Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olipa surkea äänestyskokemus

Vierailija
13.04.2025 |

Erittäin surkea opastus, sekavat käytännöt ja vääränlaiset ihmiset neuvomassa ihmisiä. Meitä oli kaksi ihmistä jotka kysyi ihan rauhallisesti neuvoa, koska oli täysin mahdotonta tietää kummassa paikassa meidän piti käydä ilmoittautumassa. Joku erittäin vanha mummo koki tämän jonkinlaisena häirökäyttäytymisenä ja rupesi suureen ääneen kailottamaan kuinka kaikkien pitää ottaa rauhallisesti.

Niin, se että ihminen kysyy neuvoa ei tietenkään ole millään tavalla häiriköintiä, on ikävää että noihin tehtäviin valikoituu ihmisiä jotka ovat itse pihalla kuin lintulauta ja itse omalla mölyämisellään aiheuttavat häiriötä kun muut yrittävät selvittää miten äänestäminen onnistuu oikein, kun mistään kylteistä sitä ei todellakaan voinut selvittää.

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen mitä helvettiä ihmiset arpovat äänestyskopissa. Eikö olisi helpompaa tehdä valinta valmiiksi kotona?

Itse ihan kiusallaan jään sinne seisomaan pitkäksi aikaa :D Ja tietty pitää ottaa pakolliset kuvat someen, kyllä sekin vie aikaa kun haluaa mahdollisimman hyvän otoksen 

Vierailija
22/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ehkä ymmärrä, kaksi lappua, pistetään niin oikeat numerot, kopista ulos, henkkarit pöytään. Ja kahvit naamaan. 

Ei toiminut meidän äänestyspaikassa noin, oli kaksi erillistä ilmoituspaikkaa joka vain ikäänkuin piti tietää. Jos menit väärään jonoon, ohjattiin sinut toiseen ilmoittautumispaikkaan, josta sitten sai laput. Niinkuin tuolla jo kommentointiin, sensijaan että vain pönöttää ja olettaa ihmisten tietävän kaiken, voi avata suunsa. Eikä varsinkaan ruveta hössöttämään kun ihmiset kysyy neuvoa, ei ole äänestäjän vika jos on luotu joku outo himmeli jossa pitää tietää mihin paikkaan menee jonottamaan automaattisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen mitä helvettiä ihmiset arpovat äänestyskopissa. Eikö olisi helpompaa tehdä valinta valmiiksi kotona?

Minä ainakin etsin ehdokkaan numeron. En minä sitä ulkoa opetellut.

Laita vaikka kännykkään ylös, jos et kykene kahta numeroa muistamaan.

Miksi tekisin niin, kun ne numerot ovat siellä äänestyskopissa ihan tätä nimenomaista tarkoitusta varten?

Vierailija
24/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se reagoijamummo siis töissä siellä?

Vierailija
25/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikka lähti alta, koska muutosneuvottelut. Vattu ei olisi voinut vähempää kiinnostaa käydä äänestämässä. Ei mun tarvikkaan. Valtaosa äänestää silleen, ettei mun yksittäisellä äänellä ole mitään merkitystä, ei oo koskaan ollut. Kokoomuslaisten touhua äänestää.

Jos parisataatuhatta ajattelee samoin, että ei minun yksi ääneni vaikuta, niin kyllähän se alkaa silloin vaikuttamaan.

Mutta kun valtaosa käy äänestämässä niitä samoja, huonoiksi todettuja ehdokkaita, niin minun yksittäisellä äänellä ei ole siinä kohtaa mitään vaikutusta. Ei ole mitään olettamaasi jos-tilannetta. 

Jotkuthan uskoo yhä Orpon lupaamiin 100000 uuteen työpaikkaan, joita ei tullut eikä tule.

Vierailija
26/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikka lähti alta, koska muutosneuvottelut. Vattu ei olisi voinut vähempää kiinnostaa käydä äänestämässä. Ei mun tarvikkaan. Valtaosa äänestää silleen, ettei mun yksittäisellä äänellä ole mitään merkitystä, ei oo koskaan ollut. Kokoomuslaisten touhua äänestää.

Jos parisataatuhatta ajattelee samoin, että ei minun yksi ääneni vaikuta, niin kyllähän se alkaa silloin vaikuttamaan.

Mutta kun valtaosa käy äänestämässä niitä samoja, huonoiksi todettuja ehdokkaita, niin minun yksittäisellä äänellä ei ole siinä kohtaa mitään vaikutusta. Ei ole mitään olettamaasi jos-tilannetta. 

Jotkuthan uskoo yhä Orpon lupaamiin 100000 uuteen työpaikkaan, joita ei tullut eikä tule.

Nämä olivat kunta- ja aluevaalit.

Vierailija
27/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita vaikka kännykkään ylös, jos et kykene kahta numeroa muistamaan.

Miksi tekisin niin, kun ne numerot ovat siellä äänestyskopissa ihan tätä nimenomaista tarkoitusta varten?

Vaikka siksi, ettei syntyisi jonoja. Toisten ihmisten huomiointi on ilmeisesti sinulle tuntematon käsite.

Vierailija
28/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen mummo itse hermostui siitä, että ihmiset ei automaattisesti tienneet mihin jonoon piti mennä. Eli hän aiheutti turhaa häiriötä, kun kysyttiin neuvoa, hän oli töissä siellä. Ei voi noin pienestä mennä pasmat aivan sekaisin ja pata jumiin, jos oma systeemi minkä on sinne luonut ei toimi ja se on sekava. Ihmiset ei voi automaattisesti tietää mihin jonoon heidän pitää mennä, jos siitä ei ole missään minkäänlaista mainintaa, vaikka kuinka katselet ympärillesi onko jotain opastuskylttejä.

Vierailija
29/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Kalasatamassa äänestämässä. Ei ollut jonoja. Kävelin virkailijan luo paikkaan, jossa oli P - Ö. Annoin passin, sain äänestyslipun, menin koppiin, kirjoitin ehdokkaan numeron, vein uurnalle, lippu leimattiin ja laitoin uurnaan. Helppoa, ei kestänyt kuin hetken ja sitten vaalikahville.

Vierailija
30/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan äänestäminen on kokoomuslaisten touhua ja menevätkin aina hallituksiin ja johtajapalleille. Tuhansien muidenkin työpaikat lähtee tulevaisuudessa alta, eikä sinulla sen enempää kuin muillakaan äänestämättä jättäneillä, ole mahdollisuuksia saada töitä. Antaa vaan kokkareiden äänestää, itketään ja kiroillaan sitten, kun ei se äänestäminen ollut niin tärkeää ja perskokkaret svenssoni- ja uskiskavereineen myy maan suursijoittajille. Sampanjakorkit paukkuu taas pulloista illalla mutta onhan meillä halpaa kaljaa, että pysytään pöhnässä.  Röyh!

Juuri noinhan se menee ja arvaatko miksi? Valtaosan äänestys käyttäytymisen vaikutuksesta. Ei yhden äänen johdosta. Meillä on just se porukka eduskunnassa, jota valtaosa kansasta on sinne halunnut. Ja meno on kuin Venäjällä. 

Vierailija
31/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä olivat kunta-

Samalla lailla eduskuntavaaleissa ja kunta- ja aluevaaleissa äänestämällä vaikutetaan. 

Vierailija
32/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo oli kyllä kumma, hyvään käytökseen kuuluisi, että äänestyspaikalla on ihan asiallisesti eikä siellä möykkää. Eikö tuosta saa jo jotain sakkoja?

Vierailija
33/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä olivat kunta-

Työpaikkoja on kunnilla, kaupungeilla ja alueilla. Samat puolueet niissä mellastaa ja samat eduskunnassa istuvat naamat niissäkin ovat ehdokkaina. Vallalla olevan puoluepolitiikan päsmäröinti yltää eduskunnasta pienimmän kunnan pienimpään hallitukseen asti. Hyvinvointialueet taitavat olla suurimpia työllistäjiä koko maassa.

Vierailija
34/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin Kalasatamassa äänestämässä. Ei ollut jonoja. Kävelin virkailijan luo paikkaan, jossa oli P - Ö. Annoin passin, sain äänestyslipun, menin koppiin, kirjoitin ehdokkaan numeron, vein uurnalle, lippu leimattiin ja laitoin uurnaan. Helppoa, ei kestänyt kuin hetken ja sitten vaalikahville.

Ongelmat alkaakin siinä vaiheessa, kun äänestyspaikka on vilkas, on jonoa ja paljon ihmisiä. Eipä tuolla meidän paikalla ihmispaljouden takia nähnyt edes eteensä, jos sinne oli jotain lappuja seiniin liimailtu ei niitä kukaan pystynyt lukemaan. Sentakia olisi hyvä ihan vaikka ohjata ihmiset oikeaan paikkaan eikä vain pönöttää, eikä varsinkaan ruveta hössötämään kun joku kysyy neuvoa, ihan väärissä tehtävissä tuollainen ihminen joka aiheuttaa vain turhaa häiriötä itse omalla mölinällään, kun pitäisi olla "töissä" auttamassa ihmisiä.

Vierailija
35/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä oli äänestäminen helpompaa kuin muualla. Ei tarvinnut äänestää erikseen alue- ja kuntavaaleissa.

Vierailija
36/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hössöttävät mummot täälläpäin aiheuttaa isoimmat ongelmat, ymmärrän toki että noihin hommiin pitää repiä kaikki mahdolliset eläkeläiset. Ehkä pitäisi miettiä niitä kriteerejä ihan pikkuisen.

Miksi teillä on eläkeläisiä? Meillä.oli paljon nuoria aikuisia. Näyttivät opiskelijoilta. 

Vierailija
37/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et? Onko liian vaikeaa?

Vierailija
38/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se valtaosa käy varmasti äänestämässä! Siksi ne samat samat, mielestäsi huonot, istuvat siellä aina! Jos sinä ja kaverisi äänestäisitte niitä hyviä, niin ne samat huonot putoaisivat pois. Eivät ne teidän hyvät sinne ikinä pääse, kun ette niitä äänestä. Taivaastako ne äänet putoaisivat? Kipi kipi! vielä on monta tuntia aikaa!

Vierailija
39/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen mummo itse hermostui siitä, että ihmiset ei automaattisesti tienneet mihin jonoon piti mennä. Eli hän aiheutti turhaa häiriötä, kun kysyttiin neuvoa, hän oli töissä siellä. Ei voi noin pienestä mennä pasmat aivan sekaisin ja pata jumiin, jos oma systeemi minkä on sinne luonut ei toimi ja se on sekava. Ihmiset ei voi automaattisesti tietää mihin jonoon heidän pitää mennä, jos siitä ei ole missään minkäänlaista mainintaa, vaikka kuinka katselet ympärillesi onko jotain opastuskylttejä.

Et käynyt edes äänestämässä, koska nykyään ei ole enää sukunimen alkukirjaimen mukaan jonoja, se äänestysoikeus katsotaan ajokortista, henkilökortista, tai vastaavasta,  ja luetaan viivakoodi, jolloin näytöltä nähdään äänestysoikeus, ennen oli ne jonot eri kirjaimille, koska vaaliluettelo oli paperilla, ja luettelo oli jaettu yleensä kahteen osaan, jolloin se oma nimi on vaan siinä kyseisen kirjaimen puoleisessa luettelossa, ja virkailija merkkasi siihen äänestäjän äänestäneeksi.

Vierailija
40/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihan kiusallaan jään sinne seisomaan pitkäksi aikaa :D Ja tietty pitää ottaa pakolliset kuvat someen, kyllä sekin vie aikaa kun haluaa mahdollisimman hyvän otoksen 

Kopissa ei saa kuvata. Siihen on hyvät perusteet.