Kävelet aavikon halki ja näet kilpikonnan makaavan selällään. Se ei pääse jaloilleen. Mutta sinä et auta sitä. Miksi et auta sitä?
Kommentit (41)
Me vetää sitä pärsse, niin me täällä aavikko tehdään.
Autan toki - sehän ei edes ole minulta pois joten kilpparin auttaminen on a) (useimpien maailmankatsomusten mukaisesti) moraalisesti oikein ja b) pareto-optimaalinen teko (kvg).
Homma on monimutkaisempi kun mietitään vettä. Kilppari tarvitsee tilkan vettä. Myös minä tarvitsen litroittain vettä. Kuinka kauas kilppari pääsee vesitilkalla? Onko sillä selviytymismahdollisuuksia? Onko minulla? Arvotanko oman elämäni arvokkaammaksi koska olen ihminen (ihminen luomakunnan kruunu) vai ajattelenko asiaa itsekkäästi (oma etu ennen toisen etua) vai siksi että vesi on minun (omistajan oikeus) vai siksi että minua ehkä etsitään mutta kilppari on tuhon oma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai minä autan sitä. Käännän sen ympäri ja tarjoan vesipullostani vettä koska olen ystävällinen henkilö.
Minä veisin sen kotiin ja kasvattaisin omana poikanani. Eläimet on heikko kohta.
Oikea eläinrakas ei ota eläimiä kotiinsa luonnosta ja muka rakastaa niitä. Se on eläintenrääkkäystä.
Kilpikonnat eivät elä aavikolla montaa tuntia pidempään, joten sen jättäminen sinne on kyllä pahempaa eläinrääkkäystä.
Autan eläintä aina. Mutta olettaen, että tämä on metafora, jolla tarkoitetaan selälleen kellahtanutta kusipäätä - ihmisoletettua, joka on itse joutunut pulaan ensin aiheutettuaan muille hankaluuksia, niin siitä on riittävä ja asiallinen peruste jättää se konna sinne aavikolle sätkimään ja kärventymään. Sittenpähän miettii mitä on mennyt tekemään.
No mikä sen saa kääntymään nurinpäin? Kyllähän kilpikonna vaistoaa missä päin vesi on. Ei voi olla aavikolla sellaisia. Sama kuin löytäisit kamelin Lapin erämaassa.
Ei ole mahdollista. Ei ne elä ja kulje aavikolla ja kääntyile sitllä nurinpäin. Ne on vesieläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista. Ei ne elä ja kulje aavikolla ja kääntyile sitllä nurinpäin. Ne on vesieläimiä.
On maakilpikonniakin, mutta eivät nekään hiekka-aavikoilla köllöttele.
Jos se pudonnut joltain? Tottakai autan.
Vierailija kirjoitti:
Jos se pudonnut joltain? Tottakai autan.
Et auta. Miksi et?
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että olen oikeistolainen ja nautin kun heikompiosaiset kärsii, saatan jopa jäädä katselemaan kilpikonnan kitumista muutamaksi tunniksi, siemaillen samalla leilistäni kylmää juotavaa.
Selällään olevan kilpikonnan keuhkot menevät nopeasti lyttyyn ja kilpikonna tukehtuu. Ei siis todellakaan ehdi katsoa tunteja luontokappaleen kitumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai minä autan sitä. Käännän sen ympäri ja tarjoan vesipullostani vettä koska olen ystävällinen henkilö.
Ei. Et auta. Mikä siihen on syy?
(Et voi muuttaa tehtävää)
Minäkin autan kilpikonnaa. Sillä en toimi typerien perusteettomien olettamusten mukaan muutenkaan elämässä, vaan toimin niinkuin hyväksi näen.
Ja voin vastata tänne mitä haluan :D
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin jos haluan.
Vierailija kirjoitti:
No mikä sen saa kääntymään nurinpäin? Kyllähän kilpikonna vaistoaa missä päin vesi on. Ei voi olla aavikolla sellaisia. Sama kuin löytäisit kamelin Lapin erämaassa.
Onhan niitä kuulemma australiassakin kun joku niitä sinne aikanaan vei. Toki australiassa on isot aavikot keskellä.
Koska kilpikonna pääsee ihan itse jaloilleen.
Koska kumpaakaan ei aavikolla koskaan nähdä. Ei minua eikä kilpikonnaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On maakilpikonniakin, mutta eivät nekään hiekka-aavikoilla köllöttele.
"The Sulcata tortoise is native to the Sahara Desert and the Sahel, a transitional eco-region of semi-arid grasslands, scrub, and savannah in northern Africa." - Maryland Zoo
Eli on siellä jotain kilpikonnia jossain osissa ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin autan kilpikonnaa. Sillä en toimi typerien perusteettomien olettamusten mukaan muutenkaan elämässä, vaan toimin niinkuin hyväksi näen.
Ja voin vastata tänne mitä haluan :D
- eri
Ja sain vielä kaupan päälle hyvän mielen, kun tein hyvin ja oikein ja autoin, vaikka minua kiellettiin niin tekemästä.
Pieni kapina oikean asian eteen aina piristää :)
Oikea eläinrakas ei ota eläimiä kotiinsa luonnosta ja muka rakastaa niitä. Se on eläintenrääkkäystä.