Entinen pomoni sanoi jo 30 vuotta sitten että ajokortti on osa yleissivistystä
Ja niinhän se onkin.
Hän oli oikeassa tässäkin asiassa, ihana grand old dame omalla alallaan, perheyrityksen toimari ja harrastustoiminnassa leading lady.
Hän ajoi autoa 60 vuotta, rakasti dieseleitä ja teki pikku korjaukset ja renkaanvaihdot sun muut itse.
Kun vuonna 1999 hain suoraan lukiosta heidän yritykseen töihin tää ihana rouva kysyi multa kolme kysymystä: tykkäätkö opiskella kieliä, ootko eläinrakas ja onko sulla ajokorttia. Kun viimeiseen kysymykseen minun vastaus oli kielteinen, niin hänpä sanoi, et jos oot täällä vielä vuoden kuluttua, niin mä maksan sun ajokortin.
Ja sain sen paikan ja kortin vuotta myöhemmin.
Ja saman yrityksen palveluksessa olin yli 20 vuotta, kunnes tuli aika lähteä ulkomaille kokeilemaan omia siipiä siellä. Ja tämän grand old ladyn opit oli silloinkin mulla plakkarissa.
: )
Kommentit (30)
Kumma juttu, kun kortittomissa tuntuu olevan älykkäitä ja sivistyneitä enemmän kuin kortillisissa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei pääse töihin ilman korttia.
Mulla olikin ihana työpaikka <3 <3 <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, kun kortittomissa tuntuu olevan älykkäitä ja sivistyneitä enemmän kuin kortillisissa.
Kyl se oon vaan just toisinpäin. Ajokortti on osa yleissivistystä niinkuin ap sanoi.
Jos ei ole korttia niin jotain vikaa on ihmisessä.
No tuo kommentti ei nyt ainakaan sinun älykkyyttäsi tuonut esille. 😃
Vai että yleissivistystä 😂. Autokuskin suurella sivistyksellä kirjoitettu aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Heh, olen ollut 25 vuotta julkisella sektorilla keskijohdon tehtävissä eikä ikinä ole ajokorttia kyselty eikä kyselty kesätöissäkään ikinä. Ei ole korttia kun en ole koskaan sitä tarvinnut enkä tarvii vieläkään. Kolme lasta oon kasvattanut aikuisiksi ilman että oon tarvinnut ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl se oon vaan just toisinpäin. Ajokortti on osa yleissivistystä niinkuin ap sanoi.
No tuo kommentti ei nyt ainakaan sinun älykkyyttäsi tuonut esille. 😃
Ja sit kuullaan sun perustelut. NOT!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä autoilijoista löytyy hirveän paljon tyhjäpäitä. Autokoulun läpäiseminen ei ole älykkyyskysymys. Teoriakokeen saa läpi pienellä kertaamisella ja ihan normaalia järkeä käyttämällä, ja autolla ajaminen taas ei vaadi muuta kuin sen teoriakokeen asioiden soveltamista ja uskallusta.
No eikä ole. On mulla kortti, mutta ei se kyllä minkään sortin sivistyksen merkki ole.
Ajoin kortin 45-vuotiaana viisi vuotta sitten koronan takia.
Paras juttu ikinä mun elämässä. Lasten harrastusmahdollisuudet lisääntyi ja oma elämä helpottui valtavasti.
Pari vuotta sitten muutettiin maalle järven rannalle. Lapset ajaa mopoilla ja mönkijöillä omilla tiluksilla ja odottaa et saa mopokortin.
Kiitos auto!!!
Mä olen sitten varmaan supersivistynyt kun mulla on ABCDE-kortti. Ajettu aikoinaan kun olin hevostallilla töissä ulkomaillakin ja reissattiin pitkin Eurooppaa. Aattelin tiputtaa ajokorttiluokan AB:hen, kun 55-v tulee täyteen, tulee turhan kalliiksi käydä laajassa lääkärintarkastuksessa joka toinen vuosi kun en varmaankaan enää noita kaikkia kirjaimia tarvii. Sivistyksen kanssa asialla ei ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, olen ollut 25 vuotta julkisella sektorilla keskijohdon tehtävissä eikä ikinä ole ajokorttia kyselty eikä kyselty kesätöissäkään ikinä. Ei ole korttia kun en ole koskaan sitä tarvinnut enkä tarvii vieläkään. Kolme lasta oon kasvattanut aikuisiksi ilman että oon tarvinnut ajokorttia.
Sun lasten harrastukset ja lomat oli sit vähän rajallisia. Mut kaikki tyylillään ; D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä autoilijoista löytyy hirveän paljon tyhjäpäitä. Autokoulun läpäiseminen ei ole älykkyyskysymys. Teoriakokeen saa läpi pienellä kertaamisella ja ihan normaalia järkeä käyttämällä, ja autolla ajaminen taas ei vaadi muuta kuin sen teoriakokeen asioiden soveltamista ja uskallusta.
Sulta noi kaikki sitten puuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa autoilijoista ei tunnu näitä yleissivistävän ajo-opetuksen oppeja osaavan käyttää. Aina kun olen ylittämässä tietä, jossa ei ole liikennevaloja, niin 85% kaahaa pysähtymättä ja suurin osa tuosta edes jarruttamatta suojatien ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun lasten harrastukset ja lomat oli sit vähän rajallisia. Mut kaikki tyylillään ; D
Lapset on kyllä harrastaneet ihan mitä on halunneet ilman että se olis vaatinut multa ajokorttia. Ei ole ollut kortille eikä autolle tarvetta, kun on aina asuttu vilkkaan joukkoliikenteen äärellä Helsingissä ja itse asun edelleen. Lomiin ei ole vaikuttanut. Kesämökkiä ei ole missään maakuntien suunnalla, joten sen takia ei ole autoa tarvittu. Lomailu on meillä ollut ulkomaanreissuja lentäen tai junalla. Hyvin pärjään ilman ajokorttia. Juuri kuten sanoit, kaikki tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on kyllä harrastaneet ihan mitä on halunneet ilman että se olis vaatinut multa ajokorttia. Ei ole ollut kortille eikä autolle tarvetta, kun on aina asuttu vilkkaan joukkoliikenteen äärellä Helsingissä ja itse asun edelleen. Lomiin ei ole vaikuttanut. Kesämökkiä ei ole missään maakuntien suunnalla, joten sen
Mä jouduin luopumaan purjehdusharrastuksesta kun vanhemmilla ei ollut autoa. Ei ne edes ymmärtäneet miten kova paikka se oli 12-vuotiaalle. Asettivat oman laiskuuteensa ja saamattomuutensa lapsensa edelle.
Ja kommentti oli aina sama: ei me tarvita autoa. Julkisilla pääsee. No kun olisin saanut ilmaiseksi jollan Inkoosta niin ei me päästy edes katsomaan sitä kun ei olkut autoa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat tämän sun väitteen?
Totta. En palkkaisi lainkaa ajokortitonta.
Minä ajoin kortin ja ostin Land Rover Defenderin fiesel yli viiskymppisenä ihan vaan ärsyttääkseni näitä viherpiiperöitä. Olen asunut Helsingin Eirassa koko ikäni. Kiva kun on auto niin voin tehdä retkiä joka viikonloppu maaseudulle : )