Korvasieni ei kuulu enää suositeltujen ruokasienien joukkoon
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/930319e8-50d0-4485-9b32-2d981…
Muualla maailmassa se on jo pitkään luokiteltu ihmiselle sopimattomaksi ravinnoksi.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
10.31 kommentoijalle:
En luule, että kukaan pakottaa ketään.
Olisi mielenkiintoista tietää, että miltä ne maistuu maustamattomina. Sitä tässä olen kysellyt, mutta nähtävästi kukaan ei tiedä.
Tiedän kyllä, mutta makua on vaikea kuvailla.
Samalla tavalla syvä maku kuin tryffelissä, mutta täysin erilainen. Tämä ei varmaan auta millään tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10.31 kommentoijalle:
Olisi mielenkiintoista tietää, että miltä ne maistuu maustamattomina. Sitä tässä olen kysellyt, mutta nähtävästi kukaan ei tiedä.
Samalla tavalla syvä maku kuin tryffelissä, mutta täysin erilainen. Tämä ei varmaan auta millään tavalla?
Pystyisitkö kuvailemaan sen korvasienen makua maustamattomana kuten vaikkapa viinejä kuvaillaan? Oikeasti en ole koskaan maistanut, niin siksi yritän päästä jyvälle. Tai onko jokin toinen sieni, joka muistuttaa maultaan korvasientä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10.31 kommentoijalle:
Pystyisitkö kuvailemaan sen korvasienen makua maustamattomana kuten vaikkapa viinejä kuvaillaan? Oikeasti en ole koskaan maistanut, niin siksi yritän päästä jyvälle. Tai onko jokin toinen sieni, joka muistuttaa maultaan korvasientä?
Öö. Vertasin juuri tryffeliin, joka on toinen sieni. Ja viinin makua voi myös kuvata kevyeksi tai syväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa te, jotka olette syöneet korvasientä, että mille se maistuu. Monessa kommentissa lukee, että se on kausiHERKKU. Mikä siitä tekee herkkua?
Ja yksi kirjoitti, että myydään tavallisessa ruokakaupassa. Ei kai sentään. Minä en ole nähnyt yhdessäkään ruokakaupassa sitä myytävänä.
Kaikissa suurissa kaupoissa löytyy säilykeosastolta valmiiksi ryöpättynä. Esim. Sauvon säilykkeen. 100g sieniä n. 6 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10.31 kommentoijalle:
Öö. Vertasin juuri tryffeliin, joka on toinen sieni. Ja viinin makua voi myös kuvata kevyeksi tai syväksi.
Joo minulla jäi tekstistä pois, että johonkin sieneen, joka on yleisemmin käytetty ruokasieni. Se piti alun perin mun kirjoittaa. Kun tuo tryffeli on melkoisen tyyristä kamaa, niin en ole ostanut ja en ole myöskään koskaan löytänyt luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun upottaa ne kermaan, voihin ja valkosipuliin
Helpommin valmistettavaa ruokaa saa upottamalla perunaviipaleet kermaan voihin ja valkosipuliin. On melkoisen työlästekoista tuo korvasienen valmistaminen. Jos se ei sitten itsessään kerran maistu juuri millekään, niin onko sen valmistaminen vaivan arvoista edes?
On. Korvasienikeitot ja kastikkeet ovat todella hyviä.
Tämä voi olla uutinen joillekin ja näköjään myös Ruokavirastolle mutta: kaikki aineet ovat myrkyllisiä. Mukaan lukien esimerkiksi vesi ja happi. Kyse on vain pitoisuudesta. Korvasienen aiheuttamia kuolemantapauksia ei ole ollut 70 vuoteen. Sen sijaan vesimyrkytykseen kuolee ihmisiä vuosittain.
On todennäköisempää kuolla tavallisesta lihasta tai kalasta saatuun botulismiin, kuin korvasieneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa te, jotka olette syöneet korvasientä, että mille se maistuu. Monessa kommentissa lukee, että se on kausiHERKKU. Mikä siitä tekee herkkua?
Ja yksi kirjoitti, että myydään tavallisessa ruokakaupassa. Ei kai sentään. Minä en ole nähnyt yhdessäkään ruokakaupassa sitä myytävänä.
Kaikissa suurissa kaupoissa löytyy säilykeosastolta valmiiksi ryöpättynä. Esim. Sauvon säilykkeen. 100g sieniä n. 6 €.
No joo se selittääkin sen, että en ole nähnyt myytävänä. Olen katsonut vain vihannesosastolta tuoreena myytäviä sieniä. Siellä on ollut kantarelleja ja herkkusieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun upottaa ne kermaan, voihin ja valkosipuliin
Helpommin valmistettavaa ruokaa saa upottamalla perunaviipaleet kermaan voihin ja valkosipuliin. On melkoisen työlästekoista tuo korvasienen valmistaminen. Jos se ei sitten itsessään kerran maistu juuri millekään, niin onko sen valmistaminen vaivan arvoista edes?
On. Korvasienikeitot ja kastikkeet ovat todella hyviä.
Tämä voi olla uutinen joillekin ja näköjään myös Ruokavirastolle mutta: kaikki aineet ovat myrkyllisiä. Mukaan lukien esimerkiksi vesi ja happi. Kyse on vain pitoisuudesta. Korvasienen aiheuttamia kuolemantapauksia ei ole ollut 70 vuoteen. Sen sijaan vesimyrkytykseen kuolee ihmisiä vuosittain.
On todennäköisempää kuolla tavallisesta lihasta tai kalasta saatuun botulismiin, kuin korvasieneen.
Voisitko kuvailla, että mikä siinä korvasienessä itsessään on todella hyvän makuista. Ihan oikeesti jos jätetään keittoliemi, kastike ja mausteen pois kuvailusta. Eli korvasieni sellaisenaan, niin mikä siinä on todella hyvää?
Korvasieni näyttää paksujen matojen rykelmältä.
Hyvä että asiaa on uudelleen tutkittu. Muutaman kerran olen korvasientä syönyt, mutta se ei ole koskaan tuntunut järkevältä. Miksi ottaa riski, kun muutakin syötävää on maailma täynnä?! Asiasta ulisevat on hyviä ja nielevät jatkossa myös elohopeaa, sitäkin pidettiin aikanaan terveellisenä.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kuvailla, että mikä siinä korvasienessä itsessään on todella hyvän makuista. Ihan oikeesti jos jätetään keittoliemi, kastike ja mausteen pois kuvailusta. Eli korvasieni sellaisenaan, niin mikä siinä on todella hyvää?
Korvasieni on tietyllä tapaa lihan oloista. Semmoinen täyteläinen, umaaminen maku. Ei niin ohut kuin muissa sienissä.
Kyllä "tutkittua ja turvallista" korvasientä voi syödä ihan vapaasti kunhan muistaa ryöpätä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että asiaa on uudelleen tutkittu. Muutaman kerran olen korvasientä syönyt, mutta se ei ole koskaan tuntunut järkevältä. Miksi ottaa riski, kun muutakin syötävää on maailma täynnä?! Asiasta ulisevat on hyviä ja nielevät jatkossa myös elohopeaa, sitäkin pidettiin aikanaan terveellisenä.
Tätä minäkin ihmettelen. Ei kukaan osaa tuota perustella millään järkevällä syyllä.
Ps. "Vesikin on myrkyllistä" ei ole järkevä argumentti
Vierailija kirjoitti:
Totta puhut. Oletko kuullut, että jotkut hihhulit juovat myös hopeavettä? Tuttu kertoi, että hän vetelee hopeavettä. Hänellä olikin jo harmaa kalvakka iho ja tummat silmänaluset.
Vierailija kirjoitti:
"Käsiteltävä ennen käyttöä" sieniä, ja muitakin ruoka-aineita, on vaikka kuinka paljon. Mukaan lukien esimerkiksi semmoinen arkinen asia kuin possunliha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Käsiteltävä ennen käyttöä" sieniä, ja muitakin ruoka-aineita, on vaikka kuinka paljon. Mukaan lukien esimerkiksi semmoinen arkinen asia kuin possunliha.
Onko possunliha myrkyllistä?
Vierailija kirjoitti:
Elohopean nieleminen oikeasti auttoi - kuppaan. Muuhun tarkoitukseen sitä ei kannata juoda (eikä enää siihenkään, parempia lääkkeitä on keksitty).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvasieni on tietyllä tapaa lihan oloista. Semmoinen täyteläinen, umaaminen maku. Ei niin ohut kuin muissa sienissä.
Tässä kuvailussasi on jo asennetta. Nyt alan päästä kärryille sen korvasienen mausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko possunliha myrkyllistä?
On, jos syöt sitä tarpeeksi paljon.
Possua ei kuitenkaan esikäsitellä toksisuuden, vaan trikiiniloisen vuoksi.
Tietysti porsaan voi myös jättää syömättä. Miksi ottaa riskejä?
Olen samaa mieltä. Herkkusienistä saa mieleisen makuisia valitsemalla vaan mausteet. Grilliin juustolla täytettyjä herkkusieniä öljy-soijakastikkeessa pyöräytettynä esim.