Olipa surkea äänestyskokemus
Erittäin surkea opastus, sekavat käytännöt ja vääränlaiset ihmiset neuvomassa ihmisiä. Meitä oli kaksi ihmistä jotka kysyi ihan rauhallisesti neuvoa, koska oli täysin mahdotonta tietää kummassa paikassa meidän piti käydä ilmoittautumassa. Joku erittäin vanha mummo koki tämän jonkinlaisena häirökäyttäytymisenä ja rupesi suureen ääneen kailottamaan kuinka kaikkien pitää ottaa rauhallisesti.
Niin, se että ihminen kysyy neuvoa ei tietenkään ole millään tavalla häiriköintiä, on ikävää että noihin tehtäviin valikoituu ihmisiä jotka ovat itse pihalla kuin lintulauta ja itse omalla mölyämisellään aiheuttavat häiriötä kun muut yrittävät selvittää miten äänestäminen onnistuu oikein, kun mistään kylteistä sitä ei todellakaan voinut selvittää.
Kommentit (110)
Käykäähän äänestämässä etenkin te, joita elämä on potkinut päähän. Kokoomuksen kannattajat ovat pääasiassa hyvin toimeentulevaa väestöä, jotka äänestävät joka vaaleissa uskollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen mitä helvettiä ihmiset arpovat äänestyskopissa. Eikö olisi helpompaa tehdä valinta valmiiksi kotona?
Hössöttävät mummot täälläpäin aiheuttaa isoimmat ongelmat, ymmärrän toki että noihin hommiin pitää repiä kaikki mahdolliset eläkeläiset. Ehkä pitäisi miettiä niitä kriteerejä ihan pikkuisen.
Ei siinä ole varaa pitää hirveästi kriteereitä, kun palkka ei ole kummoinen ja kyseessä on muutaman päivän keikkatyö. Eli ole liiaksi halukkaita. Siksi niissä on lähinnä eläkeläisiä ja opiskelijoita. Kokoaikaisissa töissä käyvät eivät vaivaudu.
Mun mielestä 18-23€/h plus lisät on ihan hyvä palkka. Mut toki vauvapalstalla kun joka jätkä tienaa sen satatonnia vuoteen, niin kaikki on suhteellista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se reagoijamummo siis töissä siellä?
Kyseinen mummo itse hermostui siitä, että ihmiset ei automaattisesti tienneet mihin jonoon piti mennä. Eli hän aiheutti turhaa häiriötä, kun kysyttiin neuvoa, hän oli töissä siellä. Ei voi noin pienestä mennä pasmat aivan sekaisin ja pata jumiin, jos oma systeemi minkä on sinne luonut ei toimi ja se on sekava. Ihmiset ei voi automaattisesti tietää mihin jonoon heidän pitää mennä, jos siitä ei ole missään minkäänlaista mainintaa, vaikka kuinka katselet ympärillesi onko jotain opastuskylttejä.
Et käynyt edes äänestämässä, koska nykyään ei ole enää sukunimen alkukirjaimen mukaan jonoja, se äänestysoikeus katsotaan ajokortista, henkilökortista, tai vastaavasta, ja luetaan viivakoodi, jolloin näytöltä nähdään äänestysoikeus, ennen oli ne
Ainakin Helsingissä mentiin sukunimen alkukirjaimen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen mitä helvettiä ihmiset arpovat äänestyskopissa. Eikö olisi helpompaa tehdä valinta valmiiksi kotona?
Varmistan aina rauhassa, että muistan ehdokkaan numeron oikein. Etenkin tällä kerralla, kun oli kaksi eri numeroa. Täällä ainakin aluevaalien numerot alkavat 2002:sta ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se reagoijamummo siis töissä siellä?
Kyseinen mummo itse hermostui siitä, että ihmiset ei automaattisesti tienneet mihin jonoon piti mennä. Eli hän aiheutti turhaa häiriötä, kun kysyttiin neuvoa, hän oli töissä siellä. Ei voi noin pienestä mennä pasmat aivan sekaisin ja pata jumiin, jos oma systeemi minkä on sinne luonut ei toimi ja se on sekava. Ihmiset ei voi automaattisesti tietää mihin jonoon heidän pitää mennä, jos siitä ei ole missään minkäänlaista mainintaa, vaikka kuinka katselet ympärillesi onko jotain opastuskylttejä.
Et käynyt edes äänestämässä, koska nykyään ei ole enää sukunimen alkukirjaimen mukaan jonoja, se äänestysoikeus katsotaan ajokortista, henkilökortista, tai vastaavasta, ja luetaan viivakoodi, jolloin näytöltä nähdään äänestysoikeus, ennen oli ne
Kävin äänestämässä ja meillä todellakin oli 2 ilmoittautumispaikkaa josta sai laput, tiedän tämän koska menin myös itse väärään jonoon, jouduin hakemaan äänestyslaput toisesta paikasta. Oletan, että joku lappu on liimattu johonkin tolppaan tai seinään josta asia olisi selvinnyt. Näin täällä meillä, ihan PK-seudulla asun.
Kommentille 40/44, kun lainaukset eivät pelaa.
Nytkö minä ja kaverini voivat muutamilla äänillä olla se enemmistö, joiden äänillä ratkeaa koko vaalien tulos? Kyllä se menee vähän toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hössöttävät mummot täälläpäin aiheuttaa isoimmat ongelmat, ymmärrän toki että noihin hommiin pitää repiä kaikki mahdolliset eläkeläiset. Ehkä pitäisi miettiä niitä kriteerejä ihan pikkuisen.
Miksi teillä on eläkeläisiä? Meillä.oli paljon nuoria aikuisia. Näyttivät opiskelijoilta.
Suomessa on alueita, joista opiskelijat ja muu nuoriso on lähtenyt pois. Jäljellä ovat mummot, joille soitetaan jouluna, että hei mummo! Mitä kuuluu sinne teille? Kohtahan on kesä, eli jokunen saattaa lomapäiviä mennä sinne viettämään, jos on hyvät ilmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihan kiusallaan jään sinne seisomaan pitkäksi aikaa :D Ja tietty pitää ottaa pakolliset kuvat someen, kyllä sekin vie aikaa kun haluaa mahdollisimman hyvän otoksen
Kopissa ei saa kuvata. Siihen on hyvät perusteet.
Silti sitä todella moni tekee. Joten ilmeisesti melko huonosti valvotaan asiaa. Ja mitkähän ne hyvät perusteet on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihan kiusallaan jään sinne seisomaan pitkäksi aikaa :D Ja tietty pitää ottaa pakolliset kuvat someen, kyllä sekin vie aikaa kun haluaa mahdollisimman hyvän otoksen
Silti sitä todella moni tekee. Joten ilmeisesti melko huonosti valvotaan asiaa. Ja mitkähän ne hyvät perusteet on?
Ei sellaista ole kuin hyvät perusteet. Tarvitaan vaalitoimitsijan lupa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin Kalasatamassa äänestämässä. Ei ollut jonoja. Kävelin virkailijan luo paikkaan, jossa oli P - Ö. Annoin passin, sain äänestyslipun, menin koppiin, kirjoitin ehdokkaan numeron, vein uurnalle, lippu leimattiin ja laitoin uurnaan. Helppoa, ei kestänyt kuin hetken ja sitten vaalikahville.
Tällaiset yksinkertaiset tehtävät ovat hankalia tietylle kansanosalle, kutsukaamme heitä vaikkapa persukaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin oli surkea kokemus. Ohjattiin jonottamaan pitkähköön jonoon, mutta takaa tulevat saivat mennä ohi suoraan ilmoittautumaan. Oltiin kuitenkin näiden ohittajien kanssa samaan paikkaan menossa ilmoittautumaan sukunimen alkukirjaimen mukaan. Ihan hirveän huonoa opastusta oli, vanha mummo meilläkin vaalivirkailijana.
Ne meni siihen omaan jonoonsa sen alkukirjaimen mukaan
Eivät menneet siihen jonoon vaan vierestä jonon ohi, jossa oli jo useita ihmisiä hyvän aikaan jonottanut.
Vierailija kirjoitti:
Kommentille 40/44, kun lainaukset eivät pelaa.
Nytkö minä ja kaverini voivat muutamilla äänillä olla se enemmistö, joiden äänillä ratkeaa koko vaalien tulos? Kyllä se menee vähän toisin päin.
40/44 vastaa: Sinä, muutama kaverisi ja järisyttävän suuri määrä laillanne ajattelevia ihmisiä ajattelevat, ettei heidän äänensä vaikuta. Muodostatte vaalien suurimman enemmistön: Nukkuvien puolueen! Sillä puolueella e i o l e sananvaltaa missään asiassa! Nimenomaan kokoomuksen äänestäjät ovat tunnollisimpia äänestäjiä. Suorastaan äidinmaidossa imetty käyttäytymismalli. Kokoomuslainen ei ikinä kehtaisi sanoa, ettei äänestä.
Vierailija kirjoitti:
Käykäähän äänestämässä etenkin te, joita elämä on potkinut päähän. Kokoomuksen kannattajat ovat pääasiassa hyvin toimeentulevaa väestöä, jotka äänestävät joka vaaleissa uskollisesti.
Ennen käytiinkin äänestämässä ja sitten alkoikin elämä potkia päähän. Eikä edes annettu ääniä just niille, jotka pääsivät valtaan ja päättämään asioista, potkimaan päähän ja kusemaan muroihin. Mä en tuosta politiikasta perusta. Kun puuttuu sellainen oma ehdokas, joka olisi rehellinen ja suoraselkäinen, johon voisi luottaa ja joka tekisi vaalien jälkeen niin kuin oli ennen vaaleja puhunut. Mutta kun sellainen puuttuu. Kaikki eniten ääniä saaneet tekee aina ne samat takinkääntötemput.
Ei minun maailmani kaadu tälläiseen asiaan, minusta se on vain outoa käytöstä kun ihminen rupeaa suureen ääneen mölisemään kuinka kaikkien pitää ottaa rauhallisesti. Heidän tehtävä on minun käsityksen mukaan auttaa ihmisiä, ei luoda häiriötä omalla käytöksellään.
Ei äänestyspaikka ole mikään kirkko, ei siellä ole mikään saarna menossa, siellä on ihmisiä varta vasten joiden tehtävä on auttaa kysyttäessä. Se vain hankaloittaa ja lisää jonoja, vie turhaan ihmisten aikaa jos he menevät väärään jonoon, äläkä varsinkaan luo jotain ilmapiiriä missä ihmiset ei voi kysyä edes neuvoa.
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole varaa pitää hirveästi kriteereitä, kun palkka ei ole kummoinen ja kyseessä on muutaman päivän keikkatyö. Eli ole liiaksi halukkaita. Siksi niissä on lähinnä eläkeläisiä ja opiskelijoita. Kokoaikaisissa töissä käyvät eivät vaivaudu.
Ennakkoäänestyksessä ne on kunnan palkkalistoilla olevia, eli työsuhteessa, niihin on yleensä riittävästi tulijoita,koska ei ole mitään poliittista vaatimusta virkailijalla, vaalipäivänä taas puolueet määrää ketkä on vaalivirkailijoita, ja siksi on niitä eläkeläisiä, kun pitää olla puolueen jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista ole kuin hyvät perusteet. Tarvitaan vaalitoimitsijan lupa.
No en kysy lupia. Otan kuvan silloin kun itse haluan.
Vanhemmat yli 50 v ja 60 v naiset ovat Suomessa usein just tuollaisia kärttyisiä tuittupäitä joiden kommunikaatiotaidoissa olisi petrattavaa. Koettu usein.
Viime eduskuntavaaleissa Orpo ja kumppanit saivat alle 50 prosenttia annetuista äänistä mutta kuitenkin enemmistön eduskuntaan ja sitten pääsivät hallitukseen ja valtaan. Äänestäminen ja edes äänestäjien enemmistössä oleminen ei aina takaa yhtään mitään, varsinkaan äänestäjille annettujen lupausten toteutumista.