee tapahtumaan myös Ranskassa. Italiassa ollaan jo lihavia. Enkä usko että se liittyy mihinkään sipsipusseihin tai jätkseihin kun en itse niitä syö. En edes haluaisi syödä ja olen melko tuhdissa kunnossa.

Sama. En mitenkään erityisesti mässäile enkä edes osta herkkuja kuin 1-2 krt kuussa (esim. suklaalevy), mutta annoskokoni ovat liian suuria.

Painan siksi 115kg. Lautasella on ihan terveitä ruokia, mutta syön sitä liikaa. Esim. lohta menee kerralla 500g josta tulee massiivinen määrä kaloreita. Perunaa menee samat.

Pitäisi opetella syömään aterialla vaikka 200g molempia mutta en tiedä onnistunko ilman että Ozempic tms. hillitsee ruokahalua.

Herrajjumala mitä määriä kerralla. Kilo ruokaa yhdeltä istumalta, mahaani ei vain mahtuisi tuollaista määrää. Söisin tuosta lohesta kolmena päivänä ja en voi syödä pottujakaan paljoa kerralla, niistä tulee tympeä pöhöttynyt olo. Olenkin varsin hoikka mies, painoa noin 62 kiloa ja pituutta 172 cm, ikää 43.

Vierailija
87/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä yhteistä on Britannialla ja Itä-Euroopalla, Suomi mukaanluettuna? Niissä maissa lihomisilmiö kaikista pisimmällä. Joku asiahan sitä selittää, vaikka muu Eurooppa tulee perässä.

Köyhät ovat niitä lihavimpia. Köyhällä ei ole varaa ostaa poron kylmäsavupaistia, lohta jne. 

Eivät ihmiset liho siksi että eivät syö poroa. Ihmeellisiä tekosyitä.

Halvat einekset tehdään halvoista aineksista. Kyllä siinä syntyy ero kylläisyydentunteessa kun vertaa lihapiirakkaa vaikkapa lappilaisten 100% ohrarieskapalaan, jonka päällä on kevyt sipaisu margariinia tai voita ja siivu poron kylmäsavupaistia. Ohrassakin on beetaglukaania, joka siivoaa huonoa kolesterolia kierrosta suoleen ja ulos. Lihapiirakka on leivottu pitkälti ravintoköyhöstä valkeasta vehnäjauhosta. 

Vierailija
88/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaiset ovat myös kovia polttamaan tupakkaa, pitäisikö siitäkin ottaa mallia?

Lopetin tupakoinnin yli 20 vuotta sitten ja silloin olin niin laiha, että kylkiluut paistoi nahan läpi. Tupakka vei ruokahalun täysin ja välillä unohdin kokonaan syödä. Ehkä pitäisi ryhtyä taas tupakoimaan, niin painokin laskisi.

Moni käyttäisi nikotiinilaastareita jos ne olisivat halvempia Suomessa.

Vierailija
89/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa on erilainen sosiaalinen paine laihuuteen liittyen, ja hyvin niin. Suomessa minulle toitotetaan jopa miehenä aina kuinka laiha olen. Ärsyttävää.

Vierailija
90/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama lihomis-ilmiö tulee tapahtumaan myös Ranskassa. Italiassa ollaan jo lihavia. Enkä usko että se liittyy mihinkään sipsipusseihin tai jätkseihin kun en itse niitä syö. En edes haluaisi syödä ja olen melko tuhdissa kunnossa.

Ruuasta on tullut ajanvietettä. Tapaamme hampurilaisbaareissa ja vietämme aikaa ruuan äärellä. Ihmisille mainostetaan pizza perjantaita ym.

Suomessa on yleistynyt omakotitaloissa niin sanottu herkkukaappi. Ennen vanhaan ei olisi kyllä uhrattu yhtään kuutiota tilaa karkkien ja perunalastujen jne säilytykseen. Ennen vanhaan ostettiin ne kaupasta ja syötiin ne heti pois.

Ei se omakotitalojen juttu ole, vaan kotien yleisesti. Mulla yksi kaveri pitää herkkukaappia, asuu kerrostaloasunnossa Helsingin Kalliossa ja kamppailee painonsa kanssa. 

Vierailija
91/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa on erilainen sosiaalinen paine laihuuteen liittyen, ja hyvin niin. Suomessa minulle toitotetaan jopa miehenä aina kuinka laiha olen. Ärsyttävää.

Silti 45% ranskalaisista on ylipainoisia. Ei taida sosiaalinen paine toimia kovin hyvin.

Vierailija
92/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa on aika iso tabu korvata usean päivän aterioita mikropizzoilla, sipseillä ja kaljalla, kun hyvää ruokaa saa niin monesta paikasta nenän eteen liki ilmaiseksi tai alle 7e hintaan.

Suomessa mentaliteetti on monella se, että viis ruuan laadusta, kunhan vatsa täyttyy ja rasva+sokeri maistuu. Se näkyy vääjäämättä vyötäröllä.

Yhteisiä ruokahetkiä on lähinnä muutamilla ydinperheillä eikä niistäkään kaikilla

Hoikkien Pariisilaisten ja muidenkin suurkaupunkilaisten salaisuus on julkinen liikenne ja että se toimii, mutta monet etapit pitää kuitenkin mennä jalan. Monesti kertyy askelia silti lähemmäs 5km päivä ellei enemmänkin, jos ei ole autoa. Tämä tapahtuu päivittäin. Kun metro on täynnä, niin helposti tekee kompromisseja ja kävelee sen pari korttelia mieluummin kuin ahtautuu täyteen aamumetroon tai tramiin.

Hyvä pointti. Pariisissa varmaan ostetaan se yksi suklaapatukka siitä kulmakaupasta, silloin joskus kun sitä tekee mieli. Ei ostella niitä kotiin, jolloin niitä ei tule kotona herkuteltua tuon tuosta. Pitäisi varmaan kokeilla sitä ettei ostaisi sokeriherkkuja kotiin ollenkaan. Pitäisi leipoa jotta saa piirakan tai kävellä kauppaan/bensikselle jne jotta saisi ostettua sen suklaapatukan siihen akuuttiin tarpeeseen. Mutta ei siis ostaa niitä marketista kotiin jossa ovat käden ulottuvilla.

Vierailija
93/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa tää "Ranskassa kaikki on hoikkia/viettää 2 tunnin lounaita/syövät usean tunnin aterioita joka ilta" harha. Pariisi ei ole yhtä kuin koko Ranska. Kaupungissa ollaan hoikkia, maaseudulla taas ihan samanlaisia lylleröitä kuin mekin täällä Suomessa.

Lounastauot on ihan saman pituisia kuin täällä suurimmassa osassa paikkaa, vai luuletteko, että joku sairaanhoitaja vaan lähtee 2 tunnin lounaalle kesken vuoron.

Yhdessä syömisen kulttuuri elää vahvasti ja siihen Suomessa pitäisi panostaa. Mutta ei siellä tavallisissa perheissä tavallisena arkipäivinä vedellä mitään usean ruokalajin illallisia.

Vierailija
94/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitää olla kehopositiivisia. Tältäkin palstalta poistuu kaikki ketjut, joissa haaveillaan normaalipainosta.

Itse olen pieniruokainen ja viimeksi viime viikolla taas kerran siitä piti työkaverin mainita että miten sä tuolla määrällä pärjäät, kauhea vähän sä syöt.

Jep, miten olisi niin päin että mä alkaisin kovaan ääneen arvostelemaan, että kylläpä sä syöt hirvittävän ison annoksen. Sehän on erittäin kiellettyä kommentointia?

Vierailija
95/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon myös miettinyt tätä vaihtoehtoa monta kertaa :D

Vierailija
96/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutun ranskatar ei edusta tavallisia lähiöiden naisia lainkaan. Pariisin banlieu-aluiella ihmiset ovat hoikkia, vähemmän hoikkia, tuhteja ja enemmän tuhteja. 

Heillä, kuten suurimmalla osalla suomalaisistakin on rajattu aika, jonka käyttää ruoanlaittoon ja syömiseen. Budjettikin voi olla tiukka. Tavallisen työssäkäyvän äidin aika, rahat ja energiatasot voivat olla aika loppu. Ei siinä mitään kotilounaita keitellä kaikessa rauhassa tai istuta päivällispöydässä paria tuntia. Vuorotyö myös sotkee nukkumisten lisäksi syömiset todella tehokkaasti. 

Jotenkin koko juttu vain ärsytti. Siinä oli sellainen sivumaku, kuinka Ranskassa ollaan ah niin fiinejä ja ah kuinka chic, oh la la. Suomessa ollaan vaan tällaisia junttipöllyköitä. Ei olla, vaan tyylikkäitä ja itsevarmoja ja asiamme osaavia tehopakkauksia. Ne tehot vaan on vedetty niin tiukille, että lenkille ei jaksa/ehdi ja pötyä on saatava pöytään tout de suite. Verra

Minulla vuorotyö, tein sitä kymmenen vuotta, sotki nukkumisen niin tehokkaasti, että minua v*tutti niin paljon ympäri vuorokauden että en pystynyt syömään enää kunnolla. Ei vain ollut enää ruokahalua, olin jo valmiiksi hoikka mies ja sitten aloin laihtua lisää, kylkiluut näkyivät erittäin selvästi ja vyöhön piti tehdä lisää reikiä, että sitä sai kiristettyä tarpeeksi. Tuon sairaan vuorotyöhomman lopussa painoin jotain 54 kg, pituutta minulla on 172 cm. Lopetin tuon typerän touhun noin vuosi sitten ja nyt mielentilani ja painoni on terveempi, painan jo noin 62 kg.

Vierailija
97/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. En mitenkään erityisesti mässäile enkä edes osta herkkuja kuin 1-2 krt kuussa (esim. suklaalevy), mutta annoskokoni ovat liian suuria.

Painan siksi 115kg. Lautasella on ihan terveitä ruokia, mutta syön sitä liikaa. Esim. lohta menee kerralla 500g josta tulee massiivinen määrä kaloreita. Perunaa menee samat.

Pitäisi opetella syömään aterialla vaikka 200g molempia mutta en tiedä onnistunko ilman että Ozempic tms. hillitsee ruokahalua.

500g lohta on mulla 3 päivän lounas 3x150g plus siihen kylkeen sitten jotkut kasvislisukkeet. Olen hoikka.

Vierailija
98/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitää olla kehopositiivisia. Tältäkin palstalta poistuu kaikki ketjut, joissa haaveillaan normaalipainosta.

Itse olen pieniruokainen ja viimeksi viime viikolla taas kerran siitä piti työkaverin mainita että miten sä tuolla määrällä pärjäät, kauhea vähän sä syöt.

Jep, miten olisi niin päin että mä alkaisin kovaan ääneen arvostelemaan, että kylläpä sä syöt hirvittävän ison annoksen. Sehän on erittäin kiellettyä kommentointia?

Suomessa ei ylipäätään kannata puhua yhtään mitään, kun joku aina loukkaantuu.

Sitten me ihmettelemme että kyllä ne ranskalaiset ovat sujuvia ja kinastelevatkin niin tyylikkäästi. Suomalainen möllöttää tuppisuuna vieressä ja hautoo loukkaantumistaan kun joku kysyi jotain eikä ymmärtänyt että juuri sitä ei saa kysyä.

Vierailija
99/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon myös miettinyt tätä vaihtoehtoa monta kertaa :D

Tämä. Mietin taannoin miten olin hoikka vielä reilu 10 v sitten kun tupakoin. Sitten lopetin ja sen jälkeen onkin ollut yhtä alamäkeä, tuli vaihdevuosioireet ja ainakin 10 lisäkiloa. Päivittäin pohdin josko alkaisi uudestaan röökaamaan niin kilotkin pysyisi kurissa :D

Vierailija
100/229 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa tää "Ranskassa kaikki on hoikkia/viettää 2 tunnin lounaita/syövät usean tunnin aterioita joka ilta" harha. Pariisi ei ole yhtä kuin koko Ranska. Kaupungissa ollaan hoikkia, maaseudulla taas ihan samanlaisia lylleröitä kuin mekin täällä Suomessa.

Lounastauot on ihan saman pituisia kuin täällä suurimmassa osassa paikkaa, vai luuletteko, että joku sairaanhoitaja vaan lähtee 2 tunnin lounaalle kesken vuoron.

Yhdessä syömisen kulttuuri elää vahvasti ja siihen Suomessa pitäisi panostaa. Mutta ei siellä tavallisissa perheissä tavallisena arkipäivinä vedellä mitään usean ruokalajin illallisia.

Helsingissä on varsin yleistä olla ylipainoinen, varsinkin 30+ ikäluokassa. Hyvätuloiset wolttaa ja syö ravintoloissa, arkiliikuntaa tulee vähän ja muu herkuttelu päälle.

On nuoristakin osa pulleita, kerran oikein hätkähdin kun Otaniemestä tuli porukka haalareissa ja jokainen heistä oli lihava.