Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla RUUSUFINNI, mikä auttanut?

Vierailija
14.04.2025 |

Poskeni jo nuoresta saakka silloin tällöin punoitti ruusufinnin takia,mutta vaivan kanssa eli. Nyt päälle kolmekymppisenä kasvoni ovat ihan kamalassa kunnossa ruusufinnin takia. Kasvoni näyttävät käytännössä tältä koko ajan: https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo10628a.png eli ei ole kyse lievästä ruusufinnistä.

Syön terveellisesti, työskentelen pääosin ulkona, jonka lisäksi harrastan kotioloissakin liikuntaa, on säännöllinen elämänrytmi ja hyvät unet, ei alkoa tai tupakkaa. Rauta, ferritiini, sokerit, kilpirauhasarvot.. kaikki verikokeet priimaa.

Lääkäristä en ole saanut apua, vaivaa jopa vähätellään. Onko jollain omakohtaista kokemusta jostakin keinosta, mikä on oikeasti auttanut ruusufinniin? 

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama vika. Finnit eivät lähde nykyään enää millään. Ärsyttää kulkea nenä punaisena.

Vierailija
22/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SVauvojen sinkkivoiteesta olen kuullut apua olevan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirvaso-geeli auttaa punoitukseen niin kauan kuin sitä käyttää. Ensiapukeino punoitukseen, käytön lopetus voi provosoida tilapäisen rebound-punoituksen.  

Vierailija
24/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen parantavaa hoitoa kai ole, mutta on vain löydettävä ne tekijät mitkä pahentaa punoitusta ja koittaa vältellä niitä. Esim. jos työskentelet ulkona niin aurinkosuoja on tärkeä, talvella kylmältä suojautuminen, kaikki kuuma ja hankaus, alkoholi, mausteinen ruoka, hikiliikunta, saunominen, jotkut kosmeettiset ainesosat jne. 

Vierailija
25/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkä antibioottikuuri jollain lasjakirjoisella.

Miten sen saa? Ei minulle ole lääkärit vielä edes ehdottaneet. Olen käynyt niin tk:ssa kuin yksityisellä, "ei tähän oikein mikään auta" on aina vastaus tai "ei se vielä niin paha ole", vaikka kasvoihin oikein polttaa usein. -ap

Siihen auttaa vain hyväksyntä. Ei puhuta sentään raakojen puuttumisesta tai jostain muusta oikeasti vakavasta asiasta 

Minusta kyse on vakavasta asiasta, koska kyse on tulehduksellisesta kroonisesta sairaudesta, joka tuntuu sekä fyysisesti että henkisesti. -ap 

Osaat sen joskus vielä laittaa oikeaan perspektiiviin.

Ihotautilääkäri on oikea osoite, ei keskustelupalsta. Omassa tapauksessani kirjoitti voidetta, joka vie punaisuuden noin kahdeksaksi tunniksi pois, todennäköisesti supistaa verisuonia.  En koskaan kokeillut voidetta, joten perustuu ihotautilääkärin kertomaan. Olin toisen syyn takia tällä lääkärillä, mutta katsoi asiakseen puuttua tähänkin vaivaan  kun aika ilmeinen on. Niin se sattuu, polttaa ja kirvelee, mutta tätä ollut koko oma elämäni. Toivottavasti saat jonkinlaista apua asiassa itsellesi.

Vierailija
26/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sen saa? Ei minulle ole lääkärit vielä edes ehdottaneet. Olen käynyt niin tk:ssa kuin yksityisellä, "ei tähän oikein mikään auta" on aina vastaus tai "ei se vielä niin paha ole", vaikka kasvoihin oikein polttaa usein. -ap

Siihen auttaa vain hyväksyntä. Ei puhuta sentään raakojen puuttumisesta tai jostain muusta oikeasti vakavasta asiasta 

Minusta kyse on vakavasta asiasta, koska kyse on tulehduksellisesta kroonisesta sairaudesta, joka tuntuu sekä fyysisesti että henkisesti. -ap 

Osaat sen joskus vielä laittaa oikeaan perspektiiviin

Noh, sinähän et tiedä mitä kaikkea elämäni aikana olen kärsinyt ja mitä terveydellisiä on tai on ollut. Kun elää hortonin neuralgian kanssa kuten minä, voin sanoa että se laittaa asiat perspektiivin. Se ei silti poista sitä, että kyllä minulle ruusufinnissä on kyse ihan oikeasta elämänlaatua haittaavasta vaivasta. -ap

Vierailija
27/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellävaraiset tuotteet puhdistukseen ja kosteutukseen, herkistyneessä tilassa hajusteettomuus olisi varmaan myös hyvä. Laponiesta olen kuullut hyvää,  samoin usein mainitaan Avene ja La Roche-Posay. Tietenkin ihon suojaaminen hyvin varsinkin kun vietät paljon aikaa ulkona.

Atselaiinihappo käytän itse, sitä on esimerkiksi Ordinarylla. Metronidatsoli mainitaan joissakin artikkeleissa, ilmeisesti ainakin apteekissa myytävä Rosazol sisältää sitä (en tunne valmistetta). Hypokloorihapokkeestakin olen kuullut, mutta en osaa sanoa pitkän ajan käytöstä. Samoin ehkä joku hyvä ruusuvesi voisi auttaa (Flow?)

Ikävää ettet saanut apua lääkäriltä, se ei tosin yllätä, itselläkin on kokemuksia että terveydenhuollossa vähätellään potilaita.

Oletko harkinnut että kävisit kosmetologilla, josta saisit ohjeita? Tai vaikka paikallisessa Ruohonjuuressa, jos tykkää suosia luonnollisia keinoja.

Tai vaihtoehtoisesti lukisit artikkeleita ruusufinnistä ja couperosasta ja kartoittaisit konkreettisia ohjeita ja tuotteita, mitä ottaa kokeiluun. Ja sitten alkaisit niitä kokeilemaan. Vaikein lienee se, että tuotteita pitää käyttää melko pitkään, ennen kuin selkeästi näkee tuloksia, sekä se että ei tiedä mistä aloittaa.

On mahdollista että et pääse ruusufinnistä kokonaan eroon, mutta uskon täysin että löydät keinot jolla saat tilannetta hallintaan.

Vierailija
28/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mitään näistä aloittanut oikeasti ruusufinnin hoitoon, mutta Karovit-tabletit, päivittäinen allergialääkitys (ihan oikeaan allergiaan) ja tällaisen laitteen käyttö päivittäin: https://www.boozt.com/fi/fi/stylpro/stylpro-fabulous-firmer-neck-face-s… ja puff, ruusufinni on käytännössä kokonaan poissa. 

Vierailija
29/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä mulla auttanut esim. stressistä johtuvaan kauheaan naaman kuumotukseen (siis niin pahaan että ennen pitelin jotain pakastepussia naamalla, kun semmoinen kova paineentuntukin, varmaan tiedät, tosi epämukavaa) on ruusuvesi. Mutta sulla on aivan varmasti suurin triggeri tuo ulkotyöskentely= lämpötilan vaihtelut, kuumuus, kylmyys, ja sillehän ei voi mitään ellet ala tehdä sisätöitä. On muuten mielenkiintoista että päänsärkysairauksilla on todettu yhteys ruusufinnin kanssa. Hortonin tarkasta aiheuttajasta en tiedä mutta migreenissähän kyse on verisuoniongelmasta, aivan kuten ruusufinnissäkin. Tutkittu melko vähän mutta yhteys on löydetty. Migreeniä, Hortonia ja ruusufinniä ei osata vielä parantaa, oireita voi vaan koittaa helpottaa, ehkä jonain päivänä näihinkin löytyy parannus.

Vierailija
30/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mikä mulla auttanut esim. stressistä johtuvaan kauheaan naaman kuumotukseen (siis niin pahaan että ennen pitelin jotain pakastepussia naamalla, kun semmoinen kova paineentuntukin, varmaan tiedät, tosi epämukavaa) on ruusuvesi. Mutta sulla on aivan varmasti suurin triggeri tuo ulkotyöskentely= lämpötilan vaihtelut, kuumuus, kylmyys, ja sillehän ei voi mitään ellet ala tehdä sisätöitä. On muuten mielenkiintoista että päänsärkysairauksilla on todettu yhteys ruusufinnin kanssa. Hortonin tarkasta aiheuttajasta en tiedä mutta migreenissähän kyse on verisuoniongelmasta, aivan kuten ruusufinnissäkin. Tutkittu melko vähän mutta yhteys on löydetty. Migreeniä, Hortonia ja ruusufinniä ei osata vielä parantaa, oireita voi vaan koittaa helpottaa, ehkä jonain päivänä näihinkin löytyy parannus.

Mielenkiintoista tietoa tuo, että päänsärkysairauksilla on yhteys ruusufinniin. Itselläkin migreeni ja ruusufinni.

-eri kuin ap

Vierailija
31/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SVauvojen sinkkivoiteesta olen kuullut apua olevan?

Kokeile, ei varmasti ole edes kallis.

Vierailija
32/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompas mielenkiintoista tämä yhteys, ja kun miettii tarkemmin, niin kaikki jotka itsekin tiedän kärsivän ruusufinnistä niin heillä myös migreeni, eli ihan järkeenkäypää kun ajattelee! Onko tästä jotain lisätietoja saatavilla? eri

Vierailija
33/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soolantra-voide, miellyttävä ja helppo hoito. Lääkäriltä resepti.

Vierailija
34/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuterimainen basibact, siinä on antibioottia. Ei ole ainakaan haitaksi. 

Vierailija
35/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompas mielenkiintoista tämä yhteys, ja kun miettii tarkemmin, niin kaikki jotka itsekin

Täälläkin yksi, jolla (aurallinen) migreeni ja ruusufinni. En ollut tiennytkään tällaisesta yhteydestä.

Vierailija
36/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meikki. Ihotautilääkärin laserhoitoa koitin, mutta kun ei sen tulokset kestäneet kuin noin 4 kk ja sitten punoitus palasi, niin en ottanut kallista hoitoa toiste, vaan hyväksyin vaan, että mun täytyy käyttää se minuutti aamuisin aikaa, että peitän meikillä punoituksen. Ei ole iso vaiva.

Olen mä joskus kokeillut jotain lääkevoiteitakin reseptillä ja ilman, mutta ei niistä ollut mulle mitään apua oikein.

No, sekään ei auta. Lääkkeet hikoiluttaa niin, että meikki sulaa pois. Ja se ärsyttää ihoa vielä enemmän. 

Ei hikoilu sulata semmoisia meikkejä pois, jotka on tarkoitettu ihon värivirheiden, tatuointien tms peittämiseen. Itse olen menopaussissa ja hikoilen paljon, mutta hyvin ne meikit pysyy nenän ja poskien päällä. Vichy Dermablend, Graftobian (ent. Joe Blasco) esimerkiksi ovat erittäin toimivia ja hikoilun kestäviä.

Vierailija
37/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työterveyslääkäriltä lähetteen ihotautilääkärille, joka kyllä ihan mukisematta kirjoitti antibioottireseptin. Sittemmin reseptin on tarvittaessa kirjoittanut työterveyslääkärikin. Ihaninta on se, miten nopeasti antibiootti vaikuttaa, eron huomaa jo muutamassa päivässä. Haittapuoli on se, että muutamana päivänä voi maha olla aika sekaisin, mutta sen hinnan olen valmis maksamaan.

Vierailija
38/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erborian CC Red Correct -voide on todella hyvä: ohut, hoitava ja sopivasti peittävä. Sopii useimmille vaaleille ihonsävyille ja näyttää hyvin luonnolliselta. 

Vierailija
39/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää mennä ihotautilääkärille, mielellään ruusufinniin erikistuneelle

Vierailija
40/64 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne tulee takaisin vähän ajan kuluttua. Iho on ollut hyvä ainoastaan silloin kun mt-lääke tauolla. 

Öö, no lopeta se mt-lääke? Tässähän sinä jo itse siihen vastaat. Ongelmat aiheutuvat luonnottomasta kemikaalista, mitä pumppaat itseesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän