Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.
Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.
Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.
Kommentit (1013)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yli 2000€ bruttoeläkettä ei pitäisi olla kenelläkään. Ihan sama mitä on tehnyt koska kaikki ei saa palkkaa edes tuota määrää.
Tietenkin pitää olla. Katsos sitä saa mitä tilaa. Jos ei työ maistu niin eläke on myös huono kun taas ikänsä työtö tehnyt saa nauttia muhkeasta eläkkeestään
Ennen maksettiin vain kansaneläkkeet ja palkkaa sai aina enemmän kuin eläkettä. Nykyään on toisinpäin.
Älä höpätä kukaan ei saa enemmän eläkettä kuin mitä hänen palkkansa on ollut. Eläkkeen määrä pitääki olla kohtuullinen ottaen huomioon koulutuksen ja työuran. Se ei ikinä voi olla sama kaikille. Kotona istumalla ei eläkettä kerry.
No, kyllä työikäisten huono taloudellinen kohtelu tulee näkymään asuntojen hintojen romahduksena.
"Eläkkeiden indeksikorotukset nostivat vanhempien ikäluokkien säästöjä.
Mutta 18-24 - vuotiaiden asiakkaiden säästötilien mediaanisaldo kutistui. Myös 25-34-vuotiaat joutuivat inflaation takia käyttämään erityisesti säästötilien varoja."
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä työikäisten huono taloudellinen kohtelu tulee näkymään asuntojen hintojen romahduksena.
Suomalaisten rahat on kiinteistöissä.
Harmi
En ole yhtään kateellinen vanhemmilleni. Mielelläni itsekin saan eläkkeellä kunnollisen eläkkeen. He ovat työnsä tehneet ja nyt on valtion aika pitää heistä huolta.
Vierailija kirjoitti:
En ole yhtään kateellinen vanhemmilleni. Mielelläni itsekin saan eläkkeellä kunnollisen eläkkeen. He ovat työnsä tehneet ja nyt on valtion aika pitää heistä huolta.
Kaikki eläkeläiset ei ole käyneet töissä yhtään enempää kuin nykyisetkään työttömät.
Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja jo silloin sai asumistukea, kodinhoidontukea, työmarkkinatukea ja lapsilisää.
Ennen tuet aina nousi.
Vasta viime vuosina niitä on alettu leikkaamaan. Ja ruoan hinta on järkyttävällä tasolla ja vuokrat kalliimpia kuin ennen.
Ennen ansiosidonnaista sai 2 vuotta ja sitä sai pidennettyä opiskelulla.
Ennen sai myös korotettua ansiosidonnaista, jos oli pidempi työhistoria ja sai kulukorvaus omaehtoiseen opiskeluun.
Nuo on kaikki nyt leikattu. Lisäksi poistettiin lapsikorotukset ja ansiosidonnaista porrastettiin ja lyhennettii.
Ja velvoitetyö millä sai kerättyä uuden ansiosidonnaisen poistui.
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Vierailija kirjoitti:
Ennen sai myös korotettua ansiosidonnaista, jos oli pidempi työhistoria ja sai kulukorvaus omaehtoiseen opiskeluun.
Nuo on kaikki nyt leikattu. Lisäksi poistettiin lapsikorotukset ja ansiosidonnaista porrastettiin ja lyhennettii.
Eläkeläisillä oli kaikki nuo edut.
Vierailija kirjoitti:
"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Ja takuueläke on 986 netto, ei mene veroa, se on vähimmäiseläke
Jankuti, jankuti, olet toistanut tätä jo kymmeniä kertoja.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeiden lisäksi maksetaan terveydenhoito ja eläkeläiset käyttävät terveydenhoitoa enemmän kuin nuoremmat sukupolvet.
Minä kylläkin maksan itse jokaisesta lääkärikäynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeiden lisäksi maksetaan terveydenhoito ja eläkeläiset käyttävät terveydenhoitoa enemmän kuin nuoremmat sukupolvet.
Maksat murto-osan.
Yhtä lailla työtön maksaa 595 työmarkkinatuella 60 euron poliklinikka maksun ja vuokraa. Ruokaan ei jää mitään.
Itse sairastin juuri influenssan.
Ei työttömillä ole mitään työterveyshuoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuskin maksetaan. Monet nuoret käyttävät koulutusta enemmän kuin vanhemmat sukupolvet.
Peruskoulu tuli vasta 70-luvulla, sitä ennen piti vanhempien 11 vuotiaiden kohdalla päättää, olisiko heitä varaa kouluttaa. Oppikoulussa piti maksaa kirjat, matkat ja ruoka vaikka olisi saanut vapaa oppilaspaikan, jolloin lukukausimaksua ei tarvinnut maksaa. Nyt sitten koulutus on ilmainen 18 vuotiaaksi asti. On nuorten asiassa menty melkoisesti eteenpäin vaikka iloisesti tuntuvat sen unohtavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisillä oli kaikki nuo edut.
Voi olla mutta minä en niistä mitään koskaan käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastin juuri influenssan.
Ei työttömillä ole mitään työterveyshuoltoa.
En käynyt lääkärissä, mutta puoliso kävi ja häneltä otettiin näyte ja influenssa. Puolisolla on työterveyshuolto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuskin maksetaan. Monet nuoret käyttävät koulutusta enemmän kuin vanhemmat sukupolvet.
Peruskoulu tuli vasta 70-luvulla, sitä ennen piti vanhempien 11 vuotiaiden kohdalla päättää, olisiko heitä varaa kouluttaa. Oppikoulussa piti maksaa kirjat, matkat ja ruoka vaikka olisi saanut vapaa oppilaspaikan, jolloin lukukausimaksua ei tarvinnut maksaa. Nyt sitten koulutus on ilmainen 18 vuotiaaksi asti. On nuorten asiassa menty melkoisesti eteenpäin vaikka iloisesti tuntuvat sen unohtavan.
Vasta muutaman vuoden on ollut ilmainen koulutus.
Mutta jos käy lukion niin sen jälkeen pitää vielä käydä AMK tai amis tai yliopisto ja niissä kirjat ja ruoka maksaa.
Alle 25-vuotias ei saa työttömyyskorvausta, jos ei ole tutkintoa ja lukio ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat murto-osan.
Yhtä lailla työtön maksaa 595 työmarkkinatuella 60 euron poliklinikka maksun ja vuokraa. Ruokaan ei jää mitään.
Minkä murto-osan? Esim. Helsingissä ei ole tk-maksua, muualla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat murto-osan.
Minkä murto-osan? Esim. Helsingissä ei ole tk-maksua, muualla on.
No, mitä luulet riittääkö yksi poliklinikka maksu lääkärin ja hoitajien palkkoihin?
Lonkkaleikkaus maksaa 14000 ja itse maksat muutaman sairaalapäivän.