Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olipa surkea äänestyskokemus

Vierailija
13.04.2025 |

Erittäin surkea opastus, sekavat käytännöt ja vääränlaiset ihmiset neuvomassa ihmisiä. Meitä oli kaksi ihmistä jotka kysyi ihan rauhallisesti neuvoa, koska oli täysin mahdotonta tietää kummassa paikassa meidän piti käydä ilmoittautumassa. Joku erittäin vanha mummo koki tämän jonkinlaisena häirökäyttäytymisenä ja rupesi suureen ääneen kailottamaan kuinka kaikkien pitää ottaa rauhallisesti.

Niin, se että ihminen kysyy neuvoa ei tietenkään ole millään tavalla häiriköintiä, on ikävää että noihin tehtäviin valikoituu ihmisiä jotka ovat itse pihalla kuin lintulauta ja itse omalla mölyämisellään aiheuttavat häiriötä kun muut yrittävät selvittää miten äänestäminen onnistuu oikein, kun mistään kylteistä sitä ei todellakaan voinut selvittää.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikka lähti alta, koska muutosneuvottelut. Vattu ei olisi voinut vähempää kiinnostaa käydä äänestämässä. Ei mun tarvikkaan. Valtaosa äänestää silleen, ettei mun yksittäisellä äänellä ole mitään merkitystä, ei oo koskaan ollut. Kokoomuslaisten touhua äänestää.

Joo, ei kannata äänestää. Kuntatouhu ei vaikuta arkeesi mitenkään, eikä terveydenhoito alueellasi 

Nuija.

Vierailija
62/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa mene ennakkoon johonkin toiseen pisteeseen, niin vältät täysin nuo vaalipäivän sekoilut ja sukunimijonot ja ties mitkä sekavuudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentille 40/44, kun lainaukset eivät pelaa. 

Nytkö minä ja kaverini voivat muutamilla äänillä olla se enemmistö, joiden äänillä ratkeaa koko vaalien tulos? Kyllä se menee vähän toisin päin. 

40/44 vastaa: Sinä, muutama kaverisi ja järisyttävän suuri määrä laillanne ajattelevia ihmisiä ajattelevat, ettei heidän äänensä vaikuta. Muodostatte vaalien suurimman enemmistön: Nukkuvien puolueen!  Sillä puolueella  e  i  o l e  sananvaltaa missään asiassa!  Nimenomaan kokoomuksen äänestäjät ovat tunnollisimpia äänestäjiä. Suorastaan äidinmaidossa imetty käyttäytymismalli. Kokoomuslainen ei ikinä kehtaisi sanoa, ettei äänestä. 

Kokoomukseen en perkele luota! Eikä nukkuvien puolue ole mikään enemmistö. Suurentelua väittää sitä suurimmaksi. Eikä se ole mikään oikea puolue, sillä jos olisi, niin nukkuvien puolueella olisi vaaleissa omat ehdokkaat, joita voisi äänestää. Nukkuvien puolue on vain pilkkanimitys ryhmälle, jotka eivät äänestä. Olen ennen käynyt äänestämässä, mutta kun touhu tuolla politiikassa on mennyt semmoiseksi, ettei mulla ole enää minkäänlaista luottoa siihen touhuun. Nyt vielä kun työpaikka otettiin ja nykäistiin tuosta noin vaan pois, niin arvaa, laskiko äänestysintoa? Kiitos, kun olet pitänyt kommentoitisi asiallisena. Hyvä.

Vierailija
64/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikka lähti alta, koska muutosneuvottelut. Vattu ei olisi voinut vähempää kiinnostaa käydä äänestämässä. Ei mun tarvikkaan. Valtaosa äänestää silleen, ettei mun yksittäisellä äänellä ole mitään merkitystä, ei oo koskaan ollut. Kokoomuslaisten touhua äänestää.

Joo, ei kannata äänestää. Kuntatouhu ei vaikuta arkeesi mitenkään, eikä terveydenhoito alueellasi 

Nuija.

Miten luulet että esimerkiksi lapissa vaikuttaisi aluevaaleissa äänestää kun ne päätökset tehdään Helsingissä? :D Ei tänne taiota lisää sairaaloita, henkilökuntaa ja hyvinvointia vaikka valtuustossa istuisi kuka.

Vierailija
65/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaamiseen perusteet on se, ettei ääniä voi ostaa tai pakottaa. 

Vierailija
66/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuija.

Ennen äänestettiin ja katso, miksi on kuntatouhu(kin) mennyt. 

Nuija.

Vierailija
67/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuija.

Miten luulet että esimerkiksi lapissa vaikuttaisi aluevaaleissa äänestää kun ne päätökset tehdään Helsingissä? :D Ei tänne taiota lisää sairaaloita, henkilökuntaa ja hyvinvointia vaikka valtuustossa istuisi kuka.

Hänellä nyt ei olekaan mitään muuta kuin luuloja. Sitten on vielä otsaa nimitellä toisia nuijiksi. Vaikka täällä äänestettäisi miten, ei hän tule saamaan tarvitsemaansa apua. 

Vierailija
68/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnat järjestää äänestyksen oman mielensä mukaan. Siksi on erilaisia käytäntöjä. 

Itse en käsitä kuntia joissa ei Le lukittavia uurnia. Vain avoimet laatikot. 

Vierailija
69/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meni kyllä erittäin sujuvasti. Oli ihan normaaleja ihmisiä ohjaamassa oikealle ovelle ja siitä eteenpäin. Itsekin käyttäydyin ihan normaalisti, niin hyvin sujui.

Vierailija
70/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen mitä helvettiä ihmiset arpovat äänestyskopissa. Eikö olisi helpompaa tehdä valinta valmiiksi kotona?

Itse ihan kiusallaan jään sinne seisomaan pitkäksi aikaa :D Ja tietty pitää ottaa pakolliset kuvat someen, kyllä sekin vie aikaa kun haluaa mahdollisimman hyvän otoksen 

Kopissa ei saa kuvata. Siihen on hyvät perusteet. 

Silti sitä todella moni tekee. Joten ilmeisesti melko huonosti valvotaan asiaa. Ja mitkähän ne hyvät perusteet on?

Ei sellaista ole kuin hyvät perusteet. Tarvitaan vaalitoimitsijan lupa. 

Koska joku määrää mitä toisen pitää äänestään. Ja se todistetaan valokuvalla. Vaalivirjailija ei sinne koppiin saa mennä tarkastamaan mittään. Hänet voi pyytää avuksi. 

Vierailija
71/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen mitä helvettiä ihmiset arpovat äänestyskopissa. Eikö olisi helpompaa tehdä valinta valmiiksi kotona?

Minä ainakin etsin ehdokkaan numeron. En minä sitä ulkoa opetellut.

Olisit kirjoittanut lapulle tai puhelimen muistiin. Niin minä tein, kun kaksi numeroa piti muistaa.

Vierailija
72/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä junttia porukkaa kun lukee viestejä, onko äänestäminenkin noin vaikeaa mahtaa sinulla olla elämässä haasteita.

Vierailija
73/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestäminen on turhaa. Sillä luodaan harhaluulo kansalaisille, että asioihin voi vaikuttaa. Kyllä ne päätökset tehdään tavalla tai toisella kuten tietty piiri päättää, ihan sama äänestitkö Mattia vai Pekkaa, vihreitä tai persuja. En vaivaudu äänestämään enää. Ja miksi sitäkään ei voi tehdä sähköisesti? 

Olet sinäkin sitten aika typerys.

Vierailija
74/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä meni kyllä erittäin sujuvasti. Oli ihan normaaleja ihmisiä ohjaamassa oikealle ovelle ja siitä eteenpäin. Itsekin käyttäydyin ihan normaalisti, niin hyvin sujui.

Neuvon kysyminen ei ole epänormaalia käytöstä, se sensijaan on epänormaalia jos rupeaa puuttumaan siihen, että ihmiset kysyy neuvoa. Varsinkin äänestyspaikalla joissa on erikseen ihmisiä jotka ovat sitä varten siellä. Ja kuten tuolla jo joku kommentoi, riippuen äänestyspaikasta, kunnasta jne voi äänestäminen olla erilaista. Kaikki paikat eivät myöskään ole hiljaisia, vaikka se sinun äänestypaikka olisikin ja turha on luoda jonoja, hitautta turhan takia, vaan ihmiset voi myös opastaa oikein. 

Minä en kaipaa mitään hössöttäviä mummoja enkä pappoja, miksi pitää luoda sekaannusta omalla käytöksellä ihan turhaan, äänestämisestä pitää tehdä sujuvaa, jos on sentakia töissä äänestyspaikalla.

Vierailija
75/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äänestämässä ja meillä todellakin oli 2 ilmoittautumispaikkaa josta sai laput, tiedän tämän koska menin myös itse väärään jonoon, jouduin hakemaan äänestyslaput toisesta paikasta. Oletan, että joku lappu on liimattu johonkin tolppaan tai seinään josta asia olisi selvinnyt. Näin täällä meillä, ihan PK-seudulla asun.

Jos ne luki viivakoodin, silloin ei pitäisi olla vaikutusta jonolla, koska äänestäjä merkitään sähköiseen äänioikeusrekisteriin, mutta jos on ollut joku häiriö, niin käyttivät sitä paperilistaa, ja silloin on pakko mennä sukunimen kirjaimen mukaan, koska se luettelo jaetaan osiin, jolloin muodostuu ne sukunimen alkukirjain jonot. Niitä sukunimen alkukirjainjonoja ei tarvita enää, jos sähköinen rekisteri toimii, sen takia niitä ei sieltä enää löydy.

Vierailija
76/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelin kun oli kaksi erilaista koppia: toinen, jossa luki sekä kunta- että aluevaalit, ja toinen joka oli tuplaleveä, ja jonka toisessa puolessa luki kunta- ja toisessa aluevaalit. Silti tässä leveässäkin kopissa kävi kerrallaan vain 1 ihminen.

Kun oli minun vuoroni, minut ohjattiinkin kolmanteen koppiin, jota en ollut edes huomannut :D siellä oli molemmat listat.

Mulla on taipumus jännittää sosiaalisia tilanteita ja olin liikkeellä puolisokeana (tulin autolla aurinkolasit päässä, jätin arskat autoon ja silmälasit olivat jääneet kotiin). Totesin mielessäni, että ihan sama mihin koppiin menen, koska tiedän ketä äänestän ja tiedän heidän numeronsa. Selvisin, jee.

Vierailija
77/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin etsin ehdokkaan numeron. En minä sitä ulkoa opetellut.

Eipä kyllä kävis mielessäkään alkaa kopissa selvittää nuneroa, ihan etukäteen se on selvitetty. Ihan ihme touhua.

Vierailija
78/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelin kun oli kaksi erilaista koppia: toinen, jossa luki sekä kunta- että aluevaalit, ja toinen joka oli tuplaleveä, ja jonka toisessa puolessa luki kunta- ja toisessa aluevaalit. Silti tässä leveässäkin kopissa kävi kerrallaan vain 1 ihminen.

Kun oli minun vuoroni, minut ohjattiinkin kolmanteen koppiin, jota en ollut edes huomannut :D siellä oli molemmat listat.

Mulla on taipumus jännittää sosiaalisia tilanteita ja olin liikkeellä puolisokeana (tulin autolla aurinkolasit päässä, jätin arskat autoon ja silmälasit olivat jääneet kotiin). Totesin mielessäni, että ihan sama mihin koppiin menen, koska tiedän ketä äänestän ja tiedän heidän numeronsa. Selvisin, jee.

Hössöttävät ihmiset, jotka tulee iholle on raskaita. Mulla asu tuollainen hyperaktiivinen mummo naapurissa, se oli raskasta varsinkin niinä aikoina kun kävi itse läpi vaikeita juttuja. Näitä näkee tuon tuostakin, ihmisiä jotka ei ymmärrä antaa tilaa ja on jatkuvasti pätemässä ja hössöttämässä. Ainakaan minä en kaipaa näitä ihmisiä mihinkään äänestyspaikoille sekoilemaan ja hankaloittamaan asioita.

Vierailija
79/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy äänestämässä kun siitä on tehty niin hankalaa.

Menet huoneeseen, jossa pönöttää useampi ihminen joista kukaan ei kuitenkaan sano mitään.

Sitten kun kysyt, ohjeissa ei ole mitään logiikkaa. Ohjeet huokaillaan sellaisella asenteella että "ootko vähän tyhmä, nämä on sellaisia asioita jotka pitää TIETÄÄ".

Käy ensiksi tuossa keskimmäisellä tyypillä, sitten hyppää tähän vasemmanpuoleisen luo ja sitten oikealle. Pitää hyppiä jonosta toiseen ja jokaisen tyypin kohdalla kysellä että "mitä nyt tehdään"?

Ei kiitos enää.

M42

Höpöhöpö taas. Menin minäkin äänestämään ilman mitään hajua, mitkä ovat valitsemieni ehdokkaiden numerot. Yksi tyyppi skannasi ajokortin viivakoodin ja kysyi, äänestänkö molemmissa vaaleissa, seuraava tyyppi ojensi lipukkeet, ja sitten menin koppiin. Etsin numerot, menin kolmannen tyypin luo, joka leimasi lipukkeet ja se oli siinä. Ei siellä hypitä edestakaisin tyypiltä toiselle. Tämä ei minusta ainakaan ole mitään ydinfysiikkaa. 

Vierailija
80/110 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meni helposti ja sujuvasti. Pari minuuttia ja homma hoidettu.