Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.
Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.
Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.
Kommentit (1013)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele historiaa. Tuohon aikaan ei ollut eläkejärjestelmää vielä olemassa. Joten suuret ikäluokat ei maksanut kenenkään eläkkeitä, ei edes omiaan, vaan jättivät sen laskun jälkipolville.
Kyllä minä -46 symtynyt olen ollut työikäni tellin piirissä. Sehän tuli joskus 1961. Kun oli kuukauden ollut töissä eläkeyhtiöltä tuli työeläkekortti.
Työnantajahan tellit on maksanut, tulevan ajan palkkana. Vuodesta 1993 minäk7n maksoin sitten sitä tyelliä vähän itse.
Kannatais ees vähän perehtyä asioihin eilä vaan puhua höpöjä.
Ennen eläkeläisiä oli vähemmän ja eläkkeet pienempiä. Eläkemaksu oli ennen 5 % palkasta, kun nyt 25 %.
Ja moni eläkeläinen on maksanut vuosia korkeita eläkemaksuja.Turhaan selittää jostain 25 prosentista kun työntekijä ei sitä maksa .
Vierailija kirjoitti:
Se ei riitä että söitte kakun, jätitte paskanne lastenne ja lastenlasten riesaksi haisemaan, vaan teidän pitää vielä olla röyhkeitä, häpeämättömiä, ilkeitä ja aukoa naamaanne inhottavasti siihen kaiken päälle.
En kunnioita tuollaisia ihmisiä, enkä sure pisaraakaan kun teistä VIHDOINKIN aika jättää.
Ei tuollaisia sikoja voi kukaan jäädä kaipaamaan.
Sinunlaistasi k-päätäkään tuskin kukaan kaipaa.Sinun pitäisi käsitellä psykiatrin kanssa sinun lapsuuden traumoja,selvästi et ole henkisesti terve.Lisäksi lopeta se lapsista ja lastenlapsista höpöttäminen,normaaleilla ihmisillä on normaalit lapset jotka arvostavat vanhempiaan.Se,että sinun perheessä on samanlaisia k-päitä,ei ole muiden vika.Ja sinun suremista ei kaipaa kukaan,saa olla tyytyväinen että ei tunne ketään sinunlaista.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Oma isäni saa 3200e eläkettä nettona joka kk. Asuu kerrostalo-osakkeessa yksin, syö kuin lintu, autoa enää ei ole, koska asuu keskustassa ja pyöräilee joka paikkaan.
Ihmettelee, etteikö työssäkäyvällä parilla, kahden lapsen kanssa muka jää säästöön joka kk mitään, kun hän voi helposti säästää tonnin kuussa.
Mimmoset työtulot olivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele historiaa. Tuohon aikaan ei ollut eläkejärjestelmää vielä olemassa. Joten suuret ikäluokat ei maksanut kenenkään eläkkeitä, ei edes omiaan, vaan jättivät sen laskun jälkipolville.
Kyllä minä -46 symtynyt olen ollut työikäni tellin piirissä. Sehän tuli joskus 1961. Kun oli kuukauden ollut töissä eläkeyhtiöltä tuli työeläkekortti.
Työnantajahan tellit on maksanut, tulevan ajan palkkana. Vuodesta 1993 minäk7n maksoin sitten sitä tyelliä vähän itse.
Ennen eläkeläisiä oli vähemmän ja eläkkeet pienempiä. Eläkemaksu oli ennen 5 % palkasta, kun nyt 25 %.&nbs
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
"Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet."
Tällaista valehtelua koko ajan, miten työtahti on voinut olla kevyempi aikana jolloin sentään tehtiin töitä? 35-vuotiaana varmaan itkettää, kun kohta pitäisi jo mennä töihin "opiskelemasta". Hävetkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei koskaan ole ollut ap:n ongelmaa, kun vanhemmat olivat todella pienituloisia ja itse olen ollut keskituloinen. Kannattaa syntyä köyhään perheeseen, niin ei tarvitse kadehtia omia vanhempiaan.
Taisit kuitenkin periä vanhempiesi tyhmyyden. Sinä olit onnekas. Moni köyhän lapsi pysyy köyhänä.
Juuri nämä köyhänä pysyvät ovat tyhmiä.Toiset nousee köyhyydestä ja toisista tulee samanlaisia tukielättejä kun vanhemmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut vuoden 1993 jälkeen palkastani sen verran eläkevakuutusmaksuja, että maltillisella 4% sijoituskorolla siellä pitäisi nyt olla minun maksamaani eläkerahaa vähän yli 300 000 e. Miksi väitetään, että eläkeläiset eivät ole itse maksaneet eläkkeitään, kun nykyisellä kuukausieläkkeen määrällä (ja toki edelleen pääoman kasvaessa korkoa) tuo summa riittää minulle 16 vuodeksi. Todennäköisesti en elä niin pitkään.
Ennen eläkeläisiä oli vähemmän ja eläkkeet pienempiä. E
Ennen oli kellokortit. Jos leima näytti punaista minuutin, vähennettiin vartti tuntipalkasta. Työt oli kellotettu ( no, nykyajan oppineet ei ees tiedä mitä se on). Pomo istui lasikopissa tai kulki ympäri tehdassalia,valvoi että koneella pysyttiin, ei juostu vessassa. Myös tietysti työntekijä tykkäsi että työtä tuotiin koko ajan koneen viereen. Jos oli työtä x kpl kertaa 42 penniä saattoi tienata vaikka 13 mk tunti. Jos ei ollut tekijän koneelle/taidoille sopivaa vaihetta tekijä sai perustuntipalkan 7 mk luppo-ajaltaan kun lakaisi lattiaa tms. Vaatetustehdas.
Vierailija kirjoitti:
Se ei riitä että söitte kakun, jätitte paskanne lastenne ja lastenlasten riesaksi haisemaan, vaan teidän pitää vielä olla röyhkeitä, häpeämättömiä, ilkeitä ja aukoa naamaanne inhottavasti siihen kaiken päälle.
En kunnioita tuollaisia ihmisiä, enkä sure pisaraakaan kun teistä VIHDOINKIN aika jättää.
Ei tuollaisia sikoja voi kukaan jäädä kaipaamaan.
Älä hättääs läkähdy. - eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen eläkeläisiä oli vähemmän ja eläkkeet pienempiä. Eläkemaksu oli ennen 5 % palkasta, kun nyt 25 %.
Työntekijän maksuosuus tästä on alle 53-vuotiailla ja 63 vuotta täyttäneillä työntekijöillä 7,15 prosenttia ja 53 62-vuotiailla 8,65 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet.
Höpöä, moni päässyt jo 55 vee eläkkeelle
90-luvulla pääsi.
Aloitin työt kaupungin palveluksessa 1976 eikä yksikään työkaveri päässyt eläkkeelle 55v. Jokunen pääsi 60v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen eläkeläisiä oli vähemmän ja eläkkeet pienempiä. E
JANKUTTAJAIDIOOTTI VAUHDISSA.
Työeläkejärjestelmän kehitys
Ennen 1960-lukua työstä kertyvä eläketurva oli harvojen etuoikeus. Lähinnä eräät suuret työnantajat ja eräät alat olivat järjestäneet omia eläkekassoja ja -säätiöitä työntekijöilleen. Valtion ja kuntien palveluksessa olevilla oli erilaisia eläkejärjestelyjä (kunnilla ja kaupungeilla yli 1000 erilaista eläkesääntöä). Ennen lakisääteistä työeläkettä henkilö yleensä menetti oikeutensa eläkkeeseen siirtyessään pois työnantajansa palveluksesta.
Nykymuotoinen työeläketurva syntyi pääosin 1960-luvulla, vaikka ensimmäinen lakisääteinen eläkelaki, merenkulkijoille, tulikin voimaan jo vuonna 1956. Ensimmäiset yleiset eläkelait, työntekijäin eläkelaki (TEL) ja lyhytaikaisissa työsuhteissa työskentelevien eläkelaki (LEL) tulivat voimaan 1.7.1962. Samalla vuosikymmenellä yhtenäistettiin ja uudistettiin myös julkisen puolen työntekijöiden eläketurvaa.
Yksityisaloilla useimmat edellä mainituista, lakisääteistä aikaa edeltävistä eläketurvan järjestäjistä integroitiin lakisääteiseen eläketurvaan. Lisäksi ne tavallisesti järjestivät työntekijöiden usein osin itse rahoittamaa lisäeläkettä. Lisäeläkkeitä suosittiin, koska niillä täydennettiin työeläkkeen alkuvaiheen matalia eläkkeitä. Tällainen lisäeläketurva on asteittain lopetettu. Toki lakisääteistä eläkettä saa täydentää edelleen, mutta se ei ole enää kytköksissä lakisääteiseen eläkkeeseen.
Eläkekertymiä parannettiin asteittain. Suurin muutos tapahtui vuonna 1975, jolloin työeläke ei ainoastaan tullut ensisijaiseksi eläkkeeksi kansaneläkkeeseen nähden, vaan kertymä parani, osin jopa takautuvasti, yhdestä prosentista vuodessa 1,5 prosenttiin, jota vuosikertymää noudatetaan nykyäänkin.
Aluksi työeläkelait turvasivat vain vanhuuden ja työkyvyttömyyden riskiä. Jo melko pian työeläketurvaa täydennettiin perhe-eläkkeellä ja työttömyyseläkkeellä. 1970-luvulla vaadittiin voimakkaasti ammatillisia eläkeikiä. Tämä olisi tullut kestämättömäksi, koska miljoonan eläkkeensaajan raja ylitettiin jo 1980 (nykyään 1,5 milj.). Eläkkeelle siirtymistä tehtiin kuitenkin joustavammaksi yksilöllisesti arvioitavilla eläke-eduilla, joista on jo luovuttu. Työeläketurvaan, ehtoihin, etuihin ja rahoitukseen on aikojen myötä tehty monia muutoksia yhteiskunnan muuttuessa, joista keskeisimmät löytyvät näiltä sivuilta.
Työeläkelakeihin on tehty turvan laajennuksia myös lakien pienemmillä muutoksilla. On mm. lyhennetty sitä työsuhteen kestoaikaa ja palkan tasoa, joka vaaditaan, että työeläkettä alkaisi tästä työsuhteesta kertyä. Myös ala- ja yläikärajoihin, jotka säätelevät vakuuttamisen ja eläkkeen karttumisen alkamista ja päättymistä, on tehty muutoksia, jotka pidentävät mahdollista eläkettä kartuttavaa työuran aikaa. 1990-luvun puolivälin muutoksista alkoi vähitellen muutos pidentää sitä aikaa, jonka palkan perusteella eläke määräytyy: Vuonna 1996 voimaantulleesta 10 vuoden keskiansiosta siirryttiin vuoden 2005 uudistuksessa koko työuran keskipalkkaan.
Vuoden 2017 eläkeuudistus jatkoi vuoden 2005 eläkeuudistuksen viitoittamalla tiellä. Suurin periaatteellinen muutos oli eläkeiän sitominen eliniän muuttumiseen.
Työntekijä maksaa eläkemaksuja 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Joko he eivät ole olleet pienipalkkaisia tai sinä olet todella pienipalkkainen. Minulla on pieni palkka, mutta silti se on enemmän kuin äitini eläke.
Yhdellä työpaikalla nuorena oli paikallisbussi myöhässä. Siinä tuli jotain 20 työntekijää. Kyse oli vain minuuteista mutta me kaikki saimme punaisen merkinnän korttiin eikä se lähtenyt pois kun oli pahvikortit. Piti selvittää syy. Ihan tavallisia toimistohommia oli. Yleensä oltiin ja aloitettiin etuajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet.
Höpöä, moni päässyt jo 55 vee eläkkeelle
90-luvulla pääsi.
Vain tietyistä ammateista tai työttömyyseläkkeekle. Mikään yleinen eläkeikä se ei ollut. Mutta turha rasvamaksan on eläkkeestä huolehtia kun kuolee 55 vuoden iässä infarktiin.
Vierailija kirjoitti:
'Arvaa mitå? Aivan samalla tavalla nyt eläkkeellä olevat maksoivat koko työuransa ajan edellisten sukupolvien eläkkeitä. Nyt on heidän vuoronsa saada maksamiaan eläkerahoja takaisin. Myöhemmin sitten on sinun sukupolvesi vuoro ja vielä myöhemmin teidän lastenne, jne. Näin se menee. Paitsi että eläkkeet eivät pienene, vaan suurennevat eläkeiän nousun ja siitä seuraavan pidemmän eläkekarttuman johdosta. Viimeinen eläkeuudistus nosti kaikkien 60-luvun jälkeen syntyneiden tulevia eläkkeitä.'
Potaskaa. Nykyään ei pääse kuin noin 45 % prosentin tasoon vaikka eläkemaksut paljon korkeammat kuin suurilla ikäluokilla. He saivat parhaimmillaan jopa 65 % tason eläkkeitä vaikka eläköityivät vuosia aiemmin kuin mitä meille on tiedossa.
Eläkeikään vielä muutama vuosi ja kertynyt eläke on tähän mennessä bruttona melkein 60% nykyisestä bruttopalkasta. Nousee yli 60%, jos työt jatkuvat eläkkeeseen saakka. Toki tämä vaatii yli 40 vuoden työuran sen jälkeen, kun täytin 23 vuotta.
Vaikka elinajan odote on noussut kääntyy se pian laskuun. Tilastomatematiikka ei huomioi nykyisiä tappavia elintapoja eikä yhä voimakkaammiksi muuttuvia viruksia eikä sotia.
Onneksi kohta ei ole suomessa elakkeenmaksajiakaan. Ja onneksi ei asu suomessa