Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.
Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.
Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.
Kommentit (1013)
Onhan siinä monella pitkä aika nauttia eläkettä! Osa pääsi jo 56 vuotiaina eläkkeelle ja siitä helposti 30-40 vuotta saa köllöttää hyvällä työeläkkeellä! Lopussa pitkitetään vielä kallilla hoidoilla elinikää hoitolaitoksissa. Itse olen 56 v ja ollut 30 vuotta töissä. 9 vuotta ainakin vielä eläkeikään, jos jaksan!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet.
63 oli todella myöhäinen eläköitymisikä 1930-luvulla syntyneille. Oma isäni jäi eläkkeelle 60-vuotiaana, moni jäi samoista hommista 58-vuotiaana. 58 oli hänen ikäluokassaan aika yleinen eläköitymisikä. Muistan kun isäni arpoi usein:"Voisin jäädä eläkkeelle jo, mutta sinnittelen kuusikymppiseksi niin saan paremman eläkkeen!"
Appeni 1916 syntynyt jäi eläkkeelle 1981. Muistan sen tarkalleen. Tyttären syntymävuosi Metalliteollisuuden tuotantotyötekijä. Kansaneläkkeen raja on 65 vuotta. Isäni sai joskus 60-vuotiaana invalidina kansaneläkkeen. Äiti vasta 65 -vuotiaana. Olivat työelämän ulkopuolella pientilallisia
Mitä pitäisi liki 100-vuotiaille, esim veli 98 tehdä kun on jo nostanut eläkettä jotain 33 vuotta? Tullut elökejärjestelmään 34-vuotiaana 60-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, tosin eläkkeen raippavero tasaa niin, että käteen jää enemmän.
Tässä kyseessä nettopalkat.
ap
Jos on nettopalkasta kyse, niin pitäisi tietää tarkemmin, mitä vähennyksiä,sinulla tai vanhemmillasi on. Nettoa ei voi verrata.
Vierailija kirjoitti:
Keskipalkka on Suomessa noin 2500 e/kk, laski sen miten vaan. Eläkkeitä muistellessa on syytä huomioida, että oma Isoisäni tappeli kansalaissodassa ja talvisodassa (jäi henkliin), hänen pojistaan 3 kuoli jatkosodassa yksi jäi henkiin, mutta traumat jäi.
Keskieläke on tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla 2500e/kk. Sama siis kuin keskipalkka Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet.
63 oli todella myöhäinen eläköitymisikä 1930-luvulla syntyneille. Oma isäni jäi eläkkeelle 60-vuotiaana, moni jäi samoista hommista 58-vuotiaana. 58 oli hänen ikäluokassaan aika yleinen eläköitymisikä. Muistan kun isäni arpoi usein:"Voisin jäädä eläkkeelle jo, mutta sinnittelen kuusikymppiseksi niin saan paremman eläkkeen!"
Appeni 1916 syntynyt jäi eläkkeelle 1981. Muistan sen tarkalleen. Tyttären syntymävuosi Metalliteollisuuden tuotantotyötekijä. Kansaneläkkeen raja on 65 vuotta. Isäni sai joskus 60-vuotiaana invalidina kansaneläkkeen. Äi
Meidän suvussa on myös noita jotka on jääneet eläkkeelle 1980-luvulla.
Ja eläke vaan jatkuu. No, vasta 40 vuotta eläkkeellä. Pääsi selästä 53-vuotiaana ja nyt on 93-vuotta.
Suuret ikäluokat on syntyneet sodan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä monella pitkä aika nauttia eläkettä! Osa pääsi jo 56 vuotiaina eläkkeelle ja siitä helposti 30-40 vuotta saa köllöttää hyvällä työeläkkeellä! Lopussa pitkitetään vielä kallilla hoidoilla elinikää hoitolaitoksissa. Itse olen 56 v ja ollut 30 vuotta töissä. 9 vuotta ainakin vielä eläkeikään, jos jaksan!!!
Se vaan tässä elämässä on niin, että aina jollakin on asiat paremmin kuin itsellä.
Ihmettelen noita jotka pääsi aikanaan selästä eläkkeelle 50-vuotiaana ja kuitenkin pystyi talon rakentamaan yksin esim. kiipeilemään katolla kattoa tehdessä.
Vanhempasi ovat työllään ansainneet eläkkeensä ja heillä on niihin oikeus. Kiukuttelisit mieluummin niistä, jotka elävät yhteiskunnan elätettävinä haluamattakaan osallistua sen pystyssä pitämiseen. Ja nyt en todellakaan tarkoita niitä, jotka ovat niin tiukilla, että tarvitsevat tukea pärjätäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi ovat työllään ansainneet eläkkeensä ja heillä on niihin oikeus. Kiukuttelisit mieluummin niistä, jotka elävät yhteiskunnan elätettävinä haluamattakaan osallistua sen pystyssä pitämiseen. Ja nyt en todellakaan tarkoita niitä, jotka ovat niin tiukilla, että tarvitsevat tukea pärjätäkseen.
Työttömiä hakevat vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa johon on realistiset mahdollisuudet päästä ja ne merkitään pankkitunnuksilla työkkärin sivuille www.tyomarkkinatori.fi
Ei kai se sinun vanhempiesi syytä ole?
Minun poikani ei ainakaan kehtaa sanoa minulle päin naamaa että saan liikaa eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen noita jotka pääsi aikanaan selästä eläkkeelle 50-vuotiaana ja kuitenkin pystyi talon rakentamaan yksin esim. kiipeilemään katolla kattoa tehdessä.
80 luvulla oli tyylinä vanhat pois ja nuoret töihin. Jos vanhemmalla työntekijällä oli pienintäkään halua jäädä eläkkeelle, niin se yleensä onnistui.
Onpas sinun vanhemmilla sitten ollut isot tulot. Eläke kun on noin puolet siitä summasta mikä palkka. Minulla ei tule olemaan niin iso, koska olin 8 vuotta putkeen kotiäitinä, kun lapset olivat pieniä (3 lasta).
On täysin naurettavaa olla kateellinen toisille heidän tuloistaan. Jos ne olisihuonot, niin yhtälö olisi viimekädessä se, että yleinen tulotaso olisi nykyistä huonompi, kenties Filippiinien tasoa. Tee jotain tulojesi eteen, äläkä kadehdi muita.
Kun sut irtisanotaan niin ei työkkäri tarjoa työpaikkaa.
Ei työkkäri päätä ketä otetaan töihin Nesteelle tai Atrialle.
Teet työhakemuksia kotona ja ehkä pääset työhaastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Atrian ja Nesteen johtajat päättävät ketä heille pääsee töihin ja sama juttu muissa työpaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atrian ja Nesteen johtajat päättävät ketä heille pääsee töihin ja sama juttu muissa työpaikoissa.
Ja tehdas alueilla on portit nykyään lukossa. Sinne ei mennä kyselemään mitään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma eläkkeeni tulee olemaan sama kuin eläkkeellä olevalla äidilläni. Erona on vain se, että minä tienaan n. 1500 euroa enemmän kuussa kuin äitini aikoinaan. Lisäksi hän pääsi eläkkeelle 60-vuotiaana, minä n. 66-vuotiaana. Että ei ole oikeudenmukaista.
Milloinkaan tämä aika on ollut, että pääsi jo 60 vuotiaana eläkkeelle? Omat vanhempani pääsivät eläkkeelle 62 vuotiaina 80 luvulla.
Ainakin 1980-luvulla puolustusvoimista sekä palo ja pelastustoimesta sai jäädä eläkkeelle 55 vuoden iässä.
Kun olin palkkatukityössä kaupungin yksikössä niin ovet oli lukossa ja kuljettiin lätkällä missä on siru.
Sinne ei päästetty ketään ulkopuolisia.
Minun sukulainen on valtion virastossa töissä.
Täyttää 70-vuotta tänä vuonna.
Tykkää olla töissä.
Kun minä nyt 53-vuotiaana pääsisin kanssa.