Te, joilla RUUSUFINNI, mikä auttanut?
Poskeni jo nuoresta saakka silloin tällöin punoitti ruusufinnin takia,mutta vaivan kanssa eli. Nyt päälle kolmekymppisenä kasvoni ovat ihan kamalassa kunnossa ruusufinnin takia. Kasvoni näyttävät käytännössä tältä koko ajan: https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo10628a.png eli ei ole kyse lievästä ruusufinnistä.
Syön terveellisesti, työskentelen pääosin ulkona, jonka lisäksi harrastan kotioloissakin liikuntaa, on säännöllinen elämänrytmi ja hyvät unet, ei alkoa tai tupakkaa. Rauta, ferritiini, sokerit, kilpirauhasarvot.. kaikki verikokeet priimaa.
Lääkäristä en ole saanut apua, vaivaa jopa vähätellään. Onko jollain omakohtaista kokemusta jostakin keinosta, mikä on oikeasti auttanut ruusufinniin?
Kommentit (107)
Ei auta ei mitkään saaren taika höpö höpö tuotteet. Ilmaiseen nettilääkäriin Dokportiin kuva punoittavasta ihosta. Sieltä sain itse reseptilääkkeet ja iho on nyt kunnossa. Jos on rahaa niin yksityiselle ihotautilääkärille.
Dokport nettilääkäristä löytyy lisää googlella ja se on oikeasti ILMAINEN lääkäri
Mihin muuten Acon rosacea-voide on kadonut? Onko sen valmistus lopetettu?
Mulla vain toinen puoli kasvoista muuttui keski-iässä tuollaiseksi punertavaksi. Ei siihen mikään auta (koska en meikkaa), paitsi kesällä auringon rusketus joksikin aikaa peittää sen.
Naamani oli pahimmillaan tosi laikukas enkä voinut esim. mennä töihin ilman kunnollista Cc-voidetta. Lääke kuuri auttoi vähän ja apteekin rosaceavoide samoin. Sitten pidin muutaman kuukauden puunaustauon eli käytin vain hajustamatonta kosteusvoidetta aamuin illoin. Iho rauhoittui siitä. Nyt käytän Ahavan mineraalituotteita kun tuntuu että pesu on paikallaan. En ole käynyt vuosiin enää saunassa. Aurinkoa nassuni sen sijaan kestää, kun maltilla ottaa. Syön kollageenia. Iho voi nyt hyvin.
Itselleni iski ruusufinni noin 10 vuotta sitten. Aknea ollut aina, ja on silloin tällöin vieläkin, mutta nämä kipeät papulat olivat jotain ihan muuta. Mietin silloin, että mikä elintavoissa on muuttunut. Ja keksin: olin 3 viikkoa aiemmin alkanut syödä Beroccaa, siis synteettistä b-vitamiinia.
Googlailin. Löytyi tutkimus; akneen taipuvaisilla b-vitamiinilisät voivat aiheuttaa ruusufinniä.
Lopetin Beroccat siihen paikkaan. Viikon kuluttua ongelma oli poissa.
Antibioottikuurin minäkin sain. Söin pienellä annoksella antibioottia yli 2 vuotta. Iho on rauhoittunut ja vuosiin en ole tarvinnut lääkitystä. Punoitusta vielä on mutta ei näppyjä enää. Mun antiiootti taisi olla tetrasykliini.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen parantavaa hoitoa kai ole, mutta on vain löydettävä ne tekijät mitkä pahentaa punoitusta ja koittaa vältellä niitä. Esim. jos työskentelet ulkona niin aurinkosuoja on tärkeä, talvella kylmältä suojautuminen, kaikki kuuma ja hankaus, alkoholi, mausteinen ruoka, hikiliikunta, saunominen, jotkut kosmeettiset ainesosat jne.
No mulla oli punainen 247 riippumatta mitä teki tai oli tekemättä. Onneksi antibiootti tepsi heti, eikä ole sen jälkeen tullut takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni iski ruusufinni noin 10 vuotta sitten. Aknea ollut aina, ja on silloin tällöin vieläkin, mutta nämä kipeät papulat olivat jotain ihan muuta. Mietin silloin, että mikä elintavoissa on muuttunut. Ja keksin: olin 3 viikkoa aiemmin alkanut syödä Beroccaa, siis synteettistä b-vitamiinia.
Googlailin. Löytyi tutkimus; akneen taipuvaisilla b-vitamiinilisät voivat aiheuttaa ruusufinniä.
Lopetin Beroccat siihen paikkaan. Viikon kuluttua ongelma oli poissa.
Ongelma ei liene B-vitamiini vaan joku aine, jota lisätään b-vitamiinipillereihin.
Vierailija kirjoitti:
3kk antibioottikuurilla lähti.
Kokonaan?
Ainoa joka mulla on auttanut on Roaccutan. Kaikki ab-kuurit ja voiteet on olleet turhia. Roaccutan on auttanut todella pienellä annoksella, mutta vaikutua ei ole pysyvä. Nyt kesällä iho on ilmeisesti hikoilun vuoksi taas alkanut kukkia, ja olen varannut ajan ihotautilääkäriin saadakseni sen Roaccutanin taas. Oon tehnyt ruokavaliomuutoksia, vältän sokeria, käytän todella vähän kosmetiikkaa ja sekin on mahdollisimman vähän ärsyttävää. Tämä vaan on krooninen vaiva. Nuorena oli akne, nyt keski-ikäisenä ruusufinni.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa joka mulla on auttanut on Roaccutan. Kaikki ab-kuurit ja voiteet on olleet turhia. Roaccutan on auttanut todella pienellä annoksella, mutta vaikutua ei ole pysyvä. Nyt kesällä iho on ilmeisesti hikoilun vuoksi taas alkanut kukkia, ja olen varannut ajan ihotautilääkäriin saadakseni sen Roaccutanin taas. Oon tehnyt ruokavaliomuutoksia, vältän sokeria, käytän todella vähän kosmetiikkaa ja sekin on mahdollisimman vähän ärsyttävää. Tämä vaan on krooninen vaiva. Nuorena oli akne, nyt keski-ikäisenä ruusufinni.
Voi ei. Olin toivonut tuossa armahtavaa lääkettä.
Eikö kenelläkään auttanut poistamaan kokonaan?
Jotkut kirjoittaa et antibiootti poisti pysyvästi.
Kiinnostaisi juuri nämä keinot jotka poistaa kokonaan.
Minulla tauti on pahimmasta päästä.
Aamu sylkeäsi laitat säännöllisesti
Iän myötä ruusufinni helpottaa. Niinkuin muutkin iho-ongelmat tyypillisesti. Liikunnan lisääminen voi auttaa myös, koska se pitää kortisoliarvot kurissa. Stressi on tyypillisesti yksi iho-ongelmien syy ja sitä voi pitää kurissa juuri liikuntaa tehostamalla.
Mullakin laukaisi berocca.
Isotrenitiitti juuri hoiti ja qliniguen redness voide.
Vierailija kirjoitti:
Iän myötä ruusufinni helpottaa. Niinkuin muutkin iho-ongelmat tyypillisesti. Liikunnan lisääminen voi auttaa myös, koska se pitää kortisoliarvot kurissa. Stressi on tyypillisesti yksi iho-ongelmien syy ja sitä voi pitää kurissa juuri liikuntaa tehostamalla.
Mulla ruusufinni on vaan pahentunut iän myötä, mutta tulee sykleittäin. Välillä iho on suorastaan loistavassa kunnossa monta kuukautta, sitten yhtäkkiä naama räjähtää hirveäksi, enkä tiedä, mikä se laukaiseva tekijä on. Stressi voi vaikuttaa, mutta ei tämä aina stressaavina kausina ole pahentunut.
Mulla roaccutan auttoi pysyvästi. Söin kyllä pitkän kuurin eli puoli vuotta. Mutta nyt tuosta on jo 10 vuotta aikaa ja hyvänä on pysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina ollut punainen naama ja tuli punaiset posket. Rakastan saunomista, mutta poskeni eivät siitä tykkää. Posket muuttuu tulikuumiksi ja kipeiksi ja punaisiksi.
Kaikkea vuosien varrella tullut kokeiltua, mut nyt on menossa Saaren taika -tuotteet. Tykkäsin niiden tyrni-spa -saippuasta kasvojen hoidossa. Sen jälkeen iho ei tunnu lainkaan niin superkuivalta, kuin Lidlin puhdistusmaidon jälkeen.
Leikkaan myös päivittäin. Omaksi iloksi ja näyttääkseen freesimmältä. Koen myös, että meikki osin myös suojaa ihoa pahimmalta tuulelta ja tuiskulta.
Mun iho lehahtaa punaiseksi tuulisella säälläkin.
Minäkin koen, että meikkaaminen suojaa, kun ei kaikki voimat yms niin pääse ihoon kiinni.
Ehdoton ei alkoholille ja sokeria tulisi myös välttää. Itse en voi käydä saunassakaan. Kun vältän näitä kolmea, ihoni on rauhallinen.