Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuinen autismin kirjolla

Vierailija
11.04.2025 |

Olin lapsena outo. En ihan sopinut porukkaan, tiesin paljon monista asioista, ja innostuin eri jutuista kuin muut. Mokasin usein sosiaalisesti. Minulla oli tik-oireita. Otin asiat kirjaimellisesti, enkä koskaan oikein ymmärtänyt valehtelua, enkä ihan tiennyt, milloin pitää kiinni säännöistä, milloin joustaa. Joten pidin kiinni. Olin erittäin hyvä koulussa, samoin yliopisto-opinnoissa, joten kukaan ei ollut huolissaan. Seurustelusuhteet olivat minulle vieraita, tutut pojat eivät välttämättä kiinnostuneet, vaikka vieraammilta (jotka näkivät vain ulkonäön) tuli aloitteita. No aikanaan yliopistossa oli kyllä nörttejä joiden kanssa löytyi sama sävel, ja minulle puoliso. 

Puolet lapsistani on saanut nepsydiagnoosin, ja olen miettinyt, olenko autistinen. Tein itse testin, josta pisteet meni heittämällä yli. Onko mitään hyötyä lähteä jollekin neurologille asiaa tutkimaan? Aika vahva todennäköisyys on, että saisin diagnoosin? Mutta mitä se muuttaisi? Ei tätä voi lääkitä, ja olen niin vanha, että tuskin mikään valmennus ja terapiakaan olisi merkittävä. Ja elämäni on ok. Ehkä lähinnä joitakin kipupisteitä lasten suhteen se voisi auttaa. Mutta auttaako se enempää kuin vilpitön anteeksipyyntö?

Mitä mieltä, hyödyttääkö aikuisen autisminkirjon tutkiminen?

Kommentit (287)

Vierailija
221/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tarvii virallista diagnoosia. Voit myöntää itsellesi, että sinulla on autismin kirjon piirteitä ja niiden takia olet mitä olet ja se on ihan ok. Jotkut asiat ovat siksi vaikeita tai toimit luonnostaan eri tavoin kuin muut, mutta se on ihan ok sekin. 

t. toinen muutaman arkea vahvasti rajoittavan piirteen omaava

Sillä ei ole väliä mitä myöntää itselleen. Diagnoosin myötä ihmiset kohtelee paremmin.

Sivusta seurannut 

🤪: Ääääää hausta vit-tuuuuu!!!!!

👵🏻: Onpa töykeää, etkö häpeä?

🤪: Oon autisti ja tää on mulle ominaista, siedä!

Mistä olet saanut päähäsi että autistit ovat k päitä? Päinvastoin, ovat yleensä

Einsteinilta ei oikein käytännön jutut meinanneet sujua. Vaatetuksen valitseminen, ruoanlaitto, siivoaminen jne. Onneksi oli vaimo auttamassa. Päässä pyöri vaan teoriat ja muut epäkäytännöllisyydet. Ja hyvin pyörikin. Äärimmäisen älykäs mies. Ihan miellyttäväkin sosiaalisesti, paitsi silloin jos hänen tiettyihin asioihinsa puututtiin. Oli niistä äärimmäisen tarkka.

Vierailija
222/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juu ei. Keskittykää niihin asioihin.

Normo tietysti ymmärtää normoa mutta usein, tai aina, itse asia jää optimaalisesti ymmärtämättä.  Normot leikkivät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen monia autisteja. Parempia ihmisiä kuin muut. Työkaverina yksi ja nautin hänen seurastaan kun osaa olla t*rpa tukossa kahvi ja ruokatauolla toisin kuin muut i*iootit

Niin, tänne maailmaanhan tullaan olemaan yksin ja pitämään suu kiinni. 🤦🏻

Ei. Tänne tullaan roikkumaan nettipalstalla, kiukuttelemaan ja purkamaan pahaa oloa jotain ryhmää vastaan, josta on kehittänyt itselleen pakkomielteen. 

*jota kaikki mediat tyrkyttävät normaalina ja suorastaan ihailtavana trendiasiana. 

Vierailija
224/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä vammaisparkoja. 

Vierailija
225/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tarvii virallista diagnoosia. Voit myöntää itsellesi, että sinulla on autismin kirjon piirteitä ja niiden takia olet mitä olet ja se on ihan ok. Jotkut asiat ovat siksi vaikeita tai toimit luonnostaan eri tavoin kuin muut, mutta se on ihan ok sekin. 

t. toinen muutaman arkea vahvasti rajoittavan piirteen omaava

Sillä ei ole väliä mitä myöntää itselleen. Diagnoosin myötä ihmiset kohtelee paremmin.

Sivusta seurannut 

🤪: Ääääää hausta vit-tuuuuu!!!!!

👵🏻: Onpa töykeää, etkö häpeä?

🤪: Oon autisti ja tää on mulle ominaista, siedä!

Mistä olet saanut päähäsi että

Olen tämmöisen miehen vaimo. Haastavaa ja varmasti olisikin suurempi mies jos elettäisiin eri aikaa. No nyt tuo leivän pöytään ja lapsilla on kaikkea eikä mitään puutu, suuri tavoite sekin😊 Varsinkin kun puhutaan suurperheestä.

Vierailija
226/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka autismikirjon häiriöissä esiintyy älyllistä kehitysvammaisuutta, ei poikkeuksellisen korkea älykkyysosamäärä ole tavatonta. Autismiin liitetään myös erityiskykyjä eli savant-taitoja, kuten äärimmäisen nopeaa päässälaskentaa tai huomattavia musikaalisia kykyjä.

Kehitysvamma tai suuri älykkyys, kumpaan sinä kuulut?

Vierailija
227/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autistiretardit saa raivokohtauksia siellä pöytäkoneilla ja ilmiantaa minkä ehtii 🤣

Mielestäni on hyvä että täällä palstalla puhutaan faktaa kun Kirjolla sarja on kerännyt vaan ihmisiä jotka säälii näitä. Tunnen autisteja eivätkä he ole todellakaan mitään kullannuppuja. Kylmiä laskelmoivia ihmisiä ja voivat suhteessa ollessaan tuhota toisen henkisesti täysin. Autisti voi mm olla suhteessa pelkästään seksuaalisen tyydytyksen vuoksi ja osaa manipuloida kumppaniaan siten että luulee olevan kyseessä rakkaus.

Vai niin, että cassandrasekopääkin ilmestyi tänne avautumaan.

Vinkki: teidän "faktan puhuminen" eli solvaaminen ja joukkotuhofantasiat eivät saa kohdettaan tuntemaan myötätuntoa sinua kohtaan. Sääliä ehkä, ja halveksuntaa.

Vierailija
228/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viihdyt työssäsi ja nautit elämästäsi, asiasi ovat hyvin.

Minäkään en ymmärrä ihmisiä enkä oikein osannut mennä joukkoon lapsenakaan, mutta autismikirjon nettitesteissä olen aina saanut alhaiset pisteet. Minun oli vaikea oppia uimaan ja mahdoton oppia pyöräilemään. Luistelukin oli hankalaa, kun oli huono tasapaino. Mutta tanssimisesta nautin ja olin muutoin hyvä koulussa.

Loukkaannun herkästi ihmisten puheista, eli ilmeisesti olen jonkinlainen tosikko. Nuorena pidin opiskelusta, mutta työelämään sopeutuminen oli työn takana, kun tuntui, etten oikein työkaverienkaan juttuja aina ymmärtänyt. Uuvuin töissä ja sain masennusdiagnoosin. Mielialalääkkeiden avulla kuitenkin jaksoin jatkaa töissä.

Ei meillä ihan tavallisillakaan ole aina helppoa yhteiskunnassa.

Vierailija
229/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos viihdyt työssäsi ja nautit elämästäsi, asiasi ovat hyvin.

Minäkään en ymmärrä ihmisiä enkä oikein osannut mennä joukkoon lapsenakaan, mutta autismikirjon nettitesteissä olen aina saanut alhaiset pisteet. Minun oli vaikea oppia uimaan ja mahdoton oppia pyöräilemään. Luistelukin oli hankalaa, kun oli huono tasapaino. Mutta tanssimisesta nautin ja olin muutoin hyvä koulussa.

Loukkaannun herkästi ihmisten puheista, eli ilmeisesti olen jonkinlainen tosikko. Nuorena pidin opiskelusta, mutta työelämään sopeutuminen oli työn takana, kun tuntui, etten oikein työkaverienkaan juttuja aina ymmärtänyt. Uuvuin töissä ja sain masennusdiagnoosin. Mielialalääkkeiden avulla kuitenkin jaksoin jatkaa töissä.

Ei meillä ihan tavallisillakaan ole aina helppoa yhteiskunnassa.

Ethän sinä ole tavallinen vaan masentunut eli sairas.

Vierailija
230/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 50+ aikuinen perheellinen, parisuhteessa ja pitkä työura vaativissa asiantuntijatehtävissä. Olen todennäköisesti autisti, suvussa on näitä. En halua diagnoosia, koska siitä ei olisi mitään hyötyä. Itseymmärrys ja asian hyväksyminen riittää minulle.

Vaativa asiantuntijatehtävä 🤣

#palstankliseet

Klisee tai ei, olen hyväpalkkainen ja pääasiassa tyytyväinen elämääni.

Haluatko mitalin, arvonimen vai esim pyhimykseksi julistamisen?

Mitäs sinä kaipaat? Jonkinlaisen käytösoppaan ehkäpä? Vihanhallintakurssikin voisi ajaa asiansa. Et ole kyllä itse normaali.

Hyvä

Onko sinulla joku persoonallisuushäiriö? Minä olen minä ja sinä olet sinä. Jos minä kysyn sinulta sinusta, en puhu silloin itsestäni. Vaikeaa on elämäsi, jos noin pahasti menet persoonissa sekaisin. Koita jaksaa, kyllä se siitä. 

Vierailija
231/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on sairas ketju. Joidenkin pitäisi kyllä hankkia itselleenkin diagnoosi ja hankkiutua avun piiriin. Tuommoiset vihaa ja valehtelua uhkuvat ihmiset ovat jo itselleenkin vaarallisia. Enkä puhu nyt autisteista. Joku lapsuuden trauma ehkä tai vahva epäily itsellä kuuluvansa noihin vihaamiinsa autisteihin, se selittäisi aika paljon. 

Ylilaudan porukka täällä riehuu vpn peukuttamisineen. Todennäköisesti alle kymmenen ihmistä täällä heitä jotka jaksavat.

Ei ole ylilaudalla yhtään niin suurta vihamielisyyttä, kuin jota breivikiläis-rowlingilaiset terf-mammat viljelevät.

Vierailija
232/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismiin kuuluu tämä järkyttävä lässyttäminen lapsellisilla termeillä. Normot, nepsyt, kirjot, kiusaamiset, mielipahat, kuormittumiset, uupumiset ja tuhansien ns nepsykouluttajatätien keksimät inhokkisanat siihen päälle. 

Ei ole kenellekään epäselvää mitkä ihmiset palstalla kirjoittavat noita kaksoisyhdyssanoja ja Vaihda 1 sana pieruun -juttuja. 

Vierailija
233/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka autismikirjon häiriöissä esiintyy älyllistä kehitysvammaisuutta, ei poikkeuksellisen korkea älykkyysosamäärä ole tavatonta. Autismiin liitetään myös erityiskykyjä eli savant-taitoja, kuten äärimmäisen nopeaa päässälaskentaa tai huomattavia musikaalisia kykyjä.

Kehitysvamma tai suuri älykkyys, kumpaan sinä kuulut?

Jep, tuota äitisi hoki sinulle päivittäin kun tulit itkien koulusta. 

Vierailija
234/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismiin kuuluu tämä järkyttävä lässyttäminen lapsellisilla termeillä. Normot, nepsyt, kirjot, kiusaamiset, mielipahat, kuormittumiset, uupumiset ja tuhansien ns nepsykouluttajatätien keksimät inhokkisanat siihen päälle. 

Ei ole kenellekään epäselvää mitkä ihmiset palstalla kirjoittavat noita kaksoisyhdyssanoja ja Vaihda 1 sana pieruun -juttuja. 

Käännös: älä yritä osoittaa mitään myötätuntoa neurotyypillisiä kohtaan, se kostautuu varmasti.

Vierailija
235/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Children with autistic traits were more likely to have psychotic experiences in early adolescence. Researchers have speculated that, regardless of the diagnostic threshold, the same etiology underlies psychotic symptoms in both ASD and psychotic disorders.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0213616322000969

Vierailija
236/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakee siihen kuntoutusta, esim. toimintaterapiaa niin tarvitsee diagnoosin. Jos on menossa opiskelemaan niin diagnoosin avulla voi sopia erityisjärjestelyjä joidenkin asioiden suhteen (ääniyliherkkyys tms. mikä saattaa vaikeuttaa opintoja). Voi olla oikeutettu vammaistukeen tai eläkkeeseen jos vaikeudet huomattavat. Siinäpä ne hyödyt.

t: toinen lapsena diagnosoimaton

Vierailija
237/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

However, youth with ASD are three to six times more likely to develop SCZ than their neurotypical counterparts, and increasingly, research has shown that ASD and SCZ converge at several levels. 

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8931527/

Vierailija
238/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykopatiaan liittyvät geenit on liitetty myös autismiin

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/monet-autismiin-liitetyt-geenit-il…

Psykopaatit ovat parempia ihmisiä kuin normot. Psykopaatit ovat usein rohkeita ja päättäväisiä, sopivat hyvin esimerkiksi palomiehiksi tai kirurgeiksi. Normot sen sijaan osaavat vain kiusata, itkeä ja ruikuttaa. Traumatisoituvat ja tuhoutuvat siitä, että jollakulla tuntemattomalla on pöytäkone.

Vierailija
239/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käännös: älä yritä osoittaa mitään myötätuntoa neurotyypillisiä kohtaan, se kostautuu varmasti.

Aiotko tulla aseen kanssa kostamaan?

Örebron ampuja:

The suspect went on to study an individual programme before attending a special class for people with Asperger's and high-functioning autism at Wadkoping Education Center in Orebro

Vierailija
240/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykopatiaan liittyvät geenit on liitetty myös autismiin

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/monet-autismiin-liitetyt-geenit-il…

Psykopaatit ovat parempia ihmisiä kuin normot. Psykopaatit ovat usein rohkeita ja päättäväisiä, sopivat hyvin esimerkiksi palomiehiksi tai kirurgeiksi. Normot sen sijaan osaavat vain kiusata, itkeä ja ruikuttaa. Traumatisoituvat ja tuhoutuvat siitä, että jollakulla tuntemattomalla on pöytäkone.

Sulla siis on pöytäkone? 🤣😂🤣😁