Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuinen autismin kirjolla

Vierailija
11.04.2025 |

Olin lapsena outo. En ihan sopinut porukkaan, tiesin paljon monista asioista, ja innostuin eri jutuista kuin muut. Mokasin usein sosiaalisesti. Minulla oli tik-oireita. Otin asiat kirjaimellisesti, enkä koskaan oikein ymmärtänyt valehtelua, enkä ihan tiennyt, milloin pitää kiinni säännöistä, milloin joustaa. Joten pidin kiinni. Olin erittäin hyvä koulussa, samoin yliopisto-opinnoissa, joten kukaan ei ollut huolissaan. Seurustelusuhteet olivat minulle vieraita, tutut pojat eivät välttämättä kiinnostuneet, vaikka vieraammilta (jotka näkivät vain ulkonäön) tuli aloitteita. No aikanaan yliopistossa oli kyllä nörttejä joiden kanssa löytyi sama sävel, ja minulle puoliso. 

Puolet lapsistani on saanut nepsydiagnoosin, ja olen miettinyt, olenko autistinen. Tein itse testin, josta pisteet meni heittämällä yli. Onko mitään hyötyä lähteä jollekin neurologille asiaa tutkimaan? Aika vahva todennäköisyys on, että saisin diagnoosin? Mutta mitä se muuttaisi? Ei tätä voi lääkitä, ja olen niin vanha, että tuskin mikään valmennus ja terapiakaan olisi merkittävä. Ja elämäni on ok. Ehkä lähinnä joitakin kipupisteitä lasten suhteen se voisi auttaa. Mutta auttaako se enempää kuin vilpitön anteeksipyyntö?

Mitä mieltä, hyödyttääkö aikuisen autisminkirjon tutkiminen?

Kommentit (287)

Vierailija
181/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tarvii virallista diagnoosia. Voit myöntää itsellesi, että sinulla on autismin kirjon piirteitä ja niiden takia olet mitä olet ja se on ihan ok. Jotkut asiat ovat siksi vaikeita tai toimit luonnostaan eri tavoin kuin muut, mutta se on ihan ok sekin. 

t. toinen muutaman arkea vahvasti rajoittavan piirteen omaava

Sillä ei ole väliä mitä myöntää itselleen. Diagnoosin myötä ihmiset kohtelee paremmin.

Sivusta seurannut 

🤪: Ääääää hausta vit-tuuuuu!!!!!

👵🏻: Onpa töykeää, etkö häpeä?

🤪: Oon autisti ja tää on mulle ominaista, siedä!

Mistä olet saanut päähäsi että autistit ovat k päitä? Päinvastoin, ovat yleensä omissa oloissaan ja syrjäytyneitä. Moni kirjolla oleva on älykäs, pohtiva ja omaa hyvän mielikuvituksen ja sisäisen maailmansa. Tästä syystä autistit ovat menestyneet taiteessa, kirjallisuudessa ja musiikin säveltämisessä. Myös tutkijoina priimaa.

Vierailija
182/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tarvii virallista diagnoosia. Voit myöntää itsellesi, että sinulla on autismin kirjon piirteitä ja niiden takia olet mitä olet ja se on ihan ok. Jotkut asiat ovat siksi vaikeita tai toimit luonnostaan eri tavoin kuin muut, mutta se on ihan ok sekin. 

Sillä ei ole väliä mitä myöntää itselleen. Diagnoosin myötä ihmiset kohtelee paremmin.

Sivusta seurannut 

Mistä olet saanut päähäsi että autistit ovat k päitä? Päinvastoin, ovat yleensä omissa oloissaan ja syrjäytyneitä. Moni kirjolla

Hei! Unohdit Einsteinin! 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistit ovat yliedustettuja näissä transvajakeissa. 

Vierailija
184/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä polyamorisissa, therianeissa ym wokehullujen lemppareissa. 

Vierailija
185/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja et ole yhtään breivikiläinen äärioikeistohörhö?

Vierailija
186/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi on niin muodikasta nyt että aloituskin on varmaan keksitty. 

Jännä kun autismitietoisuutta pitää levittää jotain vauvapalsstaa käyttäen. 

Lääkärien tehtävä ei ole tehdä pelkkiä diagnooseja vaan keksiä myös parannuskeinoja ja kehittää alaansa se on sen asiantuntijuuden ydin, ei mikään raportointi tai pelkkä diagnosoitänti.

Vierailija
187/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta seurannut 

Mistä olet saanut päähäsi että autistit ovat k päitä? Päinvastoin, ovat yleensä

Jep. Ilman autisteja moni asia olisi jäänyt keksimättä. Nykyään tietysti kun ei enää tämmöiselle lahjakkuudelle ole tarvetta siinä määrin niin tottakai jäävät normaalien jalkoihin ja ovat halveksunnan kohde. Kai olivat sitä aikanaankin kun olivat omalaatuisia mutta saivat silti kunnioitusta osakseen koska aika oli erilainen.

Vierailija
188/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta seurannut 

Mistä olet saanut päähäsi että autistit ovat k päitä? Päinvastoin, ovat yleensä omissa oloissaan ja syrjäytyneitä. Moni kirjolla

Mitä muita säveltäjiä on kuin musiikin säveltäjiä?

Vierailija
189/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänestäisikö sellainen demareita kuten minä?

Vierailija
190/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta seurannut 

No jotkut nyt vaan ovat ilkeitä, ja purkavat pahaa oloaan kuvitteemiinsa itseään heikommassa asemassa oleviin ihmisiin. Toki moni autismin kirjolla oleva onkin heikosti pärjäävä, mutta sitten on ihan kansakunnan kärkipaikoilla olevia, joille autismi on antanut mahdollisuuden opiskella tavoitteellisesti itseään kiinnostavaa alaa, ja päästä siinä hurjan paljon pidemmälle kuin muut. Eikä autisti ole empatiakyvytön tai epäsosiaalinen. Joku on, moni ei. Tutkitusti kommunikaatiokin toimii autistien välillä ihan yhtä hyvin kuin ei-autistien välillä. Ongelma on vain siinä, kun autistinen ja ei-autistinen kommunikoi keskenään. Ja oman alansa asiantuntijana autismin kirjolla olevan on usein helppo esiintyä. Silloinhan ollaan juuri ihmisen omalla vahvuusalueella. 

Vierailija
191/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon sama mieltä, oon luullut että olen yksin tämän ajatuksen takia, mutta en nää mitään syytä miksi niitä pitäis syyttää asiasta tai olla ilkeitä, maailmaa mahtuu pahoja ihmisiä, niin mun mielestä jokainen kukka saa kukkia, kunhan ei vahingoita toista

Vierailija
192/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta seurannut 

Mistä olet saanut päähäsi että

Unohdit taas Einsteinin!

Vierailija
193/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persu tai vkk:lainen sinä olet.

Vierailija
194/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös nyt aikuisena myös alkanut epäilemään, että minulla olisi autismi tai ADHD. Olen aina ollut outo, olen täydellisyydentavoittelija, huono sosiaalisissa suhteissa, en ymmärrä sarkasmia, sain lapsena raivokohtauksia pikkuasioista yms.  Lisäksi minulla on lapsesta lähtien ollut ongelmia syömisen kanssa. Minulla ei lapsia tai puolisoa ole, mutta yksi siskoni lapsista sai ADHD-diagnoosin, ja sen myötä olen alkanut entistä vahvemmin epäilemään olevani kirjolla

Vierailija
195/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ilman autisteja moni asia olisi jäänyt keksimättä. Nykyään tietysti kun ei enää tämmöiselle lahjakkuudelle ole tarvetta siinä määrin niin tottakai jäävät normaalien jalkoihin ja ovat halveksunnan kohde. Kai olivat sitä aikanaankin kun olivat omalaatuisia mutta saivat silti kunnioitusta osakseen koska aika oli erilainen.

Eivät ole normaalien henkisesti terveiden ihmisten halveksunnan kohde. Kannattaa vaihtaa tuttavapiiriä, jos törmäät ihmisiin, joilla on tarve halveksua joitakin ihmisryhmiä. 

Vierailija
196/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta seurannut 

Mistä olet saanut päähäsi että autistit ovat k päitä? Päinvastoin, ovat yleensä

Perustelit hyvin sen miksi te autistit kuulutte laitoksiin. Siellä olette lähes keskenänne. 

Vierailija
197/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persu tai vkk:lainen sinä olet.

Joo kyllä palstatäti tietää! 🤦🏻

Vierailija
198/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiesitkö, että Einstein oli todennäköisesti autismikirjolla ja myös suurella osalla yrittäjiä on hyvinkin mahdollisesti ADHD. Autismikirjon piirteet usein korostavat tietyntyyppistä erityislahjakkuutta samalla kun sosiaaliset taidot voivat olla heikommin hallussa. ADHD-tyyppiset aivot toimivat impulsiivisesti ja rohkeasti, liikoja miettimättä. Innovatiivisuus ja rohkeus ottaa suuriakin riskejä saattaa tuottaa yrityselämässä suurta menestystä.

Neuroepätyypillisyys on haaste neurotyypillisille rakennetussa maailmassa, mutta se voi olla myös suuri vahvuus. Oleellinen ero tulee siitä, millainen toimintaympäristö ihmisellä on ja miten hänet kohdataan."

https://toisintekijat.fi/einstein-oli-todennakoisesti-neuroepatyypillin…

Vierailija
199/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän on todisteita ja tutkimuksia siitä että sarjamurhaajat ovat autisteja kuin siitä että Einstein oli. 

Vierailija
200/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole normaalien henkisesti terveiden ihmisten halveksunnan kohde. Kannattaa vaihtaa tuttavapiiriä, jos törmäät ihmisiin, joilla on tarve halveksua joitakin ihmisryhmiä. 

Tämä palsta näyttää olevan täynnä henkisesti sairaita ja epäkypsiä ihmisiä. Autistit ei näihin kuulu ja tsemppiä heille näiden i dioottien kanssa olemiseen.