Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olipa surkea äänestyskokemus

Vierailija
13.04.2025 |

Erittäin surkea opastus, sekavat käytännöt ja vääränlaiset ihmiset neuvomassa ihmisiä. Meitä oli kaksi ihmistä jotka kysyi ihan rauhallisesti neuvoa, koska oli täysin mahdotonta tietää kummassa paikassa meidän piti käydä ilmoittautumassa. Joku erittäin vanha mummo koki tämän jonkinlaisena häirökäyttäytymisenä ja rupesi suureen ääneen kailottamaan kuinka kaikkien pitää ottaa rauhallisesti.

Niin, se että ihminen kysyy neuvoa ei tietenkään ole millään tavalla häiriköintiä, on ikävää että noihin tehtäviin valikoituu ihmisiä jotka ovat itse pihalla kuin lintulauta ja itse omalla mölyämisellään aiheuttavat häiriötä kun muut yrittävät selvittää miten äänestäminen onnistuu oikein, kun mistään kylteistä sitä ei todellakaan voinut selvittää.

Kommentit (110)

Vierailija
101/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen mitä helvettiä ihmiset arpovat äänestyskopissa. Eikö olisi helpompaa tehdä valinta valmiiksi kotona?

Minä ainakin etsin ehdokkaan numeron. En minä sitä ulkoa opetellut.

Eipä kyllä kävis mielessäkään alkaa kopissa selvittää nuneroa, ihan etukäteen se on selvitetty. Ihan ihme touhua.

Siis siihen menee n 5 sekuntia, kun tarkistaa sen numeron kopin seinältä. Siellä on ehdokkaat puoluekohtaisissa aakkosjärjestyksessä olevissa listoissa. Ei vaikeaa ja huomattavasti varmempaa kuin yrittää muistaa numeroa ulkoa.

Vierailija
102/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei osaa äänestää niin tuskin se ehdokkaan valitseminenkaan menee oikein.

Ei vaan asiat voi tehdä sujuvaksi, se on erittäin helppoa, pikku jutuilla se onnistuu. Ei asioita tarvitse hankaloittaa varta vasten ja tuhlata ihmisten aikaa, varsinkin vilkkailla äänestyspaikoilla.

Kyselemällä tuhlaat omaa ja muiden aikaa. Kyselemällä aiheutat itse hankaluuksia ajautumalla kommunikaation ja tulkintojen suohon. Älä kysele.

Äänestyspaikalla oli erikseen ihminen sitä varten, että häneltä voi kysyä neuvoa. Äänestyspaikat, jos on vilkasta saa hyvinkin sekavaksi, se tuli tänään huomattua. Ja ei, kukaan ei kadottanut elämänhaluaan koska näin oli, mutta pitääkö ne varta vasten tehdä noin sekavaksi, kun hyvin pienillä jutuilla ja opastuksella se olisi jouhevaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ehkä ymmärrä, kaksi lappua, pistetään niin oikeat numerot, kopista ulos, henkkarit pöytään. Ja kahvit naamaan. 

Meillä ainakin meni näin:

- jonotat ensimmäiselle virkailijalle

- näytät henkkarit ja saat lapun

- jonotat aluevaalikoppiin

- täytät lapun

- palautat lapun ja pudotat sen laatikkoon

- jonotat seuraavalle virkailijalle

- näytät henkkarit ja saat toisen lapun

- jonotat kuntavaalikoppiin

- täytät lapun

- palautat lapun ja pudotat sen laatikkoon

Mutta en sitä mitenkään vaikeaksi kokenut ja jonoakin oli vain pari henkilöä. Kai tuota voisi suoraviivaistaakin, mutta pelkona varmaan on, että ihmiset laittaisivat kuntavaalinueroita aluevaalilippuun ja päinvastoin, jos ne saisi samalla kertaa.

Jäikö äänestysliput leimaamatta? En löytänyt mainintaa leimaamisesta tapahtumakuvauksestasi. Epävirallisia lappuja ei lasketa.

Vierailija
104/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy äänestämässä kun siitä on tehty niin hankalaa.

Menet huoneeseen, jossa pönöttää useampi ihminen joista kukaan ei kuitenkaan sano mitään.

Sitten kun kysyt, ohjeissa ei ole mitään logiikkaa. Ohjeet huokaillaan sellaisella asenteella että "ootko vähän tyhmä, nämä on sellaisia asioita jotka pitää TIETÄÄ".

Käy ensiksi tuossa keskimmäisellä tyypillä, sitten hyppää tähän vasemmanpuoleisen luo ja sitten oikealle. Pitää hyppiä jonosta toiseen ja jokaisen tyypin kohdalla kysellä että "mitä nyt tehdään"?

Ei kiitos enää.

M42

Höpöhöpö taas. Menin minäkin äänestämään ilman mitään hajua, mitkä ovat valitsemieni ehdokkaiden numerot. Yksi tyyppi skannasi ajokortin viivakoodin ja kysyi, äänest

Jankkaa?? Ihan sama periaatehan siellä sinun paikassasi oli. Menikö pahastikin herne nenuun?

AP kävi äänestyspaikassa missä oli jonoja, mutta ne oli huonosti merkitty, missä jonossa pitää olla kun äänestää,joten oli sekaannuksia. Nyt on käytössä sähköinen äänioikeusrekisteri, eli sitä vanhaa paperiluetteloa ei enää käytetä, joten teknisesti jos järjestelmä toimii, ei ole väliä mihin jonoon menee, koska äänioikeuden tarkastus, ja merkitseminen äänestäneeksi on sähköinen.

Aiemmin kun käytettiin sitä pelkkää paperiluetteloa, sitä luetteloa oli vain 1 kappale, ja se jaettiin useaan osaan jolloin muodostui ne sukunimen alkukirjaimen mukaiset jonot, ja kyseiseen luettelon osioon kuuluva äänestäjä merkittiin siihen äänestäneeksi.

AP tapauksessa on todennäköisemmin tullut joku häiriö sähköiseen järjestelmään, ja joutuivat käyttämään paperiluetteloa, joka on varajärjestelmä ja koska on oletettu, että sähköinen järjestelmä toimii, puuttuivat ne kirjainjonojen ohjauskyltit, joita ennen tarvittiin. Jos APn äänestysoikeus tarkastettin paperiluettelosta, silloin sähköisessä järjestelmässä on ollut häiriö, ja selittää äänestyspaikan sekavan toiminnan.

Vierailija
105/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset luulee vieläkin että äänestämällä voi vaikuttaa. Eliitti ja raha vaikuttaa. Satonenkin kelan johtoon vaikka väkisin ja laittomasti. Esimerkkinä. Äänestyksellä ei siis mitään vaikutusta.

Vierailija
106/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luki ALOITA TÄSTÄ 

Vierailija
107/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen mitä helvettiä ihmiset arpovat äänestyskopissa. Eikö olisi helpompaa tehdä valinta valmiiksi kotona?

Minä ainakin etsin ehdokkaan numeron. En minä sitä ulkoa opetellut.

Eipä kyllä kävis mielessäkään alkaa kopissa selvittää nuneroa, ihan etukäteen se on selvitetty. Ihan ihme touhua.

Siis siihen menee n 5 sekuntia, kun tarkistaa sen numeron kopin seinältä. Siellä on ehdokkaat puoluekohtaisissa aakkosjärjestyksessä olevissa listoissa. Ei vaikeaa ja huomattavasti varmempaa kuin yrittää muistaa numeroa ulkoa.

Tein vaalikoneen ja valitsin sen perusteella ketä äänestän. Sitten otin screen shotit niistä ehdokkaista. Näppärää sitten vaan ottaa kuvat valmiiksi puhelimeen kun menee koppiin.

Vierailija
108/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikka lähti alta, koska muutosneuvottelut. Vattu ei olisi voinut vähempää kiinnostaa käydä äänestämässä. Ei mun tarvikkaan. Valtaosa äänestää silleen, ettei mun yksittäisellä äänellä ole mitään merkitystä, ei oo koskaan ollut. Kokoomuslaisten touhua äänestää.

Joo, ei kannata äänestää. Kuntatouhu ei vaikuta arkeesi mitenkään, eikä terveydenhoito alueellasi 

Nuija.

No vaikka kuinka äänestäisi, lopputuloksena häviää kaikki palvelut ja pelkkää paskaa tulee joka tuutista?! Kyllä siinä äänestysmotivaatio häviää. Kaikki lupaa aina 9 hyvää ja kymmenen kaunista, lopputulos on sitten jotain ihan muuta.

Olet siis aina äänestänyt väärin. Olet pettureiden äänestäjä. Kenessäköhän se vika on?

Vierailija
109/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei osaa äänestää niin tuskin se ehdokkaan valitseminenkaan menee oikein.

Ei vaan asiat voi tehdä sujuvaksi, se on erittäin helppoa, pikku jutuilla se onnistuu. Ei asioita tarvitse hankaloittaa varta vasten ja tuhlata ihmisten aikaa, varsinkin vilkkailla äänestyspaikoilla.

Kyselemällä tuhlaat omaa ja muiden aikaa. Kyselemällä aiheutat itse hankaluuksia ajautumalla kommunikaation ja tulkintojen suohon. Älä kysele.

Äänestyspaikalla oli erikseen ihminen sitä varten, että häneltä voi kysyä neuvoa. Äänestyspaikat, jos on vilkasta saa hyvinkin sekavaksi, se tuli tänään huomattua. Ja ei, kukaan ei kadottanut elämänhaluaan koska näin oli, mutta pitääkö ne varta vasten tehdä noin sekavaksi, kun hyvin pienillä jutuilla ja opastuk

Siellä on aina ihmisiä mutta ei niiltä pidä kysellä mitään. Kiitos riittää kun on pudottanut äänestyslipun laatikkoon.

Vierailija
110/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siellä on aina ihmisiä mutta ei niiltä pidä kysellä mitään. Kiitos riittää kun on pudottanut äänestyslipun laatikkoon."

Höpö, höpö, ihan varta vasten oli meillä ihminen auttamassa ja opastamassa. Ymmärräthän toki, että äänestämässä käy monenlaista ihmisistä, kaikki ei ole niitä 20vuotiaita timanttisessa kunnossa olevia. Jotkut tarvitsevat ihan oikeasti apua, toki se on vaikea ymmärtää jos elää omassa kuplassa eikä edes huomaa ympärillä olevia ihmisiä.