Mitä olisit toivonut, että sinulle olisi lapsuudenkodissa opetettu?
Että kaikki ihmiset eivät ole fiksuja, ja että huonoa kohtelua ei pidä sietää yhtään hetkeä. Lisäksi ruoanlaitto.
Muita?
Kommentit (49)
Nai nuorena niin paljon kuin voit. Vanhana et enää saa.
N53
Vierailija kirjoitti:
En kyllä keksi mitään, mikä olisi jäänyt puuttumaan, vaikka kuinka mietin. Osasimme kotoa lähtiessä laittaa ruokaa, leipoa, tiskata, siivota, pyykätä, kiinnittää taulut seinään, vaihtaa lamput ja talvirenkaat... mitä vaan. Jopa ajaa traktoria ja muita maatalouskoneita, vaikka tyttöjä olimmekin. :)
Ihmiset niitä ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Aja omaa etuasi aina kun voit. Kukaan ei tee sitä puolestasi.
M53
Tämä. Vanhemmat opettivat kääntämään toisenkin posken. No, tuepaanhan sillä vaan otti kahta kauheammin. Olispa vanhemmat opettaneet itsekkäämmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalivalistusta. Äitini opasti: Kyllä se mies tietää. Nyt vanhana naisena naurattaa, olisiko mieheni pitänyt olla ajatusteni lukija, jotta hän olisi tiennyt mitä minä naisena halusin? Kun sitten tuli seksin aika, kostuin ja hävetti, luulin pissanneeni housuuni.
Arvaa mitä? Edelleen moni nainen olettaa, että mies osaa lukea ajatuksia
Vierailija kirjoitti:
Sitä että mokat eivät ole katastrofi, itseluottamusta mennä ja kokeilla rohkeasti, sosiaalisia taitoja, sitä että osaa puolustautua tarpeen vaatiessa, sitä että saa olla tarpeita ja negatiivisia tunteitakin saa ilmaista. Meidän molemmat vanhemmat oli/on aika ongelmaisia itse (päälle päin kyllä ns. hyvä koti) joten eihän he tuommoisia pystyneet opettamaan.
Olemmeko kenties sisaruksia? Ihan samaa olisin toivonut minäkin.
Se että koko yhteiskunta on suunniteltu autoille. Ja saisi olla jalankulkijoille jotain ja luontoa. Vaivoja omaava ei voi ajaa autolla ja auto maksaakin. Ajo voi olla vaarallista toisaalta.
Kaikki perusasiat. Ruoanlaitto, siivous, pyykinpesu, vastuu koulunkäynnistä. Kaikki nuo piti itse opetella, kun yh-äiti lähti ja jätti yksin kotiin, välillä moneksi päiväksi kerrallaan. Ja aina huudettiin naama punaisena jos ei osannut jotain ilman opetusta.
Toivon, että mua olisi kannustettu opiskelemaan. Mua tuupittiin kotoa ammattikouluun, vaikka rahkeita olisi ollut muuhunkin. Jotenkin se oli vain sellaista, että "duunareita ollaan, ei meidän porukasta mitään herroja tule". Viisi vuotta nuorempaa pikkusiskoa kyllä kannustettiin lukioon.
Aja omaa etuasi aina kun voit. Kukaan ei tee sitä puolestasi.
M53