Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinäisyys ja sen kestäminen

Vierailija
12.04.2025 |

Olen 44v työssäkäyvä nainen, kahden teinin vuoroviikkoäiti. Hyviä ystäviä lasken mulla olevan 8. Lapsuudesta ja ekoista työpaikoista elämääni tulleita. Olen toista vuotta etäsuhteessa ulkomailla asuvan miehen kanssa. Sitä ennen olin myös pari vuotta etäsuhteessa, ja sitä ennen pitkään sinkkuna aika traumaattisen avioeron jälkeen.

Koen aika painavaa yksinäisyyttä ja olen usein surumielinen. Olen huomannut, että suurimmassa osassa ihmissuhteitani olen se, joka ottaa yhteyttä ja ehdottaa tapaamista. (Juuri äsken laitoin yhdelle hyvälle ystävälle viestiä että onko kiireinen ja nähtäiskö, hän on lukenut viestin muttei vastaa, tästä sain kimmokkeen tänne ajatuksiani kirjoittaa).

Äidistäni en ole kuullut pariin viikkoon (hän on myös henkilö keneen pitää itse aina olla ensin yhteydessä). Hän ei koskaan soita tai tekstaa kysyäkseen miten mulle menee. 

Miesystäväni asuu toisessa maassa, näemme harvoin ja kommunikoimme viestein, sillä hän ei tykkää soitella. Sovimme että tänään soittaisin hänelle, olen nyt 3x yrittänyt, ei vastaa. Tosi harmi sillä soitan hänelle ehkä kahden viikon välein (jos sittenkään). 

Olen tottunut viettämään aikaa yksin, sillä lapsivapaina viikkoina olen pääsääntöisesti yksin kaiken vapaa-ajan. Eli kyse ei ole siitä että pakonomaisesti haalisin itselleni menoa tai seuraa. 

Vaan siitä, että olisi kiva ääneen puhua toisen ihmisen kanssa. Että joku huomaisi. Että olisin jollekin (aikuisellekin) tärkeä.

En tiedä mikä tähän auttaisi. Ulkoilen yksin, käyn museoissa yksin, teen ruokaa yksin, syön yksin.

Aattelin että olen fiksu ja huumorintajuinen nainen, ja olen surullinen että mun "parhaat" vuoteni menee yksin asioita tehden.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskun kun yksinäisyys painaa tosi kovasti päälle, olen alkanut puhumaan itselleni peilin kautta. Olen myös huomannut tämän, kun alan jollekin (niinä harvoina kertoina kun joku ottaa yhteyttä tai itse olen yhteydessä) kertomaan kuulumisia, niin puhe siirtyy aina siihen toiseen. Omat kuulumiset jää nk. ilmaan leijumaan. Tuntuu, että olen ihmisille "saa näkyä, mutta ei saa puhua/kuulua". Kuin joku toteemi, joka myötäilee toista ihmistä. 

Saan kiinni tuosta kun kirjoitat, että ."....kuin joku toteemi, joa myötäilee toista ihmistä" - - - Its en ole eläessäni ollut pidemmässä parisuhteessa. Mutta olen onnekas, koska olen onnistunut luomaan ja ylläpitämään vastavuorosia ja paljon antavia ihmissuhteita niin naisten kuin miesten kanssa. Ei heidän määränsä vaan laatunsa. Ei heitä kuitenkaan kukaan ole varmasti sama kuinse yksi ja erityine mutta on tai ovat kuitenkin niin yksin kuin yhdessä enemmän kuin osaan, ainakaan äkkiseltään sanoa tai kuvata. Itse olen mies, jos nyt sukupuolellani on mitään merkitystä tässä kohtaa.

Vaikka uskon, että läheiseni toivovat j ahaluava minulle enimmäkseen kaikkea hyvää, niin en ole voinut välttyä myöskään täysin mielikuvalta., että olen ollut ainakin sallse heistä jos en kusitolppa, jolle voi päästää lorottaa hetkellisen hätänsä tai joskus myös se isompi toteemo ja paalu, johon on voinut nojata j ajosta saada tukea silloin kun elämä potkii enempi päähän. - Jos olisin kyynisyyteen taipuvainen ja katkeruudelle altis niin vosin tietysti alkaa elättelemään itselleni mielikuvaa siitä, että olenko kuitenkin vain oikeastaan se, jollta ei odoteta tai jolle ei oikeasti mitään muuta toivotakkaan kuin sitä, että olisin jatkossakin sama vakaa ja tyyni itseni; joka saattaisi saada haavan tai loven, jos kävisi niin onnettomasti, että joku oikeasti haluaisikin olla jotain muuta kanssani kuin ystavä tai  vain kaveri vaan haluaisi ja tovosii voivansa jakaa elämänsä minun kanssani samalla tavoin kuin mitä minä mahd. hänen kanssaan.

Ehkä sekin päivä vielä koittaa. Tai sitten jatkan sinkkuna kuten tähänkin asti. Olsiko se lopulta niin kauheaa, jos niin kävisi? - ja jos olisi, niin miksi olisi?

Vierailija
22/57 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna sinulla olisi aikaa deittailla, viestitellä, soitella, käydä viihteellä. Olisit todennäköisesti vähemmän yksinäinen kuin nyt yksikseen kotona uskollisena kököttävänä.

Ja voisit löytää jonkun jota tavata useammin. Ymmärtäsin etäsuhteen jotenkin, jos soittelisitte päivittäin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 ystävää! Soittele heille, pyydä kylään, järkkää leffailtaa, pyydä kaveriksi kävelylle, museoon, kahville, yhdelle. Olettais että edes yhden saisit mukaan joka viikko. Ja jos et saa, niin mitä ystäviä he edes on.

Vierailija
24/57 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tykkää soitella = parempaa tekemistä iltaisin

Vierailija
25/57 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinderin aikakausi ja jotkut valittaa yksinäisyyttä koska " mun miesystävä asuu ulkomailla oon valinnu etäsuhteen tällaseen ettei se tykkää soitellakaan "?

Ei ymmärrä mummo tätä..

Vierailija
26/57 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lähdet nyt hänen luokseen ja yllätät. Sinäkin voit yllättyä...

Vierailija
27/57 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerta kaikkiaan ymmärrä miksi yksinäisyydestä kärsivä ihminen tyytyy tuollaiseen suhdekuvioon. Sehän estää kunnollisen parisuhteen löytämisen, kun roikkuu tuollaisessa epämääräisessä tapailusuhteessa.

Vierailija
28/57 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kannattais lähteä liikkeelle ja tavata ihmisiä. Mä en ole ollenkaan luottavainen noihin kaukosuhteisiin. Olet nuori, nauti elämästä! Älä jää kotiin nököttämään. 

Ap vastaa. En tiedä missä ihmisiä voisi tavata? Käyn uimassa, lenkeillä, kirjastossa, museoissa, töissä - ja opiskelen. 

Kapakoihin en osaa yksin lähteä, enkä niissä viihdy muutenkaan. 

En yksinkertaisesti tiedä että missä voisin ihmisiä tavata..?

Ja kaukosuhde, tämä on mun viimeinen, se on varma. Mies tulee Suomeen parin viikon päästä ja silloin on tehtävä päätös tulevaisuudesta.

Harrastuksissa, mene jumppaan, tanssikursseille, kuntosaleilla on ohjattua ryhmäliikuntaa, liity Suomen ladun paikallisyhdistykseen, facebookissa on erilaisia ryhmiä joista löytää seuraa eri harrastuksiin esim matkailu, retkeily, tanssi, paikkakunnittain voi hakea lenkkiseuraa, seuraa teatteriin, konsertteihin jne. Harrastuksista löytää parhaiten sopivaa seuraa. Täytyyhän siinä olla itsekin aktiivinen, ei kukaan kotoa hae.

Vierailija
29/57 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kerta kaikkiaan ymmärrä miksi yksinäisyydestä kärsivä ihminen tyytyy tuollaiseen suhdekuvioon. Sehän estää kunnollisen parisuhteen löytämisen, kun roikkuu tuollaisessa epämääräisessä tapailusuhteessa.

Osa meistä kuvittelee ja on luulossa, että kaikki patrhaimmat on jo varattuja. - Joten elämällä parisuhteessa uskonevat myös. että voiva lennosta vaihtaa uuteen kumppaniin kun hämn osuu kohdalle. 

Kyllä minusta ikisinkustakin on joitain kertoja tuntunut sille kuin asiat kasautuisivat; monen parisuhteeesa olevan tai olleen on tai on ollut helpompi ja mutkattomampi löytää ja kohdata uusi(a) kumppani (tai kumppaneita) kuin osan, jotka ovat olleet sinkkuna niin kauan, ettei kukaan enää muista, että he olsivat parisuhteessa ikinä olleetkaan.

Se  mikä on erikoista on miten eritavoin osa haluaa kokea aiemmat parisuhteet ja sukupuolittaa asian kärjstämällä niin, että miehen arvo nousee jos hänellä on tai on ollu pariisuhde tai vaikka useampikin parisuhde; eipä silloin todennäköisesyti ole ainakaan mikään kuvottava incel tai ikuinen mamman poika. Kun taas naine, jpllla on tai on ollut historiassaan useampikin parisuhde, niin suhatutumien on aivan päinvastainen kuin miesyten kohdalla; kärjistäen mitä useampi parisuhde hänellä uskotaan olleen sitä halveksittavampi. - - - - Mistä tmäm tuplasatandardi ja eikö siitä olsi jo aika luopua kokonaan-

Vierailija
30/57 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan puhua puhelimessa, alan ravata ees taas ympäri asuntoa,sanat menee sekasin, hermostuttaa,  mietin mitä toinen tekee,miten reagoi , yms.

Jos haluaa puhua,niin parempia puhua naamatusten sitte .

Viestit on just hyviä jos ei ole mitään akuutimpaa.

Vierailija
31/57 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan puhua puhelimessa, alan ravata ees taas ympäri asuntoa,sanat menee sekasin, hermostuttaa,  mietin mitä toinen tekee,miten reagoi , yms.

Tuohon auttaa siedätyshoito. Ei nimittäin ole normaalia.

Vierailija
32/57 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Av jatkaa. Kiitos tsempeistä, lähetän lämpimiä ajatuksia kaikille jotka käyvät tätä samaa läpi.

Paljon olen miettinyt että kuinka paljon tästä on itseaiheutettua? Miten voisin itse olla parempi läheinen tai ystävä? 

Joskus tuntuu että pää hajoaa kun analysoin omaa käytöstäni.

Parisuhteesta ei oikein voi onnitella, sillä tällä hetkellä koen olevani siinäkin "yksin jätetty", enkä saa tarpeeksi huomiota kumppaniltani.  Tänä aamuna tajusin ettei hän ole kuukauteen lähettänyt minulle hyvää yötä kultaseni-viestiä. Olen miettinyt että onko etäsuhteessa liikaa vaadittu, että kumppani vaikka kerran viikossa soittaisi (vaikka vihaa puhelimessa puhumista, mutta siksi että olen tärkeä ja haluaa näyttää sen), tai laittaisi nukkumaan mennessään hyvän yön pusuja. 

Mietin että olisin enemmän arvoinen. Sitten huomaan miettiväni että tuskin kelpaan kellekään, taidan olla niin vaativa ja va

Anteeksi nyt, mutta se parisuhde on vain omassa päässäsi. Jos joku mies on ollutkin, ei hän enää miellä olevansa kanssasi. Oletteko edes tavanneet?! Koskaan?

Vierailija
33/57 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,saitko miestä ollenkaan kiinni?

Vierailija
34/57 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaminen auttaa. Mä harrastan seurakunnan vapaaehtoistyötä.

Yksinäisyys on hyvin heppo hoitaa menemällä mukaan hyödylliseen tomintaan, jossa fokus ei ole kaiken aikaa omassa navassa ja omissa tunteissa vaan muissa ihmisissä. 

Mitenkään vähättelemättä sun yksinäisyyden kokemustasi.

Muiden auttamisesta saa hyvän mielen, ystäviä, suhteellisuudentajua ja niitä ihmiskontakteja, joita jokaisen aivot kaipaavat.

Vierailija
35/57 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marttyyrinkruunu sille, joka puhuu "yksinäisyyden kestämisestä"  ikäänkuin se olisi vain pakko kestää.

Kun on terveet kädet ja jalat ja kohtuullisesti toimiva pää, yksinäisyyden poistaminen on viitsimiskysymys. Repii perseensä irti penkistä ja lähtee ihmisten joukkoon tekemään hyvää, olemaan tarpeellinen ja lopettaa vellomisen omissa tunteissaan.

Avautuu ihmisille, lakkaa runkuttamasta itseään sisäänpäin käpertyneenä.

Vierailija
36/57 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle mikään ei ole normaalia 🤡

Vierailija
37/57 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin jyrkkä en olisi, ettei muka ole normaalia ja vieläpä yleistä, mutta todellakin harjoitus auttaa tuohonkin. Nimimerkki inhoan puhelimessa puhumista mutta pakotan itseni siihen. Ei voi elää koko elämäänsä omien outouksiensa muista eristämänä, ei varsinkaan, jos kokee sen ongelmaksi.

Useimmat asiat elämässä (jopa ahdistuneisuus ja sosiaalinen kömpelyys) on opittuja, joten niistä oppii myös pois.

Vierailija
38/57 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä tuota etäsuhdettasi. Luin miten kuvailit sitä, ja kuulostaa siltä että siinä suhteessa ei ole kerta kaikkiaan mitään substanssia. 

Olen eri. Mietin samaa. Olen etäsuhteessa, mies asuu kotimaassaan. No, meillä on toki mahdollisuus nähdä usein. Mutta, kun ollaan erossa, videopuhelu otetaan lähes joka päivä. Viesti aamuisin (jotta tiedetään toisen olevan hengissä 🙂). Jokainen tietysti tyylilään, mutta vaikuttaa vähän erikoiselta suhteelta. 

Itse tein päätöksen, että en enää roikota yksipuolista yhteydenpitoa. Nyt pari hyvää ystävää, ja se riittää. Voisiko AP miettiä jotain vapaaehtoistyötä. Niissä usein on muitakin yksinäisiä (siis niissä vapaaehtoisissa). 

Vierailija
39/57 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähdin kämpästä ulos v. 2022 kyllästyttyäni yksinäisyyteen. Sen jälkeen minusta on tullut tärkeä ja arvostettu ihminen harrastusporukassani ja koko tällä alueella, olen saanut kymmeniä uusia tuttavia ja ystäviä ja nyt vedän yhteisötaideprojektia.

Ehdin jopa tavata kivan tyypin, jonka kanssa seurustelin pari vuotta, mutta lopetin suhteen hänen ilmeisen alkoholisminsa takia, joka paheni toisena vuonna hänen jäätyään työttömäksi.

Olin yksinäinen, pelkäsin ihmisiä, koin itseni surkimukseksi ja häpesin itseäni. Mutta ihmisten seura on tehnyt minut vahvaksi, armolliseksi itselleni ja muille, aktiiviseksi ja myönteiseksi, eikä mulla ole mitään häpeämistä. En aiemmin uskonut, miten suuri psyykkisen hyvinvoinnin lähde muut ihmiset ovat, mutta nyt suosittelen sitä kaikille.

Ja olen rohkaistunut siinä määrin, että uskalsin sekä ryhtyä suhteeseen että lopettaa sen, kun totesin että tilanne heikensi hyvinvointiani ja jopa talouttani, eikä mikään mitä minä tein, raitista juoppoa, kun ei hän itse halunnut raitistua.

Hänellä ja minulla oli samanlainen tausta, mutta eri tavat reagoida ongelmiin. Hän reagoi juomalla, minä etsimällä ongelman ja ratkaisun ja hankkiutumalla eroon sellaisesta, mikä on haitaksi. Sain ihan uuden käsityksen siitä, kumpi sukupuoli on se heikompi astia.

Vierailija
40/57 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on paratiisi. Viimeinenkin persu ampui itsensä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän