Miten täysin normaalilta näyttävä ihminen voi olla sairauseläkkeellä?
Naapurissani asuu yksi tällainen. Käy ihan itse kaupassa ja on tullut jopa taloyhtiön talkoisiin haravoimaan ja ilmainen talkoosiiderikin näyttää hänelle maistuvan. Outoa ettei töihin muka kykene
Kommentit (53)
Työkaverilla oli aivovamma, teki osa-aikaista. Ihan siinä rajoilla, että olisi ollut kokonaan työkyvytön.
Näytti ulospäin töissä aivan normaalilta, mutta muisti pätki ja väsyi herkästi ja piti levätä paljon.
Eli vaikka aivovauriosta kärsivä saattaisi hyvin käydä talkoissa, mutta se olisikin parin päivän kaikki tekeminen ja makaisi pari vuorokautta nukkumassa.
Muista, että sinä luulet näkeväsi ihmiset normaaleimmillaan, mutta saatatkin nähdä vain heidän parhaimmat hetkensä. Kuvittelet, että kotiin palattuaan he jatkavan normaalisti toimiaan, kun todellisuus voi olla, että kotioven sulkeuduttua he eivät pystykään tekemään tuskin mitään. Vähän sama kuin sinä menisit 39 asteen kuumeessa lääkäriin ja lääkäri päättelisi, että jaksat töitäkin koko päivän, kun pystyt vastaanotolla istumaan 10 minuuttia normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus
Jos olisi invalidisoiduin masennus, tuskin olisi mukana talkoissa.
Masennus kulkee aalloittain. Sosiaalista kanssakäymistä ja liikuntaa suositellaan myös masentuneille.
Mikset kysy häneltä itseltään? Varmaankaan siksi, ettei sellaista voi mennä kysymään. Siitä voi jo päätellä, onko fiksua sitä muuallakaan spekuloida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka aivovammainen täytyy olla että ei ymmärrä sitä, että ihan joka ikinen sairaus ja vaiva ei näy ulospäin? Itsellänikin on krooninen, vakava kipusairaus mutta ei sitä mitenkään voisi minusta päätellä. Käyn kyllä töissä mutta joskus tuon takia tulee sairauslomapäiviä valitettavasti.
Aivovamma on aivoihin koituneen iskun seurauksena tullut vaurio aivoihin. Sitä ei ainakaan näe päällepäin mistään. Mutta älä käytä sitä halventavana, sinullekin se voi nimittäin tulla, jos esim kaadut pyörällä, portaissa, joudut liikenneonnettomuuteen tms. Aivovamman seuraukset ovat yksilöllisiä, riippuen siitä mihin kohtaan vaurioituminen tapahtuu. Lievistä toipuu yleensä työkykyiseksi, mutta keskivaikeasta ja vaikeasta ei. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa, kuten tunnut vihjaavan.
No mutta jos ap onkin lyönyt päänsä pahasti kun ei kerran näin simppeliä asiaa ymmärrä?
Multa on mennyt työkyky siten ettei siitä ole mitään ulkoisia merkkejä, ja tiedän kaksi muutakin tapausta. En todellakaan kadehtisi sellaista tilannetta. Se että pystyy haravoimaan on vain positiivinen asia. Ja pitääkö kaikkien kieltäytyä siideristä, vai ainoastaan niiden jotka ovat menettäneet työkykynsä?
Vian ei tartte olla iso, jos se on päässä.
Kymmeniä tuhansia 18...35 v ihmisiä saa jo eläkettä. Ja se on kyllä väärin se.
Työnteko, opiskelu tai kuntoutus olisi oikea lääke.
40-vuotiaalta työkaveriltani leikattiin aivokasvain. Aivokasvain vei hienomotoriikan eli hän ei enää pysty tekemään edes tietotyötä, joten hän jäi työkyvyttömyyseläkkeelle. Päivät menevät voinnin mukaan. Toisinaan onnistuu lähikaupassa käyminen, toisinaan ei. Hän näyttää aivan normaalilta ikäiseltään ihmiseltä.
Ap, lopeta ihmisten tuomitseminen ulkonäön perusteella.
Eikö se ole hyvä asia, että sairas ihminen osallistuu talkoisiin? Piristää varmasti hänen mieltään, saa liikuntaa ja tapaa muita ihmisiä. Neljän seinän sisälläkö hänen pitäisi olla?
Mulla on tuki- ja liikuntaelinsairauksia. Pahin niistä todettiin kun olin 30v. Krooniset kivut alkoi 2007. 2019 lähdin opiskelemaan toisen ammatin. En hakenut sairauseläkettä vaikka työterveyslääkäri ehdotti sitä. Olen siis osatyökyvytön. Voin tehdä istumatyötä. Sairaudet ei näy päällepäin.
Vierailija kirjoitti:
Alkuvaiheessa oleva ennenaikainen alzheimer ei juuri näy päälle, mutta estää pitkäjänteisen, suunnitelmallisen työnteon. Talkoissa voi pyöriä mukana, kunhan ei sovi ottavansa yksin vastuuta mistään.
Meillä on talkoissa joka vuosi mukana nainen, jolla on ilmeisesti Alzheimer. Joka vuosi esittäytyy meille moneen kertaan, eikä koskaan muista tavanneensa. Jos olisi hiljaisempaa tyyppiä, ei huomaisi, että on mitään muistisairautta.
Vierailija kirjoitti:
Kymmeniä tuhansia 18...35 v ihmisiä saa jo eläkettä. Ja se on kyllä väärin se.
Työnteko, opiskelu tai kuntoutus olisi oikea lääke.
Tuo eläke on suurimmalla osalla määräaikainen, puolesta vuodesta vuoteen ja sen aikana voi opiskella tai mennä kuntoutukseen jos sellaista on myönnetty.
Töitä nyt vajaakuntoiselle ei kukaan toki tarjoa, vai tarjoaisitko sinä?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka aivovammainen täytyy olla että ei ymmärrä sitä, että ihan joka ikinen sairaus ja vaiva ei näy ulospäin? Itsellänikin on krooninen, vakava kipusairaus mutta ei sitä mitenkään voisi minusta päätellä. Käyn kyllä töissä mutta joskus tuon takia tulee sairauslomapäiviä valitettavasti.
Olen erittäin vahvasti aivovammainen ja sen vuoksi sairauseläkkeellä 23-vuotiaasta asti. Se ei tosiaan näy päällepäin mutta vaikeuttaa elämää valtavasti.
Kuinka typerä pitää olla ettei ymmärrä sitä että aivovamma ja tyhmyys ei oo synonyymejä?!?
"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…
Ai jaha. Meidän pitäisi jotenkin näyttää ulospäin vialliselle? Sorry nyt vaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaankaan itse näytä normaalilta.
Olen normaali työssäkäyvä ihminen
ap
Normaalit ihmiset eivät kysele noin tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaankaan itse näytä normaalilta.
Olen normaali työssäkäyvä ihminen
ap
Normaali ihminen ei kysy typeriä.
Itellä paranoidinen skitsofrenia, lääkityksellä kunnossa ja en eroa normiväestöstä. Useita pakkohoito ruljansseja ollut. Omasta mielestä terve.
Suosittelen keskittymään omaan elämään eikä kyttäämään muita. Et koskaan voi tietää toisten ihmisten elämästä mitään pelkkien oletusten perusteella.
Lääkärit ja fysioterapeutit kannustavat liikkumaan ja poistumaan aika ajoin sieltä asunnon uumenista olipa sairaus mikä hyvänsä. Tarkoitus on ylläpitää psyykkistä ja fyysistä toimintakykyä. Jos työkyvyttömyyseläkkeellä olevat ihmiset eivät tekisi tuotakaan vähän vertaa, he saisivat liitännäissairauksia eikä Suomessa mitkään resurssit riittäisi huolehtimaan heistä enemmän kaiken muun lisäksi.
Itse en ymmärrä, mitä lisäarvoa Suomelle syntyisi siitä, ettei masentunut uskaltaisi muiden ihmisten pelossa liikkua pois kotoaan ja sairastuisi metaboliseen oireyhtymään ja lopulta myös kakkostyypin diabetekseen? Sen pahimmissa muodoissaan ihminen joutuu dialyysiin, saa hermoratavaurioita jne. Antakaa hyvät ihmiset toisten haravoida pihaa talkoissa tai käydä vaikka kävelemässä päivittäin parin kilometrin lenkki ja olkaa tuomitsematta heitä. He tekevät sen terveytensä eteen juuri niin, kuten lääkärit yleensä määräävät.