Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.
Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.
Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.
Kommentit (1013)
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksetaan 2 miljardia vuodessa https://www.tyj.fi/tilastot/
"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan tulee perikuntien asuntoja myyntiin, mutta työikäiset ei saa asuntolainaa.
Me asutaan vuokralla, ei voida ostaa noita perikuntien asuntoja, ei pankki anna edes lainaa.
Ei voi ostaa mitään muutakaan, koska määräaikaisesta työstä pitää säästää työttömyysajan ruokaan.
Ainut mitä voi tehdä loppuelämän on siivota vuokra-asuntoa. Mitään tavaroita eikä kalusteita ei ole rahaa ostaa.
Se on voi, voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis paljonko he saavat? Itse katsoin juuri, että ei kannata vielä jäädä eläkkeelle. Eläke tulisi olemaan 1700€. Siitä verot pois (eläkeläisen verotus korkeampi kuin työssä käyvällä). Katsotaan nyt, miten kauan jaksaa olla töissä, kun on monenlaista vaivaa jo olemassa. Voisin jäädä jo syksyllä, mutta pakko yrittää jatkaa, että saisi sen leivän päälle juustoakin. Eläke on karkeasti arvioiden noin puolet palkkatulosta. Toki on ihmisiä, jotka ovat ottaneet vapaaehtoisia eläkkeitä.
Ei ole korkeampi verotus. Työssäkäyvällä menee verojen lisäksi eläkemaksu 7,15 % eli 2400 brutto palkalla 28 %.
Vero 21 % + eläkemaksu 7,15 %.
Eläkemaksu vähennetään täysmääräisesti verotuksessa.
Hallitus haluaa leikata 9 miljardia, mutta koska 2 miljardin ansiosidonnaisesta ei voi leikata 9 miljardia niin luultavasti myös eläkeläiset siirretään yleisen asumistuen piiriin, jota ei saa omistusasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksia eläkeläisiä kadehditaan ja heiltä haluttaisiin leikata. Minkälaisia (en viitsi sanoa) täällä palstalla oikein on!?
Työttömiltä vanhemmilta leikattiin 400 kuukaudessa.
Millainen Suomi tämä on?
2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 750 netto, kun 3 lasta.
Jopa takuueläke 986 netto.
Työttömiltä pitääkin leikata, koska heitä on hyysätty jo aivan liian kauan. Eläkeläiset työeläkettä saavat ovat ansainneet eläkkeensä.
He ovat ansainneet palkkansa. Eivät he eläkkeellä mitää "ansaitse" vaan lorvailevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis paljonko he saavat? Itse katsoin juuri, että ei kannata vielä jäädä eläkkeelle. Eläke tulisi olemaan 1700€. Siitä verot pois (eläkeläisen verotus korkeampi kuin työssä käyvällä). Katsotaan nyt, miten kauan jaksaa olla töissä, kun on monenlaista vaivaa jo olemassa. Voisin jäädä jo syksyllä, mutta pakko yrittää jatkaa, että saisi sen leivän päälle juustoakin. Eläke on karkeasti arvioiden noin puolet palkkatulosta. Toki on ihmisiä, jotka ovat ottaneet vapaaehtoisia eläkkeitä.
Ei ole korkeampi verotus. Työssäkäyvällä menee verojen lisäksi eläkemaksu 7,15 % eli 2400 brutto palkalla 28 %.
Vero 21 % + eläkemaksu 7,15 %.
Eläkemaksu vähenn
Ei vähennetä täysmääräisesti verotuksessa eläkemaksua kuten ei kilometrikorvauksiakaan eikä kotitalousvähennystä.
Kyllä itselle jää maksettavaa.
Ottakaa selvää edes perusasioista. Sekä työnantajan että työntekijän työeläkemaksut vähennetään tuloista ennen veronmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Jep, noissa on kumma epäsuhta. Teen itse töitä vaarallisen asiakasryhmän parissa. Töissä jatkuva väkivallan uhka, valppaana pitää olla. Vuorot vaativia ja paljon vastuuta, olen lisäksi esimiestehtävässä. Olen myös kahden pienen lapsen yksinhuoltaja. Eläkkeellä oleva isäni tienaa paljon enemmän vaikkei ole koskaan tehnyt vastuullista työtä. Eihän sillä rahalla enää siinä vaiheessa tee yhtään mitään. Minä hyötyisin lisätuloista, saisin ostettua palveluita arjen tueksi. En ymmärrä kuka on edes keksinyt näin typerän systeemin. Eläkeläisenä pärjäisi 1500€/kk. Aktiivisessa lapsiperhe- ja työelämävaiheessa sitä rahaa aidosti tarvitsee.
Mitä oikein meinaat, ettei eläkeläinen tee rahalla mitään enää? Että saisit itse ostettua palveluita arjen tueksi? Eläkeläinen vasta tarvitseekin jossain vaiheessa palveluita arjen tueksi, ei jaksa esim. enää siivota tai tehdä ruokaa. Lääkekustannukset saattavat olla korkeita, eläkeläisissä on paljon monisairaita. Monella eläkeläisellä ei olekaan enempää kuin tuo mainitsemasi 1.500 e ja saavat sinnitellä ja kituuttaa sillä, jotkut asuvat vuokralla, joten sekin tekee ison loven rahatilanteeseen. Miksi pitää näin jumalattomasti kadehtia vanhoja ihmisiä, joilla on usein 40 ja jopa 50 työvuotta takana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksia eläkeläisiä kadehditaan ja heiltä haluttaisiin leikata. Minkälaisia (en viitsi sanoa) täällä palstalla oikein on!?
Millainen Suomi tämä on?
Työttömiltä pitääkin leikata, koska heitä on hyysätty jo aivan liian kauan. Eläkeläiset työeläkettä saavat ovat ansainneet eläkkeensä.
Ei pidä, koska työpaikkoja ei ole ja työttömillä on lapsia.
Lapsiperheitä asuu vuokrakaksioissa.
Niin asui ennenkin suuria perheitä pienissä asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan tulee perikuntien asuntoja myyntiin, mutta työikäiset ei saa asuntolainaa.
Me asutaan vuokralla, ei voida ostaa noita perikuntien asuntoja, ei pankki anna edes lainaa.
Ei voi ostaa mitään muutakaan, koska määräaikaisesta työstä pitää säästää työttömyysajan ruokaan.
Ainut mitä voi tehdä loppuelämän on siivota vuokra-asuntoa. Mitään tavaroita eikä kalusteita ei ole rahaa ostaa.
Se on voi, voi.
Eläkeläinen joutuu ostamaan ison asunnon siivouksen, se on voi voi.
Miksi asut isossa asunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, noissa on kumma epäsuhta. Teen itse töitä vaarallisen asiakasryhmän parissa. Töissä jatkuva väkivallan uhka, valppaana pitää olla. Vuorot vaativia ja paljon vastuuta, olen lisäksi esimiestehtävässä. Olen myös kahden pienen lapsen yksinhuoltaja. Eläkkeellä oleva isäni tienaa paljon enemmän vaikkei ole koskaan tehnyt vastuullista työtä. Eihän sillä rahalla enää siinä vaiheessa tee yhtään mitään. Minä hyötyisin lisätuloista, saisin ostettua palveluita arjen tueksi. En ymmärrä kuka on edes keksinyt näin typerän systeemin. Eläkeläisenä pärjäisi 1500€/kk. Aktiivisessa lapsiperhe- ja työelämävaiheessa sitä rahaa aidosti tarvitsee.
Mitä oikein meinaat, ettei eläkeläinen tee rahalla mitään enää? Että saisit itse ostettua palveluita arjen tueksi? Eläkeläinen vasta tarvitseekin jossain vaiheessa palveluita arjen tueksi, ei jaksa esim. enää siivota tai teh
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Lapsia on ollut tänä vuonna yksin leipäjonossa, koska kotona ei ole ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksetaan 2 miljardia vuodessa https://www.tyj.fi/tilastot/
"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
JANKUTUS VOL. 21496877
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen Suomi tämä on?
He ovat ansainneet palkkansa. Eivät he eläkkeellä mitää "ansaitse" vaan lorvailevat.
Mietipä miten rumasti puhut ikäihmisistä! Minusta vanhukset ovat niitä ihmiståryhmiä, joiden hyvinvoinnista kuuluukin huolehtia, kuten lapset ja oikeasti sairaat (ei erilaiset tekosairaat)
Kaikki palvelut kotiin maksaa eläkeläiselle.
Kodin siivous, kauppapalvelu, pyykkipalvelut, turvapuhelinpalvelu, kylvetyspalvelut, lämminruoka palvelu.
Suomessa ongelma ei ole eläkkeiden tai tukien liian korkea taso vaan SURKEAT PALKAT! Länsimaaksi Suomen taso on onneton ja Viro kirii kovaa takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen Suomi tämä on?
Mietipä miten rumasti puhut ikäihmisistä! Minusta vanhukset ov
Miten rumasti puhut työttömistä äideistä jotka tekevät kotityöt ja hoitavat lapset ja määräaikaisia töitä aina kun saavat?
Heiltä leikattiin lapsikorotukset ja syntyvyys vähenee entisestään kuin lehmän häntä.
Vierailija kirjoitti:
Kodin siivous, kauppapalvelu, pyykkipalvelut, turvapuhelinpalvelu, kylvetyspalvelut, lämminruoka palvelu.
Juurinäin, ja nyt tässä eräät, jotka vaan eivät vaivaudu töihin, ei ole mun juttu, haluavat viedä eläkkeet vanhusten taskuista, vanhusten kovalla työllään ansaitsemat työeläkkeet. Häpeäisitte
Vierailija kirjoitti:
Häh??? Kyllä mun mummo saa noi kaikki kotikunnaltaan ja maksaa 0 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vero 21 % + eläkemaksu 7,15 %
Verovelvollisella on oikeus vähentää puhtaista ansiotuloistaan työntekijän eläkemaksu, työttömyysvakuutusmaksu ja sairasvakuutuksen päivärahamaksu
Lukekaa nyt vaikka vähennyksistä verotuksessa.
Mun vanhemmat saavat yhteensä eläkettä vähemmän kuin minä, lähihoitaja, saan palkkaa. Ja molemmat ovat tehneet ihan nuoresta asti töitä.