Entinen pomoni sanoi jo 30 vuotta sitten että ajokortti on osa yleissivistystä
Ja niinhän se onkin.
Hän oli oikeassa tässäkin asiassa, ihana grand old dame omalla alallaan, perheyrityksen toimari ja harrastustoiminnassa leading lady.
Hän ajoi autoa 60 vuotta, rakasti dieseleitä ja teki pikku korjaukset ja renkaanvaihdot sun muut itse.
Kun vuonna 1999 hain suoraan lukiosta heidän yritykseen töihin tää ihana rouva kysyi multa kolme kysymystä: tykkäätkö opiskella kieliä, ootko eläinrakas ja onko sulla ajokorttia. Kun viimeiseen kysymykseen minun vastaus oli kielteinen, niin hänpä sanoi, et jos oot täällä vielä vuoden kuluttua, niin mä maksan sun ajokortin.
Ja sain sen paikan ja kortin vuotta myöhemmin.
Ja saman yrityksen palveluksessa olin yli 20 vuotta, kunnes tuli aika lähteä ulkomaille kokeilemaan omia siipiä siellä. Ja tämän grand old ladyn opit oli silloinkin mulla plakkarissa.
: )
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Totta. En palkkaisi lainkaa ajokortitonta.
En minäkään. Kortittomuus kertoo saamattomuudesta ja laiskuudesta. Vai oisko jotenkin pelokas tyyppi, kiusaamishistoriaa? Siis uskalluksen puute ja ei halua yhtään pois mukavuusalueeltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei pääse töihin ilman korttia.
Heh, olen ollut 25 vuotta julkisella sektorilla keskijohdon tehtävissä eikä ikinä ole ajokorttia kyselty eikä kyselty kesätöissäkään ikinä. Ei ole korttia kun en ole koskaan sitä tarvinnut enkä tarvii vieläkään. Kolme lasta oon kasvattanut aikuisiksi ilman että oon tarvinnut ajokorttia.
Heh, olen ollut yli 30-vuotta ylemmässä johdossa yksityisellä puolella ja en olisi yhtäkään työpaikkaani saanut ilman ajokorttia. Nykyisessäkin työssä ajan noin 50 000 km vuodessa kun lähden alaisten, alaisten alaisten ja alaisten alaisten alaisten seuraksi katsomaan ja arvioimaan meidän miljardiluokan laitoksia.
Onhan tämä aivan naurettavaa, että pitää tulla tälläisillä asioilla tänne naureskelemaan ja kertomaan kuinka sitä on itse niin järkyttävän älykäs. Mitä lisäarvoa sinun tai minun kertomukset antavat tälle keskustelulle? Mielestäni ei muuta kuin, että nyt meidät molemmat leimataan ääliöksi kun tälläisellä asialla hekotellaan ja vedetään minäminäksi.
Ajan korttia nyt 43-vuotiaana ulkomailla miljoonakaupungissa enkä tunne itseäni yhtään sen sivistyneemmäksi kuin ennen autokoulua. Valaistunko jotenkin kun saan kortin?
Vierailija kirjoitti:
Sen takia onkin entinen pomo
Hän nukkui pois 92-vuotiaana. Älä viitsi irvailla. Tai ihan sama minulle, sinähän tässä osoitat hölmöytesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään. Kortittomuus kertoo saamattomuudesta ja laiskuudesta. Vai oisko jotenkin pelokas tyyppi, kiusaamishistoriaa? Siis uskalluksen puute ja ei halua yhtään pois mukavuusalueeltaan.
>Missä oisin tarvinnut ajokorttia. Työ oli tien toisella puolella, kauppa samoin.
Bussilla pääsee reilulla lolmella eurolla sivu mihin vaan jos tarvis.
Vierailija kirjoitti:
Ajan korttia nyt 43-vuotiaana ulkomailla miljoonakaupungissa enkä tunne itseäni yhtään sen sivistyneemmäksi kuin ennen autokoulua. Valaistunko jotenkin kun saan kortin?
Sivistys ei ole valaistumista vaan myös käytännön osaamista ja arjenkin hallintaa.
Ja vai oikein miljoonakaupungissa ; )
Olet varmaan kaiikien alojen tohtorikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>Missä oisin tarvinnut ajokorttia. Työ oli tien toisella puolella, kauppa samoin.
Bussilla pääsee reilulla lolmella eurolla sivu mihin vaan jos tarvis.
Pienet ovat sinun kuviosi
Jos kolmekymppisellä miehellä ei ole ajokorttia niin ei jatkoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, kun kortittomissa tuntuu olevan älykkäitä ja sivistyneitä enemmän kuin kortillisissa.
Kyl se oon vaan just toisinpäin. Ajokortti on osa yleissivistystä niinkuin ap sanoi.
Jos ei ole korttia niin jotain vikaa on ihmisessä.
Minä asuin hyvien julkisten kulkuyhteyksien varressa, joten en tarvinnut ajokorttia ennenkuin kolmekymppisenä. Mielestäni minussa ei ollut silloin yhtään sen enempää vikaa kuin nyt kortillisenakaan.
Sen takia onkin entinen pomo