Mitä olisit toivonut, että sinulle olisi lapsuudenkodissa opetettu?
Että kaikki ihmiset eivät ole fiksuja, ja että huonoa kohtelua ei pidä sietää yhtään hetkeä. Lisäksi ruoanlaitto.
Muita?
Kommentit (49)
Sosiaalisia taitoja, rahan käyttöä, elämän suunnittelua tulevaisuus mielessä, ihmisenä olemista ihmisten kanssa ja yhteiskunnassa. Kaikki on pitänyt opetella itse aikuisena ja luoja miten jäljessä olen elämästä kun aika ja energia meni noihin ja traumoista selviämiseen silloin kun olisi pitänyt opiskella, luoda uraa ja hankkiaperhe.
Pitämään kiinni ystävistä ja keskittymään kunnolla parisuhteeseen.
Minun oma äiti oli kuollut kun olin pieni ja sitten tuli paha äitipuoli ja hän ei välittänyt minusta. Olisin toivonut, että olisin saanut opetella kotona ruuanlaittoa ja leipomista. Mitään elämän ohjeita en kotoa saanut, kaikki piti opetella kantapään kautta.
Itsetuntoa tai ylipäänsä, että olisi ollut rakastettu, arvokas ja tärkeä ihminen. Lapsesta asti kasvatettiin, että pitää olla hiljainen, nöyrä ja huomaamaton. Silti oli huono lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisia taitoja, rahan käyttöä, elämän suunnittelua tulevaisuus mielessä, ihmisenä olemista ihmisten kanssa ja yhteiskunnassa. Kaikki on pitänyt opetella itse aikuisena ja luoja miten jäljessä olen elämästä kun aika ja energia meni noihin ja traumoista selviämiseen silloin kun olisi pitänyt opiskella, luoda uraa ja hankkiaperhe.
Hahhahha
Kuinka pitää omia puoliaan. Varsinkin äitini sanoi kaikkeen kyllä, ja valitti sitten kun on niin kiire ja paljon tekemistä.
Uskoa omiin kykyihini, tulevaisuuden suunnittelua, pitämään puoliani, tunteiden säätelyä.
No ihan kotitöistä alkaen. Äiti oli kotiäiti ja halusi tehdä kaiken itse. Niinpä, kuka sitä haluaa harjoittelijaa "työpaikalleen" sähläämään. Tämä on YKSI syy, jonka vuoksi en kannata kotiäiti-ideologiaa.
Terve ruokasuhde ja jokin ruokakulttuuri, ei pelkkää pottua, ei mun ajan lapsi halunnut syödä 50-luvun ruokaa. Koulussa oli huikeat ruoat ja jopa maustetut!
Hygienia-asiat. Dödö kuulemma aiheuttaa syöpää. No, murrosikäinen mieluummin ottaa vaikka syövän kuin haisee koulussa hieltä. Siteitäkään ei ostettu. Onneksi oli viikkorahat eli ostin itse, mutta dödö periaatteessa oli kielletty.
Olen nykyään todella itsenäinen, koska totuin siihen ettei kukaan auta ja tue, vaikka olisi tarpeen. Ja joo, siis ihminen on vielä 12-vuotiaana lapsi, olisin tarvinnut jotain opastusta hygieniaan. En esim kehdannut ostaa siteitä lähikaupasta, vaan ostin kaupungista, jonne en aina päässyt. Kunnon äiti ois joko ostanu siteet tai rohkaissut et osta vaan, kaikki naiset niitä käyttää, ei oo noloa vaikka joku poika näkis.
Hopeaesineiden puhdistusta. Ilmeisesti äiti huolsi itse omistamansa hopeaesineet, mutta ei koskaan niin, että kukaan olisi sitä nähnyt, saati että hän olisi puhunut asiasta kellekään.
Aika pitkälti vanhemmat siirsivät omat traumansa ja vajavaisuutensa eteenpäin meille lapsille. Sosiaaliset taidot opetettiin kotona niin, että pitää puhua mukavista asioista niin, että kaikilla on hyvä mieli. Poissaolevia sai kuitenkin arvostella ja heillle sai nauraa. Jälkikäteen eniten on kostautunut se tunteiden hautaaminen, koska tunteista ei saanut puhua, ainakaan negatiivisista. On joutunut opettelemaan myös erilaisuuden hyväksymistä ja sitä, että oma itsetunto ei perustuisi muiden lyttäämiselle.
tässä hyviä asioita paljon ,mullakin toi tulevaisuuden suunnittelu,opiskeluiden ja työelämän valmistelu jne jäi vähän heikoille kantimille kotona ja nyt harmittaa.
psykologia ja luonnehäriöt,rikollisuus jne esim.työpaikalla,työpaikalla esiintyvät ongelmat, jos joku on narsisti.yllättivät.tähän olis hyvä saada laki opetusta ja psyykkistä ninja koulutusta.
ensiaputaidot jo ala asteella olis hyvä,kävin itse opiskelun aikana kurssin oli hyvä.
Että Olisin ollut naisena kaunis ja hyväksytty. Että mielipiteitäni olisi arvostettu.
Isäni lähinnä halveksui ja inhosi ulkonäköäni ja arvoani naisena. Olin ruma ja mitäänsanomaton. Isäni ihmetteli ääneen kuka mies minut huolisi.
ja koulussa pojat kiusasi ja haukkui rumaksi lehmäksi.
olin trautamisoitu ja huono itsetuntoinen nainen kun tuleva mieheni rakastui minuun. Ikinä en ollut ollut edes treffeillä ja vihasin miehiä.
Mieheni ihaili, rakasti ja kunnioitti minut terveeksi. Hän huomioi, ihaili ja oli rakastava, huomioiva, hellä ja kiinnostunut minusta. Olin aivan ällikällä lyöty. Luulin ensin mieheni esittävän ja teeskentelevän hyvää ja ihanaa miestä. Ei. Ei. Ei. Mieheni näytti, että hän oli lopulta aito ja välittävä. Minulle naisena uusi asia. No, kun luottamus löytyi, mentiin kihloihin ja pika pikaa naimisiin ja lapsi alulle. Nyt 21 vuotta onnellista avioliittoa ja perhe- elämää ollut
Vierailija kirjoitti:
Raittiit elämäntavat. Tai no, tavallaan opettivat; nimittäin olemalla itse alkoholisteja. En toista samaa virhettä itse. Lapseni saa kokea turvallisen lapsuuden, sellaisen mitä itse aina kaipasin.
No mulla tuota mahdollisuutta ei ikinä tule. Toivon, että onnistut kasvattamaan lapsesi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kutomaan kangaspuilla.
Ehkä he halusivat jättää perinnetyöt pois opetuslistalta. Ei voitakaan kirnuamaan opetettu. Taiteilijalta vaikutat ja mikään koskaan ei ole liian myöhäistä. Kankaankudonta näyttää monimutkaiselta, mutta on yllättävän helppoa, jos loimi, johon kudotaan on puissa valmiina. Se on suurin työ. Tarvitsee käydä kankaankutojan peruskurssi jos jossain on vielä kangaspuita ja kursseja.
Ruoan laitto. Kaiken muun sain mukaan, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Raittiit elämäntavat. Tai no, tavallaan opettivat; nimittäin olemalla itse alkoholisteja. En toista samaa virhettä itse. Lapseni saa kokea turvallisen lapsuuden, sellaisen mitä itse aina kaipasin.
Tämähän on noin eli alkoholisti vanhemman tai vanhempien lapsista tulee itsestään samanlaisia ellei jossain vaiheessa pyri vastakkaiseen suuntaan. Ts koe sitä terveempänä vaihtoehtona, tarkoitus ei ole kuitenkaan alkaa vihata ketään.
Seksuaalivalistusta. Äitini opasti: Kyllä se mies tietää. Nyt vanhana naisena naurattaa, olisiko mieheni pitänyt olla ajatusteni lukija, jotta hän olisi tiennyt mitä minä naisena halusin? Kun sitten tuli seksin aika, kostuin ja hävetti, luulin pissanneeni housuuni.