Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.
Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.
Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.
Kommentit (1013)
Vierailija kirjoitti:
Maanmittauslaitokselle oli yksi työpaikka auki ja hakijoita yli 3000.
Luuletteko, että nyt pääsen työhaastatteluun?
Ja kohta saan sen asuntolainan.
Olen 1990-luvulta asti odottanut.
Nyt olisi kyllä jo minun vuoro.
Olen 53-vuotta.
Nyt olisi minun vuoro saada vakituinen työpaikka ja asuntovelka.
Vierailija kirjoitti:
Mun sikuni eläkeläiset ovat olkeet eläkkeellä jo 25 vuotta.
Jos ihminen on ollut työelämässä 17-60 vuotiaana niin se tekee työvuosia 43 vuotta.
Ei mitenkään ole voineet tienata noina työvuosina eläkerahoja 25 vuodeksi. Ei mitenkään.
Hyvät eläkkeet lisäksi.
Järjestelmä on mikä on. Ei tavallinen ihminen pysty vaikuttamaan siihen.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekertymä on suurimmillaan vasta viimeisinä työvuosina. Sillä on haluttu pidentää ihmisten työssäoloinnostusta ja estää varhaista eläköitymistä. Ihminen elää vielä kauan eläkkeelle jäämisen jälkeen Suomessa ja se on suuri kuluerä nuoremmille. Esim kansaneläkkeet maksetaan verorahoista (siis jos on vain vähän tai ei lainkaan työeläkettä kertynyt.
Ei ole ollut sellaista kertymäjärjestelmää pitkään aikaan.
Ai mikä systeemi? Se että sinäkin olet täysin vapaa säästämään itsellesi eläkettä varten? Sekö? Vai se systeemi ettet saa kaikkea mitä vanhempasi ihan ilmaisena pöydälle eteesi?
Nykyään eläke kertyy koko työuran ajalta. Ei ole enää sellaista kertymää, että se menisi viimeisien työvuosien mukaan, se on poistettu jo.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan saa pienintä eläkemaksua maksanut yrittäjä mitään kahta tonnia. Siinä on pakostakin ollut joku vapaaehtoinen eläketalletus mukana.
Millä rahalla nykyajan nuoret tekevät ensiasunnoiksi isoja taloja? Keitä ne olivat ne 90-luvulla irtisanotut sadattuhannet, jotka eivät saaneet uusia töitä vuosiin, koska joka paikka vähensi, lopetti tai meni konkkaan.
Pomo oli ostanut 80-luvulla asunnon. 1995 sai asunnosta 50 % siitä mitä oli itse maksanut, pakko myydä työttömyyden takia. Sitten aloitti yrityksen tyhjästä niin että teki vuokrakolmion olohuoneessa alussa töitä ennen kuin hankki erilliset tilat.
Mikä olikaan pointtisi?
Ennen eläke kertyi viimeisien työvuosien mukaan ja moni teki ylitöitä.
Enää ei ole tota systeemiä vaan eläke kertyy tasaisesti koko työuran ajan.
Vierailija kirjoitti:
No jos ne ovat kuitenkin OMAT vanhemmat, joilla on hyvät eläkkeet, niin ovat olleet hyvätuloisia ja ehkä samoilta ihmisiltä on sitten perintöäkin tulossa mukavasti?
Toivottavasti lahjoittavat kissahoitolalle kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kellä on kesämökit niin pistäkää ne tienaamaan eli vuokratkaa viikko tai pari kerrallaan. Moni vuokraisi vaikka vaatimattomammankin mökin kun ei ole omaa mökkiä. Mekin ollaan vuokrattu mökkiä jossa puucee eikä juoksevaa vettä ja silti ollaan nautittu. Se että on siistiä on pääasia ja hyvä sauna sekä laituri. Kotona sitten nautitaan mukavuuksista.
Se johtuu kuule ihan niistä vuokralaisista, miksi minä en anna enää vuokralle. Kaksi kesää riitti Koronan aikaan. Meillä ei kyllä ole puucee vaan vesivessa ja sisällä on sähköt ja vesi, mutta juomavesi pitää tuoda mukana, sauna lämpiää vain haloilla yms.
Ensimmäinen kesä: vanha eläkeläinen vuokrasi 2 viikoksi, maksoi etukäteen ja kehui, että jättävät sitten viimeisen päälle siistiin kuntoon. Ja vielä mitä. Menin katsomaan, niin siellä oli lasinsiruja puoli pihamaata täynnä. Saunan tuhkat oli tyhjennetty rappusilta suoraan kukkapenkin päälle, kukat tuhkan peitossa, vessassa oli kuseskeltu lattialle kunnon roiskeet, grillikatoksessa oli makkarankuoret ja maissintähkät levällään, vaikka olin ohjeenkin kirjoittanut, että älä jätä ruokatuotteita grillilatokselle. Soitin sille eläkeläiselle ja sanoin suoran palautteen, että ei ollut siinä kunnossa mitä oli sovittu. Hän sanoi, että miten se nuoriso nyt sillä tavalla. Minä tietysti ihmettelin mikä nuoriso. Hän oli itse ollut tyttären kanssa ensimmäisen viikon mökillä ja toiseksi viikoksi tuli sen tyttären lapset eli nuoriso hillumaan sinne.
Toisena kesänä kävi useampi sellainen tapaus, että oli varattu eikä sitten maksettu. Minä sanoin, että mökille ei pääse, jos ei rahat näy minulla. Yksikin pariskunta aneli osamaksua. Sanoin, että ei sovi vaan se on joko koko maksu ennakkoon tai sitten jää mökkiviikko käymättä. Eihän ne sitä olisi maksaneet. Ja silloin toisena kesänä minulta varastettiin polttopuita. Liiteri on niin, ettei näy riistakameraan. En minä mitään todistaa voi, mutta mökki oli vuokralla ja vuokratun viikon jälkeen liiteristä oli lähtenyt iso määrä polttopuita. Arvioitiin, että noin peräkärryllinen oli viety. Oudolta kuulostaa, että vuokralaiset olisivat olleet siellä ja joku täysin vieras käynyt liiteriä tyhjentämässä ilman että vuokraajat huomaa mitään. Mitään eivät tunnustaneet, kun kysyin polttopuista. Se on todella kiva, että kun pyydät mökistä vuokraa 340€/vko ja sitten sinulta varastetaan 150€ arvosta polttopuuta. Minä en enää luota. Luotin 2 kesää siihen, mitä ihmiset puhuu ja siihen loppui.
Täällä ruotsissa muistelisin että laskettiin jotenkin ne viisi parasta vuotta.
Koski määrättyyn vuosilukuun asti syntyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään eläke kertyy koko työuran ajalta. Ei ole enää sellaista kertymää, että se menisi viimeisien työvuosien mukaan, se on poistettu jo.
Niin on, mutta siinä on iso ero eläkkeessä, jääkö pois töistä 65-vuotiaana vai 67-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet.
63 oli todella myöhäinen eläköitymisikä 1930-luvulla syntyneille. Oma isäni jäi eläkkeelle 60-vuotiaana, moni jäi samoista hommista 58-vuotiaana. 58 oli hänen ikäluokassaan aika yleinen eläköitymisikä. Muistan kun isäni arpoi usein:"Voisin jäädä eläkkeelle jo, mutta sinnittelen kuusikymppiseksi niin saan paremman eläkkeen!"
Ennen oli superkarttuma ja eläke määräytyi viimeisten työvuosien mukaan.
Mutta se poistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet.
63 oli todella myöhäinen eläköitymisikä 1930-luvulla syntyneille. Oma isäni jäi eläkkeelle 60-vuotiaana, moni jäi samoista hommista 58-vuotiaana. 58 oli hänen ikäluokassaan aika yleinen eläköitymisikä. Muistan kun isäni arpoi usein:"Voisin jäädä eläkkeelle jo, mutta sinnittelen kuusikymppiseksi niin saan paremman eläkkeen!"
Ja nyt minä yritän vielä 53-vuotiaana vakituista työpaikkaa ja ottaa asuntovelkaa.
Jos saan vakituisen työpaikan olen 90-vuotiaaksi töissä. En suostu lähtemään pois.
Itse ihan duunarihommissa ikäni ollut, palkka viime vuosina n 5500-6000. Päivärahojen kanssa jää nelisen tonnia käteen. Jonkin verran olen vuosien varrella laittanut sivuun sijoituksiin ja osakesalkku nyt noin 450k. keskimäärin osingoista jää vielä reilu tonni per kuukaus näppiin.
Ikänsä akateemisella uralla ahertanut äiti saa 2600 käteen ja ihan suuren firman keskijohdossa työskennellyt isäni pikkaisen vajaa 4000. Itsellä ei lukupäätä ollut mutta vähemmällä vaivalla tulen saamaan suuremman eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kanssa kun äitini jäi eläkkeelle hänen hyvää eläkettään. Miten voi eläke olla isompi kuin minun palkkani. Sai vielä viimeisiltä vuosilta jotain superkertymää vaikka pääosin sai kaikki lomansa pidettyä. Ihan käsittämätön järjestelmä. Oma eläke on ihan kusinen ja koko elämä pelkkää pätkäää vaikka olen triplakouluttanut äitiini verrattuna.
Ja sun äidillä on ikää noin 80 vuotta, koska tuo superkarttumankeruu poistui jo yli 20 vuotta sitten! Miten ihmeessä ihmiset voi muitella noin muinaisia asioita kateellisina?
Eivät omien vanhempien eläkkeet ole mikään "muinainen asia". Ne ovat se lähin vertailukohta.
Olin yhdessä työpaikassa valtiolla missä oli 69-vuotiaita vielä töissä eikä he halunneet jäädä pois.
Minä meinaan kanssa olla. Jos saa työpaikan myöhemmin niin pitää olla töissä. 90-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olin yhdessä työpaikassa valtiolla missä oli 69-vuotiaita vielä töissä eikä he halunneet jäädä pois.
Minä meinaan kanssa olla. Jos saa työpaikan myöhemmin niin pitää olla töissä. 90-vuotiaaksi.
Valtion virastoissa on 69-vuotiaita töissä.
Yksi otettiin vakituiseksi 64-vuotiaana, olisi päässyt jo eläkkeelle.
Eikö sellainen eläkesysteemi olisi kannustava, että eläke nousisi kahdellasadalla eurolla jokaisen yli 70 vuotiaana tehdyn työvuoden jälkeen. Sitten myöhemmin voisi nauttia hyvästä eläkkeestä.
Älähän nytten hetkuile.
Suvussani ollaan oltu jo eläkkeellä yli 20 vuotta.