Te, joilla RUUSUFINNI, mikä auttanut?
Poskeni jo nuoresta saakka silloin tällöin punoitti ruusufinnin takia,mutta vaivan kanssa eli. Nyt päälle kolmekymppisenä kasvoni ovat ihan kamalassa kunnossa ruusufinnin takia. Kasvoni näyttävät käytännössä tältä koko ajan: https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo10628a.png eli ei ole kyse lievästä ruusufinnistä.
Syön terveellisesti, työskentelen pääosin ulkona, jonka lisäksi harrastan kotioloissakin liikuntaa, on säännöllinen elämänrytmi ja hyvät unet, ei alkoa tai tupakkaa. Rauta, ferritiini, sokerit, kilpirauhasarvot.. kaikki verikokeet priimaa.
Lääkäristä en ole saanut apua, vaivaa jopa vähätellään. Onko jollain omakohtaista kokemusta jostakin keinosta, mikä on oikeasti auttanut ruusufinniin?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Sain työterveyslääkäriltä lähetteen ihotautilääkärille, joka kyllä ihan mukisematta kirjoitti antibioottireseptin. Sittemmin reseptin on tarvittaessa kirjoittanut työterveyslääkärikin. Ihaninta on se, miten nopeasti antibiootti vaikuttaa, eron huomaa jo muutamassa päivässä. Haittapuoli on se, että muutamana päivänä voi maha olla aika sekaisin, mutta sen hinnan olen valmis maksamaan.
Minkälainen antibiootti kyseessä? Nimimerkillä "epätoivoinen ruusufinni"
Minulle lääkäri sanoi että voin kysyä apteekista rauhoittavia seerumeita. Mitä lie sekin tarkoittaa, ja varmaan ovat aika kalliita. Naamani on tulipunainen koko ajan. Ihan kauheaa. Olen kuin tomaattipää.
Vahva KURKUMIINI. Luontaistuotekaupasta. Kasvot oli punaiset, ärtynyt iho, lehahteleva, kuiva, kuumoittava ja kutiseva. Tajusin että minulla on varmasti niitä talipunkkeja ja olen niille allerginen/yliherkkä kun kulmakarvojakin alkoi kutittaa ja yläluomet ärtyi. Siis yhden ainoan purkillisen söin tuota Kurkumiinia kapseleina. Ja iho muuttui melkein normaaliksi. Ei kutita, ei tunnu ärtyneeltä tai kuumalta. Herkkä iho on yhä ja välillä lehahtaa punoitus mutta iho näyttää terveeltä.
Hei ruusuilijat! Itselllä puhkesi ruusufinni 2v sitten. Ja omien kokemusten perusteella lievään rosaceaan käy apteekkihoito ja tuotteet mutta jos on selvää, että sinulla on ruusufinni oireineen, niin suositan ehdottomasti käyntiä ihotautilääkärillä.
He osaavat hoitaa ruusun kaikkein parhaiten ja mikä parasta, sitä voidaan erittäin hyvin tuloksin hoitaa antibiooteilla/ isotretioniini kuurilla sekä lääkärin määräämällä lääkevoitella. Itse tämän kokeneena suosittelen ehdottomasti! Taipumus ihossa toki säilyy mutta hoitamattomana vaurioittaa ihoa entisestään! Ruusun lääkehoito on kehittynyt kovasti viime vuosina.
Terv lähihoitaja
Ihoa rauhoittaa vauvan sinkkivoide.
Kaiken kivan kun jättää, kahvin, suklaan, alkoholin, saunan, mausteet, ulkoilun kylmässä.... niin naama voi rauhoittua. Siltä ainakin vaikuttaa, kun kaikkia ohjeita lukee.
Itse käyttäisin varmaankin herkän ihon tuotteita, jotain apteekin hyvää kasvovoidetta, vaikkapa hyaluronihappoa sisältävää ym. rauhoittavaa. Se niinkuin tuntuu loogisimmalta, jos kerran naama reagoi älähtämällä, niin vastareaktio on rauhoittaminen.
Mulla on ollut ruusufinni 28 vuotta. Tässä karut faktat siitä mikä toimii:
-PDL-laserhoito (mutta maksaa tuhansia euroja ja vaatii useita hoitokertoja)
-Atselaiinihappo (vain 10% tai 15%, 5% ei oikein vaikuta millään tavoin punoitukseen)
-Tretinoiini (paras, mutta tätä saa pelkästään reseptillä. 0,05%, Orionin on ainoa jota Suomesta saa ja sen nimi on Avitcid)
-Ivermektiini (toisiksi paras, mutta ainoa Suomessa saatava ivermektiini (Soolantra) myös kuivattaa osalla käyttäjistä ihoa joten valitse pienempi paha - tätäkään ei saa lääkäristä kuin reseptillä ja vain ruusufinniin).
Kaikki mahdolliset rohdot, kotikonstit, aco-voiteet, tuotteet jodien nimessä on "rosacea" yms. ovat pelkkää puppua. Kaikkea olen kokeillut ja vain ylläolevat auttavat.
Jos menee pakki sekaisin antibiooteista, syökää maitohappoa tai saccaromyces boulardiita tai probiootteja.
Mulla on auttanut Soolantra. Mitään kuukausien antibioottikuuria en ala syömään, sehän vie kaiken hyvän bakteerikannan suolistosta.
Sukuainen osti etanavoidetta. Ihan mahtava iho nyt on. Ikää hänellä 31 vuotta.
Ruusufinnin (rosacea) hoidossa monet ovat kokeneet helpotusta yhdistämällä lääkärin määräämät hoidot, huolellisen ihonhoidon ja laukaisevien tekijöiden välttelyn. Ihmisten kokemuksissa toistuvat usein samat, tehokkaiksi koetut keinot:
Lääkärin määräämät hoidot
Paikallisvoiteet: Monille on ollut apua lääkärin määräämistä, tulehdusta lievittävistä voiteista. Esimerkiksi metronidatsolia sisältävä voide (kuten Rosazol) on yleinen ja tehokas hoito.
Antibiootit: Vaikeammissa tapauksissa suun kautta otettavat antibiootit, usein tetrasykliinijohdannaiset pieninä annoksina, ovat auttaneet vähentämään tulehdusta ja näppyjä.
Muut lääkkeet: Joskus käytetään myös isotretinoiinia erittäin vaikeissa tapauksissa.
Laser- ja valohoidot: Punoituksen ja näkyvien verisuonten hoidossa laser- ja valohoidot ovat tuoneet monille pitkäaikaista helpotusta.
Ihonhoito ja tuotteet
Hellävaraisuus: Yleinen ohje on käsitellä ihoa erittäin hellävaraisesti. Voimakkaita kuorintoja, hankausta ja ihoa rasittavia tuotteita tulee välttää.
Kosteutus: Herkälle ja reagoivalle iholle tarkoitetut, hajusteettomat ja rauhoittavat kosteusvoiteet ovat tärkeitä.
Luonnolliset öljyt ja ainesosat: Joidenkin kokemusten mukaan luonnolliset öljyt, kuten tyrniöljy ja viinirypäleen siemenöljy, sekä luonnollinen E-vitamiini voivat lievittää tulehdusta. Myös esimerkiksi PHA-happoa (Polyhydroksihappo), joka on hellävaraisempi kuin AHA- tai BHA-hapot, sisältävistä seerumeista on saatu positiivisia kokemuksia.
Aurinkosuoja: Aurinko on yleinen ruusufinnin laukaiseva tekijä, joten mineraalipohjainen aurinkosuoja on monille välttämätön ympäri vuoden.
Elämäntavat ja laukaisevien tekijöiden välttäminen
Laukaisevien tekijöiden tunnistaminen: Moni on saanut oireet kuriin tunnistamalla ja välttämällä itselleen tyypillisiä laukaisevia tekijöitä, kuten:
Tietyt ruoka-aineet: Mausteiset ruoat, alkoholi, kuumat juomat ja tietyt maitotuotteet.
Ympäristötekijät: Äärimmäiset lämpötilat (kuuma ja kylmä), tuuli ja aurinko.
Stressi: Stressin hallinta on koettu tärkeäksi osaksi hoitoa.
Tärkeä huomio: Koska ruusufinni on krooninen ihosairaus ja sen oireet sekä laukaisevat tekijät ovat yksilöllisiä, tehokkaimman hoitomuodon löytäminen vaatii usein kärsivällisyyttä ja yhteistyötä ihotautilääkärin kanssa.
Ei ole ikinä löytynyt mitään mikä oikeasti auttaisi.
Erilaisia käärmeöljyjä myydään, mutta ne kaikki ovat paljastuneet huijauksiksi.
Mun 2 vakituotetta. Ei nämä koko ongemaa poista, mutta lievittää. Ektoiini ja atselaiinihappo. Kumpiakin on normi kosmetiikkatuotteissa. Mulla tällä hetkellä käytössä ektoiinituotteena Laponien Balancen Essence Mist kasvosuihke, ja The Ordinaryn Azelaic Acid Suspension 10% voiteena.
Täällä yksi ruusufinniläinen, mikään ei tunnu erityisesti auttavan. Oireet pahenee ja lievenee miten sattuu, enkä oikein osaa yhdistää niitä mihinkään. Itselläni ei ole migreeniä.