Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuinen autismin kirjolla

Vierailija
11.04.2025 |

Olin lapsena outo. En ihan sopinut porukkaan, tiesin paljon monista asioista, ja innostuin eri jutuista kuin muut. Mokasin usein sosiaalisesti. Minulla oli tik-oireita. Otin asiat kirjaimellisesti, enkä koskaan oikein ymmärtänyt valehtelua, enkä ihan tiennyt, milloin pitää kiinni säännöistä, milloin joustaa. Joten pidin kiinni. Olin erittäin hyvä koulussa, samoin yliopisto-opinnoissa, joten kukaan ei ollut huolissaan. Seurustelusuhteet olivat minulle vieraita, tutut pojat eivät välttämättä kiinnostuneet, vaikka vieraammilta (jotka näkivät vain ulkonäön) tuli aloitteita. No aikanaan yliopistossa oli kyllä nörttejä joiden kanssa löytyi sama sävel, ja minulle puoliso. 

Puolet lapsistani on saanut nepsydiagnoosin, ja olen miettinyt, olenko autistinen. Tein itse testin, josta pisteet meni heittämällä yli. Onko mitään hyötyä lähteä jollekin neurologille asiaa tutkimaan? Aika vahva todennäköisyys on, että saisin diagnoosin? Mutta mitä se muuttaisi? Ei tätä voi lääkitä, ja olen niin vanha, että tuskin mikään valmennus ja terapiakaan olisi merkittävä. Ja elämäni on ok. Ehkä lähinnä joitakin kipupisteitä lasten suhteen se voisi auttaa. Mutta auttaako se enempää kuin vilpitön anteeksipyyntö?

Mitä mieltä, hyödyttääkö aikuisen autisminkirjon tutkiminen?

Kommentit (287)

Vierailija
201/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoma on tehnyt mielenkiintoisen valinnan salliessaan breivikiläisen äärioikeistoroskan palstalla. No, onhan meillä Breivik-puolue hallituksessa, että ehkä se on jonkinlaista poliittisiin olosuhteisiin sopeutumista.

Vierailija
202/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän on todisteita ja tutkimuksia siitä että sarjamurhaajat ovat autisteja kuin siitä että Einstein oli. 

Voin samaistua tähän vaikka ei diagnoosia ole. Olen täysin tunnekuollut ihmisiä kohtaan. Eläimet sen sijaan saavat sydämeni lämpiämään enkä niille voisi tehdä mitään pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykopatiaan liittyvät geenit on liitetty myös autismiin

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/monet-autismiin-liitetyt-geenit-il…

Vierailija
204/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autistiretardit saa raivokohtauksia siellä pöytäkoneilla ja ilmiantaa minkä ehtii 🤣

Mielestäni on hyvä että täällä palstalla puhutaan faktaa kun Kirjolla sarja on kerännyt vaan ihmisiä jotka säälii näitä. Tunnen autisteja eivätkä he ole todellakaan mitään kullannuppuja. Kylmiä laskelmoivia ihmisiä ja voivat suhteessa ollessaan tuhota toisen henkisesti täysin. Autisti voi mm olla suhteessa pelkästään seksuaalisen tyydytyksen vuoksi ja osaa manipuloida kumppaniaan siten että luulee olevan kyseessä rakkaus.

Vierailija
205/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ilman autisteja moni asia olisi jäänyt keksimättä. Nykyään tietysti kun ei enää tämmöiselle lahjakkuudelle ole tarvetta siinä määrin niin tottakai jäävät normaalien jalkoihin ja ovat halveksunnan kohde. Kai olivat sitä aikanaankin kun olivat omalaatuisia mutta saivat silti kunnioitusta osakseen koska aika oli erilainen.

Eivät ole normaalien henkisesti terveiden ihmisten halveksunnan kohde. Kannattaa vaihtaa tuttavapiiriä, jos törmäät ihmisiin, joilla on tarve halveksua joitakin ihmisryhmiä. 

Tämä palsta näyttää olevan täynnä henkisesti sairaita ja epäkypsiä ihmisiä. Autistit ei näihin kuulu ja tsemppiä heille näiden i dioottien kanssa olemiseen.

Kyllä autistit ovat yliedustettuja moniongelmaisissa ja muissa sekopäissä. 

Vierailija
206/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh-äiti on hankkinut näille kakaroille joita ei ole kasvattanut autismidiagnoosin ja hokenut niille koko lapsuuden ja nuoruuden että Olet erityinen, olet nero, kuten autistit on ja sitä nämä retardit sitten toistelevat ja copypasteavat joka paikkaan. 

Kaikki autistit mitä tiiän on kyllä syntynyt tavallisiin perheisiin, joissa molemmat vanhemmat 

Vierailija
207/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykoosista olevat keski-ikäiset autistit on raskaita läheisilleen ja suvuille

Vierailija
208/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autistiretardit saa raivokohtauksia siellä pöytäkoneilla ja ilmiantaa minkä ehtii 🤣

Mielestäni on hyvä että täällä palstalla puhutaan faktaa kun Kirjolla sarja on kerännyt vaan ihmisiä jotka säälii näitä. Tunnen autisteja eivätkä he ole todellakaan mitään kullannuppuja. Kylmiä laskelmoivia ihmisiä ja voivat suhteessa ollessaan tuhota toisen henkisesti täysin. Autisti voi mm olla suhteessa pelkästään seksuaalisen tyydytyksen vuoksi ja osaa manipuloida kumppaniaan siten että luulee olevan kyseessä rakkaus.

Myönnetään. En edelleenkään tajua miksi itkee perääni vaikka sanoin suoraan että olin hänen kanssaan vain seksin vuoksi ja kun sain masennuslääkityksen niin seksi ei enää kiinnostanut joten eipä hänkään kiinnostanut. On hyvin vaikea autistina ymmärtää normaaleja ihmisiä. Eikö jokainen suhde ole muutenkin hyötysuhde ja miksi olla minkäänlaisessa vuorovaikutuksessa jos siitä ei ole mitään hyötyä.

Vierailija
209/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myönnetään. En edelleenkään tajua miksi itkee perääni vaikka sanoin suoraan että olin hänen kanssaan vain seksin vuoksi ja kun sain masennuslääkityksen niin seksi ei enää kiinnostanut joten eipä hänkään kiinnostanut. On hyvin vaikea autistina ymmärtää normaaleja ihmisiä. Eikö jok

Todella tyypillistä autistinen ajattelua. 

Vierailija
210/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikö jokainen suhde ole muutenkin hyötysuhde ja miksi olla minkäänlaisessa vuorovaikutuksessa jos siitä ei ole mitään hyötyä."

Olenkohan kirjolla🤔 En nimittäin kykene muodostamaan ystävyyssuhteita kun en tajua miksi pitäisi koko ajan antaa vastapalveluksia tai lahjoja kun en itsekään niitä halua. Koen tämmöiset turhaksi. 

Vierailija
211/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tiesitkö, että Einstein oli todennäköisesti autismikirjolla ja myös suurella osalla yrittäjiä on hyvinkin mahdollisesti ADHD. Autismikirjon piirteet usein korostavat tietyntyyppistä erityislahjakkuutta samalla kun sosiaaliset taidot voivat olla heikommin hallussa. ADHD-tyyppiset aivot toimivat impulsiivisesti ja rohkeasti, liikoja miettimättä. Innovatiivisuus ja rohkeus ottaa suuriakin riskejä saattaa tuottaa yrityselämässä suurta menestystä.

Neuroepätyypillisyys on haaste neurotyypillisille rakennetussa maailmassa, mutta se voi olla myös suuri vahvuus. Oleellinen ero tulee siitä, millainen toimintaympäristö ihmisellä on ja miten hänet kohdataan."

https://toisintekijat.fi/einstein-oli-todennakoisesti-neuroepatyypillin…

Äärioikeistolaiset ja muut tyhmät tunnevajakkipersut eivät hyväksy mitään moninaisuutta. Kaikkien pitäisi olla tyhmiä ja ilkeitä niin kuin he. Eiväthän he hyväksy maahanmuuttajiakaan ja ovat epätasa-arvon kannattajia. Maailma kuitenkin tarvitsee moninaisuutta, mutta tyhmät paskahousut ei ymmärrä sitä. 

Vierailija
212/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on sairas ketju. Joidenkin pitäisi kyllä hankkia itselleenkin diagnoosi ja hankkiutua avun piiriin. Tuommoiset vihaa ja valehtelua uhkuvat ihmiset ovat jo itselleenkin vaarallisia. Enkä puhu nyt autisteista. Joku lapsuuden trauma ehkä tai vahva epäily itsellä kuuluvansa noihin vihaamiinsa autisteihin, se selittäisi aika paljon. 

Vierailija
213/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on sairas ketju. Joidenkin pitäisi kyllä hankkia itselleenkin diagnoosi ja hankkiutua avun piiriin. Tuommoiset vihaa ja valehtelua uhkuvat ihmiset ovat jo itselleenkin vaarallisia. Enkä puhu nyt autisteista. Joku lapsuuden trauma ehkä tai vahva epäily itsellä kuuluvansa noihin vihaamiinsa autisteihin, se selittäisi aika paljon. 

Ylilaudan porukka täällä riehuu vpn peukuttamisineen. Todennäköisesti alle kymmenen ihmistä täällä heitä jotka jaksavat.

Vierailija
214/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 50+ aikuinen perheellinen, parisuhteessa ja pitkä työura vaativissa asiantuntijatehtävissä. Olen todennäköisesti autisti, suvussa on näitä. En halua diagnoosia, koska siitä ei olisi mitään hyötyä. Itseymmärrys ja asian hyväksyminen riittää minulle.

Vaativa asiantuntijatehtävä 🤣

#palstankliseet

Klisee tai ei, olen hyväpalkkainen ja pääasiassa tyytyväinen elämääni.

Haluatko mitalin, arvonimen vai esim pyhimykseksi julistamisen?

Mitäs sinä kaipaat? Jonkinlaisen käytösoppaan ehkäpä? Vihanhallintakurssikin voisi ajaa asiansa. Et ole kyllä itse normaali.

Vierailija
215/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo joka puhuu reterdeista autisteista, on itse autismin kirjolla oleva keski-iän kynnyksellä autismin kirjolla oleva joka luulee olevansa muita ylempänä vapaa kasvatuksen ansiosta. Hyvä tietotekniikassa, joten varmasti salaisuudet ei ole häneltä suojassa kukaan

Vierailija
216/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän autistien kokema uupumusmatka normojen maailmassa on erittäin kuormittava ja triggeröivä, siksi tarvitaan turvallisia tiloja ja säännöllistä sensitivisyyakoulusta sekä rankempia rangaistuksia dei-sääntöjä rikkiviisaita työpaikoilla ja julkisissa tiloissa. 

#turvapaikka #uupumus #matka #sielu #kuormitus #tuntematon #kipuilu #hiljaisuus #itku

Vierailija
217/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autistit ovat erittäin usein psykopaatteja, tästä on tutkimustuloksia:

https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2014/05/21/study-fin…

Miten edes kehtaat kirjoittaa tällaista?

Niin, ethän sinä tutkimuksia usko. 

En todellakaan usko ableistiseen pseudotiedepaskaan.

Uskot Pohjois-Karjalalaiseen terveyskeskuslääkärin joka jakaa autismidiagnooseja liukuhihnalta 🤣

Haista Paska!!!

Sieltä se meltdow

Onko jäänyt koulukiusaajan identiteetti päälle? Oletan, että olet jo aikuinen joten mitäpä jos alkaisit käyttäytyä siten? 

Vierailija
218/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tiesitkö, että Einstein oli todennäköisesti autismikirjolla ja myös suurella osalla yrittäjiä on hyvinkin mahdollisesti ADHD. Autismikirjon piirteet usein korostavat tietyntyyppistä erityislahjakkuutta samalla kun sosiaaliset taidot voivat olla heikommin hallussa. ADHD-tyyppiset aivot toimivat impulsiivisesti ja rohkeasti, liikoja miettimättä. Innovatiivisuus ja rohkeus ottaa suuriakin riskejä saattaa tuottaa yrityselämässä suurta menestystä.

Neuroepätyypillisyys on haaste neurotyypillisille rakennetussa maailmassa, mutta se voi olla myös suuri vahvuus. Oleellinen ero tulee siitä, millainen toimintaympäristö ihmisellä on ja miten hänet kohdataan."

https://toisintekijat.fi/einstein-oli-todennakoisesti-neuroepatyypillin…

Äärioikeistolaiset ja muut tyhmät tunnevajakkipersut eivät hyväksy mitään moninaisuutta. Kaikkien pitäisi olla tyhmiä ja

Millä puoleella on eniten homokansanedustajia? Vinkki: se ei ole Vihreät tai Vasemmisto

Vierailija
219/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 50+ aikuinen perheellinen, parisuhteessa ja pitkä työura vaativissa asiantuntijatehtävissä. Olen todennäköisesti autisti, suvussa on näitä. En halua diagnoosia, koska siitä ei olisi mitään hyötyä. Itseymmärrys ja asian hyväksyminen riittää minulle.

Vaativa asiantuntijatehtävä 🤣

#palstankliseet

Klisee tai ei, olen hyväpalkkainen ja pääasiassa tyytyväinen elämääni.

Haluatko mitalin, arvonimen vai esim pyhimykseksi julistamisen?

Mitäs sinä kaipaat? Jonkinlaisen käytösoppaan ehkäpä? Vihanhallintakurssikin voisi ajaa asiansa. Et ole kyllä itse normaali.

Hyvä sentään että myönnät haluavasi jonkin noista kolmesta 👍

Vierailija
220/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen monia autisteja. Parempia ihmisiä kuin muut. Työkaverina yksi ja nautin hänen seurastaan kun osaa olla t*rpa tukossa kahvi ja ruokatauolla toisin kuin muut i*iootit

Niin, tänne maailmaanhan tullaan olemaan yksin ja pitämään suu kiinni. 🤦🏻

Ei. Tänne tullaan roikkumaan nettipalstalla, kiukuttelemaan ja purkamaan pahaa oloa jotain ryhmää vastaan, josta on kehittänyt itselleen pakkomielteen.