Haluavatko talousoikeistolaiset, kuten Kokoomus, oikeasti että kaikki ihmiset yhteiskunnassa menestyisivät?
Että kaikilla olisi parhainta kykytasoaan vastaava koulutus sekä pitkäaikainen työpaikka jonka palkalla tulee toimeen ja voi myös esim. matkustella jne joskus?
Vai onko niin että he salaa _haluavat_ että osa ihmisistä ikään kuin karsitaan jo alussa pois näistä asemista? Karsintamenetelmänä käytetään ihmisiltä luontaisesti tulevaa ilkeyttä jo peruskoulusta lähtien. Heikot tavallaan ansaitsevat huonon osan (työttömyyden ja kurjuuden) siksi etteivät olleet vahvempia ja taistelleet psyykkisesti tarpeeksi? Esim. koulukiusaamista ei haluta kokonaan pois koska se mahdollistaa esikarsinnan ja vain vahvimmat selviytyvät jatkoon?
Kuuluuko tällainen "luonnollinen karsinta" kapitalismin julkilausumattomaan ideologiaan?
Asiallisia vastauksia kiitos.
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Olen eri. Mutta roskiin minusta koko omalääkärimalli. Se on vain lääkäriliiton tapa lypsää lisää valtion rahoja. Potilaan kannalta se ei kuitenkaan toteudu, koska lääkäritkin ovat vain ihmisiä, jotka muuttavat paikkakunnalta toiselle, vaihtavat työpaikkaa, ovat perhevapailla ja välillä sairaanakin, ja silloin lääkäri vaihtuu, tulee sijainen tai kokonaan toinen lääkäri. Sitä paitsi kokemuksesta aikoinaan Helsingissähän tuo malli oli, tai mikä lie väestövastuu nimeltään oli, ja joillekin lääkäreille oli aina pitkä jono ja joillekin olisi päässyt nopeasti, mutta ei saanut mennä kun oli jaettu ihmiset ja vain sille omalle sai mennä. Harvoin sairastavalle riittää yleensä, että pääsee nopeasti hoitoon, ja ihan sama kenelle lääkärille se aika on. Ei virtsatieinfektiota tarvitse saman tyypin hoitaa, joka muutama vuosi aiemmin hoiti sappikivet, koska on Kanta, josta tarvittaessa näkee nuo tekstit. Eri asia on monisairaat, jotka käyvät usein, mutta heillekin sen voi järjestää ilman omalääkäriä, vaan usein riittää kun on oma hoitotiimi, jossa hoitaja tarvittaessa konsultoi lääkäriä tai varaa ajan lääkärille, fyssarille tms, tarpeen mukaan.
Omalääkärimalli on järkevä malli, mutta se pitää toteuttaa oikein. Omalääkäri-nimitystä käytetään usein järjestelmästä, jonka oikeampi nimitys olisi väestövastuu. Siinä lääkärille osoitetaan tietyn alueen väestö, joita hän hoitaa. Minusta omalääkärin pitäisi olla lääkäri, jonka saa itse valita ja jonka voi myös halutessaan vaihtaa koska tahansa. Sellaista lääkäriä voisin kutsua omalääkäriksi, mutta mitään västövastuulääkäriä en suostu kutsumaan omalääkäriksi enkä välttämättä edes kävisi lääkärillä, jota en ole itse valinnut.
Omalääkäri voisi olla aivan yhtä hyvin julkisessa toimessa, yksityisen terveysaseman lääkäri tai vaikkapa terveyskeskuksen tiloissa toimiva itsenäinen yrittäjä. Sopiva yhdistelmä näitä kaikkia olisi varmaan kaikkein toimivin ja joustavin ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei toivoisi? Mitä paremmin kaikki menestyvät, sen paremmin yhteiskunta pyörii. Kaikille menestys ei ole mahdollista ja siihen ei puoluekannalla ole merkitystä. Ihmiset ovat erilaisia, luonteeltaan, lahjoiltaan ja terveydeltään jne.
Eli sairaanhoitajan menestyvä palkka 6000 e kk?
Perustele miten päädyit tuohon lukuun ja miksi julkisen sektorin rahoilla pitäisi maksaa yhtään mitään tuottamattomille ihmisille.
Miksi julkisten tuottamattomien lääkäreiden palkat maksetaan verovaroista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei toivoisi? Mitä paremmin kaikki menestyvät, sen paremmin yhteiskunta pyörii. Kaikille menestys ei ole mahdollista ja siihen ei puoluekannalla ole merkitystä. Ihmiset ovat erilaisia, luonteeltaan, lahjoiltaan ja terveydeltään jne.
Ei todellakaan halua, koska Kokoomislaisilla olisi silloin vähemmän massia, omaisuutta ja valtaa. Kokoomuslaiset haluavat kaiken vain itselleen.
Kokoomus ja rikkaat kerta toisensa jälkeen ovat todistaneet, että sama meno jatkuu, vaikka kuinka paljon sitä rahaa olisi. Se kaivo on pohjaton. On suorastaan typerää työntää sinne yhtään mitään. Kannustaa - juuri niin - passiivisuuteen. Ei ei tehdä yhtään mitään sen rahan eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan halua, koska Kokoomislaisilla olisi silloin vähemmän massia, omaisuutta ja valtaa. Kokoomuslaiset haluavat kaiken vain itselleen.
Kokoomus ja rikkaat kerta toisensa jälkeen ovat todistaneet, että sama meno jatkuu, vaikka kuinka paljon sitä rahaa olisi. Se kaivo on pohjaton. On suorastaan typerää työntää sinne yhtään mitään. Kannustaa - juuri niin - passiivisuuteen. Ei ei tehdä yhtään mitään sen rahan eteen.
Olen samaa mieltä, että sosiaalituista pitääkin leikata. Nyt leikattiin mm. asumistuesta ja se on erinomainen asia.
Vierailija kirjoitti:
"Tukieurojen kanssa samoista euroista kilpailee massiivinen julkinen sektori. Yksityisellä sektorilla on kantokykyään enemmän suita ruokittavana."
Niistä tukieuroista kilpailee muuten jokainen Kokoomuksen kannattajakin. Ei siksi, että he niitä (välttämättä) tarvitsevat, vaan siksi että kokevat ansainneensa ne. Tuet. Kokevat ansainneensa tuet. Voiko typerämpää ajatusta olla?
Jep. Kaikki yksityiset lastenkodit, päiväkodit ja vanhusten palvelutalot pyörivät pääasiassa verovaroin palvelusetelien muodossa. Hyvin harva maksaa 6000€/kk hoidosta itse. Jospa nämä yhteiskunnan tukiaiset näille firmoille lopetettaisiin kokonaan, miten kävisi? Niin.
"Olen samaa mieltä, että sosiaalituista pitääkin leikata. Nyt leikattiin mm. asumistuesta ja se on erinomainen asia. "
Kunhan työttömät, sairaat ja työkyvyttömät saavat inhimillisen elintason sekä tarvitsemansa palvelut.
Valitettavasti he toivovat menestystä vain itselleen. Muutoin heidän politiikkansa olisi erilaista. Jokaisen henkilön ja koko yhteiskunnan kukoistukseen pyrkivä puolue olisi täydellinen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tukieurojen kanssa samoista euroista kilpailee massiivinen julkinen sektori. Yksityisellä sektorilla on kantokykyään enemmän suita ruokittavana."
Niistä tukieuroista kilpailee muuten jokainen Kokoomuksen kannattajakin. Ei siksi, että he niitä (välttämättä) tarvitsevat, vaan siksi että kokevat ansainneensa ne. Tuet. Kokevat ansainneensa tuet. Voiko typerämpää ajatusta olla?
Jep. Kaikki yksityiset lastenkodit, päiväkodit ja vanhusten palvelutalot pyörivät pääasiassa verovaroin palvelusetelien muodossa. Hyvin harva maksaa 6000€/kk hoidosta itse. Jospa nämä yhteiskunnan tukiaiset näille firmoille lopetettaisiin kokonaan, miten kävisi? Niin.
Kaikista näistä palveluista on huutava puute julkisilla. Mitens kävis, jos ne lakkautettaisiin? Nih? Vain vasemmisto on niin julma, että ajaisi vanhukset kaduille ja lapset hoidotta.
Vierailija kirjoitti:
"Olen samaa mieltä, että sosiaalituista pitääkin leikata. Nyt leikattiin mm. asumistuesta ja se on erinomainen asia. "
Kunhan työttömät, sairaat ja työkyvyttömät saavat inhimillisen elintason sekä tarvitsemansa palvelut.
Mitä palveluja työttömät tarvitsevat? Ihmeellinen vasemmistolaisen mieli rakentaa työssäkäymättömistä jotain herrakansaa, jota työssäkäyvät kustannuksellaan palvelevat ja hyysäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä palveluja työttömät tarvitsevat? Ihmeellinen vasemmistolaisen mieli rakentaa työssäkäymättömistä jotain herrakansaa, jota työssäkäyvät kustannuksellaan palvelevat ja hyysäävät.
Osa työttömistä tarvitsee mm.kuntoutusta koska ovat työttömiä lähinnä nimellisesti. Oikeasti heidän työkykynsä on alentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tarpeelliset. Terveyspalvelut. Työllistymispalvelut. Kummallista, että tätä pitää erikseen selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista näistä palveluista on huutava puute julkisilla. Mitens kävis, jos ne lakkautettaisiin? Nih? Vain vasemmisto on niin julma, että ajaisi vanhukset kaduille ja lapset hoidotta.
Kokoomus tekee tuota tälläkin hetkellä. Ajaa julkista (kustannustehokasta) palvelua alas, jotta saataisi yksityinen (lypsylehmä) tilalle. Väitätkö siis, että Kokoomus ei ymmärrä taloutta? Kun ajaa mahdollisimman kallista ja tehotonta palvelua kustannustehokkaan sellaisen tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Tuosta voiki sit keskustella kauan mikä se inhimillinen elintaso on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa työttömistä tarvitsee mm.kuntoutusta koska ovat työttömiä lähinnä nimellisesti. Oikeasti heidän työkykynsä on alentunut.
Puhumattakaan niistä, jotka eivät ole lainkaan työkykyisiä, mutta joku Kelan lääkäri sattuu olemaan eri mieltä. Roikkuvat sitten työttömänä. Juoksutetaan pahimmillaan joka paikkaan ihan vain siksi että se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse nähdä nälkää? Onko tuokin liikaa vaadittu?
Koko systeemi perustuu siihen, että jotkut tekevät halpatyötä ja toiset rikastuvat sen kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse nähdä nälkää? Onko tuokin liikaa vaadittu?
Oliski tuo ainoa kriteeri
Katsotaanpas mistä voisi leikata koska en käytä niiden palveluja. Päiväkodit, tiet, armeija, poliisi, palokunta, kirjastot, koulut, liikuntapaikat, puistot jnejne. Jos siis olen sitä mieltä että mennään minun ehdoillani niin aika paljon säästettäisiin. Näinhän hyvinvointiyhteiskunta ei tietenkään toimi. Se että halutaanko että kaikki voivat hyvin on tietenkin arvovalinta. Enkä usko että tämä yhteiskunta on valmis sellaiseen kokeiluun jossa vain harva pärjää.
Mitä taas tulee kapitalistiseen yhteiskuntaan niin se on utopiaa. Kapitalisti ei tee työtä vaan elää sijoittamansa pääoman tuotolla. Jos yhteiskunta olisi kapitalistinen niin kukaan ei tekisi työtä. Kukaan ei siis tuottaisi mitään lisäarvoa sille pääomalle jolla kapitalistin pitäisi elää. Markkinatalous taas on eri asia. Persu ei varmaan ymmärrä näitä asioita joten on ehkä turhaa edes yrittää selittää.
Vierailija kirjoitti:
Koko systeemi perustuu siihen, että jotkut tekevät halpatyötä ja toiset rikastuvat sen kustannuksella.
Rikkaiden massit kääritään köyhempien selkänahasta. Jonkun pitää tehdä hommat halvalla, että joku voi rikastua. Toki yrittäjäriski on olemassa minkä jokainen voi ottaa.
Itse en edes ole kroonisesti sairas ja kävin useita kertoja viime vuoden puolella samaa vaivaa hoidattamassa jossa tehtiin toimenpiteitä ja seurantaa ja tarkastuksia jossa eri lääkäri tarkisti toisen työn jälkeä. Eli en tiedä voitko ihan näin vetää mutkat suoriksi että kyseessä olisi kroonisesti sairaat tai iäkkäät. Olen alle 40 v. Siis toki tässä näinkin pärjättiin mutta omalääkäri on tehokkaampi systeemi koska ylipäätään potilastuntemus potilaaseen syntyy ja tätä kautta joku jatkuvuus potilaan hoidossa josta voi olla monessa suhteessa hyötyä potilaan kokonaisvaltaisessa terveydentilassa. Hoito on yksilöllisempää, potilaalle ja lääkärille kehittyy luottamuksellinen suhde mikä helpottaa kommunikaatiota ja potilaan sitoutumista hoitoon. se myös edistää ennaltaehkäisevää hoitoa ja seurantaa. Omalääkäri voi myös koordinoida paremmin potilaan hoitoa. Potilas voi olla aktiivisemmassa roolissa omassa hoidossa ja resursseja käytetään tehokkaammin. Ymmärrän kyllä että se kokoomuslaisena ärsyttää että joku haluaisi kehittää julkista terveydenhuoltoa vähän tasokkaammaksi jos itsellä on työterveys .