Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Boomerien lapsi, sanottiinko sinulle koskaan kotona "rakastan sinua"

Vierailija
13.04.2025 |

?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin kokea ensimmäisen kunnon halaukseni vasta 15-vuotiaana. Lapsuudessa ja perheessä en tuollaista ollut kokenut. 

Vierailija
22/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastaminen on sanana rantautunut Suomeen vasta jokunen vuosikymmen sitten. Siis arkisempaan kielenkäyttöön.

Mistä tiedät? Jotain historiallista tutkimusta tästä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat eli boomerit ovat syntyneet vuosina 1945-1950. Olin naimisissa -46 syntyneen kanssa. Hän hylkäsi minut, kun lapsi syntyi koska ei jaksanut isyyttä ollenkaan. Erossa en saanut mitään, koska mies oli piilottanut omaisuutensa. Sen jälkeen hän rillutteli naista vaihtaen 7-kymppiseksi, kunnes kuoli elintasosairauteen. Omaisuutta oli kertynyt pari milj., mutta lapsi ei saanut isältään euroakaan, koska mies oli säätiöittänyt koko omaisuutensa. Omaisuuden tuotoilla piti mm. rakentaa hautaholvi tälle suurmiehelle. Itsekäskö, eiiiiihän toki.... 

Vierailija
24/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä teillä Venäjällä sanottu.

Vierailija
25/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempani olivat syntyneet 1920-luvulla, kävivät läpi ankean sisällissodan jälkeiset alta, pulavuodet, sodat, taloudelisen nousun, hyvinvointivaltion. 

Kertaakaan ei sanottu, että rakastan tai rakas tai tykkään sinusta. Sellainen olisi ollut meidän perheessä täysin naurettavaa. Meillä ei harrastettu ylisanoja, heh. Aina oli periaate - teot ratkaisee. 

Rakkauden ilmaiseminen sanallisesti on myös teko. Perheesi kuulostaa ankealta, kuten omanikin, missä ei myöskään näitä asioita koskaan lausuttu.

On tuo johtopäätösten tekeminen sinulle vaikeaa.

eri

Vierailija
26/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sanottu. Ellei sitten "vanha lehmä" ja "yks s***tana"  ollut rakkaudenilmaisuja? Tuskin.

Vierailija
27/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat eli boomerit ovat syntyneet vuosina 1945-1950. Olin naimisissa -46 syntyneen kanssa. Hän hylkäsi minut, kun lapsi syntyi koska ei jaksanut isyyttä ollenkaan. Erossa en saanut mitään, koska mies oli piilottanut omaisuutensa. Sen jälkeen hän rillutteli naista vaihtaen 7-kymppiseksi, kunnes kuoli elintasosairauteen. Omaisuutta oli kertynyt pari milj., mutta lapsi ei saanut isältään euroakaan, koska mies oli säätiöittänyt koko omaisuutensa. Omaisuuden tuotoilla piti mm. rakentaa hautaholvi tälle suurmiehelle. Itsekäskö, eiiiiihän toki.... 

Itse valitsit miehen.

Vierailija
28/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sanoneet. Ei oikeastaan mitään positiivista. Kasvettiin kuin pellossa, mutta silloin kun tuli tilaisuus rangaista lapsia niin siihen vanhemmat tarttui ilolla.

Vierailija
29/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta isä "rakasteli" minkä ehti.

Vierailija
30/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastaminen on sanana rantautunut Suomeen vasta jokunen vuosikymmen sitten. Siis arkisempaan kielenkäyttöön.

En usko. Luin vanhoja testamenttaja jostain 1700 -luvulta ja niissä sanotaan, että jätän rakkaalle vaimolleni...

Vierailija
31/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempani olivat syntyneet 1920-luvulla, kävivät läpi ankean sisällissodan jälkeiset alta, pulavuodet, sodat, taloudelisen nousun, hyvinvointivaltion. 

Kertaakaan ei sanottu, että rakastan tai rakas tai tykkään sinusta. Sellainen olisi ollut meidän perheessä täysin naurettavaa. Meillä ei harrastettu ylisanoja, heh. Aina oli periaate - teot ratkaisee. 

Rakkauden ilmaiseminen sanallisesti on myös teko. Perheesi kuulostaa ankealta, kuten omanikin, missä ei myöskään näitä asioita koskaan lausuttu.

Sinä se tässä ankea olet.

eri

Vierailija
32/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oman korvakuulon perusteella totean. Muistan, kun 80/90-luvulla se yleistyi ja ihan korvaan särähti. Sitä ennen sana tuntui olevan varattu parisuhteen väliseen ilmaisuun. Onko muilla samaa kokemusta?

Vierailija
33/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomeri-jankkaajat taas vauhdissa!

Vierailija
34/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Luin vanhoja testamenttaja jostain 1700 -luvulta ja niissä sanotaan, että jätän rakkaalle vaimolleni...

Tätä juuri ajoin takaa. Ei näitä sanoja suomen kielessä olisi ellei niitä käytettäisi. Jotkut tuntuvat vain yrittävän selittää parhain päin omaa ankeaa perhetaustaansa väittämällä, että muut eivät näitä sanoja käyttäisi. Olen tosin siinä samaa mieltä, että suomalaiset käyttävät vähemmän ja eri tavalla näitä sanoja kuin monissa muissa kielissä ja kulttuureissa, mutta ajatus, ettei niitä muka olisi jo kauan sitten ollenkaan käytetty on naurettava. 

Vierailija
35/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomeri-jankkaajat taas vauhdissa!

Jankkaavat lopettavat vasta kun boomerit ovat lopulta viimeinenkin haudassaan. :)

Vierailija
36/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä juuri ajoin takaa. Ei näitä sanoja suomen kielessä olisi ellei niitä käytettäisi. Jotkut tuntuvat vain yrittävän selittää parhain päin omaa ankeaa perhetaustaansa väittämällä, että muut eivät näitä sanoja käyttäisi. Olen tosin siinä samaa mieltä, että suomalaiset käyttävät vähemmän ja eri tavalla näitä sanoja kuin monissa muissa kielissä ja kulttuureissa, mutta ajatus, ettei niitä muka olisi jo kauan sitten ollenkaan käytetty on naur

Niin, noin on ilmaistu, mutta minä rakastan sinua ei ole ollut yleinen

Vierailija
37/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta piiskattiin ja tukkapöllyä annettiin ja alistettiin myös suusanallisesti, perheen ulkopuolistenkin kuullen. Minulle kehittyi varsin selvä kuva kaikista puutteistani, myös ulkonäköäni koskevista.

Sama täällä. Muistettiin haukkua ulkonäköä ja luonnetta joka päivä. Lisäksi äitini kertoi, kuinka hänen elämänsä meni piloille, kun minä synnyin. Kaikkinainen nolaaminen muiden edessä oli jotenkin välttämätöntä näiden ihanien vanhempien toimesta.

Vierailija
38/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvulla syntyneet vanhemmat. Ei sanottu mitään rakkaudesta ja ei kehuttu päin naamaa, selän takana kyllä. Äiti ilmaisi välittämistä muilla tavoilla, silloin kun ei ryypännyt. Isästä en oikein osaa sanoa rakastiko ja välittikö, ainakaan enää aikuisiällä. Isä on jo kuollut. Lapsuudesta on kyllä hyviä muistoja. Eihän sitä nyt tarvitse yhtenään hokea että rakastaa, mutta jos joskus tuotaisiin ilmi, edes se että oltaisiin kiinnostuneita lapsen asioista. Saa nähdä mitä virheitä sitä itse tekee (vielä pienten) omien lasten kanssa. 

Vierailija
39/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sanottu. Olin heidän mielestään aina vanha heidän elämänsä loppuun saakka. Kertoo varmaan aika tavalla heidän älykkyydestään heidän ikäharhansa. 

Vierailija
40/90 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä tavaton, tätä oman historian tuntemusta. 

Tuskin boomerit nyt lapsilleen kertoivat rakastavansa tai osoittavan muutakaan hempeilyä, kun heidän oma lapsuutensa oli eletty lähes kehitysmaan kaltaisessa ympäristössä ja sota oli juuri päättynyt ja arkea varjosti sodan julmuudet ja kauheudet, niin mistä he olisivat oppineet tai saaneet esimerkkiä rakkauden sanoihin ja hellyyden osoitiksiin.  Ja se oli sen ajan mukaista, ettei tunteita näytetä, jotta selvitään arjesta. 

Ja mitä korkeampi asema, sen tunteettomia oltiin esim. Britanian kuningatar Elisabeth pitkän valtiovietailun jälkeen, ei suinkaan hakunnut kapsiaan, vaan antoi käsipäivää, niin kuin muillekin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme