Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.

Vierailija
12.04.2025 |

Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.

Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.

Kommentit (1013)

Vierailija
701/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeiden lisäksi maksetaan terveydenhoito ja eläkeläiset käyttävät terveydenhoitoa enemmän kuin nuoremmat sukupolvet.

Koulutuskin maksetaan. Monet nuoret käyttävät koulutusta enemmän kuin vanhemmat sukupolvet.

Peruskoulu tuli vasta 70-luvulla, sitä ennen piti  vanhempien 11 vuotiaiden kohdalla päättää, olisiko heitä varaa kouluttaa. Oppikoulussa piti maksaa kirjat, matkat ja ruoka vaikka olisi saanut vapaa oppilaspaikan, jolloin lukukausimaksua ei tarvinnut maksaa. Nyt sitten koulutus on ilmainen 18 vuotiaaksi asti. On nuorten asiassa menty melkoisesti eteenpäin vaikka iloisesti tuntuvat sen unohtavan.

Jep, olen käynyt kansakoulun, maksullisen keskikoulun ja maksullisen lukion.

Vierailija
702/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeiden lisäksi maksetaan terveydenhoito ja eläkeläiset käyttävät terveydenhoitoa enemmän kuin nuoremmat sukupolvet.

Koulutuskin maksetaan. Monet nuoret käyttävät koulutusta enemmän kuin vanhemmat sukupolvet.

Peruskoulu tuli vasta 70-luvulla, sitä ennen piti  vanhempien 11 vuotiaiden kohdalla päättää, olisiko heitä varaa kouluttaa. Oppikoulussa piti maksaa kirjat, matkat ja ruoka vaikka olisi saanut vapaa oppilaspaikan, jolloin lukukausimaksua ei tarvinnut maksaa. Nyt sitten koulutus on ilmainen 18 vuotiaaksi asti. On nuorten asiassa menty melkoisesti eteenpäin vaikka iloisesti tuntuvat sen unohtavan.

Jep, olen käynyt kansakoulun, maksullisen keskikoulun ja maksullisen lukion.

Ja minä maksullisen lukion, maksullisen ammattikoulun, maksullisen AMK:n.

Noissa kaikissa kirjat maksaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.

Vain tes-palkkatyö kelpaa. 

Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6278341

Vierailija
704/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien vanhemmathan ovat käyneet kansakoulun, jonka jälkeen isä meni tehtaaseeen ja äiti konttoriin töihin.

Jäivät 58-vuotiaina kuuden tonnin eläkkeelle ja nyt on omakotitalon ja kesämökin lisäksi puolikymmentä sijoitusasuntoa.

Ap on viisaustieteiden tohtori ja mäkkärin vuoropäälllikkönä tienaa huonosti ja tämä on luonnollisesti eläkeläisten syytä.

Eläkeläisten syytähän nykyään kaikki on. He vihaavat lapsiaan, nostavat tuhansien eurojen eläkkeitä, pääsevät museoon euron alennuksella, ryöväsivät nuoremmilta rantatontit, maksavat kolikoilla, etuilevat jonoissa, tukkivat terveyskeskukset joutavilla vaivoillaan, matkustelevatkin vielä perk...et.......

Vierailija
705/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.

Vain tes-palkkatyö kelpaa. 

Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6278341

Vantaan sakkomaksut kasvaa 13 miljoonaa euroa. 

Kaupungeille tulee yt-neuvottelut. Irtisanotaan opettajia ja päiväkodin hoitajia. 

Vierailija
706/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kylläkin maksan itse jokaisesta lääkärikäynnistä.

Maksat murto-osan.

Yhtä lailla työtön maksaa 595 työmarkkinatuella 60 euron poliklinikka maksun ja vuokraa. Ruokaan ei jää mitään. 

No mä just maksoin 150 silmälääkärille, 200 määräämistään tutkimuksista ja 350 hammaslääkärille. Ja ihan itse. Kela a'30 kerta joka menee ahneille yrityksille toimisto, palvelu , mitänytkeksivätkään maksuna.

Sun onneks mulla on se h * lvetin hyvä ? eläke niin ainakaan vielä en kuormita julkista. Oikeasti , mä en jaksa tapella ja yrittää päästä julkisiin terveyspalveluihin. Tuhota hampaani ja sokeutua niitä odotellessa.

Tiedoksi 30-luvulla syntyneen isäni eläke oli sama kuin minun 50-luvulla syntyneen palkka kun jäin eläkkeelle. Molemmilla n.40vuotta työuraa. Koulutus mulla asteen korkeampi , sama ala.

Vierailija
707/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on sellaiset 40 vuotta tallettanut joka palkasta siivun vaikka 7% vuotuisella korolla, ja korkoa korolle -ilmiö on päässyt toimimaan kunnolla, rahaa pitääkin olla todella paljon.

Koska muka on ollut tuollainen reaalikorko?

Sijoittamalla esim.rahastoihin olen saanut eläkesäästöihini 7-10%koron.Nyt 62-vuotiaana aloin nostaa 50% OVEa ja muutin Espanjaan. Eläke on hyvä ja säästöt turvana. Elämä hymyilee! 

Vierailija
708/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.

Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20."

Aloittaja kirjoittaa ihan puppua. Jos vanhempasi olivat valtion tai kunnan pienipalkkaisissa töissä niin heidän eläkkeensä ovat pieniä. Jotain 1200-1500 €/kk.

Ottaa päähän nämä typerät eläkealoitukset.

Vierailija
709/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki eivät tällä hetkellä omista oman merenrantatonttinsa rantaviivaa, eivätkä he välttämättä tiedä sitä."

https://www.sttinfo.fi/tiedote/70810710/kaikki-eivat-omistakaan-mokkins…

Vierailija
710/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat murto-osan.

Yhtä lailla työtön maksaa 595 työmarkkinatuella 60 euron poliklinikka maksun ja vuokraa. Ruokaan ei jää mitään. 

No mä just maksoin 150 silmälääkärille, 200 määräämistään tutkimuksista ja 350 hammaslääkärille. Ja ihan itse. Kela a'30 kerta joka menee ahneille yrityksille toimisto, palvelu , mitänytkeksivätkään maksuna.

Sun onneks mulla on se h * lvetin hyvä ? eläke niin ainakaan vielä en kuormita julkista. Oikeasti , mä en jaksa tapella ja yrittä

Yhtä lailla työtön maksaa 595 työmarkkinatuella nuo. 

Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea. 

Vierailija
711/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin! Ensimmäisen kerran vuosiin pääsin julkiselle hammastarkastukseen ja 2x lekuriin.

Ilmainen terveydenhoito makdoi minulle 3 x 66,70e

Sen lisäksi yksityiselle lääkärille 250e (onneksi on vakuutus!) ja hammaslääkäriin 50e

Vierailija
712/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sote-alalta valmistutaan nyt suoraan työttömyyskortistoon."

https://www.hs.fi/talous/art-2000011087393.html

Vierailija
713/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntiin ja kaupunkeihin on tulossa irtisanomisia. 

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011108669.html

Vierailija
714/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin! Ensimmäisen kerran vuosiin pääsin julkiselle hammastarkastukseen ja 2x lekuriin.

Sen lisäksi yksityiselle lääkärille 250e (onneksi on vakuutus!) ja hammaslääkäriin 50e

Yhtä lailla työtön maksaa nuo 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella. 

Ei työttömällä ole työterveyshuoltoa. 

Vierailija
715/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä työtön saa e-passia millä pääsisi elokuviin.

Työtön maksaa elokuvat, vuokran, ruoat, lääkkeet ja lääkärit 595 työmarkkinatuella.

Vierailija
716/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maksa, Kela maksaa jos ainoa tulo on 595e. Samoin asumistuen ja tt-tuen jos tarvitan. Unohdit sujuvasti mainita ne

Suomessa ei kukaan (paitsi opiskelijat) joudu selviämään 595 eurolla. 

Vierailija
717/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun € 4000 eläkettä ei pidä haukkuman.

Vierailija
718/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit saada valtiolla 4000 kuukausipalkkaa + ilmaisen työterveyshuollon ja e-passin.

Työttömänä maksat nuo 595 työmarkkinatuella, ei ole työterveyshuoltoa eikä saa e-passia.

Vierailija
719/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Oma isäni saa 3200e eläkettä nettona joka kk. Asuu kerrostalo-osakkeessa yksin, syö kuin lintu, autoa enää ei ole, koska asuu keskustassa ja pyöräilee joka paikkaan.

Ihmettelee, etteikö työssäkäyvällä parilla, kahden lapsen kanssa muka jää säästöön joka kk mitään, kun hän voi helposti säästää tonnin kuussa.

Isälläsi on ollut noin 8000 euron kuukausipalkka.

Miksi sinulla ei ole? Onko se isäsi tai muiden eläkeläisten syytä? Suureneeko palkkasi, jos eläkkeitä/eläkettäsi leikataan?

Itseasiassa jos kommentoijan isä on tehnyt muutaman vuoden yli eläkeikänsä töitä superkertymäeläkkeen aikana, hän voi saada aika normaalilla palkalla hyvän eläkkeen.

Oma isäni sai eläkkeelle päästyään nettona miltei saman summan kuussa käteen kuin sai nett

Kannattiko? Vaikka eihän sitä ahneuksissaan hoksaa, että se kuuluisa kohtalo voi puuttua peliin. Itse jäisin eläkkeellä aikaisemmin  superkarttuman sijaan.

Vierailija
720/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maksa, Kela mak

Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea esim. jos puoliso tienaa 2200 brutto - verot ja eläkemaksut ja 2 lasta. Silloin saa pelkän 595 työmarkkinatuen ja puoliso tarvitsee auton työssäkäyntiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä