Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko itkenyt hautajaisissa ihmisen elämää?

Vierailija
12.04.2025 |

Olen ollut lähiaikoina useissa hautajaisissa. Tunnelmat ovat olleet hyvin erilaisia: vainajat eri ikäisiä, kuolleet eri syistä,  perhesuhteet ovat olleet erittäin vaihtelevia, hautajaisjärjestelyt sopuisia tai sitten ei jne.

Olenkin jäänyt pohtimaan, kuinka moni lopulta itkee hautajaisissa kaipausta ja ikävää kuollutta kohtaan. Kuinka paljon seassa mahtaa olla itkua helpotuksesta vaikean ihmissuhteen päättyessä, surua elämättömästä elämästä esim. luonnehäiriöisen ihmisen kumppanin kuollessa, yleistä itkua sukuriidoista tms?

Minkälaisia kokemuksia sinulla on?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisissa itketään sitä omaa ikäväänsä kuollutta kohtaan. Eli periaatteessa täysin itsekästä.

Vierailija
42/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos vaikka tosi vanha ihminen kuolee mitä itkemistä siinä on? Eikö se oo hyvä että pääsee viimein pois?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien täältä pitäis pois päästä 

Vierailija
44/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

putin kyllä kohta hoitaa

Vierailija
45/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itkin isäni alkoholistielämää, joka päättyikin aivan liian varhain. En siis tarkoita, että olisin halunnut hänen alkoholistina elävän pidempään. Mutta jos hänellä ei olisi tuota sairautta ollut, olisi todennäköisesti elänyt pidemmän ja mielekkäämmän elämän.

Vierailija
46/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä. Äitini on kadonnut oman tahtonsa hoitaessaan narsistista fyysisesti sairasta isääni. En voi mennä auttamaan pitkän välimatkan ja ahdistuksen takia. Tilanne vain jatkuu kuolemaan asti.

Ap:n ajatukset kuulostavat tutuilta.

Surin oman äitini hautajaisissa hänen elämäänsä. Hän eli yli 60 vuotta persoonallisuushäiriöisen isäni kanssa, koska oli vanhan kansan ihminen, jonka mielestä avioliitossa ollaan hautaan asti. Puhuimme kyllä joskus tästä, kuinka äidin elämä voisi olla helpompaa tai ainakin vähemmän raskasta ilman isääni, mutta hän kuitenkin koki, että se osa on annettu hänelle elämäntehtäväksi. Se oli tietenkin hänen valintansa ja sitä oli kunnioitettava, mutta kyllä se myös rajoitti sitä, kuinka paljon (vähän) me lapset jaksoimme olla vanhempiemme kanssa tekemisissä, koska isämme oli niin vaikea persoona.

Vierailija
47/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä olen itkenyt ihan sitä ikävää ja surua siitä että se kuollut ei enäö ole täällä. Tosin en aina itke hautajaisissa, ehkä muutamia kyyneleitä, mutta ei aina edes niitä. Kun äitipuoleni ja pikkusisarukseni kuolivat onnettomuudessa ollessani nuori, heidän hautajaisissaan surin myös sitä, että mitä kaikkea he ei saaneet kokea elämässä. Tilaisuutena se oli ehkä surullisimmat hautajaiset missä olen ollut, mutta toisaalta silloin tapahtuneesta oli jo useampi kuukausi, joten asia ei ollut enää ihan vasta tapahtunut. En ole oikeastaan varma itkinkö.

Vierailija
48/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itkenyt erään ihmisen hautajaisissa tippaakaan. Hän oli ilkeä eläissään lähisukulaisilleen. Tunsin melkein myötätuntoista helpotusta hautajaisissa. Vihdoinkin tuosta paholaisesta päästiin. Niin paljon hän kiusasi omia lapsiaan. Miettikääpä miten kohtelette lähiomaisia. 

Vierailija
49/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä hautaustoimistossa. Siellä kuulee monenlaisista ihmiskohtaloista. Tällä perusteella uskoisin, että hautajaisissa itketään hyvinkin monenlaisia asioita. Jos ylipäätään itketään. 

Vierailija
50/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikovat hautajaiset joissa olen itkenyt on isäni hautajaiset. Itkin sitä miten surullisesti ja ennenaikaisesti hänen elämänsä päättyi. Miten onneton ja yksinäinen hän oli loppuelämänsä ajan. 

Vierailija
51/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos vaikka tosi vanha ihminen kuolee mitä itkemistä siinä on? Eikö se oo hyvä että pääsee viimein pois?

Mun mielestä on. En ymmärrä miksi ihmiset ottavat vanhan ihmisen kuoleman raskaasti. Se on luonnollista.

Vierailija
52/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itkin isäni alkoholistielämää, joka päättyikin aivan liian varhain. En siis tarkoita, että olisin halunnut hänen alkoholistina elävän pidempään. Mutta jos hänellä ei olisi tuota sairautta ollut, olisi todennäköisesti elänyt pidemmän ja mielekkäämmän elämän.

Sama. Surin sitä miten hän tuhlasi elämänsä ja menetti kaiken.

Vierailija
53/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itkin viime vuonna kun ikätoveri ja usean lapsen äiti kuoli yllättäen. Oli sydäntä särkevää nähdä lapset äitinsä arkun äärellä. Itkin lasten tuskaa ja sitä, että ihminen jonka olin tuntenut melkein 40 vuotta oli poissa.

Vierailija
54/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuntenut vaariani oikeastaan ollenkaan. Äiti oli laittanut välit poikki hyvin nuorena ja tapasin vaarini vain muutaman kerran, kun täti vaati. 

Jostain ihmeen syystä menimme kuitenkin hautajaisiin. Yllättäen aloin itkeä ja pillitin kuin vesiputous! Mietin monia asioita siinä kappelin penkillä.Siinä arkussa makasi oikeasti minun isoisä, joka olisi voinut olla rakas, mutta ei ollut. Varmaan se musiikki jotenkin laukaisi jotain

Vierailija
55/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni oli myös tilanne, ettei tuntenut isäänsä ollenkaan. Äitinsä oli joutunut laittamaan välit poikki kokonaan tietyistä syistä. Mieheni kuitenkin joutui järjestämään isälleen hautajaiset, kun oli ainoa perillinen. Siellä sitten yhtäkkiä padot aukesivat, kun tajusi, että viimeinenkin mahdollisuus tutustua isäänsä on mennyt.

Vierailija
56/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläni oli myös tilanne, ettei tuntenut isäänsä ollenkaan. Äitinsä oli joutunut laittamaan välit poikki kokonaan tietyistä syistä. Mieheni kuitenkin joutui järjestämään isälleen hautajaiset, kun oli ainoa perillinen. Siellä sitten yhtäkkiä padot aukesivat, kun tajusi, että viimeinenkin mahdollisuus tutustua isäänsä on mennyt.

Otan osaa. Surullinen tilanne. 

Vierailija
57/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purskahdin lohduttomaan itkuun äitini hautajaisissa. Joku varmaan luuli, että surusta. Se oli helpotus. Itkin hänen hirveitä tekojaan ja että paha oli vihdoin poissa. Hän oli narsistinen psykopaatti.

Isäni hautajaisissa itkin surusta. En kestänyt, että niin ihana ihminen oli poiss.

Olen ollut lukuisten muiden hautajaisissa. En ole itkenyt, mutta olen tuntenut surua, kun yhden ihmisen arvokas elämä on päättynyt. Olne muutamia kyyneleitä vuodattanut siten yksin hiljaisuudessa.

Vierailija
58/88 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on. En ymmärrä miksi ihmiset ottavat vanhan ihmisen kuoleman raskaasti. Se on luonnollista.

Omituinen kommentti. Kyllä sitä saa ottaa raskaasti oman rakkaan vanhuksen kuoleman. 

Minä todella järkytyin, kun iäkäs isäni kuoli. Hän oli tuki ja turva minulle aina elämässä. 

Hänellä oli myös valtava elämisen tahto. Ei olsii halunnut kuolla. Halusi pitää minusta ja äidistäni aina huolta. ( Vaikka onhan mulla mies ja lapsia, mutta silti)

Vierailija
59/88 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanoi kukkakauppias kun hain kukkalaitetta hautajaisiin, että kukat symboloivat itkua. En oikein ymmärtänyt tätä, mutta ehkä siinä jotakin on.

Tämä kuulostaa kiinnostavalta. Tietääkö kukaan tästä enempää?

Vierailija
60/88 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisinta on, jos elämä on jäänyt elämättä. Tietää, ettei vainaja saanut/osannut/kyennyt elämään niinkuin olisi halunnut. Eikä tehnyt itsekään tarpeeksi asioiden muuttamiseksi syystä tai toisesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi