Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olipa surkea äänestyskokemus

Vierailija
13.04.2025 |

Erittäin surkea opastus, sekavat käytännöt ja vääränlaiset ihmiset neuvomassa ihmisiä. Meitä oli kaksi ihmistä jotka kysyi ihan rauhallisesti neuvoa, koska oli täysin mahdotonta tietää kummassa paikassa meidän piti käydä ilmoittautumassa. Joku erittäin vanha mummo koki tämän jonkinlaisena häirökäyttäytymisenä ja rupesi suureen ääneen kailottamaan kuinka kaikkien pitää ottaa rauhallisesti.

Niin, se että ihminen kysyy neuvoa ei tietenkään ole millään tavalla häiriköintiä, on ikävää että noihin tehtäviin valikoituu ihmisiä jotka ovat itse pihalla kuin lintulauta ja itse omalla mölyämisellään aiheuttavat häiriötä kun muut yrittävät selvittää miten äänestäminen onnistuu oikein, kun mistään kylteistä sitä ei todellakaan voinut selvittää.

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy äänestämässä kun siitä on tehty niin hankalaa.

Menet huoneeseen, jossa pönöttää useampi ihminen joista kukaan ei kuitenkaan sano mitään.

Sitten kun kysyt, ohjeissa ei ole mitään logiikkaa. Ohjeet huokaillaan sellaisella asenteella että "ootko vähän tyhmä, nämä on sellaisia asioita jotka pitää TIETÄÄ".

Käy ensiksi tuossa keskimmäisellä tyypillä, sitten hyppää tähän vasemmanpuoleisen luo ja sitten oikealle. Pitää hyppiä jonosta toiseen ja jokaisen tyypin kohdalla kysellä että "mitä nyt tehdään"?

Ei kiitos enää.

M42

Höpöhöpö taas. Menin minäkin äänestämään ilman mitään hajua, mitkä ovat valitsemieni ehdokkaiden numerot. Yksi tyyppi skannasi ajokortin viivakoodin ja kysyi, äänestänkö molemmissa vaaleissa, seuraava tyyppi ojensi lipukkeet, ja sitten menin koppiin. Etsin numerot, m

Kaikki äänestyspaikat ei toimi samalla tavalla, voit tulla vaikka ihan omin silmin tulla katsomaan kuinka meillä toimitaan. Kaksi erillistä paikkaa, kaksi erillistä jonoa, jos menet väärään jonoon ja paikkaan, katsoo se sinun henkkarit/passin, ei anna äänestyslappuja vaan ohjaa sinut toiseen jonoon josta annetaan äänestyslaput.

Älä jankkaa täällä ketjussa sinun oman äänestyspaikan toimintaa jonain yleistotuutena. Minä kävin tänään äänestämässä ja todellakin näin toimitaan joissakin äänestyspaikoissa vaikka niin ei tehtäisi siellä sinun paikassasi.

Vierailija
82/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy äänestämässä kun siitä on tehty niin hankalaa.

Menet huoneeseen, jossa pönöttää useampi ihminen joista kukaan ei kuitenkaan sano mitään.

Sitten kun kysyt, ohjeissa ei ole mitään logiikkaa. Ohjeet huokaillaan sellaisella asenteella että "ootko vähän tyhmä, nämä on sellaisia asioita jotka pitää TIETÄÄ".

Käy ensiksi tuossa keskimmäisellä tyypillä, sitten hyppää tähän vasemmanpuoleisen luo ja sitten oikealle. Pitää hyppiä jonosta toiseen ja jokaisen tyypin kohdalla kysellä että "mitä nyt tehdään"?

Ei kiitos enää.

M42

Höpöhöpö taas. Menin minäkin äänestämään ilman mitään hajua, mitkä ovat valitsemieni ehdokkaiden numerot. Yksi tyyppi skannasi ajokortin viivakoodin ja kysyi, äänestänkö molemmissa vaaleissa, seuraava tyyppi ojensi

Jankkaa?? Ihan sama periaatehan siellä sinun paikassasi oli. Menikö pahastikin herne nenuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin uuteen paikkaan, täällä on äänestyspaikka vilkas ja on jonoa. Se tekee hommasta pikkuisen sekavamman, kun ihmisiä ahtautuu pieneen tilaan. Edellisessä paikassa oli niin hiljaista, että toistakymmentä vuotta siellä asuneena, ei siellä tuntunut olevan ikinä ketään, kävipä mihin kellonaikaan tahansa.

Tuplavaalit, kahdet erilliset ilmoittautumis ja äänestyspaikat, paljon ihmisiä, opastus lähes olematon, joku lappu oli jossain seinässä kiinni, eikä sitäkään huomaa väen seasta. Joten kyllä sen äänestämisen saa myös vaikeaksi, ei kukaan yöuniaan asiasta menetä, mutta kyllä minä ainakin keksin jo heti miten sen saisi helpommaksi.

Vierailija
84/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen mitä helvettiä ihmiset arpovat äänestyskopissa. Eikö olisi helpompaa tehdä valinta valmiiksi kotona?

Itse ihan kiusallaan jään sinne seisomaan pitkäksi aikaa :D Ja tietty pitää ottaa pakolliset kuvat someen, kyllä sekin vie aikaa kun haluaa mahdollisimman hyvän otoksen 

Kopissa ei saa kuvata. Siihen on hyvät perusteet. 

Silti sitä todella moni tekee. Joten ilmeisesti melko huonosti valvotaan asiaa. Ja mitkähän ne hyvät perusteet on?

Ei sellaista ole kuin hyvät perusteet. Tarvitaan vaalitoimitsijan lupa. 

No höpöhöpö. Nyt on melko vainoharhaista!

Vierailija
85/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäkää jatkossa ennakkoon 

helpointa ja toimivinta niin 

Vierailija
86/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin on ihan kartat, kuka kuuluu millekin alueelle, ja sen mukaan valitaan oikea jono. Sama numero lukee myös ilmoituksessa äänioikeudesta.

Vierailija
87/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin oli surkea kokemus. Ohjattiin jonottamaan pitkähköön jonoon, mutta takaa tulevat saivat mennä ohi suoraan ilmoittautumaan. Oltiin kuitenkin näiden ohittajien kanssa samaan paikkaan menossa ilmoittautumaan sukunimen alkukirjaimen mukaan. Ihan hirveän huonoa opastusta oli, vanha mummo meilläkin vaalivirkailijana.

Kun eivät muita saa. Pitää olla yli 8 tuntia töissä päivän aikana. 

Vierailija
88/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne äänestyspaikalle pidä mennä kyselemään mitään jos ei ole ensikertalainen.

Vierailija
89/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ainakin on ihan kartat, kuka kuuluu millekin alueelle, ja sen mukaan valitaan oikea jono. Sama numero lukee myös ilmoituksessa äänioikeudesta.

Oli minulle pikkuisen erilaista uudessa paikassa, olin jo tottunut siihen että kukaan ei ole siellä äänestyspaikalla, korkeintaan 1-2 äänestäjää minun lisäksi ja siellä oli aina vain yksi paikka. Tänne oli tehty joku ihme viritelmä, oli oikeasti vaikea hahmottaa sitä ihmispaljouden seasta, kun kaikki pakkautui pieneen tilaan. Eli jos äänestyspaikalle laittaa jonkun pienen lapun missä asia opastetaan, ei sitä tuolla ainakaan huomaa ja ei viitsi siellä ruveta rynnimään ihmisten läpi olisiko joku lappu asiasta jossain.

Ainakin minulle tuli sellainen olo, että vanhat äänestäjät toki vanhasta tottumuksesta meni oikeaan paikkaan. Olisi varmaan hyvä ymmärtää, että joillekin paikka on uusi, ei sitä opastuslappu tarvitse pienellä printillä piilottaa jonnekin nurkkaan mistä kukaan ei sitä huomaa.

Vierailija
90/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonotin puoli tuntia ja sit meni hermot. Ei ole ajan väärti

Vierailija
91/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa äänestää niin tuskin se ehdokkaan valitseminenkaan menee oikein.

Vierailija
92/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas on ongelmallista. Olen eläkeikäinen ja äänestänyt siis lukuisissa vaaleissa. Ei ole ollut mitään ongelmaa koskaan. Tänään kävin uudessa asuinpaikassani äänestämässä ensi kertaa. Heti pisti silmään iso käsin kirjoitettu kyltti "aloita tästä". Viereiseltä virkailijalta sain äänestysliput, sitten koppiin ja laput vaaliuurnien hoitajalle ja laput uurniin.  Miten  ihmeessä tästäkin saadaan ongelma. Outoa muuten että vaalikopissa aletaan etsiä ehdokasta, mikähän on kriteeri? Itse mietin  kotona ja kävin vaalikoneita läpi ehdokkaita hakiessa. Otin vielä lunttilappuun numerot varmuuden vuoksi. Oikein kiva kokemus.

Vierailija
93/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan asiat voi tehdä sujuvaksi, se on erittäin helppoa, pikku jutuilla se onnistuu. Ei asioita tarvitse hankaloittaa varta vasten ja tuhlata ihmisten aikaa, varsinkin vilkkailla äänestyspaikoilla.

Vierailija
94/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ehkä ymmärrä, kaksi lappua, pistetään niin oikeat numerot, kopista ulos, henkkarit pöytään. Ja kahvit naamaan. 

Meillä ainakin meni näin:

- jonotat ensimmäiselle virkailijalle

- näytät henkkarit ja saat lapun

- jonotat aluevaalikoppiin

- täytät lapun

- palautat lapun ja pudotat sen laatikkoon

- jonotat seuraavalle virkailijalle

- näytät henkkarit ja saat toisen lapun

- jonotat kuntavaalikoppiin

- täytät lapun

Mutta en sitä mitenkään vaikeaksi kokenut ja jonoakin oli vain pari henkilöä. Kai tuota voisi suoraviivaistaakin, mutta pelkona varmaan on, että ihmiset laittaisivat kuntavaalinueroita aluevaalilippuun ja päinvastoin, jos ne saisi samalla kertaa.

Vierailija
95/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jopas on ongelmallista. Olen eläkeikäinen ja äänestänyt siis lukuisissa vaaleissa. Ei ole ollut mitään ongelmaa koskaan. Tänään kävin uudessa asuinpaikassani äänestämässä ensi kertaa. Heti pisti silmään iso käsin kirjoitettu kyltti "aloita tästä". Viereiseltä virkailijalta sain äänestysliput, sitten koppiin ja laput vaaliuurnien hoitajalle ja laput uurniin.  Miten  ihmeessä tästäkin saadaan ongelma. Outoa muuten että vaalikopissa aletaan etsiä ehdokasta, mikähän on kriteeri? Itse mietin  kotona ja kävin vaalikoneita läpi ehdokkaita hakiessa. Otin vielä lunttilappuun numerot varmuuden vuoksi. Oikein kiva kokemus.

Kaikki äänestyspaikat eivät ole identtisiä, kiva että sinun asuinpaikassa osataan asiat järjestää, täällä siinä tuntuu olevan ongelmia. Joutui odottamaan jonkun henkilöllisyyden tarkistamistakin ikuisuuden, kunnes hänet ohjattiin muualle. Minäkin olen äänestänyt paikoissa jossa homma toimii, täällä ei toimi, johtuu varmaan ihmisistä jotka ovat äänestämisen järjestäneet ja siitä vastuussa.

Vierailija
96/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eduskuntavaaleilla on merkitystä, näillä ei juurikaan. En lopultakaan viitsinyt lähteä äänestämään vaikka meinasin.

Yllättävän monet ei edes ymmärrä mitkä vaalit on menossa.

Vierailija
97/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ehkä ymmärrä, kaksi lappua, pistetään niin oikeat numerot, kopista ulos, henkkarit pöytään. Ja kahvit naamaan. 

Meillä ainakin meni näin:

- jonotat ensimmäiselle virkailijalle

- näytät henkkarit ja saat lapun

- jonotat aluevaalikoppiin

- täytät lapun

- jonotat seuraavalle virkailijalle

- näytät henkkarit ja saat toisen lapun

- jonotat kuntavaalikoppiin

- täytät lapun

Mutta en sitä mitenkään vaikeaksi kokenut ja jonoakin oli vain pari henkilöä. Kai tuota voisi suoraviivaistaakin, mutta pelkona varmaan on, että ihmiset laittaisivat kuntavaalinueroita aluevaalilippuun ja päinvastoin, jos ne saisi samalla kertaa.

Meilläpä homma ei toiminutkaan näin, joten jo tämäkin kommentti sen todistaa, äänestäminen eroaa riippuen paikasta.

Vierailija
98/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosien ajan äänestänyt ennakkoon ja ihan hämmästyin, miten sekavaa on vaalipäivänä äänestäminen. Minun olisi pitänyt tietää, mihin äänestysalueeseen kuuluu ja tätä tietoahan ei tarvitse ennakkoon äänestettäessä. Miksiköhän? Meidät ohjattiin väärään pöytään, josta sitten ohjattiin oikean äänestysalueen pöytään.

Vierailija
99/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikka lähti alta, koska muutosneuvottelut. Vattu ei olisi voinut vähempää kiinnostaa käydä äänestämässä. Ei mun tarvikkaan. Valtaosa äänestää silleen, ettei mun yksittäisellä äänellä ole mitään merkitystä, ei oo koskaan ollut. Kokoomuslaisten touhua äänestää.

Joo, ei kannata äänestää. Kuntatouhu ei vaikuta arkeesi mitenkään, eikä terveydenhoito alueellasi 

Nuija.

No vaikka kuinka äänestäisi, lopputuloksena häviää kaikki palvelut ja pelkkää paskaa tulee joka tuutista?! Kyllä siinä äänestysmotivaatio häviää. Kaikki lupaa aina 9 hyvää ja kymmenen kaunista, lopputulos on sitten jotain ihan muuta.

Vierailija
100/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan asiat voi tehdä sujuvaksi, se on erittäin helppoa, pikku jutuilla se onnistuu. Ei asioita tarvitse hankaloittaa varta vasten ja tuhlata ihmisten aikaa, varsinkin vilkkailla äänestyspaikoilla.

Kyselemällä tuhlaat omaa ja muiden aikaa. Kyselemällä aiheutat itse hankaluuksia ajautumalla kommunikaation ja tulkintojen suohon. Älä kysele.