Aamuposti: Pelottava ilmiö riivaa alakoulua - Välitunteja perutaan käärmeiden takia
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/638732c5-4cb1-4231-9310-63435b2238e7
"Kanta-Hämeen Hausjärvellä Monnin alakoulussa kevät on tuonut koulun pihalle jälleen luikertelevan ongelman. Useita kyykäärmeitä on tullut oleilemaan koulun lähistölle. Ongelmasta uutisoi Aamuposti."
"Vuonna 2023 voimaan tulleen uuden luonnonsuojelulain mukaan kyykäärme rauhoitettiin. Sitä ei saa enää tappaa ilman perusteltua syytä. Kyy on Suomen ainoa myrkkykäärme."
Ehdotan, että kyyt otetaan kiinni ja kuskataan vihervasemmistolaisten pihoille. 😂
Kommentit (76)
Mäntsälässä niitä on päiväkodin viereinen metsä täynnä (200m matkaa). On niitä pihaltakin tavattu. Välillä luikertelee asfaltilla pitkin kävelyteitä. Saapaspakko on jokaisella metsäretkellä tästä syystä, vaikka ei olisi märkää ollenkaan.
Ap:lla on vakava pakkomielle vihervasemmistolaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää vietävästi tämä selitys, että kyy on arka eläin. Kaikki, jotka oikeasti joutuvat elämään näiden myrkyllisten, ihmisiä teho-osastolle vievien lierojen kanssa, tietävät, ettei kyy ole arka eläin.
Siinä se polulla makasi auringossa kerällä, vaikka kaksi koiraani ohitti sen ihan vierestä. Minä olin juuri tömistellyt kovaa polulla, kun olin aiemminkin kyyn siellä nähnyt. Huomasin sen ohittaessani, ei mitään liikettä. Onneksi silloin ei ollut vielä rauhoitettu eläin. Pikku koirani olisi entinen, jos olisi astunut kyyn päälle.
On pari muutakin tarinaa kyyn arkuudesta tai siis sen puutteesta. Kyllä se lähtee karkuunkin, olen senkin nähnyt, mutta jos sillä jano / nälkä / haluaa maata auringossa tms. Ei todellakaan ole arka eläin.
Ja tuttavani joutuu työnsä vuoksi näihin kohtaamisiin ja on ollut teholla kyyn pureman vuoksi.
Kunpa tämä hallitus saisi peruttua tuon rauhottamis pykälän. Kyy
Toivon että tämä oli sarkasmia.
Kersat toiseen kouluun ettei käärmeet ala kokemaan ahdistusta/masennusta eikä luonnon monimuotoisuus ala kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää vietävästi tämä selitys, että kyy on arka eläin. Kaikki, jotka oikeasti joutuvat elämään näiden myrkyllisten, ihmisiä teho-osastolle vievien lierojen kanssa, tietävät, ettei kyy ole arka eläin.
Siinä se polulla makasi auringossa kerällä, vaikka kaksi koiraani ohitti sen ihan vierestä. Minä olin juuri tömistellyt kovaa polulla, kun olin aiemminkin kyyn siellä nähnyt. Huomasin sen ohittaessani, ei mitään liikettä. Onneksi silloin ei ollut vielä rauhoitettu eläin. Pikku koirani olisi entinen, jos olisi astunut kyyn päälle.
On pari muutakin tarinaa kyyn arkuudesta tai siis sen puutteesta. Kyllä se lähtee karkuunkin, olen senkin nähnyt, mutta jos sillä jano / nälkä / haluaa maata auringossa tms. Ei todellakaan ole arka eläin.
Ja tuttavani joutuu työnsä vuoksi näihin kohtaamisiin ja on ollut teholla kyyn pureman vuoksi.
Kyllä me aletaan olla jo hukassa, tämän sairaalloisen hysterian, pelon ja luonnosta vieraantumisen kanssa. Kumma kun vuosikymmenten aikana kyyt ei ole lisääntymisellään vallanneet jo ihmisten asumuksia, miten ne nyt yhtäkkiä sikiäisi niin että niihin hukkuu? Sitäpaitsi myös petolinnut ovat kyyn vihollisia, aika moni kärmes joutuu niiden ruokalistalle. Ja teholle voi joutua monesta muustakin asiasta kuin käärmeen puremasta, jos kaikkiin kauhuskenaarioihin suhtautuisi samalla tavalla kuin käärmeisiin niin aika monta asiaa saisi kieltää/lopettaa/poistaa. Ja gooletapa huviksesi montako kyyn puremaa Suomessa tapahtuu vuosittain ja montako niistä on vakavaa. Ja sitten googletat koiran puremien ja haittojen määrän.
Vierailija kirjoitti:
Jep, kaikkea muuta kuin arka. Itsellänikin on pieniä koiria ja kokemusta siitä, miten alle 10-kiloiselle koiralle käy, kun sitä puree kyy...
Meidän lähistöltä ne häädetään petkeleellä, olivat rauhoitettuja tai eivät. Sama metodi toimisi varmasti tuolla alakoulullakin, sekä pesäpaikan hävittäminen, os haluavat käärmeistä eroon päästä.
Eiväkö petolinnut ole kuulleet että kyyn tappaminen on rikos,muistaakseni on rauhoitettu elukka.
Vierailija kirjoitti:
No kannattaisi varmaan vaan mennä sinne pihalle. Kyy on niin arka eläin ettei varmasti viihdy alueella jossa lapset tömistelevät ympäriinsä
Tuohan on paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Kyy karttaa ihmistä jos suinkin voi. Esim sudet taasen vartavasten hakeutuvat asutusten liepeille saalista etsiessään.
Siis aivan päinvastoin. Kyy saattaa tulla terassille lämmittelemään, eikä prkele edes väistä. Tai lojuu keskellä polkua, eikä hännänpäätään väräytä, kun ihminen kävelee ohi.
Susi tulee asutuksen lähelle vain, jollei löydä mitään saalista muualta. Nykyään myös saaliseläimet (peurat, kauriit ja hirvetkin) asustavat suht lähellä asutusta, joten sudet joutuvat tulemaan perässä.
Täällä taas joku on sitä mieltä että käärmeet tapettava koska se voi purra omaa koiraa. Voi sen ajatella niinkin päin että luovu koirasta jos käärmeitä pelkäät. Ja tämä nolo puhuminen käärmeiden pesästä, ei niillä mitään pesää ole hyvänen aika. Niillä on talvehtimispaikka jolla ei ole pesän eikä pesimisen kanssa mitään tekemistä.
Ihmiset pelkäsivät käärmeitä uskonnollisuuden aikaan, se oli pahan symboli.
Nykyään maallistuneemmassa ajassa ei ole järkevää syytä pelätä käärmeitä. Ne ovat aivan tavallisia eläimiä ja niillekin on oma ekologinen lokeronsa täysin samoin kuin ihmisellekin poikkeuksella, että ne eivät saa aikaan yhtä paljon ikävyyksiä kuin ihminen saa.
Vassareiden arvot on nähty.
Vassarit eivät ole kiinnostuneita suomalaisista. Vassarit ovat enemmän kiinnostunut maahanmuutosta kuin Persut sen vastustamisesta.
Vasemmistossa on paljon ilkeitä ihmisiä, jotka kannattavat maaha nmuuttoa, wokea, sukupuolen korjausleikkauksia ja muita tuhoisia aatteita, joilla ihmisten ja maan identiteetti voidaan tuhota, vaikka he eivät niistä pidä.
He haluavat pilata yhteiskunnan, koska he ovat yhteiskunnan hylkiöitä ja kateellisena nauttivat tuhon levittämisestä ja keskiluokan kärsimyksistä. Vasemmiston äänestäjät haluavat lisää itsensä kaltaisia hylkiöitä.
Vasemmiston toiminta on itseään ruokkiva epätoivon syöksykierre, mikä lisää vasemmiston äänestäjiä, mutta maan ongelmat vaan kasautuvat.
Todellakin tapan joka ainoan kyyn, joka minun pihapiiriini tulee. Ihan sama, mitä joku koiranvihaaja ajattelee, minä en aio katsoa, selviävätkö pikkukoirani puremasta tehohoidolla hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyy karttaa ihmistä jos suinkin voi. Esim sudet taasen vartavasten hakeutuvat asutusten liepeille saalista etsiessään.
Siis aivan päinvastoin. Kyy saattaa tulla terassille lämmittelemään, eikä prkele edes väistä. Tai lojuu keskellä polkua, eikä hännänpäätään väräytä, kun ihminen kävelee ohi.
Susi tulee asutuksen lähelle vain, jollei löydä mitään saalista muualta. Nykyään myös saaliseläimet (peurat, kauriit ja hirvetkin) asustavat suht lähellä asutusta, joten sudet joutuvat tulemaan perässä.
Ajatella, kyy lojuu luonnossa polulla! Ja kun ihminen menee sinne kyyn luonnolliselle esiintymisalueelle niin himskatti, se ei edes liikahda kun ihminen siitä ohi menee. On se outoa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset pelkäsivät käärmeitä uskonnollisuuden aikaan, se oli pahan symboli.
Nykyään maallistuneemmassa ajassa ei ole järkevää syytä pelätä käärmeitä. Ne ovat aivan tavallisia eläimiä ja niillekin on oma ekologinen lokeronsa täysin samoin kuin ihmisellekin poikkeuksella, että ne eivät saa aikaan yhtä paljon ikävyyksiä kuin ihminen saa.
Minua eivät käärmeet pelota, haluaisin jopa lemmikkikäärmeen mutta kyytä en halua lähelleni. Tervejärkinen ihminen pitää väliä noihin luikeroihin.
Suomeen on pesiytynyt Yhdysvaltain tapa katsoa tiettyjä eläimiä ja eliöitä sekä ilmiöitä kristillisen moraalin kautta. Käärme ja susi ovat tässä kartettavia. Ihmisten parissa puolestaan Black Metal -musiikki on eräänlaista moraalittomuutta. Vieläpä aikuisviihde on kartettava ja ikävä asia.
Enemmistö ei näin ajattele, mutta väitän, että sitten 1990-luvun puolivälin kristillinen moraali on ollut nousussa enemmän kuin laskussa maassamme.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin tapan joka ainoan kyyn, joka minun pihapiiriini tulee. Ihan sama, mitä joku koiranvihaaja ajattelee, minä en aio katsoa, selviävätkö pikkukoirani puremasta tehohoidolla hengissä.
Oi mitä rohkeutta, oot sä kova.
Vierailija kirjoitti:
"Varpus- ja hiirihaukka ja muut petolinnut ovat kyyn vihollisia. Poikasia saattavat syödä myös muun muassa varis, korppi, naakka, ja rastaat. Minkki syö kyitä etenkin Suomen saaristossa, mutta sen sijaan hämärän aikaan liikkuvat siili, kettu ja supikoira harvemmin tapaavat kyyn.
Kyy - Wikipedia
Osalla väestä on kaipuu pyhyyteen. Käärme on sopiva vastustaja, joka näin korottaa henkilöä itseään pyhemmäksi, paremmaksi.
Olemme vielä kaukana siitä, että kristinusko ei vaikuttaisi suurestikin ajatteluumme ja arvoihimme.
Onneksi ei päiväkodin pihalla. Siellä lapset osoittelisi uteliaina käärmettä ja menisi koskettamaan sitä