Käyttääkö täällä joku muka vielä tunnuslukutaulukkoa?
Anna kun arvaan, kotonasi on myös mustavalkoinen kuvaputkitelevisio ja lankapuhelin? 😂
Kommentit (115)
OP:n uusi tunnuslukutaulukko on ihan paras versio. Iso ja selkeä. Ei sitä mukana tarvitse kantaa. Siihen voi raapustella nettipankin tunnukset kunhan säilyttää kotona. Muualal asioidessa käytetään pankkikorttia. Näen hyvin typeränä antaa kaiken älypuhelimen automaatiolle. Sehän vakoilee sinua muutenkin koko ajan yksityistä elämääsi. Ja jopa paskalla käymistäsi.
Minullapa on pelkästään tili ja käyn joka maanantai pankin sisällä tiskillä tekemässä käteisnoston. En tarvitse rahankäyttöön muita leluja. Kyllä nykyihmisestä on tullut laiska ja outo.
N70
Vierailija kirjoitti:
Itsekin pilkkasin näitä vanhoillisia vielä vuosi takaperin. Sitten vaihdoin puhelinta ja ongelmat alkoivat. Tunnuslukutaulukko olisi kannattanut säilyttää, sanottiin pankista.
Joo, taulukko on ainoa pelastus ongelmien alkaessa ellei tunnistautumissovellusta ole kahdessa eri laitteessa. Tai ellei ole tunnuslukulaitetta. Nordea taitaa senkin poistaa käytöstä. Eli sitten on varalla oltava paperitaulukko.
Joku pankki taitaa huväksyä myös toisen pankin avulla tunnistautumisen. Kaikilla ei ole useamman pankin verkkopankkia käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus varoittaa viikkokatsauksessaan mobiilivarmenteeseen liittyvistä huijausviesteistä.
Mobiilivarmennetta pidetään turvallisena tapana kirjautua eri palveluihin, mutta rikollisten tähtäimessä ovat nyt mobiilivarmennetunnistautumiset.
No tän saa torjuttua kun ottaa käyttöön mobiilivarmenteen häirinnänestokoodin. Se on harvalla käytössä. Ja kun ei huväksy mitään pyyntöjä jos ei ole itse tunnistautumassa. Ei vaikka kuinka muka "pankista" soittavat, että pitää hyväksyä, muuten rahat menee.
Vierailija kirjoitti:
OP:n uusi tunnuslukutaulukko on ihan paras versio. Iso ja selkeä. Ei sitä mukana tarvitse kantaa. Siihen voi raapustella nettipankin tunnukset kunhan säilyttää kotona. Muualal asioidessa käytetään pankkikorttia. Näen hyvin typeränä antaa kaiken älypuhelimen automaatiolle. Sehän vakoilee sinua muutenkin koko ajan yksityistä elämääsi. Ja jopa paskalla käymistäsi.
Ne tunnukset oppii ulkoa. Ei tarvitse kirjoittaa mihinkään.
No kun mulla on jo hyvä pöytäkone. En todellakaan ala maksamaan erikseen erillisestä netistä ja kalliista puhelimesta pelkästään nettipankin takia, jossa kaikki maksut on muutenkin jo suoramaksussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä pidä opetella ulkoa kun ne vaihtuu parin vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoi että PITÄÄ opetella?
Kun ne muutaman kerran kirjoittaa niin ne muistaa. Ei ole mulla vaihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnuslukutaulukossa on 300 vaihtuvaa numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut samat jo vähintään 20 vuotta. Käyttäjätunnus on ollut sama niin kauan kuin mulla on ollut nettipankki, salasanan oon vaihtanut kerran.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän.
Mulla oli kännykkä jo 90-luvun alussa. Mites ap:lla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin pilkkasin näitä vanhoillisia vielä vuosi takaperin. Sitten vaihdoin puhelinta ja ongelmat alkoivat. Tunnuslukutaulukko olisi kannattanut säilyttää, sanottiin pankista.
Joo, taulukko on ainoa pelastus ongelmien alkaessa ellei tunnistautumissovellusta ole kahdessa eri laitteessa. Tai ellei ole tunnuslukulaitetta. Nordea taitaa senkin poistaa käytöstä. Eli sitten on varalla oltava paperitaulukko.
Joku pankki taitaa huväksyä myös toisen pankin avulla tunnistautumisen. Kaikilla ei ole useamman pankin verkkopankkia käytössä.
S-pankki hyväksyy toisen pakin avulla tunnistautumisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnuslukutaulukossa on 300 vaihtuvaa numeroa.
KÄYTTÄJÄTUNNUS JA SALASANA
EI tunnuslukutaulukko
Käytän osassa pankkeja, mulla on 11 tiliä, en viitsi jokaiseen turhaan asennellä äppejä ja öppejä sun muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus varoittaa viikkokatsauksessaan mobiilivarmenteeseen liittyvistä huijausviesteistä.
Mobiilivarmennetta pidetään turvallisena tapana kirjautua eri palveluihin, mutta rikollisten tähtäimessä ovat nyt mobiilivarmennetunnistautumiset.No tän saa torjuttua kun ottaa käyttöön mobiilivarmenteen häirinnänestokoodin. Se on harvalla käytössä. Ja kun ei huväksy mitään pyyntöjä jos ei ole itse tunnistautumassa. Ei vaikka kuinka muka "pankista" soittavat, että pitää hyväksyä, muuten rahat menee.
Mä en ikinä vastaa "pankin" soittoihin. Osaa ne laittaa tekstiviestejäkin tarvittaessa. Tai jos on jokin etana-asia, niin laittavat nettisivuilleni viestin.
En todellakaan käytä puhelintani maksamiseen enkä pankkiasioideni hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mobiilivarmennetta pidetään turvallisena tapana kirjautua eri palveluihin, mutta rikollisten tähtäimessä ovat nyt mobiilivarmennetunnistautumiset.No tän saa torjuttua kun ottaa käyttöön mobiilivarmenteen häirinnänestokoodin. Se on harvalla käytössä. Ja kun ei huväksy mitään pyyntöjä jos ei ole itse tunnistautumassa. Ei vaikka kuinka muka "pankista" soittavat, että pitää hyväksyä, muuten rahat menee.
Mä en ikinä vastaa "pankin" soittoihin. Osaa ne laittaa tekstiviestejäkin tarvittaessa. Tai jos on jokin etana-asia, niin laittavat nettisivuilleni viestin.
Joskus kun vielä vastasin, kauppasivat sijoituksia ja rahastoja. Ei mulla ole ylimääräistä rahaa - menettää.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään. Hirveä riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään. Hirveä riski.
Pitää hajauttaa riskit.
On Popillakin avainlukusovellus. Sitähän se ensimmäiseksi tarjoaa, kun kirjautuu nettipankkiin. Samoin tunnuslukulistan käyttö on tehty hankalammaksi, mm. pitää valita se numerokenttä ennen kuin siihen voi kirjoittaa. Tämä on sitä "nudgingia", eli vaikeutetaan jonkun asian tekemistä/käyttämistä, jotta ihmiset siirtyisivät uuteen järjestelmään.